اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست انتخاباتی محمدرضا عارف از زنان


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور موثر و فعال زنان در انتخابات مجلس دهم را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد در مجلس دهم تعداد نمایندگان زن افزایش پیدا کند و حضور موثری نیز در فرایند قانونگذاری داشته باشند.

خبرآنلاین: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور موثر و فعال زنان در انتخابات مجلس دهم را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد در مجلس دهم تعداد نمایندگان زن افزایش پیدا کند و حضور موثری نیز در فرایند قانونگذاری داشته باشند.

 محمدرضا عارف در جلسه شورای زنان بنیاد امید ایرانیان با گرامی‌داشت ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب را زمینه سازی برای افزایش مشارکت زنان در امور مختلف دانست و گفت: زنان مسلمان در پیشگامی و همراهی نهضت اسلامی به ویژه در هماهنگی و دوشادوشی با مردان در جریان شکل گیری نهضت و به ویژه در تحولات فرهنگی - اجتماعی فراگیر جامعه و فرآیند تداوم و استمرار انقلاب اسلامی سهم بسزایی دارند.

وی با اشاره به دیدگام امام خمینی(ره) درباره نقش زنان در امور سیاسی-اجتماعی،یادآور شد: تاکید امام خمینی(ره) برخلاف بسیاری از اندیشمندان مبنی بر تقدم هویت انسانی بر هویت جنسی نشانگر آن است که زن یک شهروند و یک عضو از مجموعه عناصر و اعضای انسانی جامعه است مانند مرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقد امام(ره) به مساله آزادی سیاسی زنان در جریان لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در سال 1341، گفت:سخنان امام(ره) در آن مقطع بیشتر اعتراضی بود به عملکرد حکومت نه نفس حقوق زنان.بیانات امام در مخالفت با این لایحه و همچنین اقدامات و عملکرد ایشان در سال های پس از انقلاب در رابطه با زنان نشان می دهد آنچه امام با آن مخالفت می‌کردند مربوط به حضور زنان در حکومت سلطنتی و استفاده ابزاری از زن و انجام حرکتی که منجر به تقویت نظام دیکتاتوری شود بود. ولی اصل حضور و مشارکت زنان از نظر امام بلااشکال و حتی ضروری بوده است و نتیجه این دیدگاه،حضور پرشور زنان در همه صحنه های انقلاب بوده است.

وی همچنین با گرامی داشت یاد و خاطره خانم خدیجه ثقفی همسر امام خمینی(ره) نقش وی را در انقلاب اسلامی و همچنین در شکل‌گیری شخصیت امام موثر دانست و ادامه داد:یکی از مهمترین چالش های امروز کشور ما " نرخ مشارکت زنان" است باید توانایی زنان شناسایی و برای استفاده از این قابلیت‌ها برنامه‌ریزی شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تشکیل شورای زنان بنیاد را بعنوان "کانونی برای هم اندیشی و تضارب افکار و آراء" دانست و خاطرنشان کرد:باید چالش‌های مهم و اصلی در این زمینه شناسایی و راهکارهای مناسب برای مقابله با آنها و استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالای زنان با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از نیمی از دانشجویان ما را زنان تشکیل می دهند در همه امور کشور پیشنهاد شود.

وی حضور موثر و فعال زنان در انتخابات مجلس دهم را ضروری دانست و با یادآوری حضور نمایندگان زن در ادوار مختلف مجالس بعد از انقلاب ،تصریح کرد: تنها 77 نفر نماد مشارکت زنان ایرانی در نهاد قانونگذاری در طول 9 دوره مجالس بعد از انقلاب بوده‌اند که در مقابل تعداد نمایندگان مرد سهم ناچیز و اندکی است. البته در مجلس ششم که تعداد بیشتری از نمایندگان زن حضور داشتند متاسفانه آنگونه که انتظار می رفت فعالیت قابل توجه ای در خصوص مسائل مربوط به زنان مشاهده نشد و امیدوارم در مجلس دهم تعداد نمایندگان زن افزایش پیدا کند و حضور موثری نیز در فرایند قانونگذاری داشته باشند.

عارف با بیان اینکه توانمندی اقتصادی زنان باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد ،تصریح کرد: متاسفانه فضای ارتقای توانمندی اقتصادی زنان در حال حاضر مطلوب نیست و براساس آخرین گزارش سازمان کسب‌وکار در سال 2013، رتبه ایران در حوزه کسب‌وکار 145 از 185 است و این رقم حکایت از شرایط مطلوبی ندارد و البته اگر به جایگاه زنان در حوزه کسب‌وکار توجه کنیم، رتبه ما از 145 به 165 کاهش می‌یابد.

وی توانمندسازی زنان و مشارکت و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه زنان را ضروری دانستو گفت:مشارکت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان از اهمیت زیادی برخوردار است. در زمینه شایسته‌سالاری زنان نیز با موانع بسیاری در عرصه مدیریت و بازار خصوصی روبه‌رو هستند که برخی از این موانع اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی است. لازم است توانمندسازی زنان و اجرای برنامه شایسته‌سالاری مدنظر قرار گیرد.

در این نشست که با حضور دکتر حمیده مروج رئیس شورای زنان بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، خانم‌ها ژاله فرامرزیان،الهه کولایی،فاطمه راکعی،زهرا نژاد بهرام،عرفان نظر آهاری،نیکی کریمی، زهرا اخوان نسب ،فاطمه مقیمی،صدیقه ببران و مهروش داداشیان به بیان دیدگاه های خود در خصوص مسائل زنان پرداختند .

ضرورت سازماندهی مطالبات زنان،سهم موثر زنان در قدرت سیاسی و مدیریت میانی و بالای کشور،حضور زنان ایرانی به عنوان سفیران صلح در عرصه بین الملل،لزوم تغییر فرهنگ زنان نسبت به هم جنس خود و لزوم نقش آفرینی موثر زنان در صحنه قانونگذاری کشور از جمله مهمترین محورهای سخنان فعالان زنان در این نشست بود.


ویدیو مرتبط :
ستاد انتخاباتی عارف (بجنورد)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست انتخاباتی محمدرضا عارف: مردم در دور دوم کار را تمام کنند



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, عارف

از 69کرسی باقیمانده حداقل باید 40کرسی را به دست آوریم

  مراسم قدردانی از اعضای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان روز گذشته برگزار شد. در این مراسم «محمدرضا عارف» سرلیست اصلاح‌طلبان که در انتخابات مجلس با یک و نیم میلیون رای بیشتری آرای مردم در انتخابات‌ها‌ی مجلس از دهه 80 را به دست آورده است به بیان توضیحاتی پرداخت.


عارف با بیان اینکه انتخاب 30نفر اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس قابل تصور نبود بر ضرورت پیروزی لیست‌ها‌ی امید در مرحله دوم انتخابات تاکید کرد. عارف گفت که اصلاح‌طلبان باید از 69 کرسی باقی مانده در مرحله دوم حداقل 40کرسی را به دست آورند. به زعم کاندیدای ریاست جمهوری سال 92 تحقق وعده‌ها‌ی اصلاح‌طلبان در به دست آوردن اکثریت کرسی‌ها‌ی مجلس دهم است.


وظیفه ما پاسداری از اعتماد مردم برای گام‌های بعدی است
عارف با اشاره به این‌که «برخی تعابیر اکنون نه صحیح است و نه به صلاح است» اظهار کرد: ما از منتخبان دفاع می‌کنیم. برای ما افتخار است که با وجود رد صلاحیت‌های غیرقابل تصور، این لیست برجسته را ارائه کردیم.

 

وی در ادامه افزود: مردم هم با اعتماد به جریان اصلاحات و هم با بررسی لیست، به لیست ائتلاف امید اعتماد کردند و رای دادند. ما هم باید قدر این اعتماد را بدانیم. مردم در بسیاری از حوزه‌ها به ما چک سفیدامضاء دادند و ما باید به این اعتماد پاسخ دهیم. هیچ تحلیلی نمی‌گفت در تهران 30نفر لیست رای بیاورند. اکنون وظیفه ما پاسداری از این اعتماد برای گام‌های بعدی است. مردم با شناخت به لیست ما رای دادند و متوجه هم شدند که ما با وسواس این لیست را بستیم. من از رسانه‌های اصلاح‌طلب می‌خواهم به منتخبان ما کم‌لطفی نکنند.


اهمیت مرحله دوم انتخابات بیشتر از مرحله اول است
رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه با تشکر از اعضای ستادهای اصلاح‌طلبان، گفت: ما بعضاً‌ امکانات نامناسب، محدودیت‌های تحمیلی، مشکلات و تهدیداتی داشتیم اما با این وجود کاری کارستان انجام شد و حماسه‌ای دیگر خلق شد. ما بر این باور بودیم که باید پس از سال 92 گام‌های بعدی برداشته شود تا هم به مطالبات مردم پاسخ داده شود و هم جایگاه کشور ارتقا یابد.


عارف همچنین با تشکر از رهنمودهای رهبری، تلاش‌های دولت و عوامل اجرایی و نظارتی و همچنین مردم، اظهار کرد: مردم و به خصوص جوانان نقش کلیدی در هفتم اسفند داشتند و اکنون باید کار خود را در 10اردیبهشت تمام کنند. اهمیت مرحله دوم انتخابات از مرحله اول هم بیشتر است.


وی در ادامه با اشاره به تحلیل‌های خوشبینانه و بدبینانه درباره نتیجه انتخابات برای اصلاحات، تصریح کرد: ما از ابتدا بر این باور بودیم که می‌توانیم اکثریت را به دست آوریم. این اتفاق در دور اول رخ داد اما اگر فعالیت‌های خود را در مرحله دوم کمرنگ کنیم و مردم هم حضور کمتری داشته باشند نمی‌توانیم برنامه‌ها و تعهداتی که داده‌ایم را با جدیت و کیفیت خوب در مجلس دنبال کنیم. برای پاسخگویی به نگاه مثبت مردم باید در مرحله دوم هم پیروز شویم.


رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در همین ارتباط افزود: ما در شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفتیم فعالیت‌های سیاسی به گونه‌ای نباشد که مرحله دوم انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد. من از اعضای ستاد هم می‌خواهم کار خود را تمام کنند و مردم را توجیه کنند تا آنها در مرحله دوم حضور یابند. نباید به خاطر موفقیت در مرحله اول، در اصلاحات سستی انجام شود. ما از 69 کرسی باقیمانده حداقل باید 40 کرسی را به دست آوریم و در دیدگاه خوشبینانه ما می‌توانیم حتی تا 50کرسی را هم به دست آوریم.


عارف تاکید کرد: وعده‌های ما به مردم در شرایطی محقق می‌شود که ما اکثریت مجلس دهم را به دست آوریم. بنابراین اعضای ستاد باید بپذیرند که در سه هفته آینده از مسئولیت اصلی آنها کسب موفقیت در مرحله دوم انتخابات است.


ارزیابی عملکردها به بعد از مرحله دوم موکول شده است
رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه با بیان این‌که «ما باید در داخل جبهه اصلاحات به اجماع برسیم و با برنامه وارد مرحله دوم شویم» گفت: در تشکیل شورای سیاست‌گذاری همه بزرگان اصلاحات کمک کردند و تقریباً تمامی تصمیمات اجماعی بود. ما باید همین مسیر را البته با نقد عملکردها دنبال کنیم. اما با توجه به در پیش بودن مرحله دوم انتخابات ما ارزیابی عملکردها را به بعد از انتخابات موکول کردیم. منتخب اول مردم تهران با اشاره به چگونگی ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، اظهار کرد: از ابتدا ایجاد ائتلاف در دستور کار قرار داشت که البته نگرانی‌هایی هم در طول مسیر به وجود آمد اما ما خود را به جریان اصلاحات محدود نکردیم و با نگاهی فراتر از اصلاحات عمل کردیم.


راهبردهای کلی اصلاحات در انتخابات پیش رو
رئیس بنیاد امید ایرانیان در تشریح راهبردهای کلی اصلاحات در این دوره از انتخابات گفت: ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی، فعالیت‌ برنامه‌ای برای مجلس، توجه به مطالبات مردم و توجه به اولویت‌های نظام و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه چشم‌انداز از راهبردهای اصلاح‌طلبان است. اصلاحات ساختاری در اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی از برنامه‌های اصلاحات است. عارف با بیان این‌که «اولین دستور مجلس دهم بررسی برنامه ششم توسعه است» اظهار کرد: باید سریعاً این برنامه را برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز و همچنین برنامه‌های خود تحقق ببخشیم. کشور در برنامه چهارم و پنجم جلو نرفت و اکنون امیدواریم بتوانیم اهداف برنامه ششم را محقق کنیم.

 

 اخبار سیاسی  -  همدلی