اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست احمدی نژاد برای رفع حصر خانگی موسوی و کروبی



مطهری: شنیدهام احمدینژاد درخواست رفع حصر خانگی موسوی و کروبی را کرده است

علی مطهری در بازخوانی میزان آزادی بیان در سه دولت هاشمی، خاتمی و احمدینژاد از نامطلوب بودن این مقوله در دوره سازندگی و دولت دهم، سخن گفت و افزود: در دوره اصلاحات در مجموع، آزادی بیان نمره خوبی می گیرد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

او که آزادی بیان در دولت نهم را بهتر از دولت دهم میداند، از برخی اظهار نظرهای احمدینژاد در دفاع از آزادی بیان یاد کرد و گفت: از یك منبع موثق شنیدم كه آقای احمدی نژاد دو بار درخواست رفع حصر خانگی آقایان موسوی و كروبی را كرده است. ولی بالاخره رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، در این زمینه مسوول است

. البته آقای احمدی نژاد در جاهایی صحبت از دفاع از حقوق مردم و محدود نکردن آزادی آنها داشته و جایی هم گفته ما نمی توانیم به بهانه امنیت ملی آزادی های مردم را محدود کنیم. این حرف، حرف خوبی بود. مستند به قانون اساسی هم بود ولی خوب ایشان کی این حرف ها را زد؟ زمانی که اطرافیان و دوستان خودشان تحت فشار قرار گرفتند، حکم بازداشت آقای جوانفکر صادر شد و بازجویی شد و الان هم که محکوم و بازداشت شده است. گرچه من حكم آقای جوانفكر را سختگیرانه و تا حدی مخالف آزادی بیان می دانم. بنابراین تاکید آقای احمدی نژاد بر بحث آزادی، دیرهنگام بود. یعنی چون بعد از فشار قضایی بر دوستان شان این نکته را طرح کرد، خیلی قابل باور نیست. اگر ایشان در اوج بحران ۸۸، گاهی هم از حقوق زندانیان سیاسی و معترضان دفاع می کرد، این حرفشان امروز خیلی قابل باورتر بود.

 

هفتهنامه نگاه پنجشنبه گفتوگوی مفصلی با علی مطهری منتشر کرده است که گزیده آن را در ادامه میخوانید:

· در دوره سازندگی آزادی بیان در حد مطلوبی نبود. حالا شاید این دوره تا حدودی متاثر از سیاست های رسانه ای حاکم بر دوران جنگ بود اما به هر حال پیشرفت قابل توجهی در موضوع آزادی بیان نداشتیم. شما حتماً به یاد دارید که روزنامه سلام که روزنامه مخالف و منتقد دولت بود، بعد از یکی دو انتقاد، با تعطیلی مواجه شد و این روزنامه را تحمل نکردند.

· آقای خاتمی وعده آزادی های فردی و آزادی بیان را می داد. در دوره اصلاحات در مجموع، آزادی بیان نمره قابل قبول و خوبی می گیرد. در آن دوره فضا باز شد و انتقاد از دولت و مسوولان باب شد و بحث پاسخگو بودن مسوولان در برابر مردم مطرح شد. خود رئیس جمهور هم سعه صدر نشان می داد؛ اگرچه برخی روزنامه ها در این موضوع افراط کردند و گاهی به ارزش های دینی تاختند و بعضاً آزادی بیان را به معنی بی بند و باری تلقی کردند که این هم از نقاط ضعف آن دوره است.

· در دولت نهم هم آزادی بیان در حد قابل قبولی بود. دستگیری چندانی نداشتیم و شخص رئیس جمهور هم از نظر تحمل انتقادها در آن دوره نمره خوبی می گرفت. اما بعد از انتخابات سال ۸۸ فضا بسته شد آن هم به شدت. در حالی که بنده معتقدم نیازی به این همه سختگیری و بستن فضا نبود. این فضای بسته تا امروز هم ادامه پیدا کرده. البته از شدتش کاسته شده ولی خب باز هم در حد مطلوب نیست و ترس بی جایی از باز بودن فضای رسانه ها همچنان وجود دارد و به نظر من تحمل دولتمردان و شخص رئیس جمهوری هم نسبت به انتقادات کمتر شده است

· در مورد خود من چهار تا شکایت صورت گرفته یکی از طرف معاون اول رئیس جمهور، و سه تای دیگر از طرف خود رئیس جمهور که معاونت حقوقی رئیس جمهور این شکایت ها را به جریان انداخته است. در حالی که حرف بنده صرفاً انتقاد بود ولی آنها این انتقاد را توهین و افترا تلقی کردند. وقتی قرار باشد از انتقاد، چنین برداشت هایی صورت بگیرد، فضا بسته می شود. در حالی که توهین و افترا در قانون مجازات اسلامی تعریف خاص خودش را دارد. توهین آن است که در آن فحاشی بوده و از الفاظ رکیک استفاده شود و افترا یعنی اینکه شما جرمی را به کسی نسبت بدهید در حالی که مرتکب آن نشده باشد. ولی الان خیلی راحت انتقاد، توهین و افترا قلمداد می شود.

· اینکه قدرت در یک جایی به وجود بیاید و متمرکز شود و هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته باشد، همیشه خطرساز است. این جمله مشهور را شنیده اید که مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است. این، حرف درستی است و مطبوعات در واقع همیشه قدرت را کنترل می کنند. در همه حکومت ها قدرت در دست دولت متمرکز است و قدرت متمرکز هم فسادآور است مگر در مورد معصومین و افراد ویژه ای که از نظر تربیتی و روحی ساخته شده باشند.

در بعضی از کشورهایی که از نظر آزادی در سطح خوبی قرار دارند گاهی یک خبرنگار، یک وزیر را از مقامش عزل می کند. اگر آن وزیر مرتکب اشتباه یا تخلفی شده باشد، خبرنگار آن را رسانه ای می کند تا وزیر مجبور به عذرخواهی و حتی استعفا شود. برخلاف کشور ما که مرسوم نیست بابت اشتباهات عذرخواهی کنند یا استعفا بدهند در آنجا وقتی تخلفی افشا می شود، عذرخواهی می کنند و استعفا می دهند. همین چند سال پیش بود که در آلمان یکی از وزرا با هزینه دولتی سفری به امریکا کرده بود و خبرنگاری این موضوع را افشا کرد و همین باعث شد آن وزیر استعفا بدهد و برکنار شود.

· اگر در جایی ظلمی اتفاق می افتد باید بنویسیم تا از تکرار آن جلوگیری شود. آنها باید توضیح بدهند. اقتدار نیروی انتظامی به جای خود. البته اینکه بخواهیم بی جهت آن را تضعیف و تحقیر کنیم، کار درستی نیست و هیچ دولتی هم این اجازه را نمی دهد. ولی کسی که مورد ظلم واقع شده باید بتواند حرفش را بزند. وقتی این موارد گفته نمی شوند، ادامه پیدا می کنند ولی وقتی گفته شود از ادامه آن ظلم جلوگیری می شود.

· مقدس بودن، به معنی غیرقابل انتقاد بودن شان نیست. امیرالمومنین(ع) هم مقدس است اما خود ایشان می گویند به من انتقاد کنید؛ چه در خفا و چه در علن. می فرمایند با من مثل سلاطین صحبت نکنید و حرفتان را راحت بزنید. ما نباید مسائل را با هم خلط کنیم. حتی نیروی انتظامی تا زمانی که از امنیت مردم دفاع می کند در جایگاه خوبی قرار دارد ولی این دلیل نمی شود که به نیروی انتظامی هیچ انتقادی نشود. این تابوها باید شکسته شوند. شما اگر جایی احساس کنید، سپاه، نیروی انتظامی یا ارتش، تخلفی انجام می دهند، اگر این تخلفات کتمان شود، فساد را به دنبال دارد. این موارد باید گفته شود.

کسانی هم که این موارد را ذکر می کنند، خیرخواه این نهادها هستند. سخن صریح امام خمینی است که نیروهای نظامی نباید در امور سیاسی دخالت کنند، با این حال همین چند روز پیش از آقای جعفری فرمانده سپاه پرسیده بودند که آیا اصلاح طلب ها می توانند در انتخابات شرکت کنند؟ ایشان پاسخ داده بود که اگر چنین و چنان باشد می توانند. در حالی که ایشان اصلاً باید بگوید این موضوع به من ارتباطی ندارد. نباید وارد سیاست شوند. نباید وارد حوزه اقتصاد شوند. چنین مواردی فسادآور و موجب تفرقه در نیروهای نظامی است. کسی که چنین حرفی بزند در واقع خیر نیروهای نظامی را می خواهد و نباید بگوییم حرف زدن درباره این مراکز و نهادها ممنوع است. البته روشن است كه انتقاد دلسوزانه و خیرخواهانه با تخریب و تضعیف متفاوت است و مردم هم فرق این دو را می دانند. به نظر من ما نباید بت سازی کنیم.

· در اسلام گفته شده خرید و فروش کتب ضلال حرام است. کتب ضلال چه هستند؟ کتاب هایی که به اصطلاح بر اساس دروغ و تهمت و فریب نوشته شده باشند .البته تعریف از كتب ضلال یك امر نسبی است. مثلاً خیلی از کتاب های کمونیستی یا کتاب های بهائیان یا وهابیان برای مردم عادی جزء کتب ضلال به شمار می رود ولی همین کتاب ها را استاد مطهری باید داشته باشد و بخواند. در مواردی مدعی العموم هم می تواند وارد عمل شود و حکم صادر کند. مثلاً اگر کتابی منتشر شود و یکی از مراجع تقلید بگوید این اثر حاوی سبّ نبی یا توهین به ائمه است، همین حرف می تواند معیاری باشد برای ضاله بودن آن کتاب.

· درباره موسیقی یك مطلب مورد اتفاق همه فقهاست و آن این كه مرز حرمت موسیقی، غنا است و غنا در جایی است كه خفت عقل ایجاد شود. ممكن است بگویید این خفت عقل برای افراد مختلف متفاوت است و یك امر نسبی است. شاید منظور امام(ره) هم همین بوده است.

· باید مرز آزادی بیان را بدانیم و آن دروغ و نیرنگ و فریب است. همین طور است درباره آزادی احزاب. شهید مطهری گفته اند در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی هم حق حیات دارند و می توانند آزاد باشند. ایشان توضیح می دهد که اگر این احزاب با شعار خودشان، با تابلوی خودشان و با صداقت جلو بیایند و نیرنگی در کار نباشد می توانند حرفشان را بزنند. از آن طرف هم علمای ما حرفشان را می زنند و مردم هم قدرت تشخیص دارند و حرف دو طرف را می شنوند و می فهمند این طرف اسلام است و آن طرف مکتبی که به وجود خدا اعتقاد ندارد و تفکر مادی بر آن غالب است. مردم در چنین شرایطی قدرت انتخاب دارند.

· شاید وجه اشتراک من با اصلاح طلبان همین تاکید بر آزادی بیان باشد و وجه اختلافم با آنها در همین حوزه آزادی های اجتماعی است. از آن طرف هم وجه اختلاف من با اصولگرایان بحث آزادی بیان است که به نظرم آنها اهمیت لازم را به این موضوع نمی دهند و وجه اشتراکم با آنها در زمینه آزادی های اجتماعی و مسائل فرهنگی است و در اینجا به آنها نزدیک می شوم. بنابراین بنده نه اصولگرا به حساب می آیم و نه اصلاح طلب و خلاصه [با خنده] معلوم نیست چی هستم. یا شاید بهتر است بگوییم هم اصولگرا هستم و هم اصلاح طلب. اما بالاخره اسلام دینی است که برای زندگی انسان برنامه دارد، احکامی دارد. برای کوچک ترین کارهای انسان تکلیف را معین کرده، در همه شئون زندگی انسان دخالت کرده، درباره نوع لباس پوشیدن، نوع رفتار انسان، درباره حتی نگاه کردن، غذا خوردن و... حکم دارد. این احکام برای اجرا کردن تشریع شده اند و اتفاقاً یکی از جاذبه های اسلام هم همین است كه برنامه دارد. یک وقتی ما به کانادا رفته بودیم و در آنجا با استاد دانشگاهی ملاقات داشتیم، ایشان بسیار به اسلام تمایل داشت و وقتی علت را جویا شدم و پرسیدم چه چیز اسلام شما را تا این حد جذب کرده، گفت یکی اهمیتی که اسلام تا این حد برای عقل قائل است و دوم، برنامه ای که اسلام برای زندگی انسان ها دارد و اینکه شما برای هر کاری برنامه ای و دستوری دارید.

· این غلط است که ما بخواهیم چادر را اجباری کنیم. مقصود بنده از حجاب، حداقلی است که اسلام خواسته و اینکه زن به جز وجه و کفین، به شکل پوشیده ای بیرون بیاید به گونه ای كه فلسفه حجاب تامین بشود و به هرحال زن به گونه ای از منزل خارج شود که محرک نباشد و جامعه محل کار و تلاش باشد نه محل التذاذات جنسی. هدف اسلام این بوده است. حالا این پوشش به هر نحوی می تواند تامین شود. اتفاقاً بنده معتقدم هیچ وقت در جمهوری اسلامی در این زمینه فشاری اعمال نشده و با تساهل و تسامح در این زمینه رفتار شده.

· ما در اسلام تجسس نداریم. یک خانم و آقایی که دارند با هم می روند، اصلاً به ما ربطی ندارد که چه نسبتی با هم دارند. عکس آن هم صادق است، یعنی اگر زن و شوهری با هم باشند اما هیات آنها طوری باشد که با عرف و قانون همساز نباشد ما حق تذکر دادن داریم. به هر حال اینجور سختگیری ها سیاست نظام نبوده است. گاهی بد عمل می شود. مثلاً می گویند بریزید توی این پاساژ و بگیرید و ببرید. این روش درست نیست و ربطی به نظارتی که عرض می کنم، ندارد.

· مساله حجاب جنبه های مختلفی دارد، یکی اش جنبه سیاسی است. یکی اش جنبه رقابت بین خود خانم هاست که مساله کوچکی نیست. خانم ها با هم رقابت دارند. یعنی اگر ببینند یک خانمی پوشش نامناسبی دارد و با نمایش بخش هایی از بدنش مورد توجه قرار گرفته، ممکن است بعضی از خانم ها بگویند خب چرا ما این کار را نکنیم. در این صورت دیگر نمی توانیم چنین وضعی را جمع و جور کنیم.

· فرض کنید ما مطمئن باشیم که با اختیاری شدن حجاب فقط بعضی از خانم ها روسری شان را برمی دارند اما بقیه بدنشان پوشیده می ماند، ممکن است فرضا بگوییم، خب این اشکالی ندارد، اما واقعیت این است که اختیاری شدن حجاب به حذف روسری محدود نمی ماند.

· {درباره شایعه مخالفت شهید مطهری با اجباری شدن حجاب} نه، مخالف نبودند. وقتی ایشان شهید شدند، کاغذی از جیبشان بیرون آوردند که در آن، کارهایی را که با امام داشتند نوشته بودند از جمله اینکه نوشته بودند: «موقوف شدن مساله حجاب به استقرار نظامات اسلامی». شاید ایشان قصد طرح این مساله را با امام داشتند یا در همان روزها طرح كرده بودند.

· همین که آدم صداقت داشته باشد، مردم او را دوست خواهند داشت. البته در مسائل فرهنگی، من معتقدم كه آقایان مشائی و احمدی نژاد تعصب مثبت و غیرت قشر متدین و حزب اللهی را از بین بردند، كاری كه آقای خاتمی نمی توانست انجام دهد، چون اینها به نام حزب اللهی وارد شدند./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
علی مطهری:قبل از موسوی و کروبی باید احمدی نژاد عذرخواهی کند.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست وزارت خارجه آمریکا برای رفع حصر موسوی و کروبی



اخبار,رفع حصر موسوی و کروبی


اخبار سیاسی - درخواست وزارت خارجه آمریکا برای رفع حصر موسوی و کروبی

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای بار دیگر آزادی موسوی و کروبی را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا شب گذشته در اقدامی مداخله‌جویانه با صدور بیانیه‌ای بار دیگر آزادی موسوی و کروبی را خواستار شد.

در این بیانیه که به مناسبت سومین سال حصر این افراد منتشر شده، آمریکا از ایران خواسته است به حصر آن‌ها پایان دهد.

پیش از این «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در نشستی که در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برگزار شده بود، آزادی این افراد و دیگر «زندانیان عقیدتی» در ایران را خواستار شده بود.

آمریکا اعلام کرده است که بحث حقوق بشر علاوه بر موضوع هسته‌ای و پیشرفت موشکی از جمله موضوعاتی است که ایران باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

 اخبار سیاسی - فارس