اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست آژانس درباره فعالیت هسته ای ایران


یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز از کشورهای عضو آژانس خواست در سریع ترین زمان ممکن چهار میلیون و 600 هزار یورو - پنج میلیون و 700 هزار دلار - برای کمک به تأمین بودجه نظارت بر توافق نامه تمدید شده موقت هسته ای بین ایران و 1+5 اختصاص دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: مدیرکل آژانس  بین المللی انرژی اتمی امروز گزارش مقدماتی خود را در مورد برنامه هسته ای ایران در نشست شورای حکام اژانس منتشر کرد.

یوکیا امانو در این گزارش مقدماتی گفت من از شورای حکام خواسته ام تشکیل جلسه دهند تا درخواست برای تمدید فعالیت نظارتی و راست ازمایی در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با طرح اقدام مشترک را مورد باررسی مجدد قرار دهند.

ایران و گروه 1+5- متشکل از آمریکا، فرانسه،‌آلمان، انگلیس، چین و روسیه - ماه گذشته در دستیابی به توافق نامه جامع هسته ای ناکام ماندند و تصمیم گرفتند مدت زمان توافق نامه موقت هسته ای را هفت ماه دیگر تمدید کنند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت نظارت بر روند پایبندی ایران را به مفاد توافق هسته‌ای دارد که بر اساس آن ایران فعالیت های هسته ای خود را در ازای کاهش نسبی تحریمهای اقتصادی محدود می کند.

یوکیا آمانو در نشست شورای حکام آژانس اعلام کرد برای نظارت بر این روند به بودجه بیشتری نیاز است.

او گفت: من از کشورهای عضو که شرایطش را دارند دعوت می کنم در سریع ترین زمان ممکن و به منظور تضمین ادامه فعالیت های ما بودجه لازم را تأمین کنند.


ویدیو مرتبط :
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای به ایران می رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,فعالیت‌های هسته‌ای ایران


 اخبار سیاست خارجی - بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران

تقدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همکاری ایران در اجرای توافقات هسته‌ای و تأیید کاهش ذخایر اورانیوم با درصد بالای ایران، اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه یک شخصیت سیاسی ایرانی و تکذیب خبر سفر نخست وزیر دولت فلسطینی به تهران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با انتشار متن رسمی گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، بخش عمده‌ای از مطالب مطبوعات بین‌المللی به این موضوع اختصاص یافته است.

خبرگزاری کویت ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، آژانس همکاری ایران در اجرای پنج اقدام مورد توافق برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای این کشور را مورد تقدیر قرار داده و آن را «گامی به پیش» خوانده است. این خبرگزاری اشاره می‌کند که در گزارش بیست صفحه‌ای جدید آژانس آمده، ایران گام‌های محکمی‌ در راستای همکاری با این نهاد بین‌المللی برداشته است.

در همین زمینه، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» به موضوع تأیید کاهش ذخایر اورانیوم با درصد بالای ایران از سوی آژانس اشاره کرده است. این سایت می‌نویسد، از زمان آغاز روند اجرای توافق‌نامه مقدماتی هسته‌ای، ذخایر اورانیوم با درصد بالای ایران ۸۲ درصد کاهش یافته است.

بنابراین، میزان ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی ایران از ۲۰۹ کیلوگرم در ماه ژانویه به ۳۸.‌۴ کیلوگرم کاهش یافته است. در گزارش آژانس تأیید شده که از زمان گزارش قبلی آژانس و در سه ماهه اخیر، ایران میزان ۱۲۳ کیلوگرم اورانیوم را رقیق و یا تبدیل کرده است. به این ترتیب، ایران تاکنون اقدامات اعتمادساز مشخص را به درستی انجام داده است.

اما موضوع اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه یک شخصیت سیاسی ایرانی، موضوع دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، ایالات متحده روز گذشته به دلیل آنچه اعمال محدودیت از سوی یک مقام ایرانی در مقابل آزادی بیان خوانده، این فرد را‌ تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئولیت اعمال این تحریم را بر عهده داشته، اعلام کرده که این موضوع ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ایران ندارد. فرد مورد تحریم، مرتضی تمدن، استاندار سابق تهران است که به دلیل اقدامات خود در زمان استانداری مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است.

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از نبود برنامه‌ای از سوی نخست وزیر دولت فلسطینی برای سفر به ایران خبر داده است. این خبرگزاری می‌نویسد، یک مقام نزدیک به سازمان فلسطینی حماس، ضمن تکذیب گزارش برخی رسانه‌ها، گفته اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت فلسطینی برنامه‌ای برای سفر به ایران دارد.

پیش از این اعلام شده بود که هنیه می‌خواهد با سفر به تهران، در هفتمین مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی شرکت کند. با این حال، به گفته این منبع نزدیک به حماس، هنیه در این اجلاس حاضر نخواهد شد و تنها از طریق ویدئو کنفرانس ‌سخنرانی خواهد کرد.

در پایان باید اشاره کرد که موضوع صدور حکم دادگاهی در ایران برای فیلتر کردن سایت اشتراک عکس «اینستاگرام»، از دیگر موضوعاتی است که در شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها بازتاب یافته است.

روزنامه «گلوب‌اند میل» ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، دادگاهی در ایران، در پی یک شکایت و به دلیل نگرانی‌های موجود درباره حریم خصوصی، حکم فیل‌تر شدن سایت نامبرده را داده است.

این روزنامه می‌نویسد سایت‌های اجتماعی چون یوتیوب، توئیتر و فیس‌بوک در ایران فیلتر هستند، اما بسیاری از جوانان و فعالان اینترنتی ایران با فیلترشکن و دیگر ابزار‌ها به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.
 اخبار سیاست خارجی - تابناک