اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درآمد 107 میلیاردی از کاسه های آش و حلیم


صف های طولانی نزدیک افطار برای خرید آش رشته و شله قلمکار حکایت از رونق کسب و کار صنفی است که اوج فروشش در ماه مهمانی خداست.

 
 
 
 
 هفت صبح: حلیم فروشی «سید مهدی» کمی بالاتر از سه راه زعفرانیه در خیابان ولی عصر واقع شده است. حلیم فروشی که حالا برای خودش یک برند معروف است و به گفته گردانندگان شنام و نشانش تا بورلی هیلز لس آنجلس و خیابان های سیدنی هم رفته است. مدیریت فعلی دو باب مغازه ای که نام «کلبه سید مهدی» را برخود دارد بر عهده داماد «سید مهدی» موسس این مغازه است که حالا به دلیل کهولت سن و بیماری نمی تواند از خانه خارج شود. «قدمت این مغازه به 50 سال می رسد؛ در ابتدا میوه فروشی، بعد از آن شیرینی فروشی و در نهایت بستنی فروشی شد. نزدیک به 18 سال هم هست که آش و حلیم را هم اضافه کرده ایم که در این میان حلیم سید مهدی حسابی طرفدار پثیدا کرده است.» اما سید مهدی تنها مغازه ای نیست که منتظر رسیدن ماه رمضان بوده است، مغازه های زیادی در گوشه و کنار شهر برای رونق گرفتن حرفه شان چشم به راه دیدن هلال ماه بوده اند.



صف های طولانی نزدیک افطار برای خرید آش رشته و شله قلمکار حکایت از رونق کسب و کار صنفی است که اوج فروشش در ماه مهمانی خداست. ظرف های حاوی حلیم هم با تزیین پودر نارگیل و کنجد و دارچین برای خودش طرفدارانی دارد که البته وقتی گوشتش بوقلمون باشد طرفدارانش دو چندان می  شوند اما حلیم و آش نیز مانند دیگر اقلام غذایی و غیرغذایی بر مدار افزایش قیمت ها نشسته و صعود را بر نزول ترجیح داده است.

آش کیولیی چند؟

اگر سال گذشته برای خرید یک کیلو آش 3200 تومان و یک کیلو حلیم 3500 تومان پرداخت کرده اید، امسال با افزایش 20 الی 25 درصدی باید هزینه بیشتری برای این افطاری های مورد علاقه تان بپردازید. امسال قیمت یک کیلو آش رشته 4000 تومان، آش شله قلمکار 4000 تومان و یک کیلو حلیم هم 4500 تومان از سوی اتحادیه کباب و آش تعیین شده است. علت افزایش قیمت هم چندان نیازی به توضیح ندارد، افزایش قیمت مواد اولیه سیر صعودی پیدا کرده لذا دور از انتظار نیست که برچسبت افزایش قیمت روی ظرف های آش و حلیم هم جا خوش کند. یک کیلو گندم بلغور 900 تومان و یک کیلو نخود 3050 تومان هزینه برای آش و حلیم پزها هزینه دربر خواهد داشتا؛ به عبارتی افزایش 60 درصدی قیمت نخود، 36 درصدی لوبیا، 33 درصدی عدس و 25 درصدی روغن نباتی را بایستی در کنار تفاوت قیمت گوش، رشته آشی، گندم پرک و حتی نهاده های انرژی هم چون آب، برق و گاز قرار دهیم تا علت تغییر قیمت حلیم و آش را نسبت به سال گذشته بهتر متوجه شویم.

کسب و کارهای مرتبط و توصیه های بهداشتی



از آنجا که در سفره افطار ماه رمضان کاسه های محتوی آش و حلیم جایگاه خاصی دارند لذا بازارگرمی برای صاحبان مشاغل مرتبط با آنها در این ماه ایجاد می شود که اعداد و ارقام جالبی را در آخر این ماه رقم می زند. این رونق بازار تنها مختص عرضه کنندگان مستقیم این خوراکی های محبوب نیست بلکه افراد شاغل در حوزه های دیگر هم دل به این ماه خوش کرده اند. کارخانه های تولید رشته مخصوص آش یکی از این مشاغل است که بدون شک با حجم بالای تقاضا برای این ماه مواجه است. از سوی دیگر برخی مغازه ها که به دنبال جلب مشتری هستند امکاناتی را برای این افراد فراهم می کنند؛ دم دست ترین مثال هم پیک موتوری ها هستند که برای ارسال آش و حلیم بسته بندی شده خیابان ها را بالا و پایین می روند. خیابان هایی که در این روزها وقتی گذرت به آنها می افتد مغازه هایی با دیگ های بزرگ و صف های طولانی وقت غروب؛ صحنه ای تکراری است که 30 روز تکرار می شود. رئیس اتحادیه کباب، حلیم و آشپزندگان غذاهای سنتی تهران از مردم خواسته تا در این ماه مراقب واحدهای بدون مجوز عرضه آش و حلیم باشند چرا که تعداد زیادی واحد غیرمجاز نیز در این ماه برای کسب درآمد فعال می شوند. اگرچه حسین محمدی در گفت و گو با کسب و کار خرید از مغازه های دارای پروانه کسب صنف را توصیه کرده، اما بسیاری از مردم بیشتر به نزدیک بودن مرکز عرضه کننده و یا کیفیت غذای ارائه شده توجه می کنند. موضوعی که می تواند در برخی موارد مشکلات بهداشتی و سلامتی را برای روزه داران به وجود آورد. در سال گذشته تعداد واحدهای غیرمجاز عرضه کننده این دو محصول 2000 عدد معرفی شد، گرچه امسال هنوز اطلاعاتی از تعداد این مراکز غیرمجاز داده نشده است اما مسلم است که این تعداد کمتر نخواهد شد.

گردش مالی میلیاردی آش و حلیم



یکی از دلایل استقبال از راه اندازی واحدهای بدون مجوز به صورت موقتی در ماه رمضان، سود سرشار حاصل از فروش آش و حلیم در این ایام است. بنا بر آماری که سال گذشته رئیس اتحادیه کباب، آش و غذاهای سنتی در پایان ماه رمضان ارائه داد، درآمد روزانه این صنف 2 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است. با این حساب گردش مالی حلیم و آش در سال گذشته 81 میلیارد تومان برآورد شد که در سال جدید با احتساب قیمت های جدید می توان گفت گردش مالی این صنف در ماه رمضان چیزی در حدود 107 میلیارد تومان خواهد بود. این رقم تنها در صورتی است که این اقلام بدون هیچ گونه تغییر قیمت فروخته شوند. بدین معنا که در نقاط مختلف شهر قیمت 4000 و 4500 تومان ثابت بماند و با قیمت های 6000 تومانی یا بیشتر برخورد نکنیم. رقمی قابل توجه که کام آش و حلیم فروشان را حسابی شیرین خواهد کرد.

آش فروشی معرف میدان انقلاب

خیلی پایین تر از تجریش و درست در ضلع شمالی میدان انقلاب یک درب کوچک و 10، 12 پله باریک شما را وارد یکی از معروف ترین آش فروشی های تهران می کند: آش نیکوصفت. جایی که کمتر کسی را می توان سراغ داشت که یک بار گذرش به آنجا نیفتاده باشد. ساعت 10:30 شب است که می رسیم به پای همان پله های باریک و آشنا. مدیرش که در حال خروج است می گوید: «آش تمام شد، دیر رسیدید!« رقیب شمال شهرنشینش اما تا دیروقت مشتری هایش را با کاسه ای آش و یا حلیم بدرقه خواهد کرد. سید مهدی و نیکوصفت مهمترین نمونه های رونق یک کسب و کار پردرآمد در ماه رمضان هستند.


ویدیو مرتبط :
گردش مالی میلیاردی آش و حلیم و کله پاچه در رمضان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داوود احمدی‌نژاد: برخی امروز برای ملت کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و می‌خواهند اصل و فرع را با هم بخورند



 

 

داوود احمدی‌نژاد: برخی امروز برای ملت کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و می‌خواهند اصل و فرع را با هم بخورند

 

وی ادامه داد: اگر به درستی همه مردم زندگی این افراد را مطالعه کنند، می‌بینند یک روز هم در مسیر انقلاب نبودند، اما امروز کاسه داغ‌تر از آش برای ملت هستند. آنان می‌خواهند اصل و فرع را با هم بخورند و گفتمان و مسیرانقلاب را به دلخواه خود تغییر دهند.

مدیر عامل سابق پدافند غیرعامل کشور گفت: با وجود آنکه همه ملت‌های آزاده دنیا، اکنون متاثر از حرکت‌های الگویی ملت ایران اسلامی است اما متاسفانه عده‌ای اکنون در داخل میراث‌خوار انقلاب اسلامی شده‌اند.

داود احمدی‌نژاد در مراسم یادواره 24 شهید پایگاه بسیج حضرت ابوالفضل‌(ع) شهرستان آمل افزود: میراث‌خواران در طول تاریخ بشر حضور داشتند و تا سفره‌ای آماده بوده آمدند و اصل و فرع را با هم خوردند.

وی این افراد را که اکنون در کشورمان هستند، سهم‌خواه دانست و به کسانی که قناعت ندارند، تشبیه کرد و ادامه داد: اگر به درستی همه مردم زندگی این افراد را مطالعه کنند، می‌بینند یک روز هم در مسیر انقلاب نبودند، اما امروز کاسه داغ‌تر از آش برای ملت هستند. آنان می‌خواهند اصل و فرع را با هم بخورند و گفتمان و مسیرانقلاب را به دلخواه خود تغییر دهند.

مدیرعامل سابق پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه هیچ‌گاه خط مشی انبیاء و امامان معصوم و امام راحل و شهدا این نبوده و آنان خود را ندیدند اما خدای خود را دیدند، تصریح کرد: آنان هیچ‌گاه به دنبال سهم‌خواهی از کسی نبوده و بر این اساس، نزد خداوند جایگاه والا و مهمی دارند..../عصرایران