اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درآمد شهرداری ها کاهش یافت


معاون امورشهرداریهای سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور از كاهش درآمدهای شهرداری های كشور خبرداد.

خبرگزاری مهر: علی نوذری پور شامگاه چهارشنبه در حاشیه همایش تبیین راهبردهای كلان دولت درمدیریت پسماند های عادی ساحلی شمالی كشور در جمع خبرنگاران گفت: یك مشكلی در منابع درآمدی شهرداریها وجود دارد و ۶۵ تا۷۰ درصد درآمد شهرداریها از عوارض ساخت و ساز یا احیانا تراكم فروشی بدست می آید كه این امر كار خوبی نیست و مورد تایید وزارت كشور هم قرار نگرفته است.

وی تصریح كرد: لایحه ای از سوی وزارت كشور تحت عنوان لایحه تامین منابع درآمدی پایدار تهیه شده كه این لایحه در كمیسیون های دولت درحال بررسی است.

این مسئول با بیان اینكه در حال كاهش درآمد شهرداری ها هستیم، افزود: جهت گیری این لایحه این است كه ما درآمد شهرداریها را در ساخت و ساز كاهش دهیم و این ۷۰ درصد را تا كمتر از یك سوم در مقابل درآمدهایی كه متعلق به عوارض پایدار مثل عوارض مصرف بر فضا و عوارض نوسازی است را افزایش دهیم.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاریهای كشور خاطرنشان كرد: در حال حاضر مصداق درآمدهای شهرداری كمتر ا۲درصد است كه این قبلا درمنابع درآمدی شهرداری ها در اوایل دهه ۵۰ و۶۰ نسبت به بالای ۳۰درصد بود.

 نوذرری پورگفت: برخی مالیات هایی كه دركشور اخذ می شود باید دراختیار مدیریت شهری قرار گیرد.


ویدیو مرتبط :
کیفیت هفت مدل سواری کاهش یافت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش ساخت و ساز و بحران درآمد شهرداری



اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 

اخبار اجتماعی - کاهش ساخت و ساز و بحران درآمد شهرداری

شهرداری تهران باید لایحه بودجه خود را این روزها به شورای شهر تهران ارایه دهد. لایحه بودجه‌ای که براساس برنامه پنج‌ساله سال آینده ١٧هزارو٩٠٠میلیاردتومان برآورد می‌شد و نسبت به بودجه ١٥هزارمیلیاردتومانی امسال با افزایشی ١٢درصدی روبه‌رو بود.

در حالی روزهای حساب و کتاب در شورای شهر نزدیک است که بودجه‌نویسی شهرداری تهران برای سال ‌آینده افق روشنی ندارد. شهرداری تهران باید لایحه بودجه خود را این روزها به شورای شهر تهران ارایه دهد. لایحه بودجه‌ای که براساس برنامه پنج‌ساله سال آینده ١٧هزارو٩٠٠میلیاردتومان برآورد می‌شد و نسبت به بودجه ١٥هزارمیلیاردتومانی امسال با افزایشی ١٢درصدی روبه‌رو بود. اما حالا این افزایش با اما‌و‌اگرهای زیادی روبه‌رو است، چرا که درآمدهای ناپایدار شهرداری حداقل ٤٠درصد کاهش داشته است.

به گزارش شرق، این درآمدها با عنوان «عوارض فروش تراکم ساختمانی» و «عوارض تغییر کاربری» در شش ماهه نخست امسال کاهشی یک‌سومی داشته چراکه در این مدت تیراژ ساخت‌و‌ساز در تهران هم به‌همین میزان کم شده است. هرچند معاون شهرسازی شهردار تهران می‌گوید کاهش ٦٠درصدی صدور پروانه ساخت تاثیر چندانی بر درآمدهای شهر تهران ندارد اما نمایندگان پارلمان محلی معتقدند کاهش ساخت‌و‌ساز در پایتخت تاثیر عمیقی بر بودجه شهرداری می‌گذارد و مدیریت شهری سال سختی را پیش‌رو خواهد داشت.

 براساس برنامه پنج‌ساله‌ دوم، شهرداری تهران در فاصله سال‌های٩٣ تا ٩٧ اجازه دارد در مجموع ١٠٢هزارمیلیاردتومان درآمد کسب کند، طوری که ١٥هزارمیلیاردتومان آن برای سال‌جاری تعیین شده و در سال‌های بعد بین هشت تا حداکثر ١٢درصد به سقف بودجه افزوده می‌شود، این درحالی است که نرخ تورم در کشور بیش از ٢٠درصد است.

 برمبنای این برنامه سقف پیش‌بینی‌شده برای بودجه سال آینده در برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران ١٧هزارو٩٠٠میلیاردتومان است. علیرضا دبیر از کاهش ٥٠٠میلیاردتومانی این بودجه سخن می‌گوید اما بازار گمانه‌زنی‌ها درباره مقدار بودجه گرم است و افزایش و کاهش آن مخالفان و موافقانی دارد. برخی اعضا با جدیت از کاهش١٠ تا ٢٠درصدی بودجه شهرداری سخن می‌گویند، چرا که بازار ساخت‌و‌ساز راکد است و به تبع آن قلک درآمدهای ناپایدار خالی، اما برخی دیگر از افزایش ١٢درصدی بودجه دفاع می‌کنند.

اعضای شورای شهر تهران با لحاظ پارامترهایی همچون احتمال ادامه رکود مسکن، کمبود منابع مالی دولت، احتمال تصویب لایحه درآمدهای پایدار و... معتقدند رقم بودجه سال٩٤ نیز باید در حدود بودجه سال‌جاری شهرداری تعیین شود تا از این طریق شهرداری تهران بتواند در دخل‌و‌خرج خود الگوی اقتصاد مقاومتی را رعایت کند. محمد حقانی در گفت‌وگو با «شرق» با تاکید بر اینکه شهر تهران ظرفیت بودجه ٢٠هزارمیلیاردتومانی را ندارد، گفت: در شرایطی که بخش زیادی از درآمدهای شهرداری ناپایدار است ما نباید در شورای شهر اجازه فروش شهر را بدهیم. وی با تاکید بر اینکه حدود ٦٠ تا ٧٠درصد بودجه شهرداری‌ها از طریق تراکم‌فروشی و تغییر کاربری و بودجه غیرمعمول است، گفت: باید سالیانه ١٠ تا ٢٠درصد این رقم را کاهش دهیم.

ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو شورای شهر در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه هنوز دوماه از سال باقیمانده و شاید شهرداری بتواند در این دوماه بودجه مصوب را حصول کند، گفت: باید شورا و مخصوصا کمیته برنامه و بودجه در بودجه‌نویسی دقت بیشتری مبذول کنند و فرآیند بودجه‌نویسی واقعی‌تر شود. در بودجه امسال بیش از هفت‌هزار‌میلیاردتومان نقدی و همین حدود غیرنقدی بود و حدود نیمی از بودجه نقدی پایدار و نیمی ناپایدار بود. وی پیش‌بینی‌اش از رقم بودجه سال آینده را همان میزان ١٧هزارمیلیاردتومان برآورد کرد تا افزایشی ١١درصدی داشته باشد.

رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران یکی از اعضایی است که نه‌تنها افزایش رقم بودجه شهرداری تهران در سال٩٤ را نسبت به سال‌جاری مناسب نمی‌داند بلکه معتقد است سقف بودجه سال٩٤ شهر تهران باید حداقل ١٠درصد نسبت به سال‌جاری کاهش یابد.  اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورا از اعضایی است که با کاهش بودجه پیش‌بینی‌شده برای سال٩٤ موافق است. او با بیان اینکه باید بودجه۹۴ شهرداری تهران نسبت به بودجه پیش‌بینی‌شده در برنامه پنج‌ساله دوم کاهش پیدا کند، گفت: با کاهش بودجه سال۹۴، شهرداری با هیچ مشکلی برخورد نمی‌کند زیرا تورم نیز در کشور کنترل شده است.

از سوی دیگر امسال خبری هم از ارایه متمم بودجه نیست متممی که سال پیش حدود سه‌هزارو٥٠٠میلیاردتومان بود. متمم یعنی شهرداری توانسته بیش از مقدار پیش‌بینی‌شده درآمد کسب کند و با ارایه متمم اجازه خرجش را از شورا می‌گیرد اما وقتی حتی بودجه مصوب هم محقق نشده، پس طبیعی است که خبری از متمم هم نباشد. برخی از کارشناسان شهری می‌گویند ممکن است این عدم‌تمایل به‌‌معنای بروز آثار منفی رکود ساخت‌وساز بر بودجه شهرداری تهران و ناکامی در تحقق درآمد اضافه‌تر از سقف بودجه ١٥هزارو٨٤٥میلیاردتومانی امسال است. اما رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران «واقعی»‌بسته‌شدن بودجه سال‌جاری را یکی از دلایل عدم‌ارایه متمم بودجه تاکنون عنوان می‌کند.

محمد حقانی در این‌باره می‌گوید: این موضوع طبعا ناشی از کاهش ساخت‌و‌ساز و درآمد است، این در حالی است که سال گذشته شهرداری متممی ٣٦درصدی ارایه کرد که البته آن هم غیرمعمول بود و ناشی‌از اشتباه در بودجه‌نویسی، چراکه متمم معمولا کمتر از هفت‌درصد است. وی با تاکید بر بدهی‌های شهرداری تهران گفت: شهرداری بدهی زیادی دارد که پرداخت نکرده است و اگر می‌خواهد متمم بودجه بدهد باید برای پرداخت بدهی باشد.وی اذعان کرد: ما هنوز به‌عنوان اعضای شورای شهر تهران از رقم دقیق بدهی‌های شهرداری مطلع نیستیم.

 

اما محقق‌شدن بودجه شهرداری باز هم گریبان مترو و حمل‌و‌نقل ریلی را گرفته است. قناعتی در این‌باره به «شرق» گفت: سال گذشته ٦٠٠میلیاردتومان از بودجه غیرنقدی مترو محقق نشد. امسال هم بودجه مترو نزدیک دو‌هزار‌میلیاردتومان بود که تنها نیمی ‌از آن محقق شده و ٣٠٠میلیاردتومان از بخش توسعه زیرساخت‌ها هم در بهره‌برداری هزینه شده است.

وی درباره عدم‌ارایه متمم گفت: اینکه تاکنون متمم را نیاورده‌اند، یعنی نتوانستند بیش از میزان مصوب جذب کنند و علاوه‌بر این شهرداری در پرداخت‌ها به پیمانکارانش هم عقب‌ماندگی دارد و اگر علاوه‌بر سقف درآمدها حصولی داشته باشد، باید بدهی‌هایش را بدهد و ظاهر قضیه نشان می‌دهند نتوانسته‌اند که بدهی مردم را هم نداده‌اند.

بودجه شهرداری تهران در سال٩١، ١٣هزارو٥٠٠میلیاردتومان بود این رقم در سال٩٢ به ١٠هزارو٤٠٠میلیاردتومان کاهش پیدا کرد، به علاوه متمم سه‌هزارو٥٠٠ میلیارد‌تومانی در سال‌جاری به بیش از ١٥هزار و ٩٨٨میلیاردتومان رسید؛ آنطور که از شواهد پیداست این رقم هنوز محقق نشده است.
اخبار اجتماعی - شرق