اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درآمد اپراتورهای تلفن همراه از SMS در نوروز



 

درآمد اپراتورهای تلفن همراه از SMS در نوروز

 

 

حدود ۵۰ میلیون مشترک اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه در ایام عید نوروز بالغ بر ۲/۵ میلیارد پیام کوتاه ارسال کردند که محاسبه تقریبی نرخ این تعداد پیام کوتاه نشان از درامد ۳۶ میلیارد تومانی این دو اپراتور در مدت کمتر از ۱۴ روز دارد.

 


اگرچه طبق اعلام اپراتورهای تلفن همراه، این میزان مبادله پیام کوتاه با درصد موفقیت بیش از ۹۰ درصد همراه بوده اما کاربران تلفن همراه همچنان از کیفیت این شبکه گله مندند و معتقدند در ایام عید وضعیت ارسال و دریافت SMS چندان رضایتبخش نبوده است.

 


صرفنظر از نارضایتی مشترکان از وضعیت شبکه تلفن همراه که سالها است پابرجا است اپراتورهای تلفن همراه برنده بدون چون و چرای داستان تکراری تلفن همراه در کشور ما هستند که در کمتر از ۱۴ روز بالغ بر ۳۶ میلیارد تومان تنها از تبادل SMS های همین مشترکان ناراضی درآمد کسب کرده اند.

 


درآمد ۱۳ میلیارد تومانی همراه اول از محل sms

 


به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار، ۳۷ میلیون همراه اولی، یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون پیام کوتاه در روز پایانی سال ۸۸ و ۱۳ روز ابتدای سال ۸۹ مبادله کرده اند که ۸۵ درصد آن با کاراکترهای فارسی بوده است که طبق این اعلام، تعداد پیام کوتاه ارسال شده مشترکان در مقایسه با سال گذشته که یک میلیارد و یک میلیون پیامک ارسال شده بود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

 


محاسبه تقریبی ارسال پیام کوتاه مشترکان همراه اول نشان می دهد از یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون پیام کوتاه ارسالی، حدود یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار پیام کوتاه فارسی با نرخ حدود ۹ تومان (با فرض ۷۰ کاراکتر فارسی برای هر پیام کوتاه) مبادله شده که این تعداد، رقمی بالغ بر ۹ میلیارد و ۱۴۱ میلیون و ۷۳۰ هزارتومان درآمد در مدت حدود ۱۴ روز برای این اپراتور به همراه داشته است.

 


حال در صورتی که بپذیریم تنها ۱۷۹ میلیون و ۲۵۰ هزار پیامک ارسالی مشترکان همراه اول (حدود ۱۵ درصد کل پیام ها) به صورت لاتین و با نرخ ۲۲تومان توسط مشترکان این اپراتور ارسال شده است همراه اول از این حیث نیز مبلغی بالغ بر ۳ میلیارد و ۹۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد داشته است.

 


امارهای تقریبی بالا نشان می دهد اپراتور اول تلفن همراه در مدت ۱۴ روز ابتدای سال ۸۹، درآمدی بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۸۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان درآمد به لطف ارسال پیام کوتاه تبریک عید نوروز کسب کرده است.

 


اگرچه مسئولان همراه اول درصد موفقیت ارسال پیامک های نوروزی مشترکان را بیش از ۹۰ درصد اعلام کرده اند و حتی گفته اند در ۱۳ فروردین این درصد موفقیت تا ۹۴ درصد هم رسیده است اما آنچه که از اظهارات مشترکان تلفن همراه برآورد می شود این است که آنها همچنان از کیفیت این شبکه ناراضی هستند و نسبت به هزینه ای که بابت استفاده از سرویس sms می پردازند، کیفیت ان را مطلوب نمی دانند.

 


درآمد ۲۳ میلیارد تومانی ایرانسل از محل SMS

 


ایرانسلی‌ها امسال گوی سبقت را از همراه اولی ها ربودند و در حدود ۱۴ روز ابتدای سال نو شمسی، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون SMS مبادله کردند.

 


طبق اعلام معاون فنی شرکت ایرانسل، مشترکان این اپراتور از روز ۲۹ اسفند سال ۸۸ تا ۱۳ فروردین سال ۸۹ (۱۴ روز) یک میلیارد و ۴۷۳ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۱۹۶ پیام کوتاه ارسال کردند که میانگین ضریب موفقیت تبادل این پیام ها بیش از ۹۷ درصد برآورد شد.

 


محاسبه تقریبی آمار ارائه شده پیام های کوتاه ارسالی ۱۵ میلیون مشترک ایرانسل با احتساب هر پیام کوتاه ۱۶ تومانی لاتین نشان می دهد رقمی بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۵۸۰ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان درآمد ظرف مدت ۱۴ روز نصیب این اپراتور شده است.

 


با این حال مجموع درآمد پیامک های ارسال شده توسط مشترکان دو اپراتور اول و دوم در نوروز امسال درآمدی بالغ بر ۳۶ میلیارد و ۶۶۵ میلیون تومان برای این اپراتورها به ارمغان آورده است.

 


حال باید پرسید که آیا برای این اپراتورها به غیر از درآمدزایی و افزایش سود سالانه، ارتقای کیفیت شبکه تلفن همراه و نیز رضایت مشترکان مهم است؟

 


و اگر جواب مثبت است چه مقدار از درآمدهای میلیاردی این اپراتورها صرف توسعه شبکه تلفن همراه کشور می شود و چنانچه بخش اعظمی از این درآمدهای رویایی برای ارتقای کیفیت به جای کمیت هزینه می شود چرا همچنان مشترکان تلفن همراه از کیفیت ارتباطات ناراضی هستند؟.... /   تحلیل : خبرگزارى مهر

 


ویدیو مرتبط :
رتبه بندی اپراتورهای تلفن همراه ایران: ایرانسل اول شد، همراه اول دوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین آمار درآمد اپراتورهای تلفن همراه


ممکن است برای عده‌ای میزان درآمد اپراتورها جذاب باشد اما در کنار این درآمدها شاید میزان پرداختی که این شرکت‌ها به دولت می‌دهند هم خالی از اهمیت نباشد.

 خبرگزاری ایسنا: ممکن است برای عده‌ای میزان درآمد اپراتورها جذاب باشد اما در کنار این درآمدها شاید میزان پرداختی که این شرکت‌ها به دولت می‌دهند هم خالی از اهمیت نباشد.

مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود در26 شهریور 91، ایران را از نظر درصد مشترکان تلفن همراه در بین ۱۴۴ کشور دنیا در رتبه ۱۱۲ قرار داده است.

در این گزارش کشورهای مختلف جهان براساس تعداد مشترکان تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر رده‌بندی شده‌اند. براین اساس اعلام شده که از هر ۱۰۰ ایرانی ۷۴٫۹ نفر جزو مشترکان تلفن همراه محسوب می‌شوند.

اما بنا به گفته مسوولان مخابراتی در فروردین 92، درآمد شرکت مخابرات ایران در سال گذشته، 10 هزار میلیارد تومان برآورد شد که 7 هزار میلیارد تومان از این درآمد مربوط به تلفن همراه و مابقی از تلفن ثابت بوده و مقرر است که در سال 92، این درآمد با 20 درصد افزایش به 12 هزار میلیارد تومان برسد.

بر اساس اظهارات قائم مقام و معاون هماهنگی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در بهمن 91؛ مخابرات در سال‎های گذشته حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده است.

کاظم ابراهیمی در رابطه با وابستگی مخابرات در پنج دهه‎ی گذشته به عنوان یک شرکت دولتی گفته است: مخابرات هزینه‌های خود را از خزانه‎ی دولت هزینه‎ها را پرداخت می‎کرد، ولی در حال حاضر شرکت مخابرات ایران ضمن تأمین هزینه‎ها، سهم دولت را نیز پرداخت می‎کند.

بر اساس صورتهای مالی منتشر شده در پایگاه اینترنتی این شرکت در تاریخ 30 اسفند 91 درآمد حاصل از فروش و خدمات این شرکت 6 هزار و 89 میلیارد و 500 میلیون تومان و مالیات عنوان شده برای پرداخت دولت 443 میلیارد و 873 میلیون و 200 هزار تومان اظهار شده است و سود هر سهم در مجمع عمومی شرکت همراه اول 902 تومان تعیین شد.

اما مدیرعامل اپراتور همراه اول اردیبهشت ماه امسال با اشاره به دستاوردهای مالی این شرکت در سال ۹۱ اظهار کرد: در مقایسه با سال ۹۰ EPS ۲۴درصد، درآمد عملیاتی ۲۰ درصد، تعداد مشترکین اعتباری ۱۷درصد و تعداد مشترکین دائمی ۵/۱ درصد رشد داشته است.

وحید صدوقی با اشاره به مبالغ پرداختی همراه اول به دولت اظهار داشت: در سال گذشته ۲۸ هزار و ۵۲۳ میلیارد ریال برآورد پرداختی به دولت بوده است.

صدوقی ایجاد شرکت های "نقش اول کیفیت" و "توسعه سرمایه گذاری نوردنا" را از اقدامات مثبت همراه اول دانست و گفت: شرکت نوردنا بیش از ۵۲۸ ملیارد ریال سود خالص داشته که سرمایه آن ۱۰۰۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل ایرانسل هم در آبان ماه سال 91، کل درآمد دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آغاز به کار این اپراتور تاکنون را 8 هزار میلیارد و صد میلیون تومان عنوان کرد و گفت: از این مبلغ 5 هزار و 600 میلیارد تومان به خزانه دولت پرداخت شده است.

مرتضی براری، قائم مقام وزیر ارتباطات نیز در رابطه با گردش مالی مخابرات ایران در حوزه در سال گذشته گفت: مخابرات ‌بیش از 10 هزار میلیارد تومان در حوزه ICT ، گردش مالی داشته که این رقم در ایرانسل حدود چهار هزار میلیارد تومان بوده است.