اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درآمدهای مردم 32 درصد زیاد شد/ کار آزاد بکنید، بیشتر پول در بیاورید



اخبار,اخبار اقتصادی ,بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - درآمدهای مردم 32 درصد زیاد شد/ کار آزاد بکنید، بیشتر پول در بیاورید

بررسی های بانک مرکزی نشان می دهد طی سال گذشته مجموع درآمدهای پولی و غیرپولی مردم 32 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرآنلاین، براین اساس طی سال گذشته میزان درآمدهای پولی خالص مردم 28 درصد رشد را تجربه کرده است. در همین دوره زمانی درآمد حاصل از فعالیت های کشاورزی بیش از 50 درصد رشد داشته است.

 

این اتفاق هم در شرایطی رخ می دهد که طی سال های گذشته بخش کشاورزی به دلیل واردات بالا و همچنین اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با بحران کاهش میزان درآمد مواجه بود. اما حداقل گزارش بانک مرکزی نشان می دهد طی سال 92 کشاورزان به بالاترین میزان «رشد» درآمد در مقابل گروه های کاری مختلف دست پیدا کرده اند.

در همین دوره زمانی درآمد از مشاغل آزاد با رشد 37 درصدی مواجه بوده است. براین اساس در میان گروه های شغلی بیشترین میزاد رشد درآمد به کشاورزان و سپس مشاغل آزاد اختصاص پیدا کرده است. پس از این دو گروه شغلی کارمندان بخش خصوصی و کارمندان بخش دولتی و عمومی قرار دارند. برهمین اساس طی سال گذشته بیشترین میزان درآمد به خانوارهای اختصاص پیدا کرده که سه نفر شاغل داشته اند. براساس گزارش بانک مرکزی این خانوارها 423096700ریال در سال درآمد داشته اند. در آمد پولی ناخالص این خانوارها نیز 321362884 ریال بوده است.

 

اما میزان درآمد برای یک خانوار با بعد 3.47 نفر در سال گذشته 276867379 ریال بوده است. همین خانوار در صورت درآمدش از مزد و حقوق دولتی 26148347 ریال بوده ولی در همین دوره زمانی درآمد کارمندان بخش خصوصی با همین بعد خانوار 35448496 ریال بوده است. براین اساس میزان حقوق و مزد دریافتی کارمندان بخش خصوصی بیشتر از کارمندان بخش دولتی برآورد شده است.

 

اما بیشترین میزان درآمد به کسانی تعلق دارد که در بخش های آزاد غیرکشاورزی فعالیت می کنند. این خانوارها طی سال 92 51585520 ریال درآمد داشته اند. در آمد حاصل از فروش کالاهای دست دوم همین خانوارها نیز 9336251 ریال بوده است. این بررسی ها تایید می کند با وجود اینکه مشاغل کشاورزی با رشد درآمد همراه بوده اند ولی بیشترین میزان درآمد خالص به کسانی تعلق گرفته که در بخش مشاغل آزاد کار می کرده اند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بانک مرکزی

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بانک مرکزی

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بانک مرکزی

 اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
شما هم می تونید این کار رو بکنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درآمدهای آزاد شده 100 یا 32 میلیارد دلار است؟/ توضیح رئیس بانک مرکزی چیست؟



اخبار,اخبار اقتصادی,علی طیب‌نیا

در حالی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته دارایی‌های بلوکه شده ایران 100 میلیارد دلار است رئیس کل بانک مرکزی این رقم را 32 میلیارد دلار می‌داند. این اختلاف ناشی از چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، این دومین باری است که دارایی‌های بلوکه شده محل بحث مقامات دولتی قرار می‌گیرد و حتی این اختلاف نظر وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی را به مجلس کشاند.

 

چون در حالی که ولی الله سیف و علی طیب‌نیا رقم دارایی های بلوکه شده را 29 هزار میلیارد تومان عنوان کرده و گفته بودند تا پس از توافق هسته‌ای نمی‌توان رقم دقیق را مشخص کرد، اما برخی دیگر از افراد رقم دارایی‌ها را 100 میلیارد دلار عنوان می‌کردند.

چند روز پیش هم محمدباقر نوبخت از آزاد شدن 100 میلیارد دلار دارایی ایران پس از اجرای برجام خبر داد که اختلاف آمار وی با آمار 32 میلیارد دلاری سیف، باز هم خبر ساز شد. اما سیف در حاشیه جلسه شورای مدیران ارشد بانک مرکزی با معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ درباره تفاوت رقم 32 میلیارد دلار و 100 میلیارد دلار توضیحاتی ارائه کرد.

وی در این مورد گفت: حدود دو سال پیش عنوان می‌شد که در خزانه 100 میلیارد دلار موجودی وجود دارد که البته این رقم دور از واقعیت نبود. حدود 50 میلیارد دلار در پروژه‌های نفتی سرمایه‌گذاری شده و حدود 22 میلیارد دلار دیگر در چین به عنوان وثیقه قرار گرفته بود و از آن استفاده می‌شد. 32 میلیارد دلاری که من از آن سخن گفته‌ام منابعی است که اکنون آزاد شده و در اختیار ما قرار دارد.

بر این اساس رقمی که چندی پیش از این، سیف و طیب‌نیا آن را حدود 29 میلیارد دلار تخمین زده بودند، 32 میلیارد دلار است که البته بخش اعظم آن متعلق به بانک مرکزی است. سیف هم بر این مساله صحه گذاشته و گفته است: با توجه به تصفیه‌حساب‌هایی که انجام داده‌ایم حدود چهار میلیارد دلار این منابع متعلق به دولت است.

 

و سپس باید از این چهار میلیارد دلار براساس قانون سهم صندوق توسعه ملی نیز محاسبه شود. اما 28 میلیارد دلار باقیمانده به گفته سیف تماما متعلق به بانک مرکزی است، چرا که پیش از این ریال آن به خزانه واریز شده است.

اگرچه پیش از این هم مساله منابع بلوکه شده واضح بود، اما اظهارنظرهای غیرشفاف درک رقم صحیح دارایی‌های بلوکه شده را دشوار می‌کرد. اکنون هم اظهارات نوبخت مبنی بر دارایی 100 میلیارد دلاری این شائبه را ایجاد می‌کند که کل این منابع به صورت ارزی باید وارد کشور شود اما همانگونه که سیف توضیح داده بخش اعظم این دارایی به صورت ارزی وجود ندارد و به عنوان سرمایه‌گذاری یا فاینانس است و امکان وارد کردن آن به کشور وجود ندارد.

اما غیرشفاف طرح کردن این مساله در فضای اقتصاد تاثیر چندان مطلوبی ندارد و برای دولت دردسرساز است. مانند دردسری که بار پیش برای سیف و طیب‌نیا ایجاد شد و آنها به مجلس خوانده شدند که پاسخ دهند، چرا که در حالی که منابع خارجی رقم دارایی‌ها را 100 میلیارد یا حتی بیشتر عنوان می‌کنند، این دو رقم دارایی‌های را 29 میلیارد دلار می‌دانند.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی هم در مجلس گفته بود: «علت اصلی تفاوت در ارقام و اعداد به تعاریف مختلف افراد از این پول‌هاست. ذخایر ما در خارج از کشور ممکن است نزدیک به 100میلیارد دلار باشد اما آنچه قابل استفاده و دسترسی است رقم اعلام شده از سوی رییس کل بانک مرکزی است.»

اما نکته دیگری هم در این میان وجود دارد؛ سهم صندوق توسعه ملی از درامدهای بلوکه شده چقدر است؟ ولی الله سیف گفته سهم دولت از این منابع چهار میلیارد دلار است و سهم صندوق توسعه هم 20 درصد این رقم است.

پیش از این هم اگرچه قائم مقام صندوق توسعه ملی گفته بود سهم صندوق توسعه ملی از دلارهای نفتی آزاد شده مشخص نیست اما غفار اسماعیلی، عضو هیات نظارت صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با ایسنا از این منابع سهم‌خواهی کرده و گفته بود: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که همه ساله، سهم صندوق توسعه ملی از بودجه کشور در حدود سه درصد افزایش می‌یابد. بر این اساس با توجه به این توضیحات، در حال حاضر بیش از یک چهارم دارایی‌های بلوکه شده ایران، سهم صندوق توسعه ملی است.

اخبار اقتصادی - اقتصاد نیوز