اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درآمدزایی دولت از گرانی دلار ممنوع شد


حسن روحانی رئیس جمهور مصوبه نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی و تعیین نرخ ارز توسط بانک مرکزی را برای اجرا ابلاغ کرد که بر این اساس، درآمدزایی دولت از محل افزایش قیمت ارز ممنوع شد.

خبرگزاری تسنیم: حسن روحانی رئیس جمهور مصوبه نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی و تعیین نرخ ارز توسط بانک مرکزی را برای اجرا ابلاغ کرد که بر این اساس، درآمدزایی دولت از محل افزایش قیمت ارز ممنوع شد.

 در ماده واحده این مصوبه که توسط حسن روحانی رئیس جمهور به وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت برنامه ریزی ابلاغ شده، آمده است: تفاوت ناشی از تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی که از تغییر نرخ برابری ارز، طلا و جواهرات ایجاد می شود، صرفاً ناشی از ارزیابی های حسابداری است و سود تحقق یافته تلقی نمی گردد، و مشمول مالیات نیست، و مابه التفاوت آن در حسابی تحت عنوان «مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی های خارجی» منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوخته ها در ترازنامه منعکس و گزارش می شود.

مانده این حساب صرفاً بابت جبران زیان های احتمالی آتی بانک مرکزی ناشی از تغییر ( کاهش) برابری های قانونی ارز (تسعیر) قابل استفاده است.

بنابر تبصره یک این مصوبه، نرخ برابری ارز مطابق سازوکار قانونی توسط بانک مرکزی تعیین می گردد. در تبصره دو نیز آمده است که مفاد این قانون از تاریخ تصویب (31 شهریور 92) لازم الاجرا است.

در تبصره سه این مصوبه نیز تاکید شد، با تصویب این قانون بند ب ماده 26 قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351 نسخ می گردد.


ویدیو مرتبط :
ناراحتی مهران غفوریان از گرانی سیگار و دلار | ویدئو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روند گرانی در دولت احمدی‌نژاد; قیمت نان سنگک از 75 تومان به 800 تومان رسید / رشد 111 درصدی قیمت دلار



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 قیمت نان سنگک از 75 تومان به 800 تومان رسید / لواش5 تومانی 140 تومان شد

دولت محمود احمدی نژاد که با شعار آوردن نفت بر سر سفره های مردم در سال 1384 بر سرکار آمد در زمینه افزایش بهای نان از هیچ اقدامی کوتاهی نکرد و خروجی این دولت افزایش چشم گیر قیمت نان طی هشت سال بود.

همواره از نان به عنوان قوت غالب مردم یاد می شده است به طوریکه مطابق قانون اساسی هر دولت موظف است حداقل به مدت 3 ماه ذخیره استراتژیک گندم را به اندازه مصرف کل کشور در سیلوها نگهداری کند.

دولت نهم با شعار آوردن نفت بر سر سفره های مردم توانست بر سرکار بیاید اما با بررسی جدول قیمت این فرآورده اصلی می توان به این نتیجه رسید که علاوه بر اینکه نفت بر سفره ها نیامد بلکه حضور نان هم در سفره اقشار متوسط و پایین جامعه کم رنگ شد.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

احمدی نژاد خواست نفت را بر سر سفره های مردم بیاورد اما نان را هم برد شاخص فلاکت و خط فقر همانند قیمت نان جهش چشمگیری داشت تا بدان جاکه امروز حتی با گذشت دو سال از کنار رفتن وی برای اولین بار بعد از بحران نان در زمان قاجار مردمان ایران زمین نان را به صورت قسطی و یا نصفه در برخی از مناطق پایتخت می‌خرند.

 

رشد 111 درصدی قیمت دلار در سال 1391

نرخ دلار در دولت محمود احمدی‌نژاد از سال 1389 به بعد، رشد فزاینده داشت که اوج آن در سال 1391 بود که نرخ دلار 111 درصد، افزایش قیمت پیدا کرد.

نرخ ارز در اقتصاد ایران به دلیل تاثیر مستقیم بر نرخ تورم، شاخصی مهم و تعیین‌کننده است. در دوران محمود احمدی‌نژاد، ضریب وابستگی کشور به واردات، جهش یافت. به گفته احمد توکلی، ضریب وابستگی ایران به واردات در سال 84، 35 درصد بوده که درسال 89 به 75 درصد افزایش پیدا کرد.

عمده صنایع کشور، برای واردات کالاهای واسطه‌ای، مصرف ارزی دارند. از سوی دیگر به دلیل جهش ضریب وابستگی به واردات کالاهای مصرفی در دولت احمدی‌نژاد، قیمت دلار در کالاهای مصرفی نیز نقشی تعیین کننده پیدا کرد.


در این خصوص، نگاه به درصد رشد نرخ دلار در دولت مهرورز، از سال 1389 به بعد، شایان توجه است:

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار اقتصادی - ایلنا