اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دخل و خرج كشور از 13 زاویه



اخبار,اخبار اقتصادی,لایحه بودجه

پرونده دخل و خرج كشور با 20 نشست علنی نمایندگان در دو نوبت صبح و عصر نهایتا روز چهارشنبه 13 اسفند، بعد از بررسی ایرادهای شورای نگهبان بسته شد. لایحه بودجه سال 94 بر خلاف سال‌های ریاست احمدی‌نژاد بر پاستور، در زمان قانونی یعنی 16 آذر تقدیم علی لاریجانی رئیس مجلس شد.

با وجود رعایت مسائل قانونی از سوی دولت، این لایحه ایرادهایی عجیب داشت كه بخش اعظم آن به بودجه نویسی نمایندگان در كمیسیون تلفیق بودجه بر می‌گردد. دولت ماده واحده بودجه سال 94 را در 22 تبصره به مجلس آورد كه در نهایت 19 تبصره برای تامین نظر وكلای ملت به آن افزوده شد. الحاق این تبصره‌ها مورد انتقاد دولت بود. از آنجایی كه نمایندگان مجلس برخی احكام مالی دولت را دائمی كرده بودند، توقع می‌رفت بررسی لایحه بودجه سال 94 زمان كمتری از صحن علنی بگیرد. نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد، ‌بلكه در بررسی این بسته اقتصادی، شاهد تكرارهفت بند قانونی در این لایحه بودیم.

 

از سوی دیگر به نظر می‌رسد غلامرضا تاجگردون رئیس كمیسیون تلفیق بودجه امسال تجربه لازم و كافی در تدوین این لایحه را نداشت چرا كه 16 تبصره و بند از این بسته اقتصادی مراعا ماند و مجدد در كمیسیون مربوطه بررسی شد. نكته حائز اهمیت در این زمینه آن است كه اكثربند‌های ارجاعی، در صحن علنی بدون هیچ گونه تغییری مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

 

از سوی دیگر 9 تبصره و بند از ماده واحده لایحه بودجه با نظر نمایندگان به دلایل مختلف از جمله مغایرت با قانون‌ ‌های بالادستی، هزینه‌ یا درآمدی نبودن، حذف شد. دولت بودجه کل کشور را 838 هزار میلیارد تومان بسته بود كه مجلس با 8 دهم درصد افزایش این رقم را به 844 هزار میلیارد تومان تغییر داد. همچنین بودجه عمومی که در لایحه درج شد 267 هزار میلیارد تومان بود و مجلس این عدد را به 274 هزار میلیارد تومان افزایش داد. البته پرونده این لایحه همچنان باز است چرا كه شورای نگهبان هنوز نظر خود را اعلام نكرده است.

سرعت عمل
ریاست نشست‌های بررسی لایحه بودجه سال 94 برعهده علی لاریجانی، محمدحسن ابوترابی و محمدرضا باهنر بود. هنگامی كه لاریجانی سكان جلسه را بر عهده داشت تعداد مصوبات مجلس به نسبت زمان اداره ابوترابی افزایش چمشگیری داشت. ابوترابی نشان داد تسلط لازم و كافی برای بررسی بودجه سنواتی كشور را ندارد.


مشاركت 8 درصدی
میزان مشاركت نمایندگان مجلس در بررسی و تصویب بودجه سال 94 قابل توجه است. در هر جلسه صحن علنی، به طور متوسط 25 نفر از وكلای مردم در بررسی این لایحه شركت داشتند، یعنی تنها 8 درصد بهارستان‌نشین‌ها در مهم‌ترین قانون اقتصادی كشور نقش داشتند.

مشاركت صفر درصدی زنان
اگر نیره اخوان بی‌طرف، به واسطه حسن كامران پیشنهادهایی برای تغییر در لایحه بودجه 94 ارائه نمی‌كرد، سهم 9 زن مجلس صفر بود. هیچكدام از زنان مجلس حتی یك‌بار هم تریبون بهارستان را در اختیار نداشتند.


فعالان مجلس
  هر روز نمایندگان ثابتی در مذاكرات مجلس و بودجه شركت می‌كردند. نادر قاضی‌پور ، محمدرضا پور ابراهیمی، علی‌رضا محجوب، الیاس نادران، احمد توكلی، مهرداد لاهوتی و مقداد نجف‌نژاد از جمله نمایندگان فعال در این دوره از بررسی لایحه بودجه بودند.


تاثیرگذارترین
احمد توكلی نماینده اقتصادی مجلس كه این دوره از حضور در كمیسیون تلفیق بودجه سال 94 باز مانده بود، با دقت فراوان تمام بند‌های لایحه را در صحن دنبال كرد. بسیاری از حذف‌ها و ارجاعی‌های این لایحه به دلیل اخطارهای قانونی اساسی به موقع این نماینده تهران رخ داد.

پیشنهادهای خانوادگی
حسن كامران و نیره اخوان بی‌طرف، زوج مجلس فعالیت عجیبی در بررسی این لایحه داشتند. این زوج پیشنهادهای اصلاحی فراوانی را در این 20 نشست علنی مجلس ارائه كردند كه عاملی شد لاریجانی از آنها بخواهد پیشنهادهای خانوادگی كمتری مطرح كنند.

ساكتین مجلس
در این بین سكوت برخی نمایندگان كه تاثیر سیاسی بسزایی در فضای مجلس دارند در زمان بررسی این بسته اقتصادی محسوس بود و  صدای آنها از تریبون هرم سبز شنیده نشد. حداد عادل، بروجردی، كاظم جلالی، روح‌ا... حسینیان از جمله این نمایندگان بودند. نكته حائز اهمیت این است كه نام رئیس مجلس دوره هفتم یك بار در لیست غایبین جلسه علنی بودجه قرار گرفت.

سفر در فصل بودجه
علی مطهری كه در آخرین نطق خود به شجاع‌ترین نماینده مجلس دوره نهم تبدیل شده بود در بررسی بودجه 94 حضور كمرنگی داشت. او در طول بررسی این لایحه سفر كاری به هند داشت و صندلی خالی او در مجلس به چشم می‌آمد. نوباوه و آقاتهرانی نیز به هند سفر كرده بودند.

حضور اصلاح طلبان در بودجه
مسعود پزشكیان و محمدرضا تابش نمایندگان طیف اصلاح‌طلب مجلس تنها یك بار تریبون بهارستان را در اختیار داشتند. تابش برای طرح پیشنهادی در زمینه محیط زیست و ریزگردها و پزشكیان برای مسئله بهداشت و درمان سهمی در بودجه داشتند.

نگران یارانه
غلامرضا مصباحی‌مقدم كه سال‌ گذشته ریاست كمیسیون تلفیق بودجه را برعهده داشت در این دوره حتی به عنوان عضو در این كمیسیون حضور نداشت.


 اما او كه دغدغه اجرای درست هدفمندی یارانه‌ها را دارد با ارائه پیشنهادهایی خواهان اجرای گام د وم هدفمندی و حذف یارانه پردرآمدها شد كه مجلس مخالفت كرد.
دفاع نوبخت از بودجه نویسی دولت
محمدباقر نوبخت كه مسئول مستقیم تدوین لایحه بودجه است در روز بررسی بخش درآمدی تبصره مربوط به هدفمندی به مجلس آمد. مصباحی مقدم كه تمام و كمال عملكرد دولت در این زمینه را زیر سوال برده بود با دفاع قاطع سخنگوی دولت از اجرای هدفمندی مواجه شد. نوبخت تاكید كرد که از محل حذف یارانه ثروتمندان کسری ۱۰ هزار میلیاردی پرداخت یارانه نقدی جبران نخواهد شد.

دلواپسان سربازی
مهدی كوچك‌زاده و حمید رسایی نمایندگان جریان سیاسی اصولگرای تندرو نیز نقش كمرنگی در بررسی بودجه  داشتند. آنها تنها در زمان بررسی تبصره جریمه غایبان از خدمت نظام وظیفه مشاركت چشمگیری داشتند كه هیچ‌كدام از اخطارهای قانون اساسی و پیشنهادهای این دو، مورد موافقت قرار نگرفت.


موافقت نیروهای مسلح با جریمه غایبان سربازی
محمدرضا طلایی نیک، معاون پارلمانی وزارت دفاع  در زمان بررسی جریمه غایبان از خدمت نظام وظیفه  تأکید کرد که نظر زیرمجموعه‌های مربوطه از جمله نیروهای مسلح اخذ شده است. وی ادامه داد: این مصوبه تکلیف سربازان فراری را تعیین می‌کند و افراد یا تصمیم می‌گیرند خدمت کنند یا جریمه عدم حضورشان را پرداخت می‌کنند. این کار هم از بعد اجتماعی تأثیرگذار است و هم مشکلات مالی نیروهای مسلح را برطرف می کند.


 اخبار اقتصادی - قانون 


ویدیو مرتبط :
وقتی دخل و خرج خانواده های ایرانی با هم نمی خواند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما چقدر حقوق می‌گیرد؟/ دخل و خرج باراک و میشل اوباما



باراک اوباما,میشل اوباما,حقوق باراک اوباما

اوباما چقدر حقوق می‌گیرد؟/ دخل و خرج باراک و میشل اوباما

نگاهی به دخل و خرج رئیس‌جمهور و معاونش و میزان مالیاتی که باید سالانه پرداخت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لزاکو، کاخ سفید اعلام کرد: حقوق اوباما طبق اطلاعات رسمی ادارۀ مالیات حدود 600.000 دلار در سال 2012 بوده که 18.4% بر آن مالیات قرار می‌گیرد.

این در حالی است که در طرح بودجه‌ای که دو روز پیش رئیس‌جمهور آن را ارائه کرد، مالیات در نظر گرفته شده برای ثروتمندان آمریکایی 30% است.

گفتنی است از 608.611 دلار اعلام شده از سوی باراک و میشل اوباما به عنوان دریافتی سال 2012، دو سوم آن حقوق رئیس‌جمهور آمریکاست که طبق قانون اندکی کمتر از 400.000 دلار در سال است و مابقی آن پولی است که رئیس‌جمهور آمریکا از فروش کتاب‌های خود بدست آورده است. گفته می‌شود در مقایسه با سال 2011 حقوق رئیس‌جمهور آمریکا از کاهش برخوردار بوده است، سال گذشته حقوق دریافتی اوباما 800.000 دلار بود.

به علاوه، به گفتۀ جی کارنی، سخنگوی دولت اوباماها(میشل و باراک) نزدیک به 30.000 دلار مالیات محلی در ایالت ایلینویز برای خانۀ شخصی خود پرداخت کرده‌اند. همچنین نزدیک به 150.000 دلار یعنی یک چهارم درآمد خود را صرف امورو فعالیت‌های خیریه در سال گذشته کرده‌اند.

جی کارنی همچنین گفته است: میزان مالیات بر درآمد اوباماها 18.4% است و در لایحه بودجۀ سال 2014 که از سوی رئیس‌جمهور در روز چهارشنبه ارائه شد، میزان مالیات بر خانوارهایی که درآمدشان در سال بیش از 250 هزار دلار است، 30% در نظر گرفته شده است. طرح مذکور که به "قانون بافت"(Buffett Rule)- نام یکی از میلیاردرهای آمریکایی و حامی اوباما- لقب گرفته، پیشتر توسط کنگره- که در دست اکثریت جمهوریخواهان است- رد شده است.

کارنی افزود: در صورتی که طرح رئیس‌جمهور اجرا می‌شد، با کاهش مالیات برای طبقۀ متوسط رئیس‌جمهور مالیات بیشتری پرداخت می‌کرد. گفتنی است طبق اعلام کاخ سفید، جو بایدن، معاون اوباما و همسرش جیل( که استاد دانشگاه است) دریافتی‌شان 385.072 اعلام شده و میزان مالیات فدرال بر دریافتی آنها 87.851 دلار اعلام شده است./خبرآنلاین