اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دختر فلسطینی روی دانشجویان را کم کرد!


یک دختر فلسطینی موفق شد با چهارده سال سن لقب کم سن و سال ترین دانشجوی جهان را به خود اختصاص دهد.

یک دختر فلسطینی موفق شد با چهارده سال سن لقب کم سن و سال ترین دانشجوی جهان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش صبح بخیر، نام یک دختر چهارده ساله فلسطینی به عنوان کوچکترین دانشجوی جهان در گینس به ثبت رسید.



"اقبال محمود الاسعد" با چهارده سال سن موفق شد به دانشکده پزشکی "وایل کورنیل" قطر راه یابد و بدین ترتیب نام این دختر فلسطینی به عنوان کم سن و سال ترین دانشجوی جهان در گینس ثبت شد.

اقبال می گوید:" مراحل کودکستان را در یک سال، دوره شش ساله ابتدایی را در سه سال و مرحله راهنمایی و دبیرستان را هر کدام طی دو سال گذراندم."


اختصاصی مجله اینترنتی صبح بخیر Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
دانشجویان فلسطینی جلیقه مخصوص نابینایان اختراع کردند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اختلاط دانشجویان دختر و پسر در اردوهای دانشجویی؛ "ممنوع"



 

 

 

اختلاط دانشجویان دختر و پسر در اردوهای دانشجویی؛

 

در آئین‌نامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاه‌ها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر جلوگیری از اختلاط دختر و پسر در محیط‌های آموزشی و دانشگاه‌های كشور تاكید شده است.

فصل اول آئین‌نامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، مصوب یكصد و بیست و یكمین جلسه مورخ 6 مرداد سال 66 شورای عالی انقلاب فرهنگی كه در تاریخ 13مرداد همان سال و به شماره "1908/دش " ابلاغ شده، به تشریح "حفظ حدود اخلاق اسلامی در برخوردها و معاشرت‌ها " اختصاص دارد.

بر اساس بند اول این آئین‌نامه، دانشجویان زن و مرد لازم است در كلاس‌های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند. در تبصره مربوط به همین بند نیز تاكید شده است كه هرگاه در دانشگاهی جدا كردن كلاس‌های مخصوص زنان و مردان میسر باشد و مشكلی از لحاظ بودجه و كیفیت تحصیل به وجود نیاورد، كلاس‌ها باید جدا باشد.

در بند دوم این آئین‌نامه نیز آمده است كه در بیمارستان‌های آموزشی باید كوشش شود كه به تدریج بخش‌های بیماران زن و مرد از یكدیگر جدا باشد و همچنین هر جا میسر است در اتاق‌های عمل از اختلاط زن و مرد خودداری شود وحتی‌المقدور از كادر پرستاری زن برای زنان و مردان استفاده شود و مسائل شرعی رعایت شود.

در آئین‌نامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش همچنین تاكید شده است كه در آزمایشگاه‌ها و بخش‌های تزریقات هرگاه برای تزریق و پانسمان، هم متخصص مرد بود و هم متخصص زن، از متخصص مرد برای بیماران مرد و از متخصص زن برای بیماران زن استفاده شود.

همچنین در محل‌های تردد و نصب اعلانات در دانشگاه‌ها، هرگاه احتمال ازدحام رود، باید محل‌های جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شود.

بر اساس این آئین‌نامه لازم است كه دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاه‌ها و كارگاه‌ها و سالن‌های تشریح و اتاق كامپیوتر و غیره حتی‌المقدور در نوبت‌های خاص و به طور جداگانه استفاده كنند. سالن‌های طراحی و مدل (آتلیه‌ها) و خود مدل‌ها باید منطبق با شئون اسلامی باشد و محیط كار حتی‌المقدور برای زنان و مردان جدا باشد. دانشجویان زن و مرد لازم است در گروه‌های مجزا به كارهای گروهی دانشجویی از قبیل انجام پروژه‌ها و طراحی و كارهای عملی و مانند آن بپردازند، مگر اینكه مجزا كردن زن و مرد منجر به مختلف شدن كار یا تعطیلی آن شود.

هشتمین بند آئین‌نامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش تاكید دارد كه دانشگاه‌ها باید تدابیری اتخاذ كنند تا در محیط‌های اداری با توجه به امكانات موجود از اختلاط غیرضروری زن و مرد تا جایی كه منجر به اختلال و تعطیل كارها نشود، جلوگیری به عمل آورند.

بر اساس این آئین‌نامه مسئولان مرد باید از منشیان مرد استفاده كنند و در آن قسمت از دانشگاه‌ها كه عموم مراجعه‌كنندگان مرد هستند از (قبیل خوابگاه‌ها) لازم است از كارمندان مرد استفاده شود و در آن قسمت كه مراجعه‌كنندگان زن هستند از كارمندان زن.

همچنین اماكن عمومی مانند قرائت‌خانه كتابخانه و خوابگاه‌ها و اتاق‌های غذاخوری باید برای زنان و مردان جدا باشد یا برای هر جنس از نوبت جداگانه استفاده شود. برای اماكن ورزشی نیز نوبت استفاده مردان باید جدا از نوبت زنان باشد.

بند 12این آئین‌نامه به روابط بین استاد و دانشجو اختصاص دارد كه بر اساس آن، روابط میان استادان و دانشجویان و كارمندان باید مطابق با مقررات دانشگاهی و ضوابط اخلاق اسلامی باشد و هرگاه كسی خلاف آن را مشاهده كرد بنابر اصل نهی از منكر به متخلفان تذكر دهد و اگر تذكر او موثر واقع نشد مراتب را به مقامات مسئول دانشگاه اطلاع دهد.

آئین‌نامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش همچنین تاكید دارد كه زنان در محیط كار و تحصیل باید از پوشش اسلامی استفاده كنند و از پوشیدن لباس‌های تنگ و زننده و آرایش و تبرج پرهیز كنند و مردان نیز نباید از لباس‌های زننده استفاده كنند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در بند 14، مسئولیت اجرای این آئین‌نامه را به روسای دانشگاه‌ها و مدارس عالی سپرده است كه می‌توانند با كمك كمیته‌های انضباطی یا هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری به تخلفات رسیدگی كنند.

بر اساس این گزارش، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 520 مورخ 25 آذر 82 ماده واحده مقررات سفرهای دانشجویی الحاقی به آئین‌نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (ابلاغیه شماره 1908/دش مورخ 13مرداد 66)را تصویب كرد كه بر اساس آن، سفرهای دانشجویی باید با تصویب و صدور مجوز توسط شورای فرهنگی دانشگاه انجام شود.

بر اساس این آئین‌نامه مقصود از سفر دانشجویی، كلیه مسافرت‌های فرهنگی و بازدیدهای علمی دسته جمعی گروهی از دانشجویان یك دانشگاه است كه به منظور زیارت و تفریح با مجوز شورای فرهنگی دانشگاه برگزار می‌شود. واحدهای برگزار كننده اردوی دانشجویی غیردولتی خارج از دانشگاه، می‌بایست نسبت به اخذ مجوز از شورای فرهنگی دانشگاه اقدام كنند. ضمناً سفرهای درسی و پژوهشی كه با حضور استاد و مجوز گروه آموزشی دانشكده برگزار می‌شود از شمول این مصوبه مستثنی است.

در ماده واحده مقررات سفرهای دانشجویی آئین‌نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تاكید شده است كه برگزاری اردوهای مختلط (دختر و پسر) صرفاً با تایید مكتوب مرجع صادركننده مجوز، قابل اجرا است. همچنین در سفرهای دانشجویی، محل برگزاری اردو و مسیر آن در اطلاق مقررات، به منزله محدوده دانشگاه محسوب و در این مدت رعایت مقررات انضباطی دانشگاه و سایر مقررات مربوط الزامی است...../تحلیل:عصرایران