اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی:افزایش ۱۰ درصدی تولید روغن نباتی



 

 

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی:افزایش ۱۰ درصدی تولید روغن نباتی

 

 

دبیر كانون انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفت: سال گذشته یك و نیم میلیون تن روغن نباتی تولید شد كه مازاد مصرف كشور بوده است و امسال نیز این میزان ۱۰ درصد افزایش داشته كه با ادامه این وضعیت تا پایان سال حدود ۱۵۰ هزار تن تولید مازاد بر سال گذشته خواهیم داشت.

ابوالحسن خلیلی در گفت وگو با خبرنگار كشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: به دلیل عدم توجه ویژه به فرایند تولید دانه های روغنی در كشور، تولید این محصولات در سال های اخیر با كاهش مواجه بوده است.

وی تصریح كرد: تا زمانی كه به راحتی می توان كنجاله مورد نیاز صنعت مرغداری را از خارج تهیه كنیم، تولید دانه روغنی در كشور شكل نمی گیرد.

خلیلی با اشاره به واردات ۲.۲ میلیون تن كنجاله از خارج از كشور، گفت: با وضع تعرفه ۲۵ درصدی در كنجاله وارداتی پوشش حمایتی از كشاورزان دانه های روغنی خواهد شد.

دبیر كانون انجمن های صنفی صنایع غذایی با اشاره به تولید ۳۰۰ هزار تن دانه های روغنی در سال جاری، گفت: طی سالهای اخیر تولید دانه های روغنی ۵۰ درصد كاهش داشته است كه طبیعتا به عنوان ماده اولیه صنعت روغن نباتی كمبود آن باید از خارج از كشور تامین شود كه در واردات آن با مشكل مواجه هستیم در حالیكه اگر سیاست های حمایتی در تولید دانه های روغنی را در پیش می گرفتیم امروز با مشكل واردات و تامین ماده اولیه صنعت روغن مواجه نبودیم.

وی گفت: در پی واردات بیش از اندازه روغن خام و ذخیره سازی این ماده برای اجرای طرح هدفمند كردن یارانه ها، تولید روغن نباتی در چهار ماهه اخیر افزایش داشته است.

به گفته خلیلی سال گذشته یك و نیم میلیون تن روغن خام وارد كشور شده كه اگر چه ظرفیت تولید را افزایش داده اما فضای رقابتی و كشش بازار را از بین برده است و به تولید بیش از نیاز و مصرف جامعه انجامیده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفت: شرایط به گونه ای است كه بازار كشش روغن عرضه شده را ندارد و عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است.

وی افزود: اكنون روغن خام در بنادر كشور دو و نیم برابر متوسطی است كه باید وجود داشته باشد؛ بیش از ۴۰۰ هزار تن روغن خام در بنادر كشور وجود دارد در حالی كه سقف نرمال آن باید ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن باشد و نگرانی از بابت تولید وجود ندارد و با مازاد تولید و عرضه مواجه هستیم.

به گفته خلیلی یك و نیم میلیون تن روغن نباتی آماده مصرف در سال گذشته تولید شد كه طی پنج ماهه امسال با رشد ۱۰ درصدی مواجه بوده است و ادامه این وضعیت تا پایان سال باعث می شود حدود ۱۵۰ هزار تن تولید مازاد بر سال گذشته خواهیم داشت در صورتی كه سال گذشته هم با مازاد عرضه و تولید مواجه بوده ایم..... /  خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
افزایش پنج درصدی قیمت روغن نباتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش ۶ درصدی قیمت روغن نباتی



 

 

کاهش ۶ درصدی قیمت روغن نباتی

 

دبیر کانون انجمن های صنایع غذایی از کاهش ۴ تا ۶ درصدی قیمت روغن نباتی در کشور خبر داد و گفت: قیمت روغن خام در بازارهای جهانی ۱۰۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن خلیلی در مراسم امضای تفاهم نامه کانون انجمن های صنایع غذایی کشور با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: ایران ۹۵ درصد از ماده اولیه روغن نباتی را از بازارهای بین المللی تامین می کند که در این میان با توجه به کاهش قیمت روغن خام در بازارهای جهانی به ازای هر تن ۱۰۰ دلار، قیمت محصولات نهایی نیز در کشور کاهش یافته است.

دبیر کانون انجمن های صنایع غذایی در پاسخ به سوال مهر افزود: اگرچه سایر اقلام غذایی در بازارهای دنیا با افزایش قیمت مواجه بوده اند، اما به دلیل کاهش قیمت روغن خام، قیمت انواع روغن نباتی در ایران نیز ۴ تا ۶ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر و نیز بارندگی های شدیدی که برخی ازمناطق دنیا را در بر گرفته، صنایع غذایی در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است به نحوی که تمامی کشورهای دنیا به فکر امنیت و عرضه پایدار غذا در دنیا هستند.

خلیلی گفت: هم اکنون گردش مالی مواد غذایی در کشور ۲۰ میلیارد دلار است که ایران سهم ۱۱ درصدی را در ارزش افزوده در این صنعت به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص تفاهم نامه امضا شده با موسسه استاندارد گفت: این تفاهم نامه بندهای متعددی دارد که از جمله آن، آموزش بازرسان انجمن است؛ ضمن اینکه ایجاد مجتمع پایش و کنترل صنعت غذا نیز در دستور کار قرار گرفته است که بر این اساس تلاش داریم که این انجمن، روند پایش و کنترل کیفیت صنعت غذایی کشور را انجام دهد.

خلیلی گفت: این تفاهم نامه به مدت دو سال اجرایی و عملیاتی خواهد شد.... /  خبرگزارى مهر