اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دایناسورها به زودی باز می‌گردند؟!


دانشمندان دانشگاه هاروارد با برهم زدن سیر تكامل طبیعی حیوانات به تغییر دی‌ان‌ای جوجه‌ها برای تولید جنین‌هایی با پوزه سوسمار به جای نوك، دست زده‌اند.

دانشمندان دانشگاه هاروارد با برهم زدن سیر تكامل طبیعی حیوانات به تغییر دی‌ان‌ای جوجه‌ها برای تولید جنین‌هایی با پوزه سوسمار به جای نوك، دست زده‌اند.

كارشناسان، دی‌ان‌ای جنین‌های مرغ را در مراحل اولیه رشد آنها تغییر داده و توانستند موجودات پوزه‌داری را تولید كنند كه در دوره كرتاسه منقرض شده‌اند.

این رونمایی علمی بازگشت تكامل می‌تواند راه را برای دانشمندان به منظور تغییر دی‌ان‌ای در جهات دیگر و استفاده از روند مشابه برای ساخت گونه‌های بهتر با قابلیت انطباق با آب‌وهوای زمین هموار كند.

آنها همچنین مدعی شده‌اند كه این دستاورد می‌تواند به حذف نقائص هنگام تولد در نوزدان انسان كمك كند.

آرخات آبژانوف، زیست‌شناس تكاملی دانشگاه هاروارد، این جوجه‌های پوزه سوسماری را با سوراخ كردن پوسته تخم آنها و تزریق یك دانه پروتئین ژلاتینی پیش از آغاز رشد جنین به وجود آورده است.

این تغییرات به مولكول‌های جدا در محیط تخم اجازه می‌دهد طی 14 روز رشد كرده و به پوزه تبدیل شوند.

اگرچه قوانین اخلاقی، شكستن تخمهای جوجه‌دار را منع كرده اما آبژانوف امیدوار است كه روزی بتواند جوجه‌ها را به حالت دایناسور مانیراپتورا درآورد.

وی این تغییرات را با تحلیل مولكول‌های علامت دهنده كه كنترل تغییرات كالبدی در پرندگان و سایر موجودات را بر عهده دارند، انجام داده بود.

افزودن پروتئین به تخم‌ها كه رشد مولكولهای خاص را متوقف می‌كند، همچنین از رشد برخی مشخصه‌های خاص در پرنده ممانعت به عمل می‌آورد.

مانیراپتوراها دایناسورهای كوچكی بودند كه به تصور دانشمندان كلكسیونی از هزاران پرنده را در سراسر دنیا به دنیا آورده‌اند.

به عقیده كارشناسان، جوجه‌ها و دیگر پرندگان طی یك مجموعه تغییرات ژنتیكی از دایناسورها به وجود آمده‌اند.

با تغییر دی‌ان‌ای جوجه‌ها برای شباهت به ژن‌های سوسمار پیش از بوجود آمدن نوك، دكتر آبژانوف توانست مسیر تكاملی جوجه‌ها را تغییر دهد تا به جای نوك با پوزه به دنیا بیایند.

جك هورنر، یك دیرینه‌شناس دانشگاه مونتانا در حال انجام كار مشابهی برای ساخت «چیكنوزاروس» با یك دم و دستانی شبیه دایناسورها است.

منبع: ایسنا



ویدیو مرتبط :
ساکنان کوبانی به خانه های خود باز می گردند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نیکی ها به ما باز می گردند



 

داستان نیکی ها به ما باز می گردند

 

پسر به سفر دوری رفته بود و ماه ها بود که از او خبری نداشتند .مادرش دعا می کرد که او سالم به خانه بازگردد.

 

مادر او هر روز  به تعداد اعضای خانواده اش نان می پخت و همیشه یک نان اضافه هم می پخت و پشت پنجره می گذاشت تا رهگذری گرسنه که از آن جا می گذشت نان را بر دارد . هر روز مردی گو‍ژ پشت از آن جا می گذشت و نان را بر می داشت و به جای آن که از او تشکر کند می گفت:


هر کار پلیدی که بکنید با شما می ماند و هر کار نیکی که انجام دهید به شما باز می گردد !!!



این ماجرا هر روز ادامه داشت تا این که زن از گفته های مرد گوژ پشت ناراحت و رنجیده شد  و به خود گفت : او نه تنها تشکر نمی کند بلکه هر روز این جمله ها را به زبان می آورد . نمی د انم منظورش چیست؟



یک روز که زن از گفته های مرد گو‍ژ پشت کاملا به تنگ آمده بود تصمیم گرفت از شر او خلاص شود بنابر این نان او را زهر آلود کرد و آن را با دست های لرزان پشت پنجره گذاشت، اما ناگهان به خود گفت : این چه کاری است که می کنم ؟ .....



بلافاصله
نان را برداشت و دور انداخت و نان دیگری برای مرد گوژ پشت پخت .



مرد مثل هر روز آمد و نان را برداشت و حرف های معمول خود را تکرار کرد و به راه خود رفت.



آن شب در خانه پیر زن به صدا در آمد . وقتی که زن در را باز کرد، فرزندش را دید که نحیف و خمیده با لباس هایی پاره پشت در ایستاده بود او گرسنه، تشنه و خسته بود، در حالی که به مادرش نگاه می کرد، گفت:



مادر اگر این معجزه نشده بود نمی توانستم خودم را به شما برسانم. در چند فرسنگی این جا چنان گرسنه و ضعیف شده بودم که داشتم از هوش می رفتم . ناگهان رهگذری گو‍ژ پشت را دیدم که به سراغم آمد. او لقمه ای غذا خواستم و او یک نان به من داد و گفت : این تنها چیزی است که من هر روز می خورم امروز آن را به تو می دهم زیرا که تو بیش از من به آن احتیاج داری .



وقتی که مادر این ماجرا را شنید رنگ از چهره اش پرید. به یاد آورد که ابتدا نان زهر آلودی برای مرد گوژ پشت پخته بود و اگربه ندای وجدانش گوش نکرده بود و نان دیگری برای او نپخته بود، فرزندش نان زهر آلود را می خورد .



به این ترتیب بود که آن زن معنای سخنان روزانه مرد گوژ پشت را دریافت:



هر کار پلیدی که انجام می دهیم با ما می ماند و نیکی هایی که انجام می دهیم به خود ما باز می گر
دد
.