اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دایره‌های سنگی اسرار آمیز در خاورمیانه


سازه‌های عظیم سنگی و دایره‌ای شکل در منطقه خاورمیانه که با تصویر برداری هوایی کشف شده‌اند همچنان با سردرگمی باستان شناسان درباره ماهیت اصلی این سازه‌ها پس از چند دهه همراه است.

ایسنا: سازه‌های عظیم سنگی و دایره‌ای شکل در منطقه خاورمیانه که با تصویر برداری هوایی کشف شده‌اند همچنان با سردرگمی باستان شناسان درباره ماهیت اصلی این سازه‌ها پس از چند دهه همراه است.

باستان‌شناسان در اردن با تصویربرداری هوایی با کیفیت بالا از 11 دایره بزرگ با قطر 400 متر هنوز نتوانسته‌اند به ماهیت این سازه‌ها که به نظر شباهت ظاهری تصادفی ندارند پی ببرند.

این دایره عظیم با ارتفاع کم دارای هیچ محلی به عنوان ورودی نیستند و افراد با پرش روی آنها می‌روند، اما باستان شناسان هنوز نسبت به علت و زمان ساخت آنها آگاهی ندارد.

به گزارش «لایو ساینس»، تحلیل عکس‌های هوایی و همچنین اشیاء یافت شده در اطراف این سازه‌های اسرار آمیز حاکی از آن است که قدمت ساخت آنها به حدود دو هزار سال قبل بازمی‌گردد که البته بنابر اعلام محققین ممکن است دارای قدمت بیشتری حتی ماقبل تاریخ و پیش از اختراع خط و نوشتار نیز باشد.

گرچه این سازه‌های عظیم دایره‌ای شکل برای اولین‌بار در دهه 1920 توسط هواپیما کشف شد‌، مطالعات زیادی روی آنها مترکز نشده است و حتی بسیاری از دانشمندان از وجود آنها مطلع نیستند.

علاوه‌بر این 11 سازه دایره‌ای شکل، محققان یک سازه مشابه نیز در کشور اردن کشف کرده‌اند که تکمیل نشده است و تصاویر هوایی قدیمی نیز حاکی از دو سازه مشابه در کشورهای اردن و سوریه است که هر دو تخریب شده‌اند.

«دیوید کندی» که رهبری تیم باستان شناسی هوایی را در این پروژه از سال 1997 برعهده دارد معتقد است ساخت این سازه بسیار دشوار بوده است و گروهی از افراد می‌توانستند با کار طاقت فرسا یک از سازه‌ها را در مدت یک هفته ایجاد کنند. با این وجود ساخت این سازه‌های مشابه مطمئنا طراح و معمار داشته است و مستلزم آن بوده است که کسی با استفاده از یک طناب متصل به مرکز این دایره حرکت کرده باشد تا دایره‌ای دقیق در محل ساخت شده شود.

«کندی» در ادامه افزود: برای حل معمای این سازه‌های اسرار آمیز نیاز به مطالعات میدانی بیشتری است و گرچه تصاویر هوایی مفیدند اما هیچ چیز جای کاوش‌های باستان شناسی و حفاری را نخواهد گرفت.


ویدیو مرتبط :
راه پله ی اسرار آمیز!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشوری در خاورمیانه جایگاه دایره‌های سنگی مرموز + تصاویر



اخبار علمی - کشوری در خاورمیانه جایگاه دایره‌های سنگی مرموز + تصاویر

دایره‌های سنگی با ابعاد غول آسا در کشوری در خاورمیانه باعث بهت و حیرت کارشناسان باستان شناسی شده است.

کارشناسان علم باستان شناسی هنوز نتواسته‌اند برای حلقه‌های سنگی به میزان 6عدد که در قطرهای مانند 220الی 454متر در جای جای این کشور قرار دارند توجیه علمی ارائه دهند.

 

اخبار,اخبار علمی,دایره‌های سنگی

 

گفتنی است، کارشناسان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای این دایره های سنگی را مشاهده کرده‌اند.

 

اخبار,اخبار علمی,دایره‌های سنگی

 
بررسی‌ها نشان می دهند، نخستین بار ارسال 1920هواپیماها این دایره‌ها را که توسط سنگریزه بر روی سطوح مسطح ایجاد شده‌اند مشاهده کرده‌اند و از آن‌ها عکس برداری کرده‌اند.

 

اخبار,اخبار علمی,دایره‌های سنگی

 

به تازگی در کشور سوریه نیز ماهواره‌ها دایره‌هایی مشابه را شناسایی کرده‌اند.
باستان شناسان در حال بررسی برای پی بردن به اهداف سازندگان این اشکال دایره ای عجیب اما به لحاظ هندسی بسیار منظم هستند.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران