اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داوود اوغلو: ترکیه خواهان دخالت نظامی در سوریه نیست/سخنرانی متفاوت دبیرکل سازمان ملل درباره اسد



تسلیحات شیمیایی,بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل ,

داوود اوغلو: ترکیه خواهان دخالت نظامی در سوریه نیست


به رغم پافشاری‌های نخست‌وزیر ترکیه بر لزوم حمله نظامی گسترده به سوریه، وزیر امور خارجه این کشور مدعی شد که آنکارا هرگز خواهان دخالت نظامی در منطقه نبوده و برای این کار کسی را دعوت یا تشویق نکرده است.

 به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه هرگز هیچ کشوری را برای دخالت نظامی در منطقه دعوت یا تشویق نکرده است بلکه ترکیه همواره از جامعه جهانی می‌خواهد که مانع جنگ در سوریه شود.

وی ادامه داد: ترکیه خواهان جنگ نیست بلکه خواهان توقف جنگ است. ملت سوریه و کشورهای همجواری که بهای جنگ داخلی موجود را می‌پردازند باید هر چه سریعتر به این جنگ پایان دهند. ما می‌گوییم که جنگ کافی است و شما مسئولان سازمان ملل کاری کنید و جنگ را متوقف کنید.

این اظهارات اوغلو در حالی ایراد شد که ترکیه ضمن حمایت از ائتلاف مخالفان سوریه و ارائه کمک‌های مالی و تسلیحاتی به شبه نظامیان مخالف، تاکید کرده بود که قصد دارد به هر ائتلاف بین‌المللی علیه سوریه بپیوندد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز مکررا تاکید کرده است که حمله نظامی به سوریه باید گسترده و کامل مشابه یوگسلاوی باشد.

داوود اوغلو در ادامه تاکید کرد: پایان جنگ در سوریه به معنای پایان اقدامات نظام سوریه علیه غیرنظامیان این کشور است.

وی گفت: عاملان جنایت‌های ضدبشری که در سوریه اتفاق افتاده باید بر اساس قوانین بین‌المللی با مجازات روبرو شوند.

اوغلو همچنین جامعه جهانی و شورای امنیت را به عدم اتخاذ اقدامات زودهنگام برای ممانعت از کشته شدن هزاران تن در ناآرامی‌های سوریه متهم کرد.

درباره مساله تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه نیز وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که باید علیه مسئولان حمله شیمیایی در سوریه تحریم‌ها و مجازات‌هایی اعمال شود. جامعه جهانی باید به اجرای قوانین بین‌المللی اهتمام ورزد چرا که آنچه باعث برقراری صلح در منطقه می‌شود اتخاذ اقداماتی برای متوقف کردن حملات "نظام سوریه" است.

سخنرانی متفاوت دبیرکل سازمان ملل درباره اسد

در حالی که هنوز گزارش بازرسان سازمان ملل درباره چگونگی استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه آماده نشده و قرار است در هفته جاری این گزارش به دست دبیر کل سازمان ملل برسد، بان کی مون در سخنرانی در مجمع بین‌المللی زنان، بشار اسد را به ارتکاب جنایات بشری متعدد متهم کرد.

به نقل از تلگراف دیلی، بان کی مون درباره اینکه آیا نیروهای دولتی سوریه از تسلیحات شیمیایی ادعا شده در حومه دمشق استفاده کرده‌اند یا خیر سخنی به میان نیاورد اما اشاره کرد که رهبر سوریه جنایات بشری متعددی مرتکب شده است. بنابراین مطمئنم زمانی که اوضاع سوریه به ثبات برسد بشار اسد باید پاسخگوی این جنایات باشد.

وی همچنین آمار کشته شدگان حملات شیمیایی حومه دمشق را براساس آمار سازمان ملل 1400 نفر اعلام کرد.

دبیر کل سازمان ملل تصور نمی کرد که این سخنرانی رسانه‌ای شود اما سخنان وی به وسیله تلویزیون سازمان ملل ضبط و پخش شد.

به عقیده کارشناسان این سخنان بان کی مون ممکن است فشار را بر دولت سوریه بیشتر کند و حتی بر روند مذاکرات در سطح بالا تاثیر گذار باشد.

قرار است تیم بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل گزارش خود را درباره حمله شیمیایی 21 اوت تا روز دوشنبه هفته جاری به بان کی مون ارائه دهند. دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که هنوز گزارشی دریافت نکرده اما پیش بینی کرد: این گزارش یک گزارش همه جانبه باشد و همه چیز را درباره حملات شیمیایی حومه دمشق مشخص کند.

ایسنا/ شبکه ایران


ویدیو مرتبط :
دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان ملل خواهان تحقیق درباره ‌نا‌آرامی‌های سوریه شد



 

 

 

سوریه

 

 

سوریه در واکنش به ناآرامی های چند روز اخیر در شهر درعا در جنوب این کشور، فرماندار این منطقه را برکنار کرده است.

به گزارش بی بی سی, در درگیری‌های چند روز گذشته میان معترضان و نیروهای امنیتی، حداقل شش نفر کشته شده‌اند.

برکناری فیصل کلثوم، فرماندار این منطقه، یکی از خواسته های اصلی معترضان بود.

معترضان خواهان آزادی های بیشتر و پایان دادن به فساد هستند.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت سوریه خواسته است تا تحقیقات شفاف و مستقلی در باره خشونت های اخیر در این کشور انجام دهد.

سازمان ملل گفته است نیروهای امنیتی سوریه باید استفاده بیش از حد از خشونت را متوقف کنند.

سخنگوی خانم پیلای گفته است که دولت سوریه باید با تظاهرات کنندگان وارد گفت و گو شده و به خواسته های آنها رسیدگی کند.

او گفته است که مردم این حق را دارند تا اعتراضات و خواسته های خود را به گوش دولت خود برسانند.

امروز، سه شنبه 22 مارس، صدها نفر در شهر درعا، با وجود حضور چشمگیر نیروهای امنیتی، دست به تظاهرات زدند.

این افراد عمدتا در داخل و محوطه بیرونی مسجد عمری تجمع کردند.

شهر درعا در نزدیکی مرز با اردن قرار دارد.

فعالان حقوق بشر سوریه می گویند نیروهای امنیتی روز جمعه به سوی تظاهرکنندگان شهر درعا شلیک کرده و چند نفر را کشتند.

از آن روز به بعد، معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شده و ساختمان های دولتی را به آتش کشیده اند.

ناآرامی های چند روز اخیر سوریه، به گمان تحلیلگران، به مهم ترین چالش برای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تبدیل می شود که چندی پیش گفته بود در این کشور، تحت تاثیر ناآرامی های مصر و تونس، اتفاقی روی نخواهد داد..../تحلیل:عصرایران