اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دانه درشت ها، پشت پرده تبانی های فوتبال


مجید جلالی می گوید اولین قدم فدراسیون برای پاکسازی فضای فوتبال بسیار امیدوارکننده است.

خبرآنلاین: مجید جلالی می گوید اولین قدم فدراسیون برای پاکسازی فضای فوتبال بسیار امیدوارکننده است.

مجید جلالی مربی و کارشناس باسابقه فوتبال ایران درواکنش به پرده برداری فدراسیون فوتبال از یکی از بزرگترین پرونده های تبانی در لیگ دسته اول گفت: «آن چیزی که مسلم است، بیش از 10 سال است که این مسائل در فوتبال ما وجود دارد. همه آنهایی هم که در فوتبال حضور دارند از این مسائل آگاهی دارند. نکته مهم این است که برای اولین بار در مقابل اینگونه عملکردها یک واکنش تنبیهی نشان داده شده، یعنی تا الان همه کتمان می کردند و می گفتند که سند و مدرک رو کنید، در حالی که همه می دانستند. فقط هم محدود به این گروه نمی شود و دیگران هم سرنخ دارند. اما این خیلی امیدوار کننده است که فدراسیون اولین قدم را به سمت پاکسازی فضای فوتبال برداشته است.»

او در مورد نقش رسانه ها در برخورد با این فساد گفت: «معمولا رسانه ها هستند که در این زمینه ها تاثیرگزارند. در خیلی از جاهای دنیا هم به این شکل است. وقتی در باشگاه های انگلستان از یک فساد پرده برداری می شود، به این خاطر است که در ابتدا مثلا BBC آن را رو کرده و در نهایت مسئولان به آن واکنش نشان دادند.»

سرمربی سابق پاس ادامه داد: «اگر قرار باشد این برخورد به همین جا ختم شود، قطعا ریشه کن نخواهد شد. اگر فدراسیون از درون این مسائل سرنخ ها را پیدا کند، مطمئن باشید که در پشت پرده این فساد به افراد درشت تری برخواهد خورد. در صورتی که این اراده وجود داشته باشد، به اعتماد سازی و پاکسازی در فضای فوتبال کمک زیادی می شود.»

جلالی در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد فدراسیون را در برخورد با این فساد صحیح می داند، گفت: «من این را به عنوان اولین قدم، یک قدم جدی و موثر می دانم. به نظر من همه باید از این برخورد فدراسیون استقبال کنند، نه اینکه آن را زیر سوال ببرند.»

او همچنین در مورد احتمال وقوع این رسوایی ها در لیگ برتر هم گفت: «این مسائل تنها محدود به لیگ دسته اول نمی شود و مطمئن باشید که در لیگ برتر هم وجود دارد. این برخورد می تواند یک شروع باشد، برای همین است که می گویم باید به دنبال سرنخ ها رفت.»

مجید جلالی در پایان گفت: «این برخورد ها تنها نباید به گروهی که محروم شدند، محدود شود. در واقع اینها شاخه هایی هستند از درختی که ریشه دارد. اگر سراغ سرنخ ها و ریشه ها نروند باید بگوییم که در این میان تنها عده ای قربانی شدند.»


ویدیو مرتبط :
ازمایش دانه بندی درشت دانه و ریزدانه (هیدرومتری)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی دانه‌درشت‌ها در پرونده تبانی فوتبال



تبانی در فوتبال , پرونده فساد در فوتبال

شناسایی دانه‌درشت‌ها در پرونده تبانی فوتبال

با گذشت حدود دو ماه از بازی جنجالی سپاهان و پرسپولیس كه پرونده فساد و تبانی را در فوتبال ایران علنی كرد هنوز متهمان این پرونده مشخص نشده‌اند.

كمیسیون اصل 90 مجلس و ستاد مبارزه با تخلفات كه همسو با یكدیگر به دنبال به پایان رساندن این كلاف هستند هنوز نتوانسته‌اند متخلفان را شناسایی كنند و مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی كمیسیون اصل 90 مجلس از پیچیدگی‌های این پرونده می‌گوید؛ پیچیدگی‌هایی كه باعث شده در هر قدم مسیرها و افراد جدیدی به این پرونده اضافه شوند. سخنگوی اصل 90 مجلس درباره آخرین وضعیت پرونده‌های فساد، تبانی و حتی شرط‌بندی در فوتبال به سوالات «اعتماد» پاسخ داد كه در ادامه می‌خوانید.

با گذشت چند ماه از بازی پرسپولیس و سپاهان و باز شدن پرونده فساد و تبانی در فوتبال هنوز خبر قطعی در این باره منتشر نشده. این مساله به روند كند پیگیری‌ها مربوط می‌شود؟
از همان زمان كه این پرونده به مجلس و كمیسیون اصل 90 ارجاع شد ما به دنبال رسیدگی به آن بودیم و طی این مدت به نتایج خوب و در عین حال ناراحت‌كننده‌یی برای جامعه ورزش دست پیدا كردیم.

 

در ابتدا افراد مطلع در این باره را به جلسات دعوت كردیم اما متاسفانه برخی‌ها اعلام كردند با توجه به فشارهایی كه از جوانب مختلف به آنها وارد می‌شود نمی‌توانند كامل در این رابطه توضیح بدهند. كندی رسیدگی به پرونده مرتبط با همین فشارها بود و ما بلافاصله برای مقابله با آن از جلسات عمومی دست كشیدیم و تلاش كردیم افراد را به طور خصوصی دعوت كنیم. بعد از این اتفاق به مستندات خوبی هم دست پیدا كردیم و به دنبال آن هستیم.

پس دلیل اعلام نشدن روند پرونده و نیز افراد دعوت شده مربوط به اعمال فشارها است؟
ما به دنبال این بودیم كه افراد در حاشیه امنیت مستندات و اطلاعات‌شان را ارائه دهند. به همین دلیل اسامی را اعلام نكردیم تا این افراد از فشارها در امان باشند. اینكه ما اسامی و روند كلی پرونده را رسانه‌یی نمی‌كنیم دلیل بر این نیست كه پرونده پیشرفت نداشته و در حال سكون هستیم بلكه می‌خواهیم چراغ خاموش افراد دانه درشت را به دام بیندازیم!

در بین افراد دعوت شده نام امیر قلعه‌نویی هم دیده می‌شد.ایشان به عنوان فرد مطلع دعوت شدند یا به عنوان دیگری؟
همان‌طور كه گفتم ما به صورت چراغ خاموش افراد زیادی را دعوت كرده‌ایم. از مدیر و بازیكن تا مربی در این جلسات شركت داشته‌اند و عموما حضور افراد در این جلسات دلیل این نیست كه آنها متهم هستند.

 

به هر حال آقای قلعه‌نویی به عنوان یكی از افراد نزدیك به فوتبال حرف‌ها و مستندات زیادی دارد و ما به این دلیل از ایشان دعوت كردیم. برای رسیدگی به یك پرونده مهم مثل تبانی در فوتبال باید از همه كسانی كه در آن به نوعی دخیل هستند چه به عنوان داور، سرمربی، بازیكن و مدیر دعوت كنیم. كمیسیون اصل 90 در راستای حدود قانونی خود كار می‌كند. در همین رابطه حتی افرادی كه خودشان هم مساله‌دار هستند به جلسات ما دعوت می‌شوند.

در حالی كه شما اعلام می‌كنید به صورت چراغ خاموش به دنبال رسیدگی به این پرونده هستید حجت‌الاسلام علیپور، دبیر رسیدگی به تخلفات فوتبال ایران بارها گفت‌وگو و نظرشان را درباره این پرونده اعلام كرده‌اند. مگر پرونده به صورت موازی بین كمیسیون اصل 90 و ستاد رسیدگی به تخلفات پیش نمی‌رود؟
این پرونده كاملا مربوط به كمیسیون اصل 90 است و تنها ما می‌توانیم در این باره اظهارنظر رسمی كنیم.

 

حتی شنیده‌ام كه ایشان اعلام كرده‌اند می‌خواهیم به صورت دایره محدود درباره این پرونده رسیدگی كنیم اما كمیسیون اصل 90 می‌تواند اظهارنظر كند و بگوید محدود باشد یا خیر. آقای علیپور بهتر است در حوزه كاری خودشان اظهارنظر كنند.

شما به دنبال این نیستید كه در یك دایره محدود كار كنید؟ جامعه ورزش به دنبال این است حداقل در این فضا كمیسیون اصل 90 توانایی برخورد با دانه درشت‌ها را داشته باشد.
مطمئنا به دنبال همین قضیه هستیم وگرنه تاكنون صد باره پرونده را نهایی می‌كردیم. ما به دنبال ریشه‌یابی و در نهایت ریشه‌كن كردن فساد، تبانی، تبعیض و رشوه در فوتبال و ورزش ایران هستیم. اگر این اتفاق ریشه‌یی نباشد مطمئنا دوباره جوانه می‌زند و ورزش را آلوده می‌كند.

 

ما به ابعاد گسترده‌یی از فساد در ورزش ایران دست پیدا كرده‌ایم و نقش بنگاه‌های شرط‌بندی را در این قضیه نمی‌توان منكر شد. قطعا ما به دنبال دانه درشت‌های مساله فساد هستیم و مشهور و معروف بودن افراد دلیلی برای چشم‌پوشی از تخلفات آنها نخواهد بود. به جامعه فوتبال قول و یقین می‌دهیم كه هیچ نامی نمی‌تواند باعث چشم‌پوشی ما از تخلفاتش شود.

حتی افراد دانه درشتی كه شایعه شده ردشان در ساختمان فدراسیون است؟ گفته می‌شود پای برخی مسوولان فدراسیون هم در این پرونده وجود دارد.
همانطور كه گفتم هیچ نامی از طرف ما نادیده گرفته نمی‌شود. اگر افرادی از فدراسیون هم در این ماجرا دخیل باشند مطمئنا برخورد می‌شود. مشكل دستگاه‌های نظارتی ما این است كه تنها با معلول‌ها برخورد می‌شود.

 

ما به دنبال ریشه‌كن كردن نهایی هستیم و هیچ فرقی نمی‌كند فرد خاطی چه كسی باشد. اصل وجود فساد در فوتبال ایران ثابت شده و ما برای سالم‌سازی فضای ورزش به دنبال جدا كردن سالم‌ها از افراد متخلف در جهت رشد و پویایی ورزش ایران هستیم.

یكی از انتقاداتی كه به این پرونده می‌شود ارجاع آن به كمیسیون اصل 90 است. خیلی‌ها معتقدند اگر این پرونده مانند خیلی از پرونده‌های فساد در كشورهای دیگر به نیروی بالاتری سپرده می‌شد تاكنون نتیجه بهتری به دست می‌آمد.
كاری به حرف دیگران نداریم. ما به دنبال به سرانجام رساندن این پرونده هستیم و تاكنون به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم. مطمئنا بعد از اعلام رسمی نتیجه پرونده خیلی‌ها نمره قبولی خواهند داد. این صحبت‌ها برای تضعیف انگیزه كمیسیون اصل 90 مطرح شده باشد ولی این كمیسیون به لحاظ جایگاه تحت تاثیر این شایعات و صحبت‌ها نیست و مخاطب گروه‌های فشار نمی‌شود.

شنیده می‌شود قهرمانی در این پرونده تبرئه و علی دایی با محرومیت شش ماهه مواجه شده است. شما در این باره اطلاعی دارید؟
این پرونده هنوز برای ما باز و در حال رسیدگی است و شنیده‌ها در این باره را تایید نمی‌كنیم. باید منتظر اعلام نتیجه نهایی باشید.

همین مساله باعث بدگمانی و اینكه می‌گویند پرونده كند دنبال می‌شود است. به طور مثال در ایتالیا با آن حجم فساد و تبانی و درگیر بودن افراد و تیم‌های صاحب‌نام، مردم خیلی راحت در جریان اخبارشان بودند و روند پرونده هم خیلی زود اعلام شد اما اینجا هنوز مشخص نیست در جریان آن بازی خاص چه كسی درست می‌گوید و چه كسی اتهام زده است.
شرایط ما كاملا فرق می‌كند. ما نمی‌توانیم با اعلام سریع آبروی مسلمانی را به خطر بیندازیم. این پرونده گسترده است و هر روز خبر و راه جدیدی در ارتباط با آن باز می‌شود و ما همه آنها را با دقت مطالعه می‌كنیم.

اما اعلام نشدن وضعیت این افراد هم كم باعث به خطر افتادن آبروی‌شان نشده. مردم چون در جریان اصل ماجرا نیستند با اطلاعات كم و بیش خود تفسیر می‌كنند و هر كدام به دلایلی فردی را متهم.
كمی صبورتر باشید، كل ماجرا روشن می‌شود. خیلی زود به نتایج كلی و جامعی در ارتباط با فساد و تبانی نه تنها در فوتبال بلكه در كل ورزش ایران می‌رسیم و آن را رسانه‌یی خواهیم كرد.

به عنوان سوال آخر؛ گفته می‌شود احتمال تبرئه محسن قهرمانی داور فوتبال وجود دارد. حتی رییس ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌یی فوتبال عنوان كرده است كه تا الان هیچ تخلف خاصی در پرونده قهرمانی مشاهده نكردیم. چنین چیزی صحت دارد؟
نمی‌خواهم درباره این موضوع حرف بزنم ولی الان نمی‌شود گفت چنین چیزی بوده است یا خیر. ما در حال بررسی پرونده‌ها هستیم و زود است كه بگوییم چیزی قطعی بوده است یا نبوده. از الان نمی‌شود قضاوت كرد و حرفی زد.

/اعتماد