اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دانشمند ایرانی برنده آکادمی سوئد


آکادمی سلطنتی علوم مهندسی سوئد، جایزه خود را به یک محقق ایرانی برای تحقیق بر آلیاژهای منیزیم اعطا کرد.

خبرگزاری مهر: آکادمی سلطنتی علوم مهندسی سوئد، جایزه خود را به یک محقق ایرانی برای تحقیق بر آلیاژهای منیزیم اعطا کرد. دکتر محسن اسماعیلی، دانشمند ایرانی موفق به دریافت معتبرترین جایزه علمی سوئد یعنی آکادمی سلطنتی علوم مهندسی این کشور به خاطر دستاورد چشمگیر خود در رشته علم مواد و مهندسی شد.

جایزه آکادمی سوئد به یک دانشمند ایرانی رسید

تحقیق اسماعیلی بر روی ریزساختار و خواص آلیاژهای سبک فلزی از قبیل منیزیوم و آلیاژهای آلومینیوم و همچنین کامپوزیت های ماتریکس فلزی (MMCs) که در حوزه های مختلف مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند، است.

وی گفت: «این مواد برای جامعه پایدار آینده، بسیار مهم است.»

منیزیم علاوه بر واکنش پذیرترین فلز، سبک ترین سازه فلزی نیز محسوب می شود. در حقیقت مقاومت فرسایش (خوردگی) ضعیف آلیاژهای منیزیوم یک مانع بزرگ برای بهره گیری از این فلز در صنعت حمل و نقل است.

این محقق ایرانی با ارائه یک روش کاملا نوین موجب تحول عظیمی در صنعت حمل و نقل شده است. وی در این روش با سازگار کردن ریزساختار آلیاژها باعث تقویت چشمگیر خواص خوردگی این فلز شده به طوریکه کاهش وزن وسایل نقلیه را به دنبال خواهد داشت.

همچنین این محقق ایرانی گفت: «در صنعت حمل و نقل از قبیل خودروسازی، هواپیما و حمل و نقل ریلی هر یک کیلوگرم نقش بسیار مهمی را ایفا می کند که با بهره گیری از آلیاژهای منیزیم توسعه یافته می توان وزن وسایل حمل و نقل امروزی را که از آلیاژ آلومنیوم ساخته  می شوند تا ۳۰ درصد کاهش داد.»

این دستاورد می تواند گام بزرگی در کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای CO۲ باشد.

نتیجه تحقیق این دانشمند ایرانی حاکی از مقاومت خوردگی ۴ برابری آلیاژ منیزیوم توسعه یافته نسبت به نوع متداول آن است.

اسماعیلی همچنین تأکید کرد که با کنترل ریزساختار آلیاژ می توان آلیاژهای منیزیومی ساخت که دچار خوردگی آهسته تر و از قدرت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار باشند.


ویدیو مرتبط :
سوئد برنده «یورو ویژن» ۲۰۱۵ شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشمند ایرانی، برنده جایزه سه میلیون دلاری فیزیك بنیادی شد



پربهاترین جایزه‌ علمی جهان در دست فیزیكدان جوان ایرانی

دانشمند ایرانی، برنده جایزه سه میلیون دلاری فیزیك بنیادی شد

استاد «نیما اركانی حامد»، دانشمند ایرانی دانشگاه پرینستون در كنار هشت محقق برجسته فیزیك از سراسر جهان، جایزه 27 میلیون دلاری «فیزیك بنیادی» را از آن خود كرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

«یوری میلنر» سرمایه گذار حوزه فناوریهای پیشرفته، بزرگترین جایزه جهانی تاریخ علوم را بنیان گذاشته است. این جایزه 27 میلیون دلاری هر ساله به تحقیقات برجسته دانشمندان جوان در حوزه فیزیك بنیادی اعطا می‌شود.

«میلنر» كه دارای مدرك دكتری فیزیك است، تأكید می كند: قرار نیست این جایزه با جایزه نوبل رقابت كند و استفاده از عنوان نوبل2.0 در خصوص آن درست نیست.

دكتر نیما اركانی حامد

نیما اركانی حامد، اد ویتین، آلن گوت، ژان مالدسنا، ناتان سایبرگ، ماكسیم كانتسویچ، آشوك سن، الكسنادر كیتیف و آندره لینده 9 فیزیكدان برجسته سال 2012 هستند كه هر كدام مبلغ سه میلیون دلار دریافت كرده اند.

«اركانی حامد» در خصوص این جایزه گفت: جوایز به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد انگیزه در افراد برای انجام تحقیقات در حوزه فیزیك شود، اما می تواند شرایط مناسبی برای تكمیل تحقیقات در اختیار محققان قرار دهد.

دكتر نیما اركانی حامد

بر خلاف جایزه نوبل كه اواخر هر سال میلادی اعطا می شود، این جایزه در سه ماه نخست سال به برندگان اعطا می شود و نفرات برگزیده امسال با تشكیل كمیته ویژه، برندگان دوره بعد را انتخاب خواهند كرد./ایسنا