اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داعش رسانه‌ای ترین گروه تروریستی تاریخ!


داعش را می توان رسانه‌ای ترین گروه تروریستی تاریخ دانست. این گروه در کنار عملیات تروریستی میدانی خود، فعالیت‌های گسترده‌ای را هم در فضای مجازی و پایگاه‌های اینترنتی دارد.

باشگاه خبرنگاران: داعش را می توان رسانه‌ای ترین گروه تروریستی تاریخ دانست. این گروه در کنار عملیات تروریستی میدانی خود، فعالیت‌های گسترده‌ای را هم در فضای مجازی و پایگاه‌های اینترنتی دارد و سعی می کند از سویی به ترویج افکار و اندیشه‌های تروریستی خود بپردازد و از سوی دیگر، از این شبکه‌ها برای جذب عناصر جدید و توسعه تشکیلات خود استفاده کند.

حضور پر رنگ و گسترده داعش در رسانه‌ها نکته‌ای است که بایستی به آن توجه کرد، این موضوع حاکی از توجه رهبران این گروه به فضای مجازی است و اینکه آنها می خواهند از کلیه امکانات و ظریفت‌های موجود فضای مجازی در راستای تامین اهداف خود بهره برند، به تعبیری داعش از رسانه‌های جمعی به عنوان تریبون خود استفاده می کند.

داعش را می توان رسانه‌ای ترین گروه تروریستی تاریخ دانست. این گروه در کنار عملیات تروریستی میدانی خود، فعالیت‌های گسترده‌ای را هم در فضای مجازی و پایگاه‌های اینترنتی دارد و سعی می‌کند از سویی به ترویج افکار و اندیشه‌های تروریستی خود بپردازد و از سوی دیگر، از این شبکه‌ها برای جذب عناصر جدید و توسعه تشکیلات خود استفاده کند.

این گروه تروریستی در رسانه‌های جمعی پر مخاطب دارای صفحاتی هست که به طور هدفمندی از آنها استفاده کرده و به ارایه تفکرات افراطی خود می پردازد. به عنوان مثال آنها در توییتر و فیس بوک و اینساتگرام صفحاتی دارند که به پخش فیلم و عکس و ویدئوهایی از جنایات شنیع و سبوعانه خود می پردازند.

جالب اینجاست که آنها حتی به تولید نرم افزار هم دست زدند، این نرم افزار قابلیت نصب بر روی گوشی‌های همراه را دارد و این امکان را به اعضای آن گروه و اندک حامیان آن می دهد تا در جریان آخرین اخبار و جنایات گروه تروریستی داعش قرار بگیرند.

در همان حال که آنها با پخش جنایات وحشیانه خود سعی در اجاد ترس و وحشت در میان مردم را دارند، هدف دیگری را نیز توامان دنبال می کنند و آن فریب افکار عمومی از طریق ارایه تصویری مثبت از چهره خود است که در آن به پخش تصاویری از غذا دادن به حیوانات توسط اعضای داعش و یا نشان دادن آنها در حال خوردن شکلات و امثال آن می پردازند و یا با پخش چنین جملاتی توسط یکی از آنها که گفته بود: " ما نیز مثل شما خانواده داریم، خواهر و برادر داریم، ما را مثل حیواناتی وحشی نشان ندهید! " سعی در ارایه تصویری مطلوب از خود را دارند تا هم زمان که مخاطب از آنها به واسطه سفاکی‌ها و خون خواری‌هایشان می ترسد ، آنها را دوست هم داشته باشد.

داعش برای شرح فعالیت‌های خود در عراق سایت‌های مختلفی ایجاد کرده است. برای مثال برای هر استانی یک حساب کاربری در توییتر دایر کرده و با ارایه پیام‌های خود از آنها به عنوان یک تریبون استفاده می کند.

توئیتر را می توان مهم ترین ابزار رسانه‌ای داعش دانست. جالب آن جا است که داعشی‌ها در توئیتر ابتدا به زبان انگلیسی و در حجمی بسیار کمتر از آن به زبان عربی اقدام به ارسال توئیت‌های خود می‌کنند و البته هر حساب کاربری توئیتر که در خدمتشان است مدتی به ارسال اخبار ادامه داده و سپس به صورتی ناگهانی از کار می‌افتد، در حالی که با پایان یافتن عمر یک حساب کاربری داعشی در توئیتر، یک حساب دیگر فعال می‌شود.

تحقیقات نشان داده که کاربران فعال گروه داعش، بیشتر با چندین نام کاربری تقریبا مشابه وارد توئیتر می‌شوند و در صورت بسته شدن یکی از حساب‌های کاربری، بلافاصله حساب کاربری دیگری را فعال می‌کنند.

توئیتر این امکان را دارد که اخبار را با سرعت بسیار زیادی منتشر کرده و نیز به تمامی رسانه‌های خارجی دسترسی دارد. هم چنین با توجه به آن که مخاطبان داعش بیش تر آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هستند که در توئیتر بیش از سایر شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، توئیترشرایط مناسب تری را برای تروریست‌ها فراهم آورده است.

داعش هم چنین برای جذب نیروی بیشتر، یک بازی ویدیویی ساخته که در آن بازی هدف بازی کننده، نابودی نیروهای عراقی و آمریکایی است.

در این بازی، صدای اعضای داعش شنیده می‌شود که تکیه کلام شخصیت‌های آن فریاد الله اکبر است و همچنین، مخالفان خود را سلاخی می‌کنند و سر می برند! هم چنین مفاهیم به اصطلاح جهاد و ایثار در سراسر بازی، حاکم است!

داعشی‌ها به تازگی یک نرم افزار موبایل با نام «فجر البشائر» تولید کردند. این برنامه به زبان عربی‌ بوده و ‌قابلیت نصب بر ‌روی گوشی‌های هوشمند و سیستم عامل اندروید، را دارد. این نرم افزار به صورت خودکار کاربر را از آخرین اخبار مربوط به داعش آگاه می کند. هم چنین با استفاده از آن، افراد می توانند سیستم آنتی اسپم توئیتر را دور بزنند و امکان فرستادن انبوه اطلاعات را برای دیگر کاربران داشته باشند.

از جمله اهدافی که تروریست‌های تکفیری از حضور گسترده و حساب شده خود در فضای مجازی دنبال می کنند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

- ایجاد رعب و وحشت در میان مردم عادی و مخالفان خود
- تضعیف روحیه طرف مقابل به واسطه بزرگ‌نمایی خود و پیروزی‌هایش
- تلقین شکست ناپذیری این گروه (هیبت پوچالی)
- القای این مطلب که این گروه، بازیگری تاثیر گذار در معادلات منطقه و صحنه بین الملل است
- ارایه تصویری مثبت از خود به منظور فریب افکار عمومی و در راستای جذب نیرو از کشورهای مختلف

داعشی‌ها علیرغم جمود فکری خود، علاقه بسیاری به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه نشان داده اند. امواج مختلف فعالیت‌های رسانه‌ای داعش، در حالی است که بر پایه افکار آن‌ها، استفاده از فناوری‌ محدود است! برای مثال، بر پایه فتوای علمای آن‌ها دیدن فیلم‌های سینمایی و سینما رفتن حرام است!

در عین حال، استفاده از رسانه را برای رسیدن به اهداف خود را واجب می دانند! اگر فعالیت‌های گروهک داعش را با فعالیت سایر گروه های تروریستی مقایسه کنیم، خواهیم دید که داعش بسیار بیش تر از گروه های مشابه پیشین، به رسانه و امکانات آن وابسته است. برای مثال فعالیت‌های گروه القاعده تنها به انتشار نوار‌های سخنرانی در سایت‌های اینترنتی و یا مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی خاص محدود میشد؛ اما داعش از رسانه‌‌ای مختلف به صورت گسترده‌ای بهره می برد و نیز از تکنیک‌ها، جلوه‌های ویژه تصویری، تصاویر با کیفیت بالا و تدوین حرفه‌ای به منظور تاثیرگذاری بیش تر بر افکار عمومی و جذب نیرو استفاده می کند.


ویدیو مرتبط :
اعلام حمایت شبکه‌های وهابی از گروه تروریستی داعش و حملات تروریستی اخیر در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استراتژی رسانه ای داعش چیست؟/این گروه تروریستی روزنامه نگاران را به راحتی فریب می دهد!



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - گلوبال پست:
استراتژی رسانه ای داعش چیست؟/این گروه تروریستی روزنامه نگاران را به راحتی فریب می دهد!

«لطفاً ما را طوری نشان ندهید که انگار جانور وحشی و یا تروریست هستیم. ما هم مثل شما خانواده داریم، مانند شما خواهر داریم و شما هم احتمالاً برادرانی مثل ما دارید.»

 «گلوبال پست» در گزارشی به بررسی رویکرد و شیوه اتخاذی از سوی اعضای گروه داعش در خصوص استفاده از رسانه‌های اجتماعی و نحوه برخورد آنها با خبرنگاران می‌پردازد.

به گزارش «تیک» داعش برای بهبود وجهه خود به رویکردهایی نظیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی در اینترنت روی آورده است و از آنها به صورت کاملاً هدفمند و به منظور تبلیغ برای این گروه استفاده می‌کنند. همچنین آنها از طریق تعامل بیشتر با خبرنگاران بین‌المللی و غربی سعی می‌کنند تصویری مثبت از خود به مردم جهان ارائه کنند.

تلاش اعضای گروه داعش برای نشان دادن چهره مثبت از این گروه
«لطفاً ما را طوری نشان ندهید که انگار جانور وحشی و یا تروریست هستیم. ما هم مثل شما خانواده داریم، مانند شما خواهر داریم و شما هم احتمالاً برادرانی مثل ما دارید.»

علیرغم لحن صمیمانه او، افراد زیادی پیدا نمی‌شوند که برادری همچون «ابوسمیه» داشته باشند. "ابوسمیه” یکی از افراد قوم کشمیر است که در انگلستان بزرگ شده است، حدود یک سال است که در سوریه زندگی می‌کند و به تازگی نیز با داعش بیعت کرده است. داعش گروهی است که از القاعده الهام گرفته است و اکنون نیز در حال سودجویی در سوریه و عراق است. ابوسمیه پس از تشریح دلایلش برای جهاد در سوریه، مصرانه تلاش می‌کند در انتهای مصاحبه تصویری مثبت از داعش را در ذهن من برجای گذارد. او می‌گوید: «روزنامه‌نگار خوبی باش و تنها حقیقت را نشان بده، نه آن چیزی را که دیگران می‌خواهند نشان بدهی.»

اعضای دیگر داعش، از رهبران این گروه گرفته تا حامیانش در سایر کشورها، همگی مانند ابوسمیه از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ روایتی کاملاً هدفمند از گروه داعش استفاده می‌کنند. در این میان، آنها با روش‌هایی چون استفاده از توییتر، پیگیری و ارسال پیام‌های مستقیم خود را بیش از پیش به صورت آنلاین قابل‌دسترس کرده‌اند و حتی در برخی موارد به شکل ماهرانه‌ای روزنامه‌نگاران خارجی را به بازی گرفته‌اند. این تصویر دوگانه کاملاً تعمدی است. داعش بر آن است در عین حال که مردم از آنها می‌ترسند، آنها را هم دوست داشته باشند.

داعش در اینترنت
استراتژی داعش در رسانه‌های اجتماعی موجب تعجب همگان شده است. خبرگزاری وایس آنها را "طرفداران رسانه‌های اجتماعی” نامید و رویکرد چندجانبه این گروه را تمجید کرد. سایر گروه‌های جهادی هم از محیط‌های آنلاین مانند فیس‌بوک، انجمن‌های مستقل و توییتر استفاده کرده‌اند اما داعش با بیشترین میزان موفقیت از طریق اینترنت نامی برای خود دست‌وپا کرده است. این گروه علاوه بر محصولات تجاری اختصاصی خود، نرم‌افزارهای اندرویدی، ویدئوهای با کیفیت بالا و تدوین حرفه‌ای و همچنین خروجی‌های چندزبانه رسانه‌ای را به زرادخانه آنلاین خود افزوده است. "ابوبکر الجنابی” یکی از حامیان فدایی داعش که در حال حاضر در اروپا زندگی می‌کند و معمولاً بیانیه‌های این گروه را ترجمه کرده و آنها را به اشتراک می‌گذارد، در این‌باره می‌گوید: «ما اینجا هستیم تا به مسلمانان نشان دهیم که برای خلافت می‌جنگیم… برای احیای شکوه، سربلندی، شأن و برابری ملت‌های مسلمان. داعش به نیابت از همه ملت‌های مسلمان می‌جنگد، بنابراین به رسانه‌های قدرتمندی نیاز دارد.»

"آرون زلین” یکی از تحلیل‌گران اندیشکده «واشنگتن» معتقد است که "الجنابی” و افرادی نظیر وی، بخشی از یک شبکه گسترده و در عین حال نسبتاً متمرکز از بلندگوهای آنلاین داعش هستند. این شبکه بر سه خروجی رسمی رسانه‌ای متمرکز است: الاعتصام، الجند و الحیات برای به‌روزرسانی‌های چندزبانه. زلین در ادامه می‌گوید: «در پشت این شبکه، چهره‌های تأثیرگذار مهمی قرار دارند که از اعضای این سازمان در عراق و سوریه هستند و محتویات و موضوعات مشخصی را به حامیان اصلی خود می‌رسانند.»

سپس نوبت به "سربازان پیاده‌نظام در صحنه” می‌رسد: نیروهای داعش در عراق و سوریه که مرتباً درباره تجاربشان در توییتر مطلب می‌گذارند و با سایر هم‌رزمانشان به طور آنلاین گفتگو می‌کنند. زلین می‌افزاید: «و بعد هم نوبت طرفداران آنان در کشورهای غربی است، که به صورت آنلاین برای داعش تبلیغ می‌کنند.»

محبوب و وحشت‌آفرین
علیرغم پیام‌رسانی‌های متمرکز این گروه، سخنگویان داعش غالباً مطالب و اطلاعات بسیار متفاوتی را منتشر می‌کنند. از یک سو چهره‌های تأثیرگذار اصلی و سربازان پیاده‌نظام تصاویر وحشتناکی از جنایات، سرهای بریده‌شده، مردان به صلیب کشیده شده و تلی از اجساد که بی‌رحمانه قتل‌عام و اعدام شده‌اند را منتشر کرده‌اند. از سوی دیگر، نیروهای خارجی در سوریه و عراق تصاویری از شکلات‌های نیم‌خورده اسنیکرز، مرغ سوخاری و شیر دادن به بچه‌گربه‌ها را در توییتر منتشر کرده‌اند.

"پیتر ون اُستاین” به عنوان یک تحلیلگر مستقل در این‌باره می‌گوید که این تصویر دوگانه، تعمدی است. او می‌گوید داعش می‌خواهد در عین حال که مردم از آنها می‌ترسند، آنها را هم دوست داشته باشند. داعش با انتشار تصاویر ملموس درباره غذاها و حیوانات بامزه و نیز شواهدی مبنی بر برنامه‌های گسترده برای خدمات‌رسانی اجتماعی می‌خواهد به مردم اطمینان خاطر دهد که آنها قصد دارند به شیوه‌ای کاملاً اسلامی از مردم مراقبت کنند. با این حال، ویدئوهای خشونت‌بار و ادبیات به شدت فرقه‌گرایانه داعش به عنوان تهدیدی غیرصریح و سربسته برای مخالفان آنلاین این گروه استفاده می‌شود. الجنابی می‌گوید: «قطع سر و اعدام افراد در ملأعام همگی پیام‌هایی برای دشمنان و مخالفان داعش هستند. اکثر مجرمان نمی‌خواهند به عاقبتی که در ویدئوهای داعش می‌بینیم، گرفتار شوند.»

آیا روزنامه‌نگاران مقصرند؟
داعش با انتشار تصاویر «دوست‌داشتنی» از خود تنها به دنبال تسخیر اذهان و قلب‌های مردم عراق و سوریه (دو کشوری که در نظر داعش در شرف اسلامی‌شدن هستند) نیست. بلکه این گروه روزنامه‌نگاران غربی را نیز مورد هدف قرار داده است.الجنابی (که خود را در توییتر مانند گربه اسکاتلندی دوست‌داشتنی توصیف کرده است) می‌گوید که او صفحه مرا که در آن عکسی با موهای نپوشیده قرار دارد دنبال می‌کند (عکس بدون پوشش اسلامی) چرا که او شخصی صبور و بردبار است.او اینگونه ادامه می‌دهد: «زمانی که وارد مناطق تحت سلطه داعش شوی، نقاب انتظارت را می‌کشد.» و سپس می‌گوید که جمله‌اش تنها یک شوخی است. او می‌گوید که افراد با تفکرات و طرز فکرهای متفاوت باید بتوانند با یکدیگر به صحبت و گفتگو بپردازند (و تا زمانی که منصف و عادل هستند، به اسلام حمله نمی‌کنند و حقیقت را نیز مخدوش نمی‌کنند.)

زلین می‌گوید که اعضای داعش در تلاششان برای ارتباط با روزنامه‌نگاران غربی و جلب‌توجه آنان بسیار حساب‌شده عمل می‌کنند. وی می‌گوید: «این موضوع کاملاً تعمدی است. آنها به دنبال پیام همدلانه‌تری هستند.» وی معتقد است آنها با صحبت به زبان انگلیسی، رفتارهای دوستانه و همچنین قبول انجام مصاحبه قادرند تا پیام خود را به گروه گسترده‌تری از مخاطبان برسانند.

و این کار نیز هیچ اشکالی ندارد، مشکل زمانی پیش می‌آید که روزنامه‌نگاران تفکر انتقادی خود را کنار می‌گذارند. عده‌ای از خبرنگاران بسیار مشتاقند تا یک مصاحبه اختصاصی و ویژه را با یکی از اعضای گروه داعش داشته باشند و از پرسیدن سؤالات سخت و توهین‌آمیز خودداری می‌کنند. اسمیت می‌گوید: «مخالفت و یا نظرات مخالف در مصاحبه با اعضای داعش بسیار اندک است و داعش و اعضای این گروه هم به خوبی می‌دانند که چطور از چنین موقعیتی استفاده و بهره‌برداری کنند. کدام روزنامه‌نگار حاضر است که منبع خبری‌اش را بسوزاند؟»

ون اُستاین به این نکته اشاره می‌کند که: «اگر به همین روش ادامه دهیم به جایی خواهیم رسید که آنها دیگر حتی نیازی به حضور در رسانه‌های اجتماعی ندارند چرا که ما برای آنها تبلیغ می‌کنیم.»

زلین می‌گوید: «و به این ترتیب، آنها روزنامه‌نگاران را هم به بازی می‌گیرند.»

اخبار بین الملل - تیک