اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داعش در سه استان افغانستان حضور دارد


یک مقام افغان اعلام کرد، گروه تروریستی داعش دست کم در سه استان این کشور حضور دارد اما دولت کابل مصمم به از بین بردن این گروه تروریستی است.

خبرگزاری ایسنا: یک مقام افغان اعلام کرد، گروه تروریستی داعش دست کم در سه استان این کشور حضور دارد اما دولت کابل مصمم به از بین بردن این گروه تروریستی است.

 ظفر هاشمی، سخنگوی معاون رئیس جمهور افغانستان امروز(یکشنبه) اعلام کرد،‌ گروه تروریستی داعش که عمدتا در عراق و سوریه حضور دارد، در استان ننگرهار در شرق، فراه در غرب و هلمند در جنوب افغانستان حضور دارد.

هاشمی خاطرنشان کرد، نیروهای امنیتی افغان عملیاتهای موفقیت آمیزی علیه گروه داعش انجام داده اند هرچند که به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

این درحالی است که گروه شبه نظامی طالبان افغانستان که بالغ بر 14 سال است با دولت این کشور می جنگد و در هر سه استان مذکور حضور دارد به گروه داعش هشدار داده از افغانستان خارج شود.


ویدیو مرتبط :
این داعش و اون داعش خخخخخخخخ-افغانستان -سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بحث حضور داعش در افغانستان تا چه حد جدی است؟



اخبار,اخبار بین الملل,حضور داعش در افغانستان

طی هفته های اخیر، برخی گزارش ها از آغاز فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان و تشکیل هسته اولیه گروه مذکور در این کشور حکایت داشته است. موضوعی که در صورت حقیقت داشتن، می تواند بیانگر مرحله جدیدی از فعالیت تروریست های داعش باشد. اما سوال اینجاست که حضور داعش در افغانستان در عمل تا چه حد جدی و سازمان یافته است؟

به گزارش «تابناک»، نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی به بررسی گزارش های موجود درباره حضور و فعالیت داعش در افغانستان پرداخته و این موضوع را مورد بررسی قرار داده است که تروریست هایی که در این کشور خود را وابسته به داعش معرفی می کنند، تا چه حد از نظر سازمانی به این گروه وابستگی دارند و چشم انداز فعالیت های آتی آن ها چیست.

در این مطلب آمده است:

از ابتدای سال جدید (میلادی)، گزارش های فزاینده ای درباره حضور ستیزه جویانی که در افغانستان تحت لوای سیاه رنگ داعش فعالیت می کنند، منتشر شده است. ابتدا، شایعاتی درباره حضور تروریست های خارجی که گفته می شود وابسته به داعش هستند، در استان فراح در غرب افغانستان – هم مرز با ایران – و همچنین استان های جنوبی هلمند و زابل در مرز پاکستان منتشر شد.

در پی این شایعات، تصاویری از برخی ستیزه جویان سیاه پوش در این کشور منتشر شد. در ابتدا، مقامات افغان تمایلی به بیان اینکه این افراد وابسته به داعش هستند، نداشتند و صرفاً آن ها را تروریست می خواندند. اندکی بعد، چنین بیان شد که این افراد سیاه پوش، صرفاً گروه های منفردی وابسته به طالبان و شبکه حقانی هستند که نام خود را تغییر داده و دلیلی برای نگرانی از نفوذ داعش در افغانستان وجود ندارد.

پس از آن، یک سخنگوی داعش، توسعه این گروه به افغانستان و پاکستان را اعلام کرد. اما سوال اینجاست که آیا این گروه واقعاً به دو کشور مذکور توسعه پیدا کرده یا این اخبار و شایعات، صرفاً جنگ روانی داعش است؟

رسانه های افغان نیز به موضوع احتمال حضور داعش در این کشور حساسیت نشان دادند. زمان زیادی نگذشت که نخستین تصاویر به همراه برخی اخبار پراکنده در این زمینه منتشر شد. یکی از جالب توجه ترین این موارد، تصویر مرد سیاه پوشی بود که سوار بر اسب و با در دست داشتن پرچم سیاه داعش، در جنگلی مشغول عبور بود.

موضوع توسعه دامنه فعالیت داعش به افغانستان، به سرعت مورد توجه مردم این کشور نیز قرار گرفت. با وجود اینکه مقامات این کشور مکرراً اعلام می کردند که تروریست های مذکور صرفاً افرادی وابسته به طالبان و دیگر گروه ها هستند، نگرانی از استقرار داعش در افغانستان، در میان مردم توسعه یافت. پس از آن، مقامات این کشور، از جمله نمایندگان مجلس و فرمانداران چنین گفتند که داعش نه تنها در فراح، هلمند و زابل، بلکه همچنین در غزنی (واقع در جنوب شرق افغانستان)، فاریاب (در مرز ترکمنستان) و قندوز (در مرز تاجیکستان) نیز فعال است.

اما برای بررسی دقیق تر این موضوع، باید به دو واقعه که در تاریخ 26 ژانویه رخ داد، اشاره کرد. در این تاریخ، نیروهای امنیتی افغانستان 13 فرد که گفته می شد وابسته به داعش هستند را در منطقه بگرام در استان پروان بازداشت و وجود افرادی وابسته به داعش در افغانستان را تأیید کردند.

در همین تاریخ، ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش، توسعه داعش به سرزمین «خراسان» را اعلام کرد. وی همچنین حافظ سعید خان را به عنوان امیر خراسان و عبدالرئوف خادم را به عنوان معاون وی معرفی کرد.

اما با توجه به اینکه شواهد درباره حضور داعش در خراسان اندک بوده و اغلب قابل تأیید نمی باشد، مشخص نیست که بازداشت های مذکور و نیز اعلام تأسیس «شورای خراسان، واقعاً به معنای وجود داعش در افغانستان است و یا افراد سیاه پوش تنها تروریست های عضو طالبان و دیگر گروه ها هستند که تلاش دارند خود را مهمتر از آنچه هستند نشان دهند.

با این وجود، اعلام توسعه داعش به خراسان، ضرورتاً ناقض گزینه دومی که در بالا مطرح شد، نیست. داعش در ابتدا از گروه القاعده در عراق ریشه گرفت و سپس ضمن فاصله گرفتن از این گروه، خود را در تقابلی جدی با هسته مرکزی القاعده قرار داد. در نتیجه، داعش تلاش دارد از ریشه های خود در سوریه و عراق فراتر رفته و در راستای انجام فعالیت هایی فراتر از مرزهای این دو کشور، گروهای همسو با خود را در در دیگر سرزمین ها جذب نماید؛ حتی اگر کنترل و ارتباط اندکی میان این گروه ها و داعش وجود داشته باشد.

البته این بدان معنا نیست که تروریست های خارجی آمده از پاکستان و آسیای مرکزی به افغانستان وارد نشده اند. اخیراً یک مقام نظامی محلی افغانستان، تأیید کرد که گروهی متشکل از دستکم 70 نفر، در استان فراح فعال هستند. با این وجود، اینکه آیا این گروه با رهبری داعش ارتباطی دارند و این ارتباط در چه سطحی است، مشخص نیست.

در این زمینه، باید اشاره کرد که چندی پیش، گزارش هایی درباره حضور تروریست های خارجی در استان های جنوب شرقی پکتیکا و غزنی نیز وجود داشت، اما بعدتر مشخص شد که این افراد عمدتاً وابسته به القاعده هستند. اما مشخص کردن اینکه این افراد تا چه حد به هر یک از گروه ها وابسته اند، تقریباً غیرممکن است. در همین حال، وزارت کشور افغانستان نیز موضوع حضور داعش در این کشور را صرفاً یک جنگ روانی از سوی این گروه می خواند. هرچند، اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور، اخیراً نسبت به تهدید داعش علیه کشورش هشدار داد.

اما با همه این احوال، باید اشاره کرد که ایده پیوستن به داعش، برای گروه های مختلف وابسته به طالبان بسیار جذاب است؛ زیرا این موضوع باعث می شود در صدر اخبار مطبوعات باقی مانده و از محو شدن آن ها جلوگیری شود.

در این زمینه، باید توجه داشت که طالبان به هیچ وجه یک گروه یکپارچه نیست. ناظران اشاره می کنند که طالبان افغانستان و پاکستان بر اساس وابستگی های قومی، گروهی، فردی و ایدئولوژیک، به شاخه های مختلفی تقسیم می شوند. در همین راستا، با وجود تمایل برخی از شاخه های این گروه برای پیوستن به داعش، اخباری مبنی بر درگیری طالبان با داعش در استان های هلمند و لوگار نیز وجود داشته است.

از سوی دیگر، هرچند ممکن است موضوع تغییر گروه از سوی تروریست ها ساده به نظر برسدف اما اوضاع در افغانستان هیچ گاه آنطور که به نظر می رسد، ساده نیست. با وجود اختلافات بسیار، اغلب شاخه های طالبان همچنان به ملا عمر وفادار هستند. از این منظر، رهبری مسلمین باید بر عهده ملاعمر باشد، نه ابوبکر البغدادی. به همین دلیل، احتمالاً اعضای اصلی شورای خراسان داعش را اعضای سابق «تحریک طالبان»، شاخه پاکستانی طالبان تشکیل می دهند که ملاحظات فوق را درباره ملاعمر ندارند. خود حافظ سعید خان که به عنوان امیر خراسان معرفی شده، سابقاً امیر تحریک طالبان بوده است.

البته با توجه به اینکه ملاعمر هیچ حضوری در عرصه عمومی نداشته و برخی حتی نسبت به زنده بودن وی نیز تردید دارند، بعید نیست که برخی اعضای جوانتر طالبان خود را به وی وفادار ندانند.

اما مهمترین عضو شورای خراسان، عبدالرئوف خادم است. خادم در حکومت طالبان سمت فرماندهی داشت و پس از حمله آمریکا به افغانستان، بازداشت شده و به زندان گوانتانامو منتقل شد و تا سال 2007 در زندان بود. پس از آزادی، وی بار دیگر به طالبان پوست و توانست تا معاونت ملاعمر نیز پیش برود. با این حال، در پی بروز برخی اختلافات، وی وفاداری خود را به داعش اعلام کرد.

در ماه ژانویه، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه خادم رهبری گروهی متشکل از 300 نفر را در دست گرفته که نه تنها به عضوگیری از میان افراد جدید می پردازد، بلکه متحدین و دوستان سابق خود را نیز به سوی داعش جذب می کند. به هر حال، در تاریخ 9 فوریه (دیروز)، سرویس اطلاعات افغانستان اعلام کرد که خادم در جریان عملیاتی در هلمند کشته شده است. پیش از آن، اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه در پی اعلام وفاداری خادم به داعش، نیروهای طالبان وی را دستگیر کرده اند.

همین واقعه بیانگر شکاف عمیقی است که میان طالبان افغانستان و داعش وجود دارد. از سوی دیگر، این امر می تواند بیانگر ضعف داعش در افغانستان نیز باشد. به هر ترتیب، این موضوع مشخص شده که اعضای بلندپایه طالبان افغانستان نمی توانند به سادگی وفاداری خود را به داعش اعلام کرده و از پیامدهای آن مصون بمانند.

افزون بر این، باید اشاره کرد آنچه که به عنوان هسته داعش در افغانستان از آن یاد شده، تاکنونن حمله ای علیه دولت ترتیب نداده است. برخی ناظران بر این باورند که تروریست های این گروه، خود را آماده انجام عملیاتی در فصل بهار می کنند که قرار است طی آن، جاده اصلی متصل کننده هرات به قندهار هدف قرار گیرد. اما خود این امر نیز می تواند فی نفسه بیانگر ضعف داعش در افغانستان باشد.

به هر ترتیب، حتی با اینکه نشانه های جدی از حضور داعش در عرصه میدانی افغانستان وجود ندارد، این احتمال که اقبال به این گروه از سوی ستیزه جویان افغان بیشتر شود، وجود دارد. اما به موازات این امر، مشخص شده که داعش نخواهد توانست آنچه انتظار دارد و «سرزمین موعود» خود را در خراسان بیابد و در عوض، با مخالفت ها و تقابل های جدی از سوی گروه های محلی مواجه خواهد شد.


  اخبار بین الملل  - تابناک