اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داعش به دنبال هواپیماربایی در ایران بود



اخبار,اخبار سیاست خارجی , گروه تروریستی داعش

 

اخبار سیاست خارجی - معاون عملیات حفاظت سپاه:
داعش به دنبال هواپیماربایی در ایران بود

سرهنگ باقری معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه از خنثی‌سازی آخرین عملیات ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای توسط صهیونیست‌ها با اقدام به موقع حفاظت سپاه خبر داد.

سرهنگ باقری معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سی‌امین سالگرد تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی در پنجم دی‌ماه سال 63 گفت: در آن سال ظرف چند ماه قریب به 5 هواپیما از ایران ربوده شد که 2 فروند آن مسافری و بقیه در حوزه‌های دیگر بوده‌اند.

وی افزود: لذا در آن زمان امام(ره) به آقای محسن رضایی فرمانده وقت سپاه ابلاغ کردند که حفاظت از هواپیماها به سپاه واگذار شود و تأکید کردند از این پس سپاه را مسئول می‌دانم.

* موفقیت سپاه در 13 درگیری هوایی
باقری ادامه داد: از آن زمان که سپاه این مسئولیت را به عهده گرفت 130 مورد اقدام به هواپیماربایی داشتیم که در 13 مورد درگیری‌ شده و هم مهاجمین و هم برادران امنیت پرواز آسیب دیده‌اند اما در هیچکدام از این موارد مهاجمین در عملیات خود موفق نبوده‌اند.

معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، تصریح کرد: به همین دلیل در حوزه هوانوردی هیچگونه مسافر خارجی و داخلی در ایران دغدغه امنیت در پرواز را ندارد علت آن هم فقط توانمندی، آموزش و تخصص نیست بلکه سپاه به صورت ارزشی از امنیت پرواز در زمین و هوا حراست کرده و می‌کند.

* برخی‌ کشورهای اروپایی اقدامات سپاه حفاظت هواپیمایی را کپی می‌کنند
باقری در بخش دیگری از گفت‌وگو تأکید کرد: در سازمان ایکائو، سپاه حفاظت هواپیمایی به عنوان یکی از قطب‌های تأمین امنیت در حوزه هوانوردی معرفی شده است.

وی ادامه داد: سپاه پاسداران امروز به عنوان یک الگو در حوزه تأمین امنیت پرواز مطرح است و برخی کشورهای اروپایی امنیت پرواز ایران در زمین و آسمان را الگوی خود قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند عیناً اقدامات ما را کپی کنند.

باقری گفت: در کشورهای غربی هرجا بخواهند در این حوزه مثالی بزنند می‌گویند امنیت پرواز را باید مثل ایران در فرودگاه‌هایمان داشته باشیم.

* شرط آمریکا برای پروازهای انگلیس
معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، اظهار داشت: به عنوان مثال وقتی در چهار سال پیش تهدید به بمب‌گذاری در فرودگاه لندن صورت گرفت و پرواز لندن-آمریکا به زمین نشست از 20 کیلومتر اطراف فرودگاه را بستند و مسافران 5 کیلومتر پیاده طی کردند و اجازه ندادند هیچ ماشینی به هواپیما نزدیک شود، در آن زمان آمریکا اعلام کرد پروازهایی که از لندن می‌آیند باید حفاظتی مثل حفاظت هواپیمایی ایران داشته باشند تا اجازه فرود در آمریکا را بدهیم.

* جزئیاتی از هواپیماربایی پرواز تهران-دمشق
باقری در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: آخرین اقدام عملی هواپیماربایی پرواز تهران-دمشق بود و فردی که بخشی از دلیل این کارش سیاسی بود اقدام به ربایش هواپیما کرد که با هوشیاری و دقت‌نظری که دوستان ما داشتند این فرد بازداشت شد و از هرگونه اقدام دیگر بازماند.

وی افزود: این فرد که ایرانی بود به صورت مسافر و کاملاً قانونی وارد هواپیما شده بود و حتی برای ایجاد ارعاب اقدام به کتک‌کاری با مسافرها کرده بود که خوشبختانه بازداشت شد و اکنون مراحل قانونی را طی می‌کند.

* امنیت پرواز در ایران بالاتر از استاندارد ایکائو
معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، با اشاره به شیوه‌های آموزشی-حفاظتی در سپاه گفت: هیچکس از اقدامات آموزشی ما آگاه نیست و ما از غربی‌ها الگو نگرفته‌ایم. ما در حوزه آموزش و تجهیزات ابداعاتی داریم و بر اساس استانداردها اقدام کرده‌ایم.

باقری گفت: زمانی که بازرسان سازمان ایکائو به ایران آمدند و از اقدامات ما بازدید کردند اعلام کردند ایران در حوزه امنیت پرواز‌ها بالاتر از استانداردهای ایکائو عمل می‌کند.

* داعش و گروه‌های سلفی بدنبال هواپیماربایی در ایران بودند
باقری در خصوص هواپیماربایی در چند سال اخیر گفت:‌ از سال 89 به بعد هم اقداماتی بوده ولی عملیاتی نشده است و افرادی با انگیزه‌های سیاسی، اعتقادی، روانی و اقتصادی علی‌الدوام در این حوزه برای ما تهدید هستند.

معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، تأکید کرد:‌ در حوزه داعش و سایر گروه‌های سلفی نیز آنها در صدد این بودند که بخواهند از این طریق به کشورمان ضربه بزنند ولی خوشبختانه نتوانسته‌اند اقدام عملی داشته باشند.

* تقدیر رئیس جمهور از اقدامات سپاه حفاظت در جلسه اخیر
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: رئیس‌جمهور اخیراً در جلسه‌ای از سپاه برای حفاظت از شخصیت‌ها قدردانی و همکاران ما را مورد تقدیر قرار داد و از اقدامات سپاه در این حوزه اعلام رضایت کرد.

* سپاه مسئول رسمی حفاظت از شخصیت‌های هسته‌ای است
باقری همچنین به موضوع حفاظت از شخصیت‌های هسته‌ای اشاره و تصریح کرد:‌ طبق قانون مسئولیت رسمی حفاظت از شخصیت‌های هسته‌ای به عهده سپاه است اما سایر ارگان‌ها نیز در حوزه اختیارات خود وظایفی دارند اما حفاظت از شخصیت‌ها به عهده سپاه است.

* ترور ناموفق دانشمند هسته‌ای توسط صهیونیست‌ها با حضور سپاه
معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، گفت: در دو سال اخیر دشمن صهیونیستی اقدام به عملیات ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای کرده بود که با حضور به موقع برادران حفاظت سپاه این عملیات خنثی و از آن جلوگیری شد.

* درخواست‌هایی از 5 قاره برای آموزش حفاظتی از سپاه
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما برای پیشرفت در این حوزه از هیچ کشور یا نهادی استفاده نکردیم اما اکنون درخواست‌هایی از پنج قاره در حوزه آموزش، جزوات درسی و انتقال تجربیات هم در حفاظت شخصیت‌ها و هم حفاظت هواپیمایی از سپاه صورت گرفته است.

باقری اظهار داشت: اگر امروز در حفاظت شخصیت‌ها و هواپیماها آرامش برقرار است دلیل آن نبودن دشمن نیست بلکه هوشیاری برادران حفاظت سپاه است زیرا دشمنان انقلاب از هر زاویه‌ای که بتوانند به دنبال ضربه زدن به ما هستند.

* اعلام رضایت فرمانده معظم کل قوا از عملکرد سپاه حفاظت
معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه در پایان با اشاره به اعلام رضایت مقام معظم رهبری از عملکرد حفاظت سپاه گفت:‌ ایشان در جلسه‌ای ضمن اعلام رضایت از عملکرد همکاران ما اعلام کردند هر وقت در این حوزه خبری نیست دلیل آن این است که شما کار خود را خوب انجام داده‌اید.
اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
تصاویری نایاب از هواپیماربایی بویینگ 747 ایران ایر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اقدام داعش بر بستن فرات و تأثیر آن بر ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,رابطه ایران و عراق


اخبار سیاست خارجی - اقدام داعش بر بستن فرات و تأثیر آن بر ایران

دولت‌های ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه پیش از آنکه این موضوع به بحرانی بزرگ‌تر و ترسناک‌تر بدل شود باید فکری اساسی برای این موضوع بکنند.

مدت‌هاست بسیاری از کارشناسان حوزه منابع آب می‌گویند جنگ‌های آینده دنیا جنگ آب است. حالا در جدیدترین رویداد جنگی مربوط به منابع آب، گروه تروریستی داعش- دولت اسلامی عراق و شام- در اقدامی عجیب با بستن دریچه‌ سدهای روی رودخانه فرات مانع از ورود آب این رودخانه بزرگ به مرکز عراق شده است؛ آبی که رودخانه‌های فرات و دجله از کوه‌های ارمنستان و ترکیه می‌آورند دشت بزرگ میان‌رودان (بین‌النهرین) در مرکز عراق را سیراب می‌کند و در نهایت به خلیج‌فارس می‌ریزد.

به گزارش شرق، اگرچه بیشترین جایی که از این اقدام داعش آسیب می‌بیند کشور عراق است اما بدون تردید کاهش میزان آب فرات روی ایران نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. این تاثیر می‌تواند به شکل افزایش ورود ریزگرد و گردوغبارها به داخل ایران خود را نشان بدهد. این موضوع زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم به گفته مسوولان سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران، منبع 85درصد ریزگردهایی که آسمان ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، ازکشورهای همسایه غربی و به‌ویژه عراق است.

داعش و بستن فرات
دولت اسلامی عراق و شام یا داعش یکی از گروه‌های شورشی فعال در عراق و سوریه است. این گروه در اوایل سال‌های جنگ عراق تاسیس شد و به‌عنوان القاعده عراق شناخته می‌شود. اعضای این گروه پس از آغاز درگیری‌ها در سوریه بخش عمده‌ای از توجه و تمرکز خود را معطوف به مبارزه در این کشور کردند، به همین دلیل بخش‌هایی از خاک سوریه مانند منطقه‌الرقه هم‌اکنون در دست آنهاست. داعش پس از تسلط کامل بر این بخش‌ها به سمت مرزهای عراق آمدند و حالا حدود چهارماه است بخش‌های زیادی از استان الانبار و به‌خصوص شهرهای فلوجه و الرمادی را نیز تحت کنترل خود درآورده‌اند.

داعش در جدیدترین اقدام خود با بستن دریچه‌های سد «النعیمیه» که روی رودخانه فرات قرار دارد از ورود آب به مناطق مرکزی عراق جلوگیری کرد. این اقدام داعش همچنین باعث غرق‌شدن مناطق بزرگی از شهر فلوجه در آب شد.

 

بنا بر این گزارش، ارتش عراق در نظر داشت از این مناطق به گروه تروریستی داعش حملاتی را داشته باشد اما در پی این اقدام تروریست‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند. نوری المالکی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با خطرناک و جنایتکارانه‌خواندن این اقدام داعش اعلام کرد: «پس از قطع آب مناطق جنوبی و مرکزی از سوی داعش برای حفظ جان مردم و اراضی کشاورزی علیه این گروه تروریستی با درنظرگرفتن بالاترین سطح خشونت وارد عمل می‌شویم.» وی افزود: «گروه داعش و هم‌پیمانان آنها که شامل بعثی‌ها و بازماندگان رژیم سابق و حامیان پشت‌پرده آنها هستند، اقدامی خطرناک را مرتکب شده‌اند که بیانگر میزان جنایتکاری آنهاست.»

 

این اقدام از آن‌رو واجد اهمیت بسیار است که باعث کاهش محسوس سطح آب فرات شد که تامین‌کننده نیازهای متعدد آب آشامیدنی و زراعی مردم عراق است. واکنش شدیداللحن نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نیز ناظر به همین موضوع و میزان اهمیت حیاتی آب فرات برای کشور عراق است.

بر اساس اعلام منابع عراقی در فصل بارش امسال میزان باران‌ها در جنوب عراق، به نسبت سال گذشته 70درصد رشد را نشان داده است، همین موضوع امیدها برای کاهش میزان وقوع ریزگرد از بیابان‌های این کشور را افزایش داده بود. اما با این اقدام گروه داعش باز هم ممکن است سالی که در پیش است هم برای عراقی‌ها و هم برای ساکنان استان‌های غربی ایران سالی سرشار از ریزگرد و گردوغبار باشد.

بستن فرات و تاثیر بر ایران
کم‌شدن آبی که رودخانه فرات با خود آورده و در نهایت به خلیج‌فارس می‌ریزد تنها برای عراق و اهالی این کشور حیاتی نیست. حجم آب این رودخانه حتی روی کیفیت زندگی بسیاری از مردم ایران نیز می‌تواند اثر‌گذار باشد. کمتر از چهار روز پیش ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست در محل این سازمان یک نشست خبری با خبرنگاران داشت تا در رابطه با موضوع ریزگردها و گردوغبار مسایلی را مطرح کند.

 

این مقام مسوول در این نشست خبری اعلام کرد: «تنها ۱۵ تا ۲۰درصد گردوغبارهایی که در آسمان شهرها و روستاهای ایران به‌وقوع می‌پیوندد داخلی است و ۸۵درصد دیگر منشأ خارجی دارد. عکس‌های ماهواره‌ای و بررسی‌ها نشان می‌دهد منشأ اصلی ریزگردهای ایران، خارجی و بیشتر از کشورهای اردن، سوریه و به خصوص عراق است.» در میان همین منشأهای خارجی نقش بیابان‌ها و تالاب‌های خشک‌شده کشور عراق از دیگر کشورها بیشتر است.

 

به‌گونه‌ای که بخش بسیار زیادی از گردوغبارهایی که سالانه ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد از همین کشور وارد می‌شود. شعاعی همچنین تاکید کرد: مدیریت غلط منابع آب از جمله کنترل آب در دجله و فرات توسط ترکیه در کشورهای همسایه منجر به خشک‌شدن بخش عظیم تالاب‌های بین‌النهرین و ایجاد منشأ بزرگی از گردوغبار در این منطقه شده است.

 

وی علاوه بر مدیریت نادرست منابع آب در کشورهای همسایه، خشک‌شدن بخشی عظیم از تالاب‌های بین‌النهرین، خشک‌شدن زمین‌های کشاورزی در عراق به دلیل شرایط نامناسب امنیتی در این کشور و خشکی سدهای داخلی را از دیگر عوامل تاثیرگذار در این پدیده دانست.» او در ادامه افزود: «از مهم‌ترین راهکارهای موجود برای حل این معضل، تعامل با کشورهای منشأ این پدیده از جمله عراق و سوریه و پیگیری تفاهمنامه‌ها و توافقات بین‌المللی و همراه‌سازی کشورهای درگیر در پدیده گردوغباراست.»

نکته بسیار پراهمیت موضوع اما همین‌جاست، با وجود آنکه ایران برای حل مشکل ریزگردها نیاز به همکاری و پیگیری دولت‌های کشورهای عراق و سوریه دارد هم‌اکنون این دو کشور گرفتار جنگ و درگیری‌هایی خونین هستند که پای منابع آب نیز به آنها وارد شده است. اقدام گروه تروریستی داعش مبنی بر جلوگیری از ورود آب رودخانه فرات به مرکز عراق یعنی کاهش ورود این آب به تالاب بزرگ هورالهویزه در مرز با ایران (اگر این معضل در ماه‌های آینده همچنان به همین شکل باقی بماند) باعث خواهد شد بخش‌های بیشتری از این تالاب بزرگ خشک شود و به این شکل مناطقی بسیار وسیع مساعد تولید ریزگرد را فراهم خواهد آورد که گاه و بیگاه کشور ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این موضوع را محسن سلیمانی، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز تایید می‌کند.

 

او در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «هر میزان تغییر و کاهش آورد رودخانه فرات در عراق روی حیات تالاب‌های این کشور تاثیر خواهد گذاشت و این موضوع در نهایت می‌تواند منجر به خشک‌شدن این تالاب‌ها و افزایش تولید ریزگرد و ورود آن به ایران شود.»

دوسال پیش در همین روزها توماس فریدمن، مقاله‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی پیرامون خاورمیانه بر اهمیت موضوع منابع آب در این منطقه همیشه بحرانی اشاره کرد. همه قسمت‌های مقاله فریدمن ناظر به مشکلات زیست‌محیطی و بحران منابع آب در خاورمیانه و تاثیرات آن بر فضای سیاسی کشورها بود. او اما قسمت انتهایی مطلب خود را اینگونه نوشته بود: «همه باید نقل قول منسوب به لئون تروتسکی را به یاد داشته باشیم. «شاید شما به جنگ علاقه‌ای نداشته باشید، اما جنگ به شما علاقه‌مند است.» حالا می‌توانیم این جمله را اینگونه به‌کار ببریم: «شاید ما علاقه‌ای به موضوع تغییرات اقلیمی نداشته باشیم،

 

اما بی‌شک تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی به شما علاقه‌مند هستند.» ممکن است اعضای گروه تروریستی داعش درک چندانی از اهمیت زیست‌محیطی موضوع بستن آب فرات و اثرات آن بر منطقه نداشته باشند، اما این قضیه چیزی از تاثیرات بسیار مخرب این اقدام کم نمی‌کند. به نظر می‌رسد دولت‌های ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه پیش از آنکه این موضوع به بحرانی بزرگ‌تر و ترسناک‌تر بدل شود باید فکری اساسی برای این موضوع بکنند.
اخبارسیاست خارجی - شرق