اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
داریوش مهرجویی: اصلا به شما چه؟!
مهرجویی گفت: آنقدر همه چیز در هم و برهم شده که هر کسی میتواند اظهار نظر کند و انگار کسی نیست که به اینها بگوید اصلا به شما چه؟ مگر تخصص دارید که درباره کیفیت یا نمایش دادن فیلمها اظهارنظر میکنید؟
این کارگردان سینما درباره حواشی که برخی گروهها برای اکران نشدن برخی فیلمهای مجوزدار بوجود آوردهاند، بیان کرد: در سینمای ایران روند این گونه است که هر کسی بخواهد فیلمی بسازد باید مراحلی را طی کند. نخست آنکه سناریوی خود را برای کسب پروانه ساخت ارائه کند تا توسط اعضای شورای مربوط بررسی و تصویب شود.
پس از آن و هنگامی که فیلم به طور کامل ساخته شد، مجوز نمایش داده میشود و بعد ممکن است در جشنواره نمایش داده شود و حتی جایزه هم بگیرد که این اتفاق هم با نظر هیات داوران رخ میدهد و مسئله مهمتر این است که پای تمام این مجوزها مُهر و امضای مدیران سازمان سینمایی وزارت ارشاد و کارکنان مربوط درج میشود.
او ادامه داد: اما نکته اینجاست که نمیدانم چه میشود در لحظه آخر که قرار است فیلم اکران شود، عدهای مخالفت میکنند و نتیجه این میشود که انگار تمام آن امضاها و مهرها بیجهت بوده است.
مهرجویی اظهار کرد: اگر یک سناریو مشکل دارد، باید از همان ابتدا گفته شود که مشکل چیست تا آن را حل کنند، اما وقتی مُهر تأییدی به آن زده میشود باید آن را قبول داشته باشند، چون بیاعتنایی به این امضاها بیاحترامی و توهین به کارمندانی است که آن را به دقت بررسی کرده و نظر خود را بیان کردهاند.
این کارگردان که فیلم «سنتوری»اش هشت سال قبل در اولین روز نمایش از پرده سینماها پایین کشیده شد و اکران عمومی آن لغو شد، با تأکید بر اینکه وظیفه وزارت ارشاد احترام به مُهر و امضای کارمندان خود و حمایت از آنهاست، گفت: باید این موضوع مشخص شود که بالاخره وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد چیست، چون با اتفاقاتی که برای اکران برخی فیلمها رخ داده و مخالفتهایی که صورت گرفته و فشارهایی خارج از مجموعه وزارت ارشاد وارد میشود، پروانه ساخت و نمایش فیلمها بیاعتبار و بیمعنا میشود؛ یعنی اینکه به تمام آنهایی که ساعتها وقت صرف کردهاند، فیلمنامهای را خواندهاند، نظر مثبت خود را اعلام و مجوز صادر کردهاند توهین میشود و کارشان از اعتبار میافتد.
مهرجویی بیان کرد: آنقدر همه چیز در هم و برهم شده که هر کسی میتواند اظهار نظر کند و انگار کسی نیست که به اینها بگوید اصلا به شما چه؟ مگر تخصص دارید که درباره کیفیت یا نمایش دادن فیلمها اظهارنظر میکنید؟ این در حالی است که هر کسی در حوزه خود وظایفی دارد و باید در همان حیطه مشغول به کار باشد.
وی در اینباره اضافه کرد: تمام این تصمیمات باید در حوزه وزارت ارشاد گرفته شود و هر نهاد یا وزارتخانهای خارج از وزارت فرهنگ نمیتواند در کار آن دخالت کند؛ همانطور که وزارت فرهنگ و ارشاد هیچ گاه در کار وزارتخانههای دیگر دخالت نمیکند و مثلا هنگام فرو ریختن یک پل یا پیدا شدن حفرهای در اتوبان اظهارنظر یا اقدام به اخراج پیمانکار نمیکند.
مهرجویی در پایان درباره اخباری که اخیرا از ساخت فیلم جدید او منتشر شده است به ایسنا گفت: چند فیلمنامه را آماده ساخت دارم که یکی از آنها «سنتوری 2» است، اما اینکه کدامیک از آنها را ابتدا خواهم ساخت به شرایط بستگی دارد.
ویدیو مرتبط :
لیلا - داریوش مهرجویی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
داریوش مهرجویی : سانسور، مسیر كاری ...
داریوش مهرجویی : سانسور، مسیر كاری هنرمند را منحرف میكند.سدها و موانع فیلمسازی جلوی راه یك فیلمساز رامیگیرد زمانی كه یك فیلمساز همه انرژی خود را میگذارد بر روی یك فیلم و اثرش توقیف میشود. فیلمساز به نوعی فلج شده است.
مراسم نمایش فیلم داریوش مهرجویی و چهل سال كارنامه فیلمسازی زندگی شب گذشته ۲۱ اسفند در خانه هنرمندان برگزار شد.
مانی حقیقی كارگردان فیلم چهل سال كارنامه داریوش مهرجویی با تقدیم نمایش این فیلم به جعفر پناهی ، درباره روند ساخت این فیلم گفت: ابتدا باید بگویم كه جای بهمن كیارستمی بسیار خالی است و بدون حضور وی محال بود این فیلم شكل بگیرد.
ساخت این فیلم سه سال طول كشید و بیش از ۷۰ ساعت تصویربرداری كردیم و ساخت آن قبل از ساخت فیلم كنعان آغاز شده است.
وی ادامه داد: سازنده این فیلم در واقع خود مهرجویی است و خود وی مصالح اولیه ساخت فیلم را فراهم كرد. از سوی دیگر ما در فیلم فضایی را به وجود آوردیم كه تمامی دوستان و هنرمندان حاضر در فیلم در یك فضای صمیمی و دوستانه بتوانند حرف بزنند ساخت این فیلم طولانی شد و زحمتی زیاد كشیده شده اما در طول ساخت لذت میبردیم.
حقیقی درباره نحوه تهیه آثار و فیلمهای مهرجویی و قرار دادن آنها در این فیلم گفت: پیدا كردن نسخه مطلوب فیلمها بسیار سخت بود و تصاویر بعضی از آنها را از نسخه موجود در بازار تهیه كردیم.
حقیقی درباره ساخت فیلم مستند گفت: من فیلمساز مستند نیستم و صرفا به خاطر اینكه به مهرجویی علاقه دارم و خود مهرجویی نیز سوژه جالبی است ساخت این فیلم را انتخاب كردم و دیگر اینكه دوست داشتم دوستیام با مهرجویی بیشتر شود.
وی درباره نشان دادن تصویر مخملباف در فیلم گفت : این تصویر كاملا واقعی و حقیق است و مخملباف در زمان نمایش فیلم اجاره نشینها نامه اعتراض آمیزی را به وزری وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته بود و ما نیز بدون تحریف نامه را نشان دادیم
داریوش مهرجویی نیز كه در جلسه حاضر بود طی سخنانی درباره ساخت این فیلم گفت: مانی حقیقی را من میشناختم و وقتی گفتند كه قرار است فیلمی درباره من ساخته شود من حقیقی را پیشنهاد دادم.
وی با اشاره به اینكه بسیار كم مصاحبه میكند گفت:من اصولا كم مصاحبه میكنم اما حضور در فیلم حقیقی را پذیرفتم و این فیلم خوبی شده است.
مهرجویی با اشاره به مشكلاتی كه در راه فیلمسازی متحمل شده است گفت:سدها و موانع فیلمسازی جلوی راه یك فیلمساز را میگیرد زمانی كه یك فیلمساز همه انرژی خود را میگذارد بر روی یك فیلم و اثرش توقیف میشود. فیلمساز به نوعی فلج شده است.
وی با اشاره به مسئله سانسور گفت: سانسور باعث میشود تا مسیر كاری یك هنرمند منحرف شود و گاهی نظر یك فرد در یك مقام خاص باعث میشود تا راه هنرمند عوض شود در حالی كه اگر ترس از سانسور نباشد هنرمند میتواند كارهای ارزشمندتری تولید كند.
مهرجویی با اشاره به نقش رسانهها گفت:توقیف یك روزنامه هزاران نفر را بیكار و بیخانمان میكند و به جامعه ضرر میزند.
مهرجویی با مطلوب ندانستن مدیریتهای مقطعی گفت: در زمان ساخت فیلم بانو فیلم توسط انوار توقیف شد و سالها در توقیف ماند هر چند انوار دو سال بعد از ارشاد رفت.
مهرجویی درباره تصویری كه از مخملباف در این فیلم نمایش داده شده است، گفت: من در زمان فیلمبرداری متوجه شدم كه مخملباف علیه فیلم اجارهنشینها نامه نوشته است.
محمود كلاری فیلمبردار تعدادی از آثار مهرجویی نیز گفت: ما همیشه یك تصویر از آثار فیلمساز داریم و یك تصویر از خود هنرمند در این فیلم تصویری كه از مهرجویی به نمایش درآمد بسیار به خود وی نزدیك است و این فیلم یك چهره نزدیك و قابل قبول از مهرجویی نشان داد.
وی ادامه داد: مهرجویی به ساخت فیلم بسیار اهمیت میدهد و تمام فیلم را قبل از ساخت در ذهن خود مرور میكند.
امید روحانی منتقد سینما نیز درباره فیلم مستند مهرجویی گفت:فیلمهایی كه درباره شخصیتهای مختلف ساخته میشود یكی از دشوارترین فیلمها است و ساخت فیلمی در ۱۰۴ دقیقه كه خستهكننده نباشد و ضرباهنگ خوبی داشته باشد بسیار سخت ولی این فیلم موفق شده است چنین كاری را انجام دهد.
وی ادامه داد: موانع متعدد در راه فیلمساز باعث میشود هنرمندان سینما نتوانند مسیر طبیعی خود را طی كنند و به همین دلیل منتقد نمیتواند كارنامه یك فیلمساز را به خوبی بررسی كند.
عباس كیارستمی كارگردان سینما نیز گفت:من تصوری كه از مهرجویی داشتم با آنچه كه در این فیلم دیدم متضاد نبود من مهرجویی را كمتر میبینم اما هر وقت همدیگر را میبینیم با هم صمیمانه صحبت میكنیم طنزی كه در مهرجویی وجود دارد عینا در فیلم منتقل شده است و این فیلم یك مجموع فوقالعاده است.
مانی حقیقی نمایش فیلم را به جعفر پناهی تقدیم كرد