اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داروی جدید ام اس به بازار می‌آید



اخبار,اخباراجتماعی ,بیماری ام اس

رییس سازمان غذا و دارو خط تولید داروی خوراکی ام.اس را افتتاح کرد.

دکتر رسول دیناروند در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید داروهای خاص که صبح امروز در شرکت داروسازی عبیدی برگزار شد، دکتر رسول دیناروند با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز افتتاح خط تولید داروهای خاص است که برای تولید آنها به شرایط خاص نیاز داریم و از آنجایی که تولید آنها برای تولید کننده خطرناک است، باید آنها را در شرایط کاملا ایزوله تولید کنیم.

 

برای اولین بار است که خط تولید آن در شرکت عبیدی راه می‌افتد. دیناروند با بیان اینکه در سه کارخانه دیگر خط تولید دارو با شرایط ویژه را داریم، افزود: در حال حاضر داروهایی که تا چند سال گذشته در ایران وجود نداشتند، در کشور تولید می‌شوند و خط تولیدی که امروز افتتاح شد تولید داروی خوراکی بیماران ام اس را انجام می‌دهد.

وی افزود: به طور میانگین سالانه بین 30 تا 50 قلم داروی جدیدی که قبلا سابقه تولید آن را در داخل نداشتیم، تولید می‌شوند؛ یعنی بیش از 100 شرکت سالانه 30 تا 50 داروی جدید را تولید می‌کنند. برخی از این داروها بسیار حائز اهمیت بوده و نزدیک به 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد می‌کنند و برخی از داروها نیز دسترسی بیماران را به دارو آسان‌تر می‌کنند. وی از افتتاح خط تولید دیگری در هفته آینده در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: این خط تولید برای تولید داروهای خاص برای بیماران هپاتیت C مقاوم به درمان و خوراکی است.

دکتر سید امیر رضویان، مدیرعامل شرکت داروسازی عبیدی در مراسم افتتاح خط تولید داروهای خاص با بیان اینکه شرکت عبیدی در آستانه ورود به 70 سالگی است گفت: امسال این شرکت وارد تولید داروهای خاص نیز می‌شود.وی افزود: نام این دارو "دی متیل فومارت" است که اسم اختصاصی انتخابی ما برای آن "دی فوزل" است که برای بیماران ام اس استفاده می‌شود. وی در خصوص پوشش بیمه ای این دارو نیز گفت: هنوز دارو وارد بازار ایران نشده و بعد از ورود آن با بیمه‌ها صحبت می‌شود و از آنجایی که ام اس بیماری خاص است، بیمه شدن آن سخت نیست.

رضویان با بیان اینکه این دارو تحت لیسانس کشور هلند است گفت: تجهیزات تولید آن ترکیبی از ایرانی و خارجی است اما مواد اولیه آن از کشور هلند وارد می‌شود. وی با اشاره به متنوع بودن داروهای ام اس اعم از داروی تزریقی، خوراکی و غیره، اثر بخشی بیشتر و کم عوارض تر و کم هزینه تر بودن این داروی جدید نسبت به داروهای گذشته را از نکات مثبت این دارو دانست و گفت: این دارو به شکل کپسول عرضه می‌شود و هنوز وارد بازار ایران نشده و اولین بار است که به شکل تولید داخل وارد ایران می‌شود.

وی ادامه داد: این خط تولید برای تولید داروی خاص است و داروهای ام اس و ضد سرطان را تولید خواهد کرد و احتمالا تا آخر سال دو داروی دیگر هم به این خط تولید اضافه می‌شود. داروی جدید ام اس نیز تا اوایل دی ماه وارد بازار خواهد شد. رضویان با بیان اینکه این دارو در دو دوز 120 و 240 میلیگرم به تعداد مورد نیاز بیماران تولید خواهد شد، گفت: این خط تولید برای نیاز یک سال بیماران کفایت می کند.

رضویان افزود: در دنیا حداکثر پنج سال است که این دارو تولید شده و در حال حاضر نیز وارد کشور خواهد شد. همچنین تولید آن در داخل دارای صرفه جویی ارزی است؛ چرا که ما را از واردات آن بی نیاز می‌کند. همچنین قیمت آن یک پنجم داروی وارداتی است، به طوری که قیمت ژنریک آن 3500 تومان در دوز پایین و 6800 تومان در دوز بالای آن است.

  اخبار اجتماعی  -  ایسنا
 


ویدیو مرتبط :
کشف داروی درمان قطعی بیماری ام اس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كشف داروی جدید ام اس



 

 

 

کشف علمی , کشف دارو

 

 

این تحقیق كه در دانشكده دارو دانشگاه واشنگتن لوئیس انجام شده است، بدین علت با اهمیت است كه پزشكان معتقدند در این بیماری به علت مسیریابی غلط گلبول های سفید، سلول ها داخل مغز شده و به «میلین»، غشای دور سلولی كه نقش محافظتی دارد، آسیب می رسانند.

 

 

دیدگاه های جدید درباره چگونگی هدایت گلبول های سفید، این پیشرفت را برای محققان ممكن كرده است. آنان یك داروی ضد سرطان را از یك شركت دارویی دریافت كردند تا بتوانند این فرضیه خود را بیازمایند.

 

 

دكتر رابین كلین، متخصص ایمن شناسی در مورد نتایج این بررسی می گوید: نتایج بسیار چشمگیر بود، زیرا ما به این نتیجه رسیدیم كه این دارو می تواند تركیب موثری برای درمان MS باشد. سلول های آسیب دیده دیگر نمی توانستند به مغز دسترسی داشته باشند و موش هایی كه بالاترین میزان این دارو را دریافت كرده بودند، از این بیماری محافظت شدند. این داروی ضد سرطانی حال برای تبدیل شدن به دارو در فاز یك قرار دارد. كلین و همكارانش یك رشته شیمیایی در مغز یافتند كه گلبول های سفید مجبورند برای ورود به مغز از آن بالا بروند، گلبول های سفید كه از خون خارج می شوند، در طول رگ ها و بافت ها می مانند و سپس از پرده های مغز وارد مغز می شوند كه در آن جا ممكن است به موانعی اضافی برخورد كنند و به میلین های شعبات نورون ها آسیب بزنند.

 

 

وی می گوید: اثر ورود گلبول های سفید به مغز، به بافت ها بستگی دارد، در حالت عفونت ویروسی، سیستم عصبی وظیفه دارد بدن را از ویروس پاك كند؛ اما در بیماری های خودایمن نظیر MS این ورودی ها با آسیبها مرتبط است، لذا ما وظیفه داریم كه راهی برای دور ساختن گلبول های سفید از این ورودی ها بیابیم.

 

 

كلین می افزاید: مسیر راهرو مانندی در قسمت رگه دار مغز با مویرگها وجود دارد كه خون را به سمت سیستم عصبی مركزی می برد. پله های این راهرو از مولكلولی كه CXCL۱۲ نامیده می شود، تشكیل شده كه وظیفه مكان یابی برای گلبول های سفید را بر عهده دارد و مانند پلكانی است كه سرعت آنان را كند می كند تا برای ورود به مغز ارزیابی، و تعیین كند كه آیا می توانند وارد مغز شوند. آزمایشگاه كلین قبلا یافته بود كه سلول های رگهای خونی كپی هایی را از این سلول در بافت خود دارند.

 

 

وی قبلا اثبات كرده بود كه این بیماری در انسان ها و موش ها باعث می شود CXCL۱۲ از بافتها به رگها كشیده، و مرحله ارزیابی در مغز حذف شود و گلبول های سفید وارد مغز شده و به آن آسیب برساند.

 

 

كلین امیدوار است با تركیب و توسعه CXCR۷ (داروی ضد سرطان) و تبدیل آن به CXCL۱۲ در بدن، جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد كه این اتفاق در موش ها افتاده است. همچنین او معتقد است كه عوامل دیگری در كند یا تند كردن ورود سلول ها به مغز موثر است كه می تواند علت متفاوت بودن شدت، سختی، نحوه پیشرفت و علائم بیماری از یك بیماری به بیماری دیگر باشد.