اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داروی بیهوشی ، بیمار را به كما برد



 

داروی بیهوشی ، بیمار را به كما برد

 

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران گفت: یك پسر بچه ۱۲ ساله بعد از عمل جراحی در بیمارستان شركت نفت بر اثر استفاده از یك داروی بیهوشی در كماست و بیش از  ۱۰ روز است كه هنوز به هوش نیامده است.

محمد مهدی قیامت در گفتگو با فارس درباره بیمارستان شركت نفت كه گفته می شود چند نفر بر اثر مصرف داروی بیهوشی به كما رفتند، اظهار داشت: فقط یك نفر بود كه هنوز خوب نشده است.

وی درباره علت این اتفاق افزود: علت آن هنوز مشخص نیست و وزارت بهداشت موضوع را در دست بررسی دارد اما هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران تصریح كرد: اینكه گفته می شود داروی بیهوشی از چین وارد شده است را وزارت بهداشت از انجمن بیهوشی استعلام كرد كه انجمن اعلام كرد تا به حال داروی بیهوشی چینی نداشتیم.... / خبرگزارى فارس 


ویدیو مرتبط :
برای رفع عوارض داروی بیهوشی در عمل جراحی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داروهای بیهوشی تاثیری بر میزان حافظه بیمار و نوزاد ندارد



 

 

داروهای بیهوشی تاثیری بر میزان حافظه بیمار و نوزاد ندارد

 

عضو هیأت علمی و مدیر گروه بیهوشی، مراقبت های ویژه و درد دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: طبق تحقیقات فراوان انجام شده در جهان، داروهای بیهوشی هیچ تأ ثیری بر میزان حافظه بیمار حتی حافظه جنین و نوزاد ندارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، دکتر "افشین فرهانچی" اظهار كرد: بیشتر این عوارض قابل كنترل است به طوری که بسیاری از فلج های عصبی به تدریج برمی گردند و پارگی ها و زخم ها ترمیم می شوند اما صدمات وارده به قلب یا مغز اغلب اوقات برگشت ناپذیر است و در موارد نادر می تواند به مرگ بیمار منجر شود.

وی به لرز و تهوع و استفراغ پس از عمل اشاره كرد و افزود: این عارضه ( لرز پس از عمل) به علت پوشش نازك بیمار و خوراندن مایعات سرد به وی و تهوع و استفراغ بیمار بر اثر دریافت دارو و تجربه درد پس از عمل است.

مدیر گروه بیهوشی، مراقبت های ویژه و درد دانشگاه علوم پزشكی همدان ادامه داد: آسیب اعصاب بدنی، فلج دست یا پا، بروز سكته های قلبی حین عمل، آسیب راه های هوایی، دندان ها، زبان و حنجره بیمار از مهم ترین عوارض بیهوشی است.

فرهانچی گفت: چون مدت زمان تماس جراح و پرسنل با داروهای بیهوشی كوتاه است همچنین امروزه اتاق های عمل به سیستم های تهویه پیشرفته ای مجهزند مصرف داروهای بیهوشی در اتاق عمل تأ ثیر منفی بر روی پرسنل از قبیل ایجاد ناهنجاری های مادرزادی یا ژنتیكی روی جنین یا افزایش سقط ندارد.

وی با بیان اینكه پزشکان بیهوشی معمولاً از طریق مشاوره ها توسط سایر پزشکان در دسترس هستند، گفت: از این رو به ندرت این پزشكان به عنوان خط اول درمان برای برقراری ارتباط اولیه با بیمار ظاهر می شوند، اما در سال های اخیر و با گسترش حوزه بیهوشی در موارد فراوانی بیمار و بستگانش با متخصص بیهوشی مشورت می كنند و مسائل خود را در میان می گذارند.

مدیر گروه بیهوشی، مراقبت های ویژه و درد دانشگاه علوم پزشكی همدان افزود: هم اكنون در بسیاری از کشور ها و مراکز درمانی روش های دردناک واسترس زا با حضور یک متخصص یا کارشناس بیهوشی انجام می شود، اگرچه این مساله در همدان عمومی نیست، اما قابل انجام است.

فرهانچی با بیان این كه هم اكنون خدمات دندانپزشکی برای برخی افراد زیر بیهوشی، انجام می شود، ادامه داد: مرکز بیهوشی دندانپزشکی در بیمارستان بعثت موجود و خدماتی ارائه می کند.

وی گفت: در مورد سایر روش ها نیز در صورت تمایل بیمار و مراجعه به متخصص بیهوشی و تعامل با پزشک انجام دهنده این روش امکان پذیر است هم اكنون بسیاری از همکاران در مراکز آندوسکوپی، برونکوسکوپی و عکسبرداری از روش های آرام بخش استفاده می كنند.

مدیر گروه بیهوشی، مراقبت های ویژه و درد دانشگاه علوم پزشكی همدان با بیان این كه در چند سال اخیر رشته جدیدی تحت عنوان "كنترل درد" به حوزه طبابت اضافه شده است، افزود: این رشته به صورت دوره های تکمیلی است، متخصصان با روش های کنترل درد حاد و مزمن آشنا می شوند و می توانند در این رابطه به ویژه در کنترل درد های طول کشیده(مزمن) در همه نقاط بدن فعالیت كنند.

فرهانچی ادامه داد: در همین رابطه نخستین مرکز کنترل درد های مزمن در همدان از حدود یك سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و از ابتدای مهر امسال نیز با حضور یک فلوشیپ درد کار خود را توسعه بخشید.

وی افزود: متخصصان این مرکز می توانند درد های طول کشیده (مزمن) در نواحی مختلف سر و گردن، سینه و کتف، کمر و پاها را درمان و یا حداقل تسکین بخشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی همدان یادآور شد: طبیعی است که برای کامل شدن این مرکز به حضور متخصصان مختلفی نیاز است اما در همین مرحله نیز این مرکز با توانایی و قابلیت ها می تواند كمك كننده باشد..... / خبرگزارى ایسنا