اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دادگاه ‌١٤ متهم حوادث روز عاشورا




 

رییس شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی در آغاز جلسه‌ی محاكمه‌ی ۱۴ نفر از متهمان حوادث عاشورا تاكید كرد كه متهمان در موقع دادرسی خلاف حقیقت، وجدان، قوانین، ادب و نزاكت سخن نگویند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، قاضی صلواتی با درود به روح امام (ره) و اهدای سلام و تهیت به پیشگاه مقام معظم رهبری، گفت: در تاریخ ۱۴ بهمن ۸۸ شروع چهارمین جلسه‌ی محاكمه‌ی تعدادی از متهمان آشوب‌های عاشورا با اجرای ماده‌ی ۱۸۸ قانون آیین دادرسی كیفری در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با حضور وكلا اعلام می‌شود.

وی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مافوق قاضی فقط خدا و قانون است و بر اساس تبصره‌ ماده‌ی ۱۸۸ قانون آیین دادرسی كیفری متهمان و سایر اشخاص چنانچه باعث اخلال در نظم دادرسی شوند دادگاه می‌تواند اقدام به بازداشت آنها كند.

قاضی صلواتی در ادامه به تفهیم ماده‌ی ۱۹۲ قانون آیین دادرسی به متهمان پرداخت و گفت: متهمان در موقع دادرسی خلاف حقیقت، وجدان، قوانین، ادب و نزاكت سخن نگویند. در حین محاكمه از ذكر نام افرادی كه در دادگاه نیستند خودداری كنند. چنانچه لازم باشد این موارد در جلسه‌ی غیرعلنی رسیدگی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تبصره‌ی دیگر ماده‌ی ۱۸۸ قانون آیین دادرسی كیفری خطاب به خبرنگاران، گفت: طبق این ماده خبرنگاران رسانه‌ها، جراید و سایت‌ها می‌توانند با حضور در دادگاه بدون ذكر نام و مشخصات متهمان از جریان رسیدگی گزارش تهیه كنند.

قاضی صلواتی در ادامه به بند ج ماده‌ی ۱۴ قانون اصلاح قانون تشكیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اشاره كرد و گفت: از آنجایی كه دادگاه به جرایم مندرج در كیفرخواست رسیدگی می‌كند از نماینده‌ی دادستان خواسته می‌شود جهت قرائت مقدمه‌ی كیفرخواست در جایگاه قرار بگیرد.

فراهانی، نماینده دادستان با حضور در جایگاه اظهار كرد:‌ با توجه به این‌كه در جلسه قبل مقدمه‌ای درباره اتهامات متهمان قرائت شد و به دلیل ضیق وقت از ذكر مقدمه خودداری می‌كنم و قبل از قرائت كیفرخواست تقاضا دارم فیلمی كه از حوادث روز عاشورا تهیه شده و تصویر دو نفر از متهمان در آن است، پخش شود.

هم‌اكنون این فیلم در حال پخش در جلسه دادگاه است.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
دادگاه روز عاشورا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۶۶ روز از دادگاه بیمه گذشت/ابهامات ماندگار درباره متهم معروف





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

۶۶ روز از دادگاه بیمه گذشت/ابهامات ماندگار درباره متهم معروف

خبرگزاری فارس: بیش از ۲ ماه از آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران گذشت. این در حالی است که در کنار تأخیر طولانی مدت در صدور احکام، عدم رسیدگی به بخش دوم پرونده و اتهامات متهم معروف آن، ابهاماتی را به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، پرونده اختلاس از بیمه ایران در کنار پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی، دو نمونه از فسادهای بزرگ اقتصادی در سال‌های اخیر بود که تعدادی از کارکنان دولتی در بروز این دو فساد دست داشتند.

با وجود اینکه تخلفات مربوط به پرونده بیمه ایران، خیلی زودتر از موضوع فساد 3 هزار میلیارد تومانی رخ داد، اما به دلایل مختلفی، پرونده فساد مالی زودتر مورد رسیدگی قرار گرفت و چند روز قبل هم احکام متهمان به وکلای آنها ابلاغ شد.

پرونده اختلاس از بیمه چند سالی است که در دستگاه قضایی مفتوح است و همچنان در حال رسیدگی قرار دارد اما برخی موانع که عمده آن به ارتباط برخی مسئولان دولتی با این پرونده است، اجازه رسیدگی سریع و مناسب را از قضات گرفته و در حالی که اولین جلسه این پرونده در سال 89 ( غیر از 13 جلسه امسال) برگزار شد، اما به ناگهان بعد از 2 جلسه، رسیدگی متوقف و به 2 سال بعد موکول شد.

اولین جلسه دور جدید این پرونده نیز در تاریخ اول خردادماه امسال در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی و به طور علنی با حضور ده‌ها خبرنگار از رسانه‌های کشور آغاز شد.

با اعلام اینکه این پرونده بیش از 80 متهم دارد، خبرنگاران منتظر بودند که چهره و متهم معروف این پرونده را هم در دادگاه ببینند اما افتخاری، سرپرست دادگاه کیفری استان تهران در پایان همان جلسه اول آب پاکی را روی دست خبرنگاران ریخت و اعلام کرد که بخش دوم این پرونده همچنان در حال تحقیقات است و پرونده این فرد هم هنوز به دادگاه نیامده است.

جلسات دادگاه از هفته دوم یک روز در میان و در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد تا طبق اعلام مسئولان این بخش از پرونده در تیرماه به پایان رسیده و متهمان محاکمه شوند. قضات دادگاه جز هنگام محاکمه متهمان اصلی این پرونده، در مورد سایر متهمان کار سختی نداشتند و از آنجایی‌که تخلف بسیاری از متهمان به حدی بود که حتی صدای خبرنگاران را هم در‌آورد، به راحتی توانستند در مدت زمان مورد نظر محاکمه متهمان را به پایان برسانند.

علت اصلی اعتراض برخی از خبرنگاران این بود که حجم این پرونده مخصوصا درباره برخی متهمان که تخلف آنها نقد کردن چکی با مبلغی کمتر از یک میلیون تومان بود، اصلا در حدی نبود که قوه‌قضاییه به آن پرداخت و به جای اینکه در این فرصت مناسب جواب روشنی به ابهامات موجود درباره متهم دولتی این پرونده بدهد، اشخاصی را که عمدتا از روی اعتماد بی‌جا در این فساد دخیل بودند،  در برابر دیدگان خبرنگاران و لنز‌ دوربین‌‌های عکاسی و فیلمبرداری محاکمه کرد.

سرانجام بخش اول رسیدگی به این پرونده بعد از برگزاری 13 جلسه در تاریخ 12 تیرماه امسال به پایان رسید و در این 43 روز حرف‌وحدیث‌های فراوانی از ارتباط متهمان با برخی مسئولان دولتی به میان آمد که باز هم به دلیل عدم حضور متهم معروف در دادگاه، تمام این حرف‌ها در حد اتهام‌پراکنی و توجیه اقدامات باقی ماند و هنوز هم کسی نمی‌داند و معلوم نیست که سرانجام این پرونده و سایر متهمانش چه می‌شود.

قرار بود بعد از ختم رسیدگی، احکام متهمان در اولین فرصت صادر شود، اما تا امروز 66 روز از برگزاری آخرین جلسه دادگاه پرونده بیمه ایران گذشته است و در این مدت هربار که با قاضی پرونده تماس گرفتیم، گفت که در حال نوشتن احکام این متهمان است و طی چند روز آینده احکام صادر می‌شود، اما تا امروز خبری از این روزهای آینده نیست.

آخرین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی در تاریخ 25 تیرماه و بعد از 15 جلسه محاکمه 39 متهم برگزار شد و ابتدای هفته جاری احکام متهمان به وکلای آنها ابلاغ شد ولی به نظر می‌رسد پرونده اختلاس از بیمه ایران طلسم شده است.

ابتدا تحقیقات 2 ساله در رسیدگی به این پرونده از سال 89 تا 91 در رسیدگی به این پرونده وقفه ایجاد کرد و برخی صاحب‌نظران را واداشت تا مدعی شوند قوه‌قضاییه قصد دارد تا پایان دولت فعلی با متهم معروف پرونده کنار بیاید و در حال حاضر هم تأخیر طولانی در صدور احکام متهمان، شائبه‌های جدیدی را ایجاد کرده است.

این در حالی است روز دوشنبه هفته جاری مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف از پایان تحقیقات مربوط به متهم معروف این پرونده خبر داده بود اما عصر همان روز وقتی خبرنگاران این موضوع را از محسنی اژه‌ای جویا شدند، از پاسخگویی خودداری کرد و خبرنگاران را برای رسیدن به پاسخ به پورمحمدی ارجاع داد.

یک روز بعد هم آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضاییه در جمع دانشجویان ضمن اینکه اعلام کرد درباره پرونده این فرد به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم، گفت: من نمی‌دانم ایشان دقیقا چه چیزی گفته است اما اگر ایشان هم نام برده‌اند و مطلبی گفته‌اند، اشتباه کرده‌اند؛ به این دلیل که همه پرونده در سازمان بازرسی تهیه نشده است.

به هر حال این پرونده به یکی از آزمون‌های بزرگ قوه‌قضاییه در عمل به شعار اجرای عدالت تبدیل شده است و برگزاری 13 جلسه محاکمه متهمان رده چندم نتوانست افکار عمومی را درباره این پرونده قانع کند؛ مخصوصا که در کنار رسیدگی‌ها، برخی نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به اتهامات متهم معروف این پرونده شدند.

حال باید منتظر ماند و دید که قوه‌قضاییه جدیت خود در اجرای عدالت را اثبات می‌کند یا اینکه اظهارنظرها درباره کنار آمدن عدلیه با این متهم تا پایان دولت فعلی به حقیقت می‌پیوندد./فارس