اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دادگاه بقایی علنی باشد، احمدی‌نژاد نمی‌آید


آرمان در گفت و گویی با محمد عطریانفر عضو حزب کارگزاران نوشت: اتهامات وارده بر بقایی، تصویر نگران‌کننده‌ای برای نزدیکان او فراهم کرده است. به نظر می‌رسد ظاهرا بقایی پیش از آن که تصمیم گیرنده اصلی باشد، کارگزار بوده است. اگر دادگاه او علنی برپا شود، احمدی‌نژاد جرأت حضور در عرصه را دیگر نخواهد داشت.

روزنامه آرمان در گفت و گویی با محمد عطریانفر عضو حزب کارگزاران نوشت: اتهامات وارده بر بقایی، تصویر نگران‌کننده‌ای برای نزدیکان او فراهم کرده است. به نظر می‌رسد ظاهرا بقایی پیش از آن که تصمیم گیرنده اصلی باشد، کارگزار بوده است. اگر دادگاه او علنی برپا شود، احمدی‌نژاد جرأت حضور در عرصه را دیگر نخواهد داشت.

اهم سخنان وی از این قرار است:

*سنت قدرت طلبان دنیاست كه مخالفان خود را همواره «شرذمه قلیله» (گروه اندك) بنامند و برای کاهیدن قدرت ذاتی آنها، ‌دست به تحقیر و تقلیل زنند. جامعه ایرانی پاسخ مردانه و معنا‌دار خود به این نوع اظهارات نامرتبط را در مقام عمل سیاسی در انتخابات 92 داد. احمدی‌نژاد و عوامل او به‌جای 2هزار نفر، 200هزار نفر از بهترین مدیران كشور را از بدنه دولت كنار گذاشتند. اما آخر چه شد؟ كدام اوضاع مطلوب گشت؟ اوضاع به زیان مردم و نفع سوداگران و البته آنها رقم خورد كه امروز یكی پس از دیگری در انظار‌عمومی محاكمه  می‌شوند.

* {در واکنش به شکایت احمدی‌نژاد و نزدیكانش از مدیران دولت روحانی } حجم انبوه ناكارآمدی و سوءاستفاده در دولت پیشین بستری است برای كسانی كه 8 سال چشم بر مطالبات مشروع ملت بستند و كیسه‌های نامشروع خود را گشودند. خداوند به دست زمانه، دست‌های ظلم و ستم خائنین به امانات مردم را رسوا می‌كند. دور از انتظار نیست كه مجرمان در تلاشند موجهانه اشك تمساح ریخته وبه جای ابراز ندامت و عذرخواهی و تلاش برای جبران مظالم پیشین، فرارشان را به سوی جلو تدارك ببینند. حوادث تلخ گذشته گسترده‌تر و عمیق‌تر از آن است كه با طرح شكایتی بتوان بر آن سرپوش نهاد.


ویدیو مرتبط :
بازداشت حمیدرضا بقایی معاون اجرایی احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دادگاه بقایی علنی باشد احمدی‌نژاد جرات حضور ندارد



اخبار,اخبارسیاسی,حمد عطریان فر

از معدود چهره‌های سیاسی است كه كم سخن می‌گوید اما عمیق و پخته سخن می‌گوید. انگار الفبای سیاست را خوب یادگرفته وبه خوبی از آن استفاده می‌كند. اهل حاشیه‌سازی نیست، آرام و منطقی است. او سال‌هاست در عرصه سیاسی ایران حضور موثر دارد و در بزنگاه‌های سیاسی به ایفای نقش پرداخته است.با محمد عطریان فر هم كلام شدیم. وی نسبت به سخنان اسماعیل احمدی مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی واكنش نشان داد. از حضور احمدی‌نژاد در دادگاه حمید بقایی گفت. عملكرد آقای روحانی را در دوران پساتحریم تحلیل كرد و استراتژی حزب كارگزاران سازندگی را در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی تشریح كرد.

در ادامه متن گفت‌وگوی« آرمان» با مهندس محمد عطریان فر را از نظر می‌گذرانید.


  حزب كارگزاران سازندگی چه برنامه‌ای برای انتخابات مجلس دارد؟
از وظایف ذاتی احزاب، مشاركت فعال در مسائل سیاسی است. انتخابات نیز از شاخص‌های مهم و تعیین‌كننده سیاست ورزی در دنیای معاصر است و به نوعی وجوه مباحث سیاسی به شمار می‌رود. احزاب زمانی فعال خواهند بود كه به اصول حاكم بر نظام حزبی خود پایبند بوده و در جهت تحكیم بخشی آن كوشش مدام داشته باشند.

 

نظام‌های سیاسی حاكم در كشورهایی كه تجربه دموكراتیك دارند، بر مقوله انتخابات اصرار می‌ورزند و اهمیت تمام عیاری برای آن قائل‌اند. به معنای روشن‌تر در دستگاه فكری آنها انتخابات و احزاب همزاد یكدیگر هستند و زیست مشتركی را در افق حیات سیاسی خود تجربه می‌كنند. در میانه میدان طبعا پارلمان تصویر روشنی از انتخابات و مشاركت مردم را به نمایش می‌گذارد. از منظر حزب، مجلس ركن مهمی در تدبیر حكومت است و مبنایی برای تامین منافع ملی تعریف می‌شود و از این حیث نه تنها حزب كارگزاران بلكه كلیه احزاب فعال از منتها الیه اصولگرا تا نهایت جبهه اصلاح‌طلب نمی‌توانند مدعی نقش آفرینی در سرنوشت كشور باشند مگر اینكه برای مجلس و روند شكل‌گیری آن اعتباری جدی قائل باشند.

 

با این وجود انتخابات مجلس نسبت به بقیه انتخابات از نظر تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در لایه‌های مختلف جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است. دلیل این مساله نیز این است كه شهروندان در هر حوزه انتخابیه‌ بنا به درك منطقه‌ای و شناخت نزدیك‌تر دست به انتخاب می‌زنند، و در امر گزینش برای نیروی اصلح، كمتر به توجیه معتمدین خود تكیه می‌كنند و راسا شناخت مستقیم خود را در انتخاب نامزدها دخالت می‌دهند. در واقع در ایام انتخابات پارلمان، نشاط و شور مضاعفی در حوزه‌های حزبی به چشم می‌خورد و اقوام و گروه‌های سیاسی از  سرزندگی بیشتری بهره‌ می‌برند. حزب كارگزاران نیز همچون گذشته و تا اطلاع ثانوی تحركات سیاسی و حزبی خود را در منظومه فعالیت جبهه اصلاحات تنظیم نموده و پیش می‌برد. این تصمیم علی‌الاصول با ذات اندیشه اصلاحی كارگزاران مطابقت تمام و كمال دارد و عدول از این رویكرد با مشی اعتدال و اصلاح‌طلبی ناسازگار است.

 

حزب كارگزاران در این روند، دو تكلیف مهم بر دوش دارد. نخست آنكه می‌كوشد اصول ملی انتخابات و تاثیر مهم مشاركت مردم را در برپایی پارلمان نزد اقشار جامعه به نحو مطلوب تبیین كند. كاربست انگیزه‌های مردم در امر انتخابات ضرورتی است اجتناب‌ناپذیر كه به واسطه آن آحاد ملت با درك وجدانی و اندیشه معقول ارزش رای خویش را دریافته و به میزان ارج‌گذاری سطح انتظارات وابسته نوع انتخاب خود از میان نامزدها را محقق می‌سازند. این تكلیف فراتر از وجوه اختصاصی احزاب، به عنوان امری بینابینی در میان همه گروه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

 

این مسئولیت باری است افتخارآمیز كه از سوی نظام سیاسی بر دوش احزاب قرار داده می‌شود و در واقع یكی از شروطی است كه احزاب به هنگام اخذ پروانه فعالیت نزد حاكمیت می‌سپارند تا در زمان مقرر آن شرط را به كار بندند. مسئولیت دوم حزب كارگزاران تلاش مدبرانه و كاربست هوشمندانه گفتمان اصلاح‌طلبی است كه ترجیع‌بند مشترك میان احزاب همسو در حوزه اصلاحات را نشان می‌دهد. توسعه گفتمان اصلاحات، ضرورت تاریخی و نیاز بین‌ نسلی جامعه جوان كشور است. امروز نظریه اصلاحات، با پیشی گرفتن از دكترین اصولگرایی، به دنبال پاسخگویی به مطالبات جامعه است. این نظریه گفتمان غالب روزگار جوامع رو به توسعه است. اصلاح‌طلبان و در صدر آنها حزب كارگزاران دو دهه است كه به این واقعیت مورد انتظار جامعه جامه عمل پوشانده‌اند.

 

آیا احتمال ارائه لیست مستقل انتخاباتی از سوی حزب كارگزاران وجود دارد؟
حزب كارگزاران ركن ركین و واجد فضل تقدم در جریان اصلاح‌طلبی است. جریان اصلاحات در قالب عبور از سنت‌های بازدارنده و ورود به عرصه سیاست مدرن كار خود را با از خود گذشتگی و پیشتازی حزب كارگزاران آغاز كرد. تلاش تاریخی كارگزاران اقدامی شكوهمند و راهكاری بود برای عبور از میدان مین سنتی سیاست، ‌در عصری كه كمترین صدایی از این دست به گوش نمی‌رسید. سابقه تاریخی و حدوث اندیشه كارگزاران، ‌دلالت روشنی بر این پیشكسوتی دارد. كارگزاران در اندیشه و ساختار جریان اصلاحات واجد حق موسس است.

 

آنها بنیانگذار جریانی هستند كه بلوغ خویش را در حماسه دوم خرداد76، ‌به بار نشاند و پرچمداری روزآمد آن را در كف با كفایت رئیس دولت اصلاحات سپرد. آنها فروغ اصلاح‌طلبی را بر افروختند و از آنجا حركت نوسازی سیاسی آغاز شد. بر این اساس در هر جایی كه كارگزاران حضور یابد، اندیشه اصلاحات جاری و ساری خواهد بود. اصلاح‌طلبی مضمون واقعی حزب كارگزاران است و در مقام تمثیل نسبت آن دو نسبت درخت و سایه درخت است. لذا تصور اینكه لیست نامزدهای انتخاباتی كارگزاران مستقل باشد و دیگر طیف‌های اصلاح‌طلبی لیست دیگری را ارائه كنند، عقلا محال و ناممكن به نظر می‌آید.

 

شأن سیاسی، رویكرد اعتدالی، ‌نگاه واقع بینانه و پرهیز از افراط و تفریط كارگزاران از آغاز تا به امروز جایگاه این حزب را در اندیشه اصلاحات در اوج قرار داده و باعث شده است تا موثرترین تدابیر اصلاحات را در مشی فكری كارگزاران شاهد باشیم. وجاهت سیاسی كارگزاران به گونه‌ای است كه اگر جریان همسویی با آن در گذشته تند رفته است از مواضع تندروی خود دست كشیده و به آن ملحق شده و اگر گروهی تاخیر داشته است، تلاش می‌كند تا فاصله خود را مرتفع ساخته و با محور اعتدال همگام شود. كارگزاران در طول تاریخ حیات سیاسی خود و در هنگامه انتخابات بیش از آنكه به لیست اسامی نامزدها بیندیشد، به اصل گفتمان اعتدالی و عقلانی توجه داشته است. اصول و قواعد بازی سیاسی همواره نزد اندیشه كارگزاران مهم‌تر از فروع سیاست به حساب آمده است.

 

از منظر كارگزاران واقع بینی و اعتدال مقدم بر كار روی اسامی و عناوین شخصیت‌هاست، با این مقدمات اولا صدور لیست مستقل كارگزاران از دیگر اقمار اصلاح‌طلبی با امتناع عقلی مواجه است، ثانیا آنها به ملاك‌ها و كفایت‌ها و وجوهی كه اصلحی را بر صالح مرجع می‌سازد توجه دارند. این رویكرد طابق النعل بالنقل با منویات امام راحل همسو و هم افق است. میل به انتخاب اصلح و لزوم حمایت از او مهم‌ترین ضمانت بر توفیق در كار سیاست و پیشبرد و اهداف اصلاح‌طلبی است. 


 موضع حزب كارگزاران نسبت به استفاده از چهره‌های معتدل اصولگرایی در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان  چیست؟
اصلاح‌طلبان و از جمله كارگزاران از منظر منافع ملی و مصالح عمومی ملت ایران می‌كوشند تا جریان معقول در جبهه اصولگرایان برای رقابت جدی و شرافتمندانه وارد میدان شود. اصلاح‌طلبان مشوق جدی اصولگرایان معتدل برای رقابتی سازنده‌اند. آنها می‌خواهند تا با عقلانیت سیاسی، برخی اصولگرایان، گلیم خویش را از آب بیرون بکشند. همان توصیه‌ای كه اصلاح‌طلبان پیش‌تر به آن عمل كرده‌اند و تندروها را از حیطه تدابیر و تاثیرگذاری از خود دور كرده‌اند. این همدلی میان دو جبهه سیاست، ‌فراتر از رقابت حزبی است و ریشه در عقلانیت ملی دارد. مساله مهم این است كه هر دو جریان اصیل اصولگرا و اصلاح‌طلب، باید با اصالت و حقانیت سیاسی خود در عرصه رقابت حضور یابند. وحدت میان آن دو، در هر سطحی از جمله وجوداسامی یكسان در دو لیست، با امتناع فلسفی و عقلی مواجه خواهد بود و البته امری مبارك و میمون است. بی‌تردید هیچ یك از دو جریان نباید و نمی‌تواند از اصول خویش دست بردارد. به اصطلاح وحدت سیاسی و امر اصیل امكان ناپذیر است.

 

لذا شاكله فعالیت سیاسی دو جریان سیاسی اصیل ما را به سوی تفكیك تمام‌عیار لیست‌های انتخاباتی خواهد برد و هیچ چهره‌ای از اردوگاه اصلاحات یا اصولگرایان نمی‌تواند و نباید در جبهه مقابل حضور پیدا كند. با این نگاه رقابت سیاسی در انتخابات رقابت بین«خوب و خوب‌تر» جریان خواهد یافت. حال هر كدام از دو جریان خود را خوب‌تر و رقیب را خوب قلمداد خواهد كرد و در چنین روندی پدیده منحوس و زشتی چون تخریب نیز برچیده خواهد شد و هر جریانی بر طبقات خویش تمركز خواهد كرد تا اینكه به نفی و تخریب رقیب روی آورد. 


 چرا برخی تلاش می‌كنند نسبت به مواضع سیاسی آیت‌ا... هاشمی موضع خصمانه بگیرند و سخنان ایشان را به صورت منفی به افكار عمومی منتقل كنند؟ ارزیابی شما از هجمه‌های اخیر علیه ایشان چیست؟
در افق اندیشه اسلامی و سیاسی آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی همواره سه محور ملی و استراتژیك مورد نظر بوده و به نظر می‌رسد در آینده نیز خواهد بود. نخست آنكه چون ایشان چهره برجسته و عضو موسس نظام هستند تكالیف مهمی بر دوششان قرار دارد كه با مسئولیت‌شناسی و حساسیت بالا به آنها توجه جدی دارد. مهم‌ترین این تكالیف تلاش هوشمندانه و مدبرانه برای حفظ اصالت و صیانت از اصول انقلاب امام و نظام برخاسته از آن است. ایشان در این ادای تكلیف می‌كوشد تا از هرگونه كدورت و آلودگی و مردم گریزی كه برخی مدعیان برای نظام تدارك دیده‌اند، چهره زیبای حكومت دینی را محفوظ نگه ‌دارد. دغدغه هاشمی‌رفسنجانی در این امر مهم به این جهت مورد تاكید است كه او می‌بیند میراث خواران و مدعیان دروغین، در تلاش‌اند تا اندیشه‌های ناب امام كه مردم را در صدر نشانده، به‌زیر كشند و منافع ملیت را به‌نفع مصالح شخصی و اندیشه‌های ارتجاعی خویش مصادره نمایند.

 

امروز در لابه‌لای سطور و واژه واژه خصومت دشمنان هاشمی می‌توان این حقیقت مضمر و تلخ را دریافت. محور دوم دغدغه‌های هاشمی‌رفسنجانی به موضوع تثبیت نظام و تامین منافع و رفاه و امنیت مردم برمی‌گردد. هاشمی منطقی‌ترین رویكرد و واقع‌بینانه‌ترین مدل حكومت مردمی را در بستر اندیشه اسلام، در ساختار حاكمیت تعیین كرده است. تجربه 8 سال مدیریت پارلمان، تجربه 8 سال اداره و فرماندهی جنگ، تجربه 8 سال تلاش خستگی ناپذیر برای اداره كشور، آن هم پس از بحران دفاع مقدس همه تجارب سودمند و كارآمدی است كه هاشمی‌رفسنجانی را در حل بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همراهی كرده و او را در جایگاهی نشانده كه بر راه استوار و مشی درست اصرار ورزد و همچون محك و میزان و مقیاس، ‌در محور میدان باقی بماند و افراط و تفریط را به عقل و تدبیر و به چرخ اصلاح و اعتدال برگرداند.

 

او در این زمینه بیشترین احساس تكلیف را به‌مثابه مسئول‌ترین چهره پرسابقه نظام برعهده خویش می‌بیند. محور سوم رسالت هاشمی‌رفسنجانی، دلبستگی او به آینده نظام و استمرار و بقای آن است. او می‌كوشد تا پس از این نظام ایران اسلامی، در مدار جهانی، جایگاه رفیعی را به خود اختصاص دهد. او ایران را چون گوهری تابناك در صدر انقلاب‌های دینی جهان به شمار می‌آورد و در همین طراز و ارتفاع می‌كوشد تا نقش ایران در منطقه و تاثیر آن را در تحولات بین‌المللی به صورت بهینه حفظ نماید. هاشمی دل‌نگران آینده است و برای نسلهای بعد دغدغه‌های فراوانی دارد.

 

این نقش‌پذیری سه‌گانه آیت‌ا... به‌ویژه پس از ختم دوره مدیریت احمدی‌نژاد بار سنگینی را بر دوش ایشان می‌گذارد. به دلیل حمایت هاشمی روی 3 محور فوق می‌توان فهمید كه او نیز تلاش می‌كند تا جریان انتخابات مجلس آینده و برگزیدگان آن در راستای همین منویات سامان پذیرد. لذا نقش هدایتگری و حمایت و توصیه‌های او برای جریان اصلاحات بسیار مغتنم و مورد توجه خواهد بود. هاشمی‌رفسنجانی هیچ نوع دخالت در اجزای انتخابات و در مسائل مبتلا به احزاب اصلاح‌طلب ندارد. تنها تذكرات دلسوزانه و نصایح مشفقانه او می‌تواند در تنظیم و تمشیت امر سیاست عمومی انتخابات موثر واقع شود. 


 نظر شما درباره سخنان اخیر احمدی مقدم درباره افكار و رفتار احمدی‌نژاد چیست؟
گمانه زنی روی انگیزه این نوع اظهارات كه قائلین آن تا دیروز از عوامل موثر و تقویت‌كننده رئیس‌جمهور پیشین بوده‌اند كاری ناصواب و بی‌ارزش است. البته دور از انتظار نیست كه وجدان‌های خفته‌ای بیدار شده باشند و خود را در برابر خدا و مردم سرزنش نمایند و از باب توبه و انتباه و بازگشت به دامان مردم، برائت خود را به گوش خلق رسانند و زمینه‌ای را برای اصلاح در پیش روی خود گشایند. اصلاح‌طلبان باید هوشیار باشند كه روی این‌گونه اظهارنظرها حساب جدی باز نكنند و با آن به احتجاج بر نخیزند، چرا كه نیازی به این نوع استدلال‌ها و كدهای خبری نیست. احتجاج با این ابزارها، در شأن اصلاح‌طلبی نیست. حجم و ابعاد و ارتفاع مشکلاتی كه در دوره مدیریت رئیس‌جمهور پیشین در حق ملت شد، نیازی به اقامه دلایلی از این دست ندارد. حجت بر همگان آشكار است ونحوه عملکرد آنها امروز برای همگان نمایان شده است. 


 احمدی مقدم عنوان كرده احمدی‌نژاد از وی خواسته تا رئیس دولت اصلاحات را برای حضور درانتخابات سال88تشویق كند. احمدی‌نژاد با این استراتژی به دنبال چه هدفی بوده است؟
انسانها دو گونه در چشم و دل ملت‌ها می‌نشینند. یكی به خوبی و دیگری به بدی. یكی می‌كوشد تا با یك وجاهت و جامعیت و خدمت به خلق، پله پله و به تدریج از نردبان محبوبیت بالا رفته و اوج گیرد، كما اینكه بسیاری از بزرگان همین مسیر را برگزیدند. رئیس دولت اصلاحات و هاشمی‌ نماد بارز اینگونه جماعت‌اند. و اما دیگری چون فاقد چنین صفاتی است و در كسب شهرت و مكنت بر مركب تعجیل سوار بناگاه در هیبت برادر حاتم‌طایی ظهور می‌یابد. این‌گونه افراد با بدفرجامی دوره خود را تمام می‌کنند، برخی به ناچار با هوش سیاه، به نبرد و معاوضه با خوب‌ترین‌ها و خوبی‌ها برآمد و عاقبت‌الامر، او عرض خود برد اما زحمت بسیاری را به یاد نشاند.


 احمدی مقدم عنوان كرده احمدی‌نژاد معتقد بوده اگر2000مدیر را از كار بركنار كند مدیریت كشور برای همیشه سامان پیدا می‌كند. به نظر شما احمدی‌نژاد با این‌گونه اقدامات به دنبال چه هدفی بوده است؟
سنت قدرت طلبان دنیاست كه مخالفان خود را همواره «شرذمه قلیله» (گروه اندك) بنامند و برای کاهیدن قدرت ذاتی آنها، ‌دست به تحقیر و تقلیل زنند. جامعه ایرانی پاسخ مردانه و معنا‌دار خود به این نوع اظهارات نامرتبط را در مقام عمل سیاسی در انتخابات 92 داد. احمدی‌نژاد و عوامل او به‌جای 2هزار نفر، 200هزار نفر از بهترین مدیران كشور را از بدنه دولت كنار گذاشتند. اما آخر چه شد؟ كدام اوضاع مطلوب گشت؟ اوضاع به زیان مردم و نفع سوداگران و البته آنها رقم خورد كه امروز یكی پس از دیگری در انظار‌عمومی محاكمه  می‌شوند. 


 چرا احمدی‌نژاد و نزدیكانش در شرایط كنونی تصمیم گرفته‌اند از مدیران دولت آقای روحانی شكایت كنند؟
حجم انبوه ناكارآمدی و سوءاستفاده در دولت پیشین بستری است برای كسانی كه 8 سال چشم بر مطالبات مشروع ملت بستند و كیسه‌های نامشروع خود را گشودند. خداوند به دست زمانه، دست‌های ظلم و ستم خائنین به امانات مردم را رسوا می‌كند. دور از انتظار نیست كه مجرمان در تلاشند موجهانه اشك تمساح ریخته وبه جای ابراز ندامت و عذرخواهی و تلاش برای جبران مظالم پیشین، فرارشان را به سوی جلو تدارك ببینند. حوادث تلخ گذشته گسترده‌تر و عمیق‌تر از آن است كه با طرح شكایتی بتوان بر آن سرپوش نهاد. 


 آیا این عده به دنبال منفی جلوه دادن وجهه دولت آقای روحانی و شخص ایشان در بین افكار عمومی هستند؟
آن پدیده «هزاره سوم» در 8 سال گذشته، افکار خاصی در سر داشت. بدنام كردن دولت روحانی حداقل آن چیزی است كه مخالفان ارائه كرده‌اند. بی‌تردید نهاد داوری در عرصه تدبیر و سیاست و عرف، متخلفان دولت پیشین را به فرشته عدالت بسپارد. خوش‌خیالی و خواب آنها پریشان خواهد شد و حریم مردم از عوارض احتمالی آن مصون خواهد ماند. 


 محمود احمدی‌نژاد برای دفاع از حمید بقایی معاون اجرایی دولتش به دادگاه خواهد رفت. این درحالی است كه وی دوبار از پاسخگویی درباره اتهامات خود در دادگاه حاضر نشده است. دلیل این اقدام وی چیست؟
اتهامات وارده بر بقایی، تصویر نگران‌كننده‌ای برای نزدیکان او فراهم كرده است. به نظر می‌رسد ظاهرا بقایی پیش از آن که  تصمیم گیرنده اصلی باشد، كارگزار بوده است. اگر دادگاه او علنی برپا شود، احمدی‌نژاد جرأت حضور در عرصه را دیگر نخواهد داشت. 


 عملكرد آقای روحانی در دوران پساتحریم چگونه بوده است؟آیا وی موفق شده از فضای به وجود آمده مثبت بین‌المللی استفاده كند؟
زمان چندانی از توافق برجام و رفع آتی تحریم بر دولت و ملت ایران نگذشته است تا بتوان عملكرد روحانی را در پساتحریم ارزیابی كرد. عبور ایران از عقبه سخت و نگران‌كننده فصل هفتم منشور سازمان ملل كه سایه هیولایی خود را بر سر مردم و كشور گسترده بود برای روحانی بسیار شوق برانگیز و خوشحال‌كننده است. وی از اینكه توانسته با همت و سختكوشی مردان عرصه دیپلماسی و همدلی و همراهی بزرگان نظام، پرونده هسته‌ای را با برجامی به فرجامی نیك برساند، از خود نقش مهمی را در تاریخ معاصر به جای گذارده است. آقای روحانی و دولت او البته نباید با این پیروزی مقدماتی دچار غرور شوند، هر چند كه از دور‌اندیشی و مشی سیاسی او به‌دور است.

 

ایشان باید وجهه همت خود را برای دوره پساتحریم بسیج نماید و به همه دولتمردان خویش یادآوری كند كه تحقق برجام مقدمه‌ای است برآغاز راهی كه سخت سنگلاخ است و باید آثار به جا مانده از تخریب اقتصاد دو جامعه در 8 سال دولت پیشین و 10 سال عوارض تحریم به سرعت و دقت زدوده شود و افق روشنی را بر اقتصاد و مناسبات سیاسی و اجتماعی برای مردم ترسیم كند. گام نخستین روحانی بسیار موفق بود او را باید در قدمهای بعدی صادقانه همراهی كرد. 


 عده‌ای معتقدند برخی از مدیران دولت با سیاست‌های آقای روحانی همراهی نمی‌كنند. شما با این عده موافقید؟
دولت مستقر باید نگاه خود را به دوره پسا تحریم از نو تعریف كند. وزیران دولت روحانی باید با روحیه‌ای امیدوار كه دولت اول هاشمی‌رفسنجانی، پس از جنگ عهده‌دار بازسازی كشور شد، در صحنه عمل و اقدام حاضر شوند. اهمال، خستگی، محافظه‌كاری، سایه یاس و تردید و ناتوانی و از همه مهم‌تر نادانی، سم مهلكی است كه دولت و مقدرات آن را تهدید می‌كند. روحانی در ایستگاه پس از برجام، باید بار دیگر از سر ارزیابی و اصلاح نگاهی به بضاعت فكری و اجرایی مدیران خود بیندازد. مردم را نمی‌توان تا مدت‌های مدید در انتظار نتایج مثبت و موثر پساتحریم در توقفگاه زندگی معطل نگه داشت. آنها حداقل در چشم‌انداز سال95 دلبسته تغییرند و نسیمی از آرامش و آسایش در رفاه و عزت را در خانواده‌های خویش انتظار می‌كشند. 


 بازگشایی سفارت انگلستان چه تاثیری در روابط ایران با غرب خواهد داشت؟
ایران پس از تحریم تلاش می‌كند حلقه هویتی خویش را به هویت دولت‌های پیشین قبل از 84 پیوند زند. این موقعیت و اتصال جایگاه ایران را در جامعه جهانی رسمیت می‌بخشد و مطابق با اصول عزت، حكمت، مصلحت روابط ایران با جامعه جهانی تحكیم خواهد یافت و تقویت روابط با كشورهای توسعه یافته را موجب خواهد شد. بازگشایی دو سفارت ایران و انگلیس در این راستا قابل توجیه و تكریم است. در امر بازگشایی سفارت حتما نباید دنبال دستاوردهای مستعمل بود. آنچه كه مراد دو كشور از این بازگشایی است در افق‌های بلندمدت پدیدار خواهد شد. افقی كه در آن منافع ملی ایران برپایه صلح جهانی تقویت خواهد شد.


  اخبار سیاسی  -  ارمان