اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دادگاه، می تواند فوتبال ایران را درست کند!


چه ایرادی دارد مجلس شورای اسلامی در آینده قانونی را به صورت طرح یا لایحه برای مبارزه با تبانی در فوتبال و به طور کل ورزش مطرح كند؟ از سوی دیگر لازم است ما دادسرا و دادگاه ویژه ورزش تشكیل بدهیم تا به صورت اختصاصی و كامل به این نوع از جرایم ورزشی رسیدگی كنیم

تهران امروز: یكی از افرادی كه در دوره‌های قبل وظیفه هدایت كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را به عهده داشت قاضی عبدالرحمان شاه‌حسینی بود؛ مردی كه به‌خاطر رأی جنجالی‌اش در مورد حادثه ورزشگاه نقش جهان كه به نابینا شدن سرباز وظیفه ناجا (احمدی) منجر شد در بین عموم مشهور است.بنابراین او یكی از بهترین افرادی به شمار می‌رود كه می‌تواند در مورد پرونده تبانی لیگ دسته یك اظهارنظر كند.پیش از این شاه حسینی اختلافات فراوانی را با پیكره این فدراسیون فوتبال داشت اما از آنجایی‌كه قاضی است و عادل، وقتی از او خواستیم در مورد این احكام اظهارنظر كند به خوبی حد میانه را گرفت.

ضعف‌هایش را برایمان با دلیل و مدرك گفت و سپس سراغ حسنش رفت. قطعا این پرونده یكی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ قضایی فوتبال است اما آیا با این تنبیهات می‌شود به پاك شدن لیگ دسته یك امیدوار بود؟ رئیس سابق كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این بین یك نظر ویژه دارد. او به تهران امروز یك پیشنهاد جالب داد كه می‌شود بعدها در موردش بیشتر صحبت كرد؛ تشكیل دادسرا و دادگاه ویژه جرایم ورزشی پیشنهاد شاه حسینی برای پاك‌تر شدن فوتبال است. او به گردش مالی حدود 500 میلیارد تومانی در فوتبال ما اشاره می‌كند و اعتقاد دارد در چنین فضایی باید نظم و انضباط را جدی‌تر عملیاتی كرد.

آیا قانون‌گذاران ما تا به حال به این موضوع فكر كرده‌اند؟ بازیكنی كه در طول فصل نزدیك به 500 میلیون تومان قرارداد می‌بندد جریمه نهایت 20 میلیون تومانی چگونه منجر به متنبه شدن او خواهد شد؟با كمی درنگ درباره حرف‌های قاضی شاه‌حسینی می‌توان مسیر قطار پاك‌سازی فوتبال را بهتر روی بستر صداقت و امانت ریل‌گذاری كرد.

سوال ابتدایی در مورد وجود تبانی در فوتبال است.آیا زمان شما معضلی وجود داشت و علت نشر و نمو آن چه می‌تواند باشد؟

تبانی چیزی نیست كه یكباره بستر برای انجامش فراهم شود. به عنوان فردی كه سابقه كار در این حوزه را دارم بارها نسبت به وجود و انجام تبانی هشدار دادم. شاید بهتر بود پیش از این راهكارهای مبارزه با این پدیده را می‌شناختیم تا به وضعیت فعلی دچار نشویم.به عقیده بنده مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن فضای فعلی حضور پول‌های كلانی بود كه از جیب مردم وارد فوتبال شد و وظیفه هدایت این ارقام به دست «بعضی» از مدیرانی افتاد كه كفایت لازم را در این مورد نداشتند. پول بی‌حساب و كتاب وارد پوست فوتبال شد و متاسفانه حسابرسی قانونمندی در موردش صورت نپذیرفت.همین موضوع سبب شد كه كارچاق‌كن‌ها وارد معركه شوند و همه این مسائل دست به دست هم داد تا تبانی به این شكل خودش را نمایان كند.

شاه‌حسینی: دادگاه ویژه ورزش تشكیل دهیم

پس عقیده دارید احكام صادر شده در این مورد متناسب با پرونده است؟

در این مورد باید همه ابعاد قضیه را در نظر گرفت.همانطور كه روی برخورد با كج‌روی‌های فوتبال اصرار داریم باید از سوی دیگر حواس مان به آبروی افراد هم باشد. بنده به صورت كامل نمی‌توانم روی این آرا نظر بدهم چون مشكل حقوقی دارد. كمیته انضباطی فدراسیون حدود 11صفحه رای صادر می‌كند اما تنها بخشی از آن را به صورت گزینش شده روی سایت می‌گذارد و همین موجب می‌شود كارشناسان حقوقی متوجه همه حكم نشوند.در اینجا بحث آبروی افراد وجود دارد.امروز ما آمدیم و نام نزدیك به 50 نفر را رسما اعلام كردیم در صورتی كه خیلی از این افراد در جریان محاكمه خود نبودند. مگر می‌شود شخصی را به صورت غیابی محاكمه كرد؟ شاید بهتر بود این افراد به كمیته انضباطی دعوت می‌شدند و پس از شنیدن دفاعیات‌‌شان رای صادر می‌شد البته آن هم نه به صورت رسانه‌ای.همانطور كه آقای حسن زاده رئیس كمیته انضباطی در مصاحبه‌اش گفته است این رای قطعی نیست و ممكن است در كمیته استیناف تغییر كند اما بعد از آن با آبروی افراد چه می‌شود كرد؟ آیا مخاطبینی كه حكم مجرم بودن را در رسانه‌ها دیدند بعدا احكام برائت را می‌خوانند؟سوای این موضوع اشكالاتی هم در موارد حقوقی حكم وجود دارد. مثلا در احكام قضایی باید از كلی‌گویی پرهیز كرد و باید مستند و مستدل به موارد اشاره داشت.استفاده از نقطه چین و اشاره گذرا بیشتر بر ابهامات می‌افزاید تا حل مسئله.

اینطور كه از موضع‌گیری شما استنباط می‌شود چندان با این نوع از برخورد كمیته انضباطی با متخلفان راضی نیستید.

نه اتفاقا. بنده می‌گویم لازم بود كه با این مسائل زودتر برخورد می‌كردیم. حالا هم این پرونده را به‌گونه‌ای رنسانس قضایی فوتبال ایران می‌دانم اما حرفم این است که باید مسائلی را در این بین رعایت كرد.دو نوع جرم در فوتبال داریم.یكی در اتفاقات بازی است كه مثلا یك بازیكن اخراج می‌شود و همه آن را می‌بینند و سپس كمیته انضباطی احكامی را در مورد آن صادر می‌كند اما یك نوع جرم دیگر مثل همین جرایم مطرح‌شده را داریم. باید نوع دادرسی را در این بین مورد توجه قرار داد.همانطور كه پیش‌تر گفتم بهتر بود احكام اول به كمیته استیناف می‌رفت و پس از اینكه متهمان از خودشان دفاع كردند رای رسانه‌ای می‌شد.با این وجود بنده موافق برخورد خاص با متخلفان هستم و حتی پیشنهادی بهتر برای قانونمند‌تر شدن فوتبال دارم.

مدت محرومیت‌ها بیشتر شود یا مبالغ جریمه‌ها؟

هیچ كدام. نگاه كنید امروز مبلغی نزدیك به 450 میلیارد تومان در كل فوتبال ایران در گردش است.در چنین فضایی احتمال تبانی و خلاف به‌خاطر مبالغ درشت بیشتر از سایر حوزه‌هاست بنابراین لازم است ما از لحاظ قانونی راهكارهای بهتری را جست‌وجو كنیم. به عنوان مثال در كشور روسیه برای از بین بردن تبانی و دستكاری در نتایج علاوه بر جرایم و محرومیت‌های فوتبالی، برای مجرمان حبس‌های قضایی هم در نظر می‌گیرند.در آنجا ممكن است فرد خاطی در فوتبال كه جرمش ثابت شده است به 7 ماه حبس محكوم شود.خب، چه ایرادی دارد مجلس شورای اسلامی در آینده قانونی را به صورت طرح یا لایحه مطرح كند برای مبارزه با تبانی در فوتبال و به طور کل ورزش؟ از سوی دیگر لازم است ما دادسرا و دادگاه ویژه ورزش تشكیل بدهیم تا به صورت اختصاصی و كامل به این نوع از جرایم ورزشی رسیدگی كنیم.با توجه به ارقام رد و بدل شده كه در خیلی از موارد بیشتر از چك‌های برگشتی موجود در بازار است حتما تشكیل چنین دادگاه‌هایی می‌تواند كمك شایانی به پاك‌تر شدن ورزش ما كند.

چه راهكار دیگری غیر از این می‌تواند به بهبود فضای فوتبال ما كمك كند؟

همانطور كه در خلال بررسی این احكام از سوی برنامه نود اعلام شد نهادهای بالا كه كارهای امنیتی را پیگیری می‌كنند باید به حلقه‌های درشت‌تر سر بزنند.این تبانی اعلام شده قطعا جزئی از كل است. باید مراجع ذی‌صلاح برای خشكاندن این معضل به سر حلقه‌های اصلی برسند.بروند ببینند یك مدیر كه 10سال پیش هیچ چیز نداشت چگونه در طول یك دهه قادر به خرید یك تیم فوتبال می‌شود؟مگر حقوق او چقدر بوده كه حالا قدرت خرید یك تیم كامل را دارد؟ از این رو پیشنهاد دیگر بنده این است كه به صورت كاملا جدی و مستمر باید برای از بین بردن تبانی به افراد رده بالاتر رسید و این تصور اشتباه را از خود دور كرد كه فلان شخص مصونیت قضایی دارد. اگر قرار به مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فوتبال باشد راهی جز این نداریم.


ویدیو مرتبط :
فوتبال ایران : اتفاقات بامزه در فوتبال ایران با عادل فردوسی‌ پور در 360 درجه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ردپای ستاره فوتبال ایران در دادگاه اختلاس بیمه ایران/شکایت مه‌آفرید پرونده از "م.ر"



ردپای ستاره فوتبال ایران در دادگاه اختلاس بیمه ایران/شکایت مه‌آفرید پرونده از "م.ر"

یکی از ستاره‌های سابق تیم ملی فوتبال قصد داشت این زمین را 125 میلیارد تومان بخرد و در این معامله 25 میلیارد تومان سود کند اما با زبان آذری به او گفتم که این ملک به درد او نمی خورد. اما این فوتبالیست مدعی بود می خواهد زمین را به دو شرکت تعاونی بفروشد.

 

اختلاس در بیمه ایران, دادگاه اختلاس بیمه ایران

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب:

در جلسه صبح امروز ج. الف معروف به آقای خاص به همراه وکیلش به دفاع از خود پرداخت. "ج. الف" پس از حضور در جایگاه گفت: آقای "م.ر" که آقای "د.س" اتهاماتی را به او وارد کرده و علیه این مقام صحبت شده است هیچ نقشی در ماجرای اختلاس نداشته است. او یکی از افراد وفادار به نظام است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، آقای خاص در ادامه دفاعیاتش درباره فروش زمین میلیاردی سعید آباد شهریار مدعی شد: یکی از ستاره‌های سابق تیم ملی فوتبال قصد داشت این زمین را 125 میلیارد تومان بخرد و در این معامله 25 میلیارد تومان سود کند اما با زبان آذری به او گفتم که این ملک به درد او نمی خورد. اما این فوتبالیست مدعی بود می خواهد زمین را به دو شرکت تعاونی بفروشد.

 

در ادامه پس از دفاعیات "ج.الف" شهردار باغستان بعد از مشاهده نامه شهرداری به بانک ملی، مهر و امضا خودش را تأیید کرد.

همچنین «د.س» مه‌آفرید پرونده بیمه ایران با حضور در جایگاه به بیان آخرین دفاعیات خود پرداخت و گفت: علیرغم ادعای وکیل «ج.الف» کارشناسان رسمی تأیید کردند که «ج.الف» 12 میلیارد تومان نقد و حدود 7 میلیارد تومان به وسیله چک از من دریافت کرده است.

وی ادامه داد: اظهارات «ج.الف» درباره اینکه با افراد مختلف ارتباط نداشته‌ام دروغ است، زیرا در جلسات متعدد مخصوصا جلسه با «م.ر» در نهاد ریاست جمهوری که «م.ر» با آقای «د» تماس گرفت اصلا او حضور نداشت.

 

«د.س» گفت: من از «ج.الف» و «م.ر» بابت کلاهبرداری از خودم شکایت می‌کنم.

قاضی خطاب به متهم گفت: اینجا جای شکایت نیست و می‌توانید از وکیلتان بخواهید در دادسرا از این افراد شکایت کند.

متهم در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه چه میزان پول به او دادی و از کجا این مبلغ را به دست آوردید گفت: این پول را از محل تجارت مخصوصاً ال‌سی‌ها و ساخت‌وساز و خرید و فروش مسکن به دست آوردم. در کل حدود 12 میلیارد تومان به «ج.الف» دادم. «ج-الف» خودروی B.M.W، را متعلق به خودش می‌داند در حالی که اینگونه نبوده است. شاید منظورش لندکروزی است که به نام آقای «ت» از من گرفت.

 

بعد از اظهارات متهم، وکیل مدافع وی در جایگاه قرار گرفت و به وکالت از موکلش در آخرین دفاع گفت: برخلاف ادعای «ج.الف» زمان آشنایی آنها با هم مربوط به سال 85 نیست. او با این ادعا می‌خواست معاملات خود با سرخوش را توجیه کند. او با موکل من معامله داشته ولی به این نکته ظریف توجه نکرد که پولی که بابت زمین‌ها، ویلاها و ساخت مجتمع در شمال کشور از کجا آمده است؛ منشآ و مبدأ این وجوه از حساب موکل من بوده است.

وی با بیان اینکه ادعای «ج.الف» مبنی بر اینکه در سن 13 سالگی صادرات خشکبار می‌کرده دروغ است، گفت: اصلا فرد 13 ساله مجاز به این کار نیست. تمام املاکی که خریده با منشأ پول‌هایی است که از موکل من گرفته است.

 

وکیل مدافع متهم ادامه داد: اتهام پرداخت رشوه به مدیران بانکی صحیح نیست. هیچگونه رابطه‌ای بین پرداخت‌ها و اخذ تسهیلات وجود نداشته است. بنابراین موکل مدعی است پول پرداختی به «ش.خ» بابت مشاوره در طرح و باقی افراد بابت عیدی بوده است.

وی گفت: در زمینه کلاهبرداری ماده یک مشمول عمل موکل من نمی‌شود. نماینده دادستان ایراد گرفتند که چرا به نظریه اداره حقوقی اشکال گرفتم. نظریه این اداره لازم الاتباع نیست و اشکال گرفتن از آن بعید نیست. در مورد سایر موارد قبلا دفاع کردم و لایحه 32 صفحه‌ای خود ارائه خواهم کرد...../انتخاب