اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دادستان تهران تاکید کرد؛ لزوم نظارت بر آتلیه‌­های عکاسی/تمایل صاحبان قدرت و ثروت به لغزش قضات است



 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,دادستان تهران

نشست دادستان تهران با قضات نواحی 21 و 31 دادسرای عمومی و انقلاب تهران که برای رسیدگی به جرایم علیه اخلاق و خلاف عفت عمومی و جرایم رایانه‌ای اختصاص دارند، برگزار شد.

به گزارش ایسنا ، جعفری دولت‌آبادی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد وضعیت فضای مجازی اظهار امیدواری کرد برگزاری این جلسه سرآغاز اقدام دستگاه‌های مسئول برای تغییر وضعیت در فضای مجازی باشد.

دادستان عمومی تهران با تاکید بر اینکه ایمن‌­سازی فضای مجازی، مستلزم وجود عزم ملی است، توجه دستگاه‌­ها به انجام وظایف خود در این زمینه را امری ضروری دانست.

نکته دیگری که مورد تاکید دادستان تهران قرار گرفت، افزایش شمار و گستره تهدیدات فرهنگی و اجتماعی در جامعه بود که وی این امر را مبین تلاش دشمن برای نفوذ به این حوزه‌­ها و به‌ویژه نفوذ در جوانان دانست.

جعفری دولت­‌آبادی راهکار اصلی در مقابله با آسیب­‌های فضای مجازی را هوشیاری مردم و انجام وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط خواند و با تصریح به اقدامات دشمن در فضای مجازی که در جهت استفاده از جاذبه­‌های جنسی و مالی صورت می‌گیرد، اظهار کرد که دشمن با استفاده از این فضا برای تبدیل جوانان ایرانی به نسلی فاقد اراده فعالیت می­‌کند.

تبدیل تهدید به فرصت
دادستان تهران گزارش­‌های ارائه شده از سوی مسئولان حوزه‌­های فرهنگی و اجتماعی در خصوص تهدیدات فضای مجازی و آسیب­‌های پیش‌رو را مورد توجه قرار داد و از جمله با اشاره به افزایش جرایم در فضای مجازی گفت: امروزه فضای مجازی به تهدید جدی تبدیل شده است و تدبیر و چاره‌­اندیشی از سوی مسئولان را می­‌طلبد.

وی مهم­ترین تهدیدهای موجود در فضای مجازی را انتشار مطالب مبتنی بر جاذبه‌­های جنسی، مطالب ضد دین، مطالب و محتویات مبتذل و مستهجن در راستای افول ارزش­‌های اخلاقی و دینی در جامعه و نقض حریم خصوصی افراد اعلام کرد و در مقابله با این تهدیدات، اقدامات قضایی را به تنهایی کافی ندانست و اظهار کرد: اقدامات قضایی در کنار حمایت­‌های دستگاه­های اجرایی و انجام وظیفه از سوی دستگاه‌های مرتبط کارساز خواهد بود.

جعفری دولت­‌آبادی اظهار امیدواری کرد که با آمادگی دادسرا و همکاری مسئولان اجرایی، تهدیدها در فضای مجازی به فرصت­ تبدیل شود.

وی در جهت هشدار به خانواده‌­ها، به قتل ستایش قریشی و قتل فجیع دیگری که اخیراً در مشهد رخ داده، اشاره کرد و از خانواده‌­ها خواست تا بر اوقات تنهایی و خلوت فرزندان و چگونگی گذران اوقات فراغت آنان نظارت داشته باشند.

این مقام قضایی اقداماتی نظیر ترویج مطالب و محتویات متضمن نفی نظام اسلامی، ضدیت با قانون اساسی، ضدیت با اسلام و ارزش­ها و موازین اسلامی، ترویج قومیت‌­گرایی و ایجاد اختلاف بین مردم و مسئولان، القای حس بی­‌اعتمادی نسبت به مسئولان، تضعیف مقامات رسمی و انتشار اخبار کذب و غیرواقعی را مغایر با رسالت و اهداف رسانه­‌های مکتوب و مجازی دانست.

لزوم نظارت بر آتلیه‌­های عکاسی
جعفری دولت‌­آبادی به برخی پرونده‌­های مهم در حوزه فضای مجازی از جمله طرح پرونده‌های موسوم به عنکبوت یک و دو در ناحیه 31 دادسرای تهران اشاره کرد و با ذکر برخی اقدامات ضابطین در جهت اشراف بر 50 آتلیه عکاسی، 50 مزون و 50 آرایشگاه دارای فعالیت غیرمجاز، مسدودسازی بسیاری از صفحات متضمن تصاویر و مطالب مبتذل و مستهجن، برخورد با چنین فعالیت­‌های مجرمانه را امری ممکن دانست و دقت بیشتر خانواده‌­ها در این عرصه و کنترل رفتار جوانان در کنش با فضای مجازی را ضروری خواند.

در ادامه بابایی سرپرست ناحیه 31 دادسرای عمومی و انقلاب تهران، توضیحاتی در خصوص این ناحیه دادسرا و تعداد آمار و پرونده‌­های آن ارائه و کمبود کادر قضایی و اداری و آمار قابل توجه پرونده­‌های این ناحیه دادسرا را از اهم مشکلات موجود اعلام کرد.

بابایی بر حضور دادستان در حوزه‌­های مختلف فضای مجازی از جمله لزوم نظارت بر محتوای بازی­‌های رایانه­‌ای تاکید کرد و افزود: امروزه 21 میلیون کاربر در حوزه بازی­‌های رایانه‌­ای در کشور وجود دارد که عموماً در رده سنی کودکان و نوجوانان هستند.

سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای با اشاره به ارتباط این دادسرا با ستاد بازی‌های رایانه‌­ای اعلام، اظهار کرد: رصد این ستاد­ بیش­تر اجتماعی­ محور است و ضروری است در حوزه­‌های اخلاقی، امنیتی و سیاستی رصد لازم به عمل آید و نتیجه به دادسرا گزارش شود.

بابایی هم­چنین به برخی اقدامات مجرمانه که از طریق فضای مجازی و شبکه­‌های مربوطه رخ می‌­دهد، که از آن جمله کپی کردن کارت عابر بانک از طریق دستگاه کپی کننده اطلاعات این‌گونه کارت‌ها و برداشت وجه از حساب اشخاص، اشاره کرد.

فریدون امیرآبادی فراهانی سرپرست ناحیه 21 دادسرای تهران که به جرایم علیه اخلاق و برخلاف عفت عمومی رسیدگی می­‌کند، جرایم داخل در صلاحیت این ناحیه دادسرا را خرید و فروش، تهیه و توزیع سی‌دی‌های مبتذل و مستهجن، قاچاق مشروبات الکلی، مزاحمت برای بانوان و کودکان در معابر و جرایم مرتبط با قاچاق انسان اعلام کرد.

در این جلسه هم­چنین یک زن داوطلب که سابقه فعالیت در عرصه فضای مجازی از طریق انتشار تصاویر مبتذل در قالب مدلینگ فعالیت داشت، به تشریح چگونگی گرایش به این اقدام مجرمانه پرداخت و ضمن ابراز ندامت، مراقبت خانواده‌­ها نسبت به فعالیت فرزندان خود در این حوزه و اجتناب جوانان از اغوای نسبت به درآمدهای کاذب و نامشروع ناشی از این فعالیت­‌های مجرمانه را ضروری دانست.

در پایان جلسه دولت‌آبادی دادستان تهران به جمع‌­بندی مطالب پرداخت، از جمله درخواست­‌های مطرح از سوی برخی قضات زن برای انتصاب آنان به سمت بازپرسی فضای فعلی را موافق با این درخواست ارزیابی نکرد و اعلام کرد مبنای دادستانی تهران برای ارتقای قضات زن احراز شایستگی برای تصدی برخی سمت‌ها است.

جعفری دولت‌آبادی مشکل ساختمان نواحی دادسرا را محدود به دادسرای جرایم رایانه‌ای ندانست و با اعلام شروع عملیات احداث چندین ساختمان برای دادسرای تهران، ابراز امیدواری کرد که مشکلات موجود تا پایان سال آینده، تا حدودی مرتفع شود.

وی هم­چنین ایده ادغام دو دادسرای ارشاد و جرایم رایانه‌ای را مطرح کرد و با عنایت به این که امروزه بیشتر فضای مجازی، در حوزه‌­های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، اجرای این ایده را قابل بررسی و عملی دانست.

این مقام قضایی خروج نیروهای دارای سابقه قضایی بالا از دادسرای تهران را مشکلی اساسی خواند که ضروری است در جهت رفع آن تدابیر لازم اتخاذ گردد.

وی پیش‌بینی کرد تا پایان مردادماه سال جاری، جلسات مشترک با نواحی دادسرا به انجام رسد تا پس از آن بتوان به تحلیل وضعیت نواحی دادسرا بر اساس موجودی پرونده­‌ها و سایر شاخص‌ها پرداخت.

تدبیر دیگری که در برنامه دادستانی تهران به منظور تامین نیروی قضایی قرار گرفته و دکتر جعفری دولت‌آبادی به آن اشاره کرد، ارتقای سطح دادیاران واجد شرایط و دارای حداقل پنج سال سابقه قضایی به سمت بازپرسی است.

لزوم کاهش پرونده­‌ها و نظارت بر زندان
دادستان عمومی تهران در برخورد با پدیده شرکت­های هرمی و پیشگیری از جرایم این حوزه، ورود ضابطان تخصصی به این عرصه را امری ضروری خواند و ضمن اشاره به اقدام مناسب وزارت اطلاعات در این خصوص، به لزوم همکاری این وزارت‌خانه در این عرصه اشاره کرد.

جعفری دولت‌­آبادی به مشکل زندانیان بلاتکلیف و اقدامات دادستانی در این راستا پرداخت و از حضور تعدادی متهم زندانی تحت قرار وثیقه یا کفالت خبر داد و از سرپرستان خواست که یکی از دادیاران را برای نظارت بر زندانیان و متهمان تحت قرار منصوب کرده و باید وضعیت متهمانی که بیش از یک سال به صورت بلاتکلیف در زندان به سر می‌برند را رصد و پیگیری کنند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران ارتباط قضات دادسرا با محاکم را راهکاری مؤثر برای صدور احکام متقن در دادگاه‌ها دانست و ضمن تاکید بر ضرورت مستدل و مستند بودن کیفرخواست­‌های صادره، اظهار کرد این که با وجود صدور کیفرخواست­‌های متقن و مستدل و مستند، حکم به برائت متهم از سوی محاکم صادر شود، مانع این امر نخواهد بود که سرپرستان دادسرا مطابق مقررات درخواست تجدیدنظر خواهی کنند.

وی هم­چنین نظارت سرپرست بر دادیاران و بازپرسان را زمینه صدور کیفرخواست­‌های متقن از دادسرا اعلام کرد و ارائه تعلیم به بازپرس از سوی سرپرست ناحیه را اقدامی ضروری دانست که از صدور دستورات قضایی غیرموثر که اطاله دادرسی را در پی دارد، جلوگیری می­‌کند.

دادستان تهران افزود: ما به معاونان و سرپرستانی نیاز داریم که شجاع باشند، نظارت لازم را بر قضات و کارکنان اعمال نمایند و در پرونده­‌ها قلم بزنند.

وی خطاب به قضات به‌ویژه قضات جدید گفت: صاحبان قدرت و ثروت تمایل دارند که قضات بلغزند، لذا توجه داشته باشید که اگر مسیر صحیح را در پیش نگیریم، شیاطین جن و انس در کمین هستند تا ما را گمراه سازند.

در پایان این جلسه، از چهار نفر از قضات و کارکنان نمونه این دو ناحیه دادسرا تقدیر به عمل آمد.

 


ویدیو مرتبط :
عکاسی بارداری و آتلیه کودک نیکی در غرب تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دادستان تهران تاکید کرد مقابله با ماهواره‌ها/برخورد با پارتی‌های شبانه/ نظارت بر پانسیون‌ها



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,دادستان تهران

دادستان تهران با تاکید بر عزم دادستانی برای برخورد با موارد آشکار فساد، قاچاق دختران، اعمال نظارت بر پانسیون‌ها و لزوم رصد پلیس بر فعالیت‌ برخی صنوف مرتبط با امنیت اجتماعی را ضروری دانست.

به گزارش (ایسنا)، جلسه‌ای با حضور دادستان عمومی تهران، تعدادی از معاونان دادستان و رئیس پلیس امنیت عمومی و اطلاعات تهران بزرگ در دادستانی تهران، پیرامون راهکارهای مبارزه با تخلفات و جرایم مرتبط با امنیت اجتماعی برگزار شد.

نقش پیش‌گیرانه‌ دادستان در زمینه‌ جرایم و آسیب‌های اجتماعی

در ابتدای جلسه، جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران با تبریک ایام‌الله دهه‌ مبارک فجر و تأکید بر ضرورت پاسداشت دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، بر نقش مدعی‌العموم در پیشگیری از وقوع جرم تصریح کرد و با تاکید بر ضرورت مبارزه با جرایم و آسیب‌های اجتماعی مانند حضور متکدیان و زنان خیابانی در سطح شهر، شرارت‌ها، مقابله با جرایم مجرمین حرفه‌ای، جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی فاقد مجوز، اقدامات مجرمانه در فضای مجازی، تخلفات و جرایم ارتکابی در برخی مشاغل مرتبط با زنان و باشگاه‌های ورزشی، این امر را لازمه‌ تحقق امنیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه دانست.

عزم دادستانی بر مقابله با صنوف متخلف

دادستان تهران بر ضرورت همکاری مسئولان اتحادیه‌های صنفی جهت حل مشکلات تاکید کرد و با اشاره به عزم دادستانی در برخورد با صنوف متخلف، از فرمانده پلیس امنیت تهران خواست به طور ماهیانه گزارش‌های مستمر و مستند در این زمینه ارسال کند.

وی با احصاء مهم‌ترین پدیده‌های علیه امنیت اجتماعی، در مقابله با این گونه جرایم و آسیب‌های اجتماعی ضمن تصریح بر عزم دادستانی برای برخورد با موارد آشکار فساد، قاچاق دختران، اعمال نظارت بر پانسیون‌ها و لزوم رصد پلیس بر فعالیت‌ برخی صنوف مرتبط با امنیت اجتماعی را ضروری دانست.

دادستان عمومی و انقلاب تهران، مقابله با تجهیزات دریافت از ماهواره‌ها را در اجرای قانون ضروری دانست و با اشاره به این‌که امروزه برخی شهروندان تجهیزات مذکور را در بالکن‌ها نصب می‌کنند، اظهار کرد: این امر مانع از اجرای قانون توأم با اتخاذ تدابیر لازم نخواهد بود.

انتقاد دادستان تهران از متولیان امر حجاب و عفاف

دادستان عمومی و انقلاب تهران عدم ورود سایر متولیان امر حجاب را زمینه‌ساز برخی معضلات موجود در جامعه دانست و با اشاره به دستور دادستانی مبنی بر توقیف خودروهایی که در معابر عمومی در آن‌ها کشف حجاب می‌شود، اعلام کرد: برخورد با جرایم ارتکابی از سوی باغ‌ تالارها، باشگا‌های بدن‌سازی غیرمجاز و پارتی‌های شبانه از دیگر اقدامات دادستانی تهران است.

در ادامه قطبی معاون دادستان تهران در امور ضابطان، گزارشی از اقدامات مشترک دادستانی تهران با پلیس در برخورد با پدیده‌های مجرمانه‌ مرتبط با امنیت اجتماعی ارائه کرد.

وی با بیان این‌که، در حال حاضر در تهران 300 هزار واحد صنفی دارای مجوز و پروانه‌ کسب فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در مقابل، حداقل تعداد 100 هزار واحد صنفی بدون داشتن پروانه‌ کسب، به فعالیت مشغولند.

قطبی با اشاره به عرضه و استعمال مواد مخدر و داروهای غیر مجاز لاغری در برخی واحدهای صنفی ضمن انتقاد از فقدان عزم جدی در اتحادیه‌ها‌ی مربوطه برای برخورد با متخلفان، خواستار اقدام در این زمینه شد.

در این جلسه حضور گسترده‌ اتباع خارجی فاقد مجوز اقامت، به ویژه اتباع افغانستان و زندگی بسیاری از آنان در قالب سکونت‌گاه‌های جمعی و پیامدهای ناشی از آن مورد انتقاد قرار گرفت.

در ادامه سرهنگ لطفی، رییس پلیس امنیت تهران، اظهار کرد: صلاحیت صنوف، از حیث صلاحیت فردی، صلاحیت انتظامی و صلاحیت ترافیکی بررسی می‌شود و اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال حذف بررسی صلاحیت فردی از حیطه‌ اختیارات و وظایف پلیس امنیت است که در درازمدت مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

وی با تشریح برخی اقدامات صورت گرفته از سوی پلیس امنیت، از عدم توجه برخی اتحادیه‌ها‌ی صنفی به وظایف قانونی خود، انتقاد کرد و ضمن نسبت دادن این امر به ساختار اتحادیه‌ها، خاطرنشان کرد: اخیراً با گسترش موارد استفاده از آرم و علائم شیطان‌پرستی مواجه بوده‌ایم که تعداد قابل توجهی از آن‌ها به دستور سرپرست دادسرای ارشاد جمع‌آوری شد.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای رسیدگی به جرایم پزشکی تهران با بیان حکم مقرر در تبصره‌ 2 ماده‌ 13 قانون مواد خوردنی، آرایشی و بهداشتی، خواستار همکاری مأموران انتظامی با مأموران بهداشت و تعطیل و مهر و موم کردن واحدهای متخلف شد.

ذبیح‌زاده با اشاره به فروش الکل در برخی واحدهای صنفی اعلام کرد: وفق قانون می‌بایست موضوع حداکثر ظرف مدت 24 ساعت از سوی مرجع انتظامی گزارش شود؛ در حالی که چنین گزارش‌هایی اغلب با تاخیر ارسال می‌شود.

کارگر معاون دادستان و سرپرست ناحیه 5 دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با بیان تجربه‌ این ناحیه‌ دادسرا در امر برخورد با فعالیت رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌های فاقد مجوز یا فعالیت این اماکن در ساعات اولیه‌ی بامداد در منطقه‌ کن و سولقان و امام‌زاده داوود، تداوم این روند را برای جلوگیری از تخلفات واحدهای صنفی، ضروری دانست.


  اخبار اجتماعی  -  ایسنا