اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خیز ۳۰ درصدی ساخت و ساز



 

 

 

ساخت و ساز

 

 

 روند صدور پروانه های ساختمانی نشان می دهد كه احداث مسكن تقریبا با میزان تقاضاهای جدید همسان شده است.

طی دو ماه اول سال جاری در كل كشور برای ساخت بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسكونی پروانه ساخت صادر شده است كه این رقم در مقایسه با حجم ساخت مسكن در دو ماه ابتدایی سال گذشته از رشد متوسط ۳۰ درصدی حكایت می كند.

 از تازه ترین اطلاعات آماری تهیه شده در وزارت مسكن حاكی است در فروردین ماه امسال در مناطق شهری كل كشور -طبق آنچه شهرداری ها از روی پروانه های ساختمانی صادرشده اعلام كرده اند- ساخت ۳۷ هزار و ۶۱۳ واحد مسكونی آغاز شده و در اردیبهشت ماه نیز این حجم به ۶۳ هزار و ۱۵۱ واحد افزایش پیدا كرده است. به این ترتیب در فاصله دو ماه ساخت وسازهای مسكونی ۷/۱ برابر افزایش یافته است، ضمن اینكه ارقام ماهانه فروردین و اردیبهشت در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۷، به ترتیب ۶/۳۸ درصد و ۹/۲۵ درصد رشد را نشان می دهد.

آنچه در تحلیل آمارهای جدید به عنوان نقطه قوت رونق ساختمانی مطرح است «رشد حجم احداث مسكن در حد ورود تقاضاهای جدید به بازار مسكن» است.

مطابق آمار رسمی سازمان ثبت احوال كشور در سال گذشته ۸۹۰ هزار مورد ازدواج انجام شده كه با توجه به اینكه در برآورد تقاضاهای جدید مسكن، حدود یك سوم مرگ ومیر در سال به عنوان كاهش تقاضا در نظر گرفته می شود، وزارت مسكن رقم دقیق تقاضای جدید ناشی از تشكیل خانوارهای جدید برای مسكن در سال ۸۸ را معادل ۷۵۰ هزار واحد اعلام كرده است. در این صورت تقاضای ماهانه معادل ۶۰ هزار واحد مسكونی می شود كه با فرض ورود همین حجم تقاضای جدید به بازار مسكن در سال جاری، روند ساخت وساز در دو ماه اول امسال تقریبا با تقاضا همسان بوده است.

در گزارش وزارت مسكن، رونق كمی ساخت وساز در تهران به مراتب بیشتر از سایر شهرها قابل ردیابی است.

در سه ماه اول سال جاری، تعداد واحدهای مسكونی كه پروانه ساخت برای آنها در شهر تهران صادر شده به طور میانگین ۴۸ درصد افزایش پیدا كرده است.

نرخ رشد احداث مسكن در پایتخت طی فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲/۸۳ درصد، ۸/۱۴ درصد و ۸/۸۷ درصد رشد داشته است.

مسوولان ارشد وزارت مسكن درباره رشد خیره كننده ساخت وساز در تهران معتقدند عمده فعالیت سازنده ها در بافت های فرسوده شهر متمركز شده و در سایر مناطق تهران، ساخت وساز آنچنان قوت نگرفته است.

این مهاجرت سازنده ها به بافت های فرسوده به خاطر حمایت های مالی بانك مسكن طبق مصوبه شورای عالی مسكن است كه اگر انبوه سازی در بافت فرسوده اقدام به نوسازی كند به ازای هر واحد مسكونی بدون فوت وقت و از محل خط اعتباری مسكن مهر، ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت به او پرداخت می شود.

براساس گزارشی كه وزارت مسكن از روند ساخت وساز در دو ماه اول امسال تهیه كرده، سهم شهرهای بزرگ بعد از تهران، در رشد فعالیت های ساختمانی بیشتر از سایر مناطق شهری بوده است.

از سوی دیگر، نرخ رشد ۳۸ و ۶۳ درصدی برای احداث مسكن در فروردین و اردیبهشت امسال در مقایسه با نرخ رشد ماه های سال ۸۸، حاكی از شروع متفاوت سال جاری در بازار مسكن بعد از دو سال ركود است.

در فروردین و اردیبهشت ماه پارسال، ساخت وسازهای مسكونی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۱۶- درصد و ۵۰- درصد رشد داشت. در بهار امسال در شهر تهران ساخت ۲۷ هزار و ۹۰ واحد مسكونی آغاز شده است.

همچنین در شهرهای بزرگ نیز در دو ماه اول امسال برای ۳۱ هزار و ۱۰۲ واحد مسكونی پروانه ساختمانی صادر شده است.

ساخت وساز در كشور در یك سال ۸۸ به استناد آماری كه وزارت مسكن از شهرداری های كل كشور و همچنین شهرهای جدید جمع آوری كرده، معادل ۴ درصد نسبت به یك سال ۸۷ رشد داشته است، اما این نرخ در دو ماه اول امسال به ۰۷/۳۰ درصد رسیده است..../تحلیل:دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
برند های ساخت و ساز-شرکت گرما خیز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: ساخت سوپر اسپرت های دست ساز


ماشین های سوپر اسپورت جزو بهترین ماشین ها در دنیا هستند که به خاطر گران و سفارشی بودنشان کمتر کسی از عهده خرید آنها بر میآید.