اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خیز مافیای مسکن برای افزایش قیمت‌ها



اخبار,اخباراقتصادی, بازار  مسکن

گرچه شماری از فعالان و دست‌اندرکاران قاطعانه هرگونه افزایش نجومی قیمت طی امسال و سال آینده در بازار مسکن را منتفی می‌دانند اما شواهد نشان می‌دهد مافیای مسکن برای افزایش قیمت‌ها خیز برداشته است.

چندی پیش عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تشریح وضعیت بازار مسکن به مردم توصیه کرد نسبت به ورود به این بازار و خرید مسکن تا پایان سال اقدام کنند چراکه دوره رکود این بخش رو به پایان است و نباید فرصت را از دست داد.

به گزارش تسنیم ایرج رهبر با اشاره به این‌که یک سال است که ثبات در بازار مسکن احساس می شود، گفته بود: «چنانجه مردم قصد خرید دارند، باید به سرعت دست به کار شوند وگرنه زمان را از دست می‌دهند چون افزایش تقاضا بعد از یک دوره رکود حتما روی داده و در این صورت مردم برای خرید هجوم می آورند و مسکن مسلما استعداد افزایش قیمت را دارد.»

وی افزود: توصیه می کنم الان که بازار مسکن به وضعیت ثبات رسیده، مردم از هرگونه انتظار پرهیز کنند و اگر تصمیم به خرید خانه دارند، تردید نکنند.

اما نگاهی به اظهارات سایر دست‌اندرکاران بازار مسکن از جمله رئیس اتحادیه مشاوران املاک حکایت دیگری را درباره بازار مسکن طی امسال و سال بعد بازگو می‌کند.

حسام عقبایی اواسط شهریور ماه امسال به تسنیم گفته بود: «بازار مسکن در سال 94 وضعیتی رو به رشد دارد و پیش‌بینی ما این است که در ماه های باقیمانده سال مردم در خصوص سرمایه‌گذاری در مسکن یا انجام معاملات به دلیل بحث توافق انتظار می‌کشیدند تا ببینند بازار چه می‌شود، بخشی از این منتظران در حوزه اقتصاد مسکن قاعدتا به بازار مسکن ورود پیدا می‌کنند. پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال شاهد افزایش حجم معاملات مسکن خواهیم بود.

ظرفیت افزایش قیمت مسکن و رشد آن با توجه به نبود نقدینگی در دست مردم وجود ندارد و از سوی دیگر نداشتن قدرت خرید و نزدیک شدن قیمت مسکن به قیمت‌های واقعی، نبود تسهیلات خاص مسکن، حجم انباشته تولیدکنندگان مسکن، ایجاد انگیزه‌ برای تولید آپارتمان کوچک و کاهش روند تولید ساختمان همگی دست به دست هم می‌دهند تا قیمت‌ها ثابت بماند.

جهش قیمت یا سونامی قیمتی یا رشد نامتعارف و غیرمنطقی را تا پایان سال جاری پیش‌بینی نمی‌کنم و بازاری تقریبا آرام و به دور از هر گونه طوفانی خواهیم داشت. در یکی دو سال پیش رو شاهد کنش و واکنش آنچنانی در بازار مسکن در قیمت‌ها نخواهیم بود.»

گرچه بخشی از سخنان دست اندرکاران ساخت و ساز مسکن در رابطه با رکود و انتظار مردم برای کاهش قیمت ها با واقعیت‌های بخش مسکن همخوانی دارد، اما شواهد نشان می‌دهد اقدامات پیدا و پنهانی برای تحریک مردم جهت ورود به بازار مسکن با هدف نهایی افزایش قیمت ها در حال انجام است.

اواخر سال گذشته دلالان و سوداگران بازار مسکن اقدام به انتشار شایعاتی در خصوص افزایش قیمت مسکن کردند تا به این وسیله زمینه افزایش نرخ‌ها را فراهم کنند، اما آنها به این هدف خود در سالی که گذشت نرسیدند. حال به نظر می‌رسد پس از سپری شدن حدود 7 ماه یکبار دیگر مافیای بازار مسکن دست به کار شده و در صدد است با انتشار شایعاتی سرنوشت شومی را برای این بخش رقم بزنند.

بازار مسکن از خردادماه 92 وارد رکود شد و امروز پس از گذشت دو سال و اندی همچنان در پاییز 94 نیز وضعیت پایداری را از این حیث پشت سر می‌گذارد.

اما با این حال باید منتظر اظهارنظرهای متعددی در رابطه با افزایش قیمت‌ مسکن آن هم از سوی برخی فعالان این بخش بود. فعالانی که طی سال‌های متمادی برای ساخت و ساز خود در بخش مسکن سودهای تا 150 درصدی داشته‌اند و با گسترده شدن دامنه رکود به هر اقدامی برای بر هم زدن جو آرام مسکن دست خواهند زد.

  اخبار اقتصادی  -   تسنیم


ویدیو مرتبط :
قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نیکزاد: افزایش قیمت مسکن مهار شد



 

 

مسکن

 

 

 وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به روند مطلوب ساخت مسکن مهر در کشور گفت: با تدابیر صورت گرفته روند افزایش قیمت مسکن کنترل شده است.

علی نیکزاد شب سه شنبه در جلسه شورای مسکن استان کرمان که در سالن مرکز مدیریت دولتی کرمان برگزار شد، اظهار داشت: دولت در اجرا و تکمیل طرحهای مسکن مهر در سرار کشور مصمم است و اجرای این طرحها از حمایت کامل دولت برخوردار است.

وی ادامه داد: طرح مسکن مهر در کشور موجب رونق ساخت و ساز در بخش مسکن شده است و قیمت مسکن نیز مهار شده است که این روند ادامه خواهد داشت.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: هم اکنون 22 هزار و 500 مسکن مهر در استان کرمان وجود دارد و برای رفع موانع برای ایجاد زیر ساختهای این واحدها در بخش آب و برق اعتبار مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دولت تمام توان خود را برای حل مشکل مسکن مردم بکار برده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با تسهیلاتی که دولت در این بخش اختصاص داده است هیچ مشکلی در زمینه مسکن مهر حل نشدنی نیست.

وی گفت: خط اعتباری مسکن مهر با هفت هزار میلیارد تومان همچنان فعال است و متقاضیان می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وزیر مسکن و شهرسازی اضافه کرد: تاکنون بیش از نیمی از این اعتبار هزینه شده است و بقیه این بودجه نیز اختصاص خواهد یافت.

وی همچنین از اعطای تسهیلات ویژه به ساخت و ساز در بم خبر داد و گفت: تسهیلات مطابق قیمت تمام شده روز پرداخت خواهد شد..../تحلیل:عصرایران