اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خیز خارجی ها برای بازگشت به ایران


پس از توافق ژنو در مورد مسائل هسته‌ای كشورمان، با وجود اینكه جزئیات این توافق مشخص نبود و طرفین مدام بر زمانبر بودن توافق برای اجرای آن حرف می‌زدند و با وجود شك و گمان‌هایی كه در مورد نتیجه‌بخش بودن این توافق بود اما شركت‌های خارجی در حوزه‌های مختلف اعلام آمادگی كردند كه به بازار كشور بر گردند.

روزنامه تهران امروز: پس از توافق ژنو در مورد مسائل هسته‌ای كشورمان، با وجود اینكه جزئیات این توافق مشخص نبود و طرفین مدام بر زمانبر بودن توافق برای اجرای آن حرف می‌زدند و با وجود شك و گمان‌هایی كه در مورد نتیجه‌بخش بودن این توافق بود اما شركت‌های خارجی در حوزه‌های مختلف اعلام آمادگی كردند كه به بازار كشور بر گردند.

 حالا كه توافق بر سر اجرای این توافق نامه هم انجام شده و قرار است از 30 دی ماه گام اول آن برداشته شود دیگر هیچ‌شك و گمان و تهدیدی برای جلوگیری از حضور شركت‌های خارجی موثر واقع نمی‌شود. كشورهای مختلف یك به یك آمادگی خود را برای از سرگیری روابط با كشورمان اعلام می‌كنند و از طرف ایران هم تلاش‌هایی در جریان است كه روابط قطع شده گذشته را بازسازی كنند. چشم‌انداز برقراری روابط اقتصادی با دیگر كشورها مثبت است.

تقاضای بسیاری از كشورها برای برقراری رابطه

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به مهر گفته: متناسب با شرایط جدید دیپلماسی كشور با تقاضاهای بسیاری از سوی كشورهای غربی برای برقراری روابط اقتصادی مواجه هستیم.در شرایطی كه جهت‌گیری اقتصاد جهانی به سمت كاهش اهمیت مرزهای سیاسی در همكاری‌های اقتصادی است، به نظر می‌رسد اقداماتی نظیر تحریم اقتصادی ایران، یك حركت ضدتوسعه قلمداد می‌شود.

شافعی می‌گوید: به نظر می‌رسد كه در این شرایط جدید می‌توان روابط اقتصادی با برخی كشورها را گسترش داد.در این میان، اتاق‌های مشترك به‌ویژه بین ایران و كشورهای اروپایی، در گذشته اقدامات بسیاری برای بهبود روابط اقتصادی انجام دادند ولی با توجه به مسائلی كه در سیاست خارجی دولت قبلی وجود داشت، محیط برای تداوم همكاری تجاری با ایران آماده نبود اما به اعتقاد ما امروز شرایط فراهم است.در شرایط فعلی اتاق بر این باور است كه باید دیپلماسی اقتصادی به كمك دیپلماسی سیاسی بیاید، ضمن اینكه تسهیل در رفت‌و‌آمدهای تجاری و صدور ویزا برای تجار ایرانی، لغو تحریم‌های بانكی و حذف محدودیت‌های مربوط به حوزه كشتیرانی و حمل‌ونقل، از جمله مسائلی است كه می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی خارجی ایران كمك كند.

پسرهای خوب فرانسه

ایتالیا و فرانسه از جمله كشورهایی بودند كه بلافاصله بعد از توافقات اولیه در ژنو دست به كار شدند و برای از سرگیری روابط شان با كشورمان تلاش كردند. وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران آمد و دیدارهایی با مقامات سیاسی و اقتصادی داشت. موضع‌گیری وزیر امور خارجه فرانسه در دور اول مذاكرات در ژنو خصمانه بود و خیلی‌ها علت به تعویق افتادن این توافق را كارشكنی فرانسه می‌دانند اما بعد از حصول توافق آنها به كمك رنو و پژو به عنوان نماینده‌های خوب‌شان در ایران در فكر بازسازی روابط هستند.

بلافاصله بعد از اینكه رنو و پژو اعلام كردند آماده باز گشت به ایران هستند خبر رسید اواسط بهمن یك هیات بلند پایه اقتصادی كه نمایندگان بیش از 50 شركت بزرگ صنعتی فرانسه هم در آن حضور دارند به ایران سفر می‌كنند. این سفر از سوی مقامات ایران و اعضای اتاق بازرگانی هم تایید شده است. فرانسه علاوه بر صنعت خودروسازی كه با برندهای پژو و رنو سال‌هاست در آن حضور دارد گوشه چشمی هم به بازسازی روابط نفتی خود با ایران دارد. توتال یكی از نام‌های آشنا در صنعت نفت كشورمان است. زنگنه هم در اجلاس اوپك از غول‌های نفتی خواسته بود به ایران بر گردند و یكی از آنها توتال است.

كارآفرینان ایتالیا به تهران می‌آیند


ایتالیایی‌ها بعد از سفر وزیر امور خارجه‌شان حالا تصمیم گرفته‌اند یك هیات اقتصادی را هم روانه ایران كنند. موسسه ایتالیایی ایسیامد از سفر هیاتی متشكل از كارآفرینان و نمایندگان پارلمانی این كشور به تهران به منظور تقویت روابط موجود با جمهوری اسلامی ایران، خبر داد. هیاتی متشكل از كارآفرینان ایتالیایی به همراه گروهی از نمایندگان پارلمانی این كشور از روز چهارم تا هفتم بهمن ماه به ایران سفر می‌كنند.

 هدف از این سفر استفاده از موقعیت ایجاد شده در روابط میان ایران و جامعه بین‌المللی و استقبال از فرصت‌های جدید با ترویج مشاركت تجاری و تولیدی درازمدت با طرف ایرانی اعلام شده است.بر اساس این گزارش، نمایندگان پارلمانی ایتالیا در این سفر علاوه بر دیدار با مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران از دیدارهای مورد علاقه كارآفرینان این كشور با نهادهای ایرانی نیز پشتیبانی خواهند كرد.موسسه ایسیامد اعلام كرده: روابط میان ایران و ایتالیا چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی رو به رشد است و رم هم‌‌اكنون نخستین شریك اروپایی تهران از نظر حجم مبادلات تجاری محسوب می‌شود.

آلمانی‌ها در راه ایران

بر اساس خبرهای منتشر شده و بر اساس گفته شافعی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران هیاتی از كشور آلمان هم به زودی به ایران سفر خواهند كرد و هدف آن گسترش و توسعه روابط اقتصادی مشترك است. البته در كنار آن طی دعوت‌نامه‌ای از رئیس اتاق بازرگانی ایران هم دعوت شده به كشور آلمان سفر كند. سفیر آلمان 24 دی ماه به اتاق بازرگانی رفت و این خبرها‌ در همان جلسه بیان شد. به نظر می‌رسد آلمانی‌ها هم نمی‌خواهند از رقبای اروپایی‌شان عقب بمانند.

كره برای بازگشت به بازار ایران آماده شده

همزمان با تكاپوی اروپایی‌ها برای بازگشت به ایران كره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها هم به‌دنبال سهم‌شان از بازار كشورمان هستند. در همین رابطه یك پایگاه خبری كره از گوش به زنگ بودن شركت‌ها و صنایع كره‌ای برای بازگشت به ایران و افزایش واردات محصولات پتروشیمی از این كشور خبر داده و نوشته از زمانی كه رسانه‌ها از افزایش فرصت‌های تجاری با ایران و قوانین جدید بر بخش‌های خودرو، فلزهای گران‌بها و محصولات پتروشیمی خبر داده‌اند، شركت‌های كره‌ای گوش تیز كرده‌اند.از آنجایی‌كه سازنده‌های قطعات خودرو كره پیش از اعمال تحریم‌ها از ابتدای جولای، حضور پررنگی در تجارت با ایران داشتند، احتمالا به میزان چشمگیری از این كاهش تحریم‌ها سود خواهند برد.

درحالی‌كه صنعت پتروشیمی در تلاش برای واردات بیشتر از ایران و صادرات محصولات پالایش شده به این كشور است، شركت‌های ساخت‌وساز و كارخانه‌های كره‌ای نیز برای بازگشت به بازار ایران آماده می‌شوند.كره تا سال 2012 چهارمین شریك تجاری بزرگ ایران بود. حجم مبادلات تجاری میان 2 كشور برای یك دهه رشد داشت اما از جولای 2012، زمانی كه محصولات ارسالی با كشتی نظیر خودرو و فولاد به علت تحریم‌های مالی آمریكا متوقف شد، كاهش یافت.

ژاپنی‌ها هم آماده‌اند

در روزهای اخیر خبرهای زیادی در مورد اعلام آمادگی شركت‌های ژاپنی برای گسترش روابط با ایران مخابره شده است. ژاپنی‌ها دوراندیش‌تر از رقبای خود هستند و منتظر توافقات ژنو نشدند. وزیر امور خارجه این كشور قبل از این توافق و در آبان ماه به كشورمان آمد و همان زمان هم اعلام شد این سفر می‌تواند حامل این پیام باشد كه دور جدیدی از روابط دو جانبه بین تهران و توكیو به عنوان دو قدرت در شرق و غرب آسیا آغاز شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در دیدار با او به سابقه طولانی مراودات دوستانه میان دو ملت اشاره كرد و گفت: چشم‌انداز همكاری‌های فی‌مابین را بسیار مثبت و درحال توسعه می‌دانم. تقویت مناسبات دو كشور به‌ویژه از نظر اقتصادی در تحكیم صلح و امنیت پایدار در منطقه موثر خواهد بود. به نظر نمی‌رسد ژاپن در دوره گشایش تحریم‌ها مشكل آنچنانی برای گرفتن سهمش از بازار كشورمان داشته باشد.

امارات می‌خواهد شریك ایران باقی بماند

محمد بن راشد آل مكتوم حاكم دوبی هم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی بر ضرورت لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تاكید كرده و گفته ایران همسایه ماست و ما خواهان هیچ مشكلی در روابط دو كشور نیستیم. او خواهان گسترش روابط تجاری با ایران بیش از گذشته شده و گفته ما به ایران به عنوان همسایه قابل اعتماد احترام می‌گذاریم.


ویدیو مرتبط :
خیز ایران و عمان برای افزایش تجارت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکرات ایران با غول‌های نفتی دنیا/ زنگنه: به بازگشت خارجی‌ها خوشبینم



اخبار,اخبار اقتصادی ,مذاکرات نفتی ایران

 

اخبار اقتصادی - انتقاد دوباره نفتی ایران از آمریکا؛
مذاکرات ایران با غول‌های نفتی دنیا/ زنگنه: به بازگشت خارجی‌ها خوشبینم

وزیر نفت با انتقاد دوباره از سیاست‌های نفتی آمریکا از مذاکرات جدید با غول‌های نفت و گاز جهان خبر داد و اعلام کرد: وزارت نفت نسبت به بازگشت شرکت های بزرگ نفت و گاز خارجی خوش بین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت درباره تحولات جدید بازار نفت پس از مشکلات اخیر در صنعت نفت عراق، گفت: تاکنون کارشکنی ایالات متحده آمریکا باعث شده، ایران نتواند از حداکثر ظرفیت تولید خود برای عرضه سالم و راحت در بازار نفت استفاده کند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: ایران جدای از موضوع تحولات کشور عراق همیشه تلاش کرده عرضه یکنواخت و پایداری در بازار نفت داشته باشد.

وزیر نفت با بیان این که مذاکرات با شرکت‌های نفتی خارجی برای حضور مجدد در صنعت نفت ایران همیشه در حال انجام است، اظهار داشت: هم اکنون با توجه به شرایط موجود به بازگشت این شرکتها به ایران خوش بین هستم.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا پروژه خاصی برای شرکتهای خارجی داوطلب برای حضور در صنعت نفت ایران همچون فاز 11 پارس جنوبی در نظر گرفته اید، تاکید کرد: تاکنون پروژه خاصی در نظر گرفته نشده و من بیش از این در این زمینه نمی خواهم صحبت کنم.
اخبار اقتصادی - مهر