اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خورشید "سیمین" غروب کرد + عکس


ادبیات ما در این روزهای سرد و سخت زمستانی یكی دیگر از چهره‌های برجسته خود را از دست داد.

شرق / مهر : ادبیات ما در این روزهای سرد و سخت زمستانی یكی دیگر از چهره‌های برجسته خود را از دست داد.

سیمین دانشور نویسنده/ مترجم مطرح ایران، اولین رییس كانون نویسندگان ایران و آخرین نویسنده پرتیراژ ادبیات سال‌های اخیر ماست.

 رمان «سووشون» مهم‌ترین اثر این نویسنده سال‌ها پیش از سوی بنیاد بوكر در كنار «بوف كور» هدایت و«شازده احتجاب» گلشیری به عنوان برترین آثار صد سال ادبیات داستانی انتخاب شده و آخرین رمانش «ساربان سرگردان» (سال 1380) با تیراژی نزدیك به 90‌هزار نسخه، تا امروز آخرین رمان پرتیراژ ایرانی است.



دانشور پیش از رمان «سووشون»، دو مجموعه داستان «آتش خاموش» (1327) و «شهری چون بهشت» (1340) و ترجمه‌هایی از برنارد شاو، چخوف، هاثورن و دیگران را منتشر كرده بود، اما انتشار سووشون (1348) -كه بسیاری آن را نخستین رمان كامل ایرانی می‌دانند- برای ادبیات ایران یك اتفاق بود.

 دانشور در سووشون به مقطعی از تاریخ معاصر ایران در دوران جنگ دوم جهانی پرداخت. حوادث این رمان تاریخی/ سیاسی در فارس تحت اشغال نظامیان انگلیسی می‌گذرد و توانایی دانشور در این رمان، پیوند هنرمندانه زندگی فردی زری – شخصیت اصلی این رمان – با حوادث اجتماعی / سیاسی پیرامون او و تحول شخصیت زری در خلال این حوادث است. دانشور خود درباره نگرش تاریخی - سیاسی‌اش در این رمان گفته است: «ما در ادبیات ناگزیر از دید تاریخی هستیم، در هر رمانی و در هر قصه‌ای.



 چراكه از بركت زمان هرچه شده‌ایم، شده‌ایم. زمان را نمی‌توان نادیده گرفت. سیاست هم جزو زندگی است. از سیاست نمی‌شود منفك شد. سووشون را به قصد یك رمان فلسفی نوشتم اما رمانی سیاسی- تاریخی شد.» دانشور در داستان‌هایش به زنان طبقه متوسط ایرانی (یا به قول خودش زنان متعارف) می‌پرداخت و همواره معتقد بود باید با امید به جهانی بهتر نوشت و با همین اعتقاد بود كه هرگز به ناامیدی‌ای كه معتقد بود بر ادبیات داستانی ایران سایه انداخته است، تن نداد.



سیمین دانشور هشتم اردیبهشت 1300 در شیراز به دنیا آمد. پدرش دكتر محمدعلی دانشور، پزشك و مادرش قمرالسلطنه حكمت، نقاش و مدیر هنرستان دخترانه هنرهای زیبای شیراز بود. دوره ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه انگلیسی مهرآیین گذراند، سپس تحصیلاتش را در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران ادامه داد و در سال 1328 با مدرك دكترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد.

دانشور نوشتن را با مقاله‌نویسی برای رادیو‌تهران و روزنامه ایران با نام مستعار «شیرازی بی‌نام» آغاز كرد. وی رساله دكترایش را با راهنمایی فاطمه سیاح و بدیع‌الزمان فروزانفر نوشت. به گفته خودش پنج سال با راهنمایی سیاح روی دكترایش كار كرد و به پیشنهاد او اولین داستان‌هایش را برای شخصی می‌خواند كه بعدها دریافت، «صادق هدایت» بوده است. در همان‌سال‌های دانشگاه در راه سفر به شیراز با جلال‌ آل‌احمد نویسنده/ روشنفكر مطرح آشنا شد و سال 1329 با وی ازدواج كرد.



 دانشور در سال 1331 با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه استنفورد رفت. وی از نخستین نویسندگان ایرانی بود كه در كلاس‌های داستان‌نویسی خلاق دانشگا‌ه‌ استنفورد شركت كرد. او دو سال در رشته زیبایی‌شناسی تحصیل كرد و در این دانشگاه نزد «والاس استنگر» داستان‌نویسی و نزد «فیل پریك» نمایش‌نامه‌نویسی را فرا گرفت. این نویسنده از سال 1338 تا 1358 استاد دانشگاه تهران بود و به تدریس تاریخ هنر پرداخت.

 دانشور نخستین زن داستان‌نویس ایرانی است كه داستان‌نویسی را به صورت حرفه‌ای پیش گرفت. خودش در این‌باره گفته است: «پیش از من هم افرادی بودند مانند امینه پاكروان كه البته به فرانسه می‌نوشت ولی فارسی را خوب نمی‌دانست اما به شكلی تثبیت شده من اولین زن نویسنده ایرانی هستم.



 اولین اثرم «آتش خاموش» را از ۲۲سالگی نوشتم و در ۲۷ سالگی چاپ كردم، البته این داستان مشق اول من بود. وقتی هم كه آن را به صادق هدایت نشان دادم و نظرش را خواستم به من گفت اگر من به تو بگویم چطور بنویس و چه كار كن دیگر خودت نخواهی بود. بنابراین بگذار دشنام‌ها و سیلی‌ها را بخوری تا راه بیفتی.

من هم همین كار را كردم... » دانشور به جز رمان مطرح سووشون سه‌گانه «جزیره سرگردانی»، «ساربان سرگردان» و «كوه سرگردان» را نوشت كه البته دست‌نوشته جلد سوم این سه‌گانه به گفته نویسنده و ناشرش (نشر خوارزمی) ناپدید شده است. دانشور در آخرین اظهارنظرهایش درباره ادبیات ایران گفته است: « صادق هدایت بزرگ‌ترین نویسنده ایران است. اما گلشیری هم نویسنده خوبی است.



 شازده احتجاب او كار فوق‌العاده خوبی است. وقتی گلشیری كتاب را آورد، گفتم از هدایت خیلی استفاده كرده‌ای، گفت: تحت‌تاثیر هدایت هم بوده‌ام. فخر النساء شازده احتجاب كمی شبیه زن اثیری هدایت است و... اما او گلشیری است و نمی‌توان نفی‌اش كرد. اما ما همه از زیر شنل هدایت بیرون آمده‌ایم.»

«سرباز شكلاتی» برنارد شاو (1328)، «باغ آلبالو» و «دشمنان» آنتوان چخوف (1331)، «بئاتریس» از شنیتسلر و «رمز موفق زیستن» از دیل كارنگی (1332)، «كمدی انسانی» ویلیام سارویان و «داغ ننگ» از ناتانیل هارتون (1334)، از ترجمه‌های این نویسنده/ مترجم برجسته‌اند. سیمین دانشور پنجشنبه، 18 اسفند پس از یك دوره‌ بیماری در 90 سالگی در خانه‌اش از دنیا رفت و حالا اهالی فرهنگ در سوگ این نویسنده بزرگ به سووشون نشسته‌اند.      


ویدیو مرتبط :
غروب خورشید...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: طلوع و غروب خورشید و ماه در مریخ


مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا 86 فریم دیدنی از طلوع قمر فوبوس پس از غروب خورشید در افق سیاره سرخ تهیه کرده است.

ایسنا: مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا 86 فریم دیدنی از طلوع قمر فوبوس پس از غروب خورشید در افق سیاره سرخ تهیه کرده است.

قمر فوبوس با قطر 22 کیلومتر بسیار بزرگتر از دیگر قمر مریخ به نام دیموس محسوب می شود؛ بسیاری از اخترشناسان معتقدند که فوبوس و دیموس دو سیارک باستانی هستند که توسط گرانش سیاره سرخ گرفتار شده‌اند.

مریخ نورد کنجکاوی که از آگوست سال 2012 بر روی سیاره مریخ فرود آمده است در جدیدترین تصاویر ارسالی به زمین در مدت 27 دقیقه مجموعه‌ای شامل 86 فریم از غروب خورشید و طلوع قمر فوبوس در افق این سیاره تهیه کرده است.

این نخستین تصویر کنجکاوی از قمر فوبوس محسوب نمی‌شود؛ ماه سپتامبر گذشته تنها پنج هفته پس از حضور این مریخ‌نورد بر سطح سیاره سرخ با کمک دوربین MastCam تصاویری از گذر قمر فوبوس از مقابل چهره خورشید تهیه شد.

ناسا با کنار هم قرار دادن این فریم ها یک فیلم کوتاه 32 ثانیه ای نیز تهیه کرده است که طلوع قمر فوبوس را نشان می دهد.

غروب خورشید در افق مریخ در نمایی از دهانه گیل

غروب خورشید در افق مریخ در نمایی از دهانه گیل

مراحل طلوع قمر فوبوس در آسمان مریخ