اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خودرو گران‌تر می‌شود؟



با وضع تحریم های جدید

خودرو گران‌تر می‌شود؟

بر اساس تحریم‌های جدید آمریکا، افرادی که به فروش، تامین یا انتقال کالاهای مهم، یا خدمات مورد استفاده در بخش صنعت خودرو ایران اقدام می‌کنند تحریم خواهند شد. این تحریم‌ها از اول ژوئیه به اجرا در می‌آیند.

به گزارش فرارو، هنوز چند روز از اعلام نظر نماینده رنو در خصوص جایگاه ایران مبنی بر پایگاه صنعتی شرکت رنو در خاورمیانه نگذشته بود که  با وضع تحریم های جدید حالا یک سخنگوی شرکت رنو می گوید که شرکتش از این تحریم ها آگاه است و همواره از قوانین و مقرارت اتحادیه اروپا پیروی کرده است.

در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریم‌های علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز امریکا، پژو روابطش را با ایران خودرو قطع کرد. این در حالی است که از سال ۱۳۷۴ شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرده بود و در طی ده سال درآمد این شرکت از بازار خودرو ایران به یک میلیارد یورو رسید. 

اما با گسترش تحریم ها در فروردین ماه سال ۹۰ در مجموع ۱۰ هزار و ۵۵۴ دستگاه پژو ۲۰۶ در ایران خودرو تولید شد که این تعداد با کاهش ۹۲ درصدی به ۸۰۸ دستگاه در فروردین ماه سال ۹۲ کاهش یافته است.

به دنبال قطع روابط شرکت پژو با شریک ایرانی خود، رقیب فرانسوی این شرکت (رنو) به تدریج سهم بازار پژو در ایران را از آن خود کرد. تولید خودروی تندر ۹۰ در فروردین ماه سال ۹۱ در مقایسه با فروردین ماه سال ۹۰ تنها حدود ۱۱ درصد کاهش داشته و از ۱۲۳۳ دستگاه در فروردین ماه ۹۰ به ۱۰۸۸ دستگاه رسید.

بنابراین در شرایطی که تولید انواع خودروهای سواری در ایران در یکسال اخیر حدود ۵۷ درصد کاهش و تولید پژو ۲۰۶ فرانسوی نیز به صفر رسیده است اما تیراژ تولید تندر ۹۰ تقریبا در سطح تولید دو سال پیش حفظ شده است. اما حالا با وضع تحریم های جدید این شرکت نیز می بایست بازار ایران را ترک کند.

پیش از این و از ابتدای سال 91 دو شركت خودروسازی كیا و هیوندای نیز در حالی از توقف فعالیتهایشان در ایران خبر دادند كه این دو شركت كره‌ای بیشترین سهم را در بازار خودروهای وارداتی ایران را به خود اختصاص داده بودند.

در سال 1390 براساس آمار گمرك ایران كره‌جنوبی بزرگترین صادركننده خودرو به ایران بود؛ به طوری كه مبدا نزدیك به 50 درصد خودروهای وارداتی به ایران در سال 90 كره‌جنوبی بود. براساس آمار گمرك ایران در سال 90 بیش از 26 هزار دستگاه انواع خودروهای كیا و هیوندای به ارزش بیش از 456.5 میلیون دلار وارد ایران شد.

از سوی دیگر تولید خودروهای داخلی نیز با افت شدید تولید روبرو شده اند. به نحوی که تولید سمند در فروردین ماه سال 92 نسبت به مدت مشابه خود در سال 91 به نصف و در مقایسه با سال 90 به یک چهارم کاهش یافته است.

فعالان صنعت خودرو این کاهش را در نتیجه افزایش نرخ دلار و گسترش تحریم ها دانسته اند و در مقابل قیمت محصولات خود را افزایش داده اند.

رکود در بازار خودرو به دلیل افزایش قیمت محصولات ادامه دارد و این به آن معنی است که بازار ظرفیت افزایش بیش از این قیمت خودرو را ندارد. بنابراین صنعت خودرو این بار برای ادامه باید به فکر راهکاری غیر از افزایش قیمت باشد./فرارو

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
خودرو گران می شود یا ارزان؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محصولات ایران‌خودرو پس از هدفمندی یارانه‌ها گران نمی شود



 

 

 

محصولات ایران‌خودرو پس از هدفمندی یارانه‌ها گران نمی شود

 

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: با توجه به افزایش قیمت سوخت با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها، تلاش شركت ایران خودرو این است كه خودروهای كم مصرف تولید كند.

مدیرعامل شركت ایران‌خودرو اعلام كرد: با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

به گزارش ایکوپرس، جواد نجم‌الدین افزود : تلاش بر این است كه با كاهش قیمت تمام شده، افزایش هزینه‌ها را جبران كنیم.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت سوخت با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، تلاش شركت ایران‌خودرو این است كه خودروهای كم مصرف تولید كند.

نجم‌الدین به دردست تولید بودن دو نوع موتور جدید كم مصرف توسط این شركت اشاره كرد و گفت: به مرور تمام خودروهای تولیدی این شركت مجهز به این دو نوع موتور می شوند.

وی افزود: شركت ایران‌خودرو امسال 780 هزار دستگاه خودرو تولید می كند كه نسبت به سال گذشته 11 درصد رشد دارد.

وی اظهارداشت: هشت درصد تولیدات این شركت معادل 55 هزار دستگاه خودرو امسال به خارج از كشور صادر خواهد شد.

نجم‌الدین از طراحی خودروهای جدید در این شركت خبر داد و گفت: خودروی رانا از سال 1390 در این شركت تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

وی گفت: حجم تولیدات خودرو در چهار سال اخیر برابر با 40 سال گذشته در كشور است.

وی توسعه خدمات پس از فروش و توجه به كیفیت آن را از دیگر برنامه های این شركت بیان كرد و افزود: در گذشته به ازای هر هفت هزار دستگاه تولید خودرو یك نمایندگی ایجاد می شد اما از امسال به ازای هر چهارهزار دستگاه تولید یك نمایندگی ایجاد می شود.

وی جهش كیفی در تولیدات و ارتقاء سطح سرویس دهی و پاسخگویی به مردم در خدمات پس از فروش را از برنامه های این شركت برشمرد و اظهارداشت:خدمات پس از فروش و ارتقای كیفیت سبب شده است كه میزان رضایت‌مندی مشتریان با دودرصد افزایش از 62 درصد به 64 درصد افزایش یابد..../تحلیل:عصرایران