اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خودرو سازان داخلی در «آمپاس»



اخبار,اخبار اقتصادی,خودرو سازان

"فعلا خودرو نخرید تا قیمت‌ها پایین بیاید". این جمله در روزها و ماه‌های اخیر بین مردم زیاد شنیده می شود. توصیه به نخریدن خودرو چه در کوچه و خیابان و چه در شبکه‌های اجتماعی به بحث داغی تبدیل شده و مدت زیادی است که متقاضیان خرید خودرو به امید کاهش قیمت‌ها دست از خرید کردن، کشیده اند.

 بازار خودرو چندین ماه است که با رکودی بی سابقه دست و پنجه نرم می کند.

این رکود از اواخرسال گذشته آغاز و تا اوایل سال جاری ادامه یافت واندک اندک نیز اوج گرفت و حالا فعالان حوزه خودرو می گویند که رکود در ماه جاری به بالاترین حد خود رسیده و خرید و فروش‌ها بسیار کم شده است.


تحلیل گران معتقدند این عدم تحرک در بازارخودرو در پی توافق هسته ای، وارد فاز جدیدتری هم شده که در نوع خود مسبوق به سابقه نبوده است، چرا که انتشار خبرهای مربوط رفت و آمد خودرو سازان مطرح دنیا به ایران در روزهای اخیر وامید به ورود خودروهای با کیفیت به بازار باعث شده متقاضیان دست از خرید بکشند و به نوعی با خودروهای ایرانی،قهر کنند ومنتظر مدل‌های جدید خارجی باشند.

 

قهر مردم با خودروهای ایرانی به دلیل قیمت و میزان کیفیت آن، حالا کمپین‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته و بسیاری از کاربران در پیام‌ها و عکس‌های مختلف تحریم خودروهای داخلی را تبلیغ می کنند و معتقدند تا زمانی که مسئولان شرکت‌های خودرو سازی داخلی، قیمت‌ها را پایین نیاورند و از سوی دیگر کیفیت‌ها را بالا نبرند، نباید اقدام به خرید کرد.

 

از سوی دیگرعده ای معتقدند قهر مردم با خودروهای داخلی چندان بی اثر نبوده چرا که تا حدودی درروزهای اخیرکاهش قیمتی اتفاق افتاده والبته از سوی دیگر شرکت‌های وارد کننده هم دست به کارشده اند و آگهی‌های فروش فوری، نقدی، شرایطی و غیره را در دستور کار قرار داده اند.
انتقام مردم از خودروسازان داخلی یک کارشناس حوزه خودرومعتقد است که باز شدن فضای اقتصادی و رفت و آمد‌های خودروسازان خارجی باعث شده که مردم چشم به ثمر نشستن مذاکرات خودرویی داشته باشند و با این فرصت پیش آمده هم به نوعی اعتراض خود را به خودروهای داخلی نشان
می دهند.

 

مسعود ملک نیا در گفتگو با آفتاب یزد با اشاره به تشکیل کمپین‌های تحریم خودروهای داخلی درشبکه‌های اجتماعی، توضیح داد: به راه افتادن چنین کمپین‌هایی نشان می دهد که مردم چقدراز خودروهای ساخت داخل، ناراضی هستند وازاین طریق می خواهند مسئولان این شرکت‌ها را وادار به عقب نشینی درافزایش قیمت‌ها ونیز ارتقای کیفیت کنند.

 

وی ادامه داد:در واقع این حرکت اعتراضی نوعی انتقام گیری محسوب می شود که اتفاقا هم بی اثر نبوده، چرا که بر اساس جدیدترین اخبار، قیمت‌ها تا حدودی کاهش داشته است. این کارشناس در پاسخ به این سوال که کاهش افت قیمت‌ها تاچه زمانی، ادامه خواهد داشت،

 

توضیح داد: هم اکنون برخی خودروهای داخلی تا حدود دویست هزار تا یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند،‌البته به نظر می رسد،چنین کاهشی مردم را راضی نکند، چرا که انتظارها از کاهش قیمت‌ها بیش از اینها است.

 

وی با اشاره به ابراز تمایل خودروسازان کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا برای حضور در بازارایران، خاطرنشان کرد: ورود خودروسازان خارجی می تواند به دو صورت یعنی به عنوان وارد کننده یا تولید کننده مشترک باشد و قطعا با ورود خارجی‌ها به بازار خودرو عرصه برای خودروسازی داخل تنگ خواهد شد و این رویه باعث رقابتی شدن فضا می شود که درپی آن دیگر کیفیت و کارایی، زیبایی و... تعیین کننده قیمت خواهد بود.

 

ملک نیا در پاسخ به این سوال که با ورود خودروسازان اروپایی به کشور، چینی‌ها چه استراتژی در پیش خواهند گرفت، توضیح داد: با ورود اروپایی‌ها به بازار ایران قطعا جایگاه خودروسازان چینی به مخاطره می افتد و آنها چاره ای جز کاهش قیمت، نخواهند داشت، چرا که درغیر این صورت بازار خود را ازدست خواهند داد.

 

این کارشناس در خصوص آینده بازار خودرو در ماه‌های جاری، یادآور شد: به هرحال باید بپذیریم که ورود مدل‌های جدید وخودروسازان بزرگ خارجی به کشور زمان بر خواهد بود و در کوتاه مدت رخ نمی هد. اما در این مدت خودروسازان داخلی چاره ای جز کاهش قیمت ندارند و البته به نظر می رسد برای جبران کمبود تقاضا، فروش‌های شرایطی و ویژه هم در دستور کار آنها قرار بگیرد.


خودرو نمی خریم تا ارزان شود یکی از متقاضیان خرید خودرو که در کمپین موسوم به "خودرو نخرید تا ارزان شود" فعال است در خصوص چرایی به راه افتادن چنین کمپین‌هایی در فضاهای اجتماعی، به آفتاب یزد، گفت: متاسفانه درسال‌های اخیر شهروندان به دلیل گرانی وبی کیفیت بودن خودروهای ساخت داخل، خسارت‌های جانی و مالی فراوانی دیده اند.

 

وی با بیان اینکه مردم ایران حق دارند با یک خودروی ایمن تردد کنند، اضافه کرد: اگر حتی از مسئله مشکل قیمت‌های غیر منطقی خودروهای داخلی بگذریم از مسئله بی کیفیت بودن آن نمی توان گذشت چرا که از این رهگذر خسارت‌های جانی بی شماری به هموطنان وارد آمده که هیچگاه قابل جبران نیست.

 

یکی از اعضای این کمپین با تاکید بر اینکه کمپین تحریم خودروهای داخلی تا حصول نتیجه به فعالیت ادامه می دهد، خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان داخلی زیاده خواهی نمی کردند و به دنبال سودآوری غیرمنطقی نمی رفتند الان به این نقطه نمی رسیدند و در واقع با این روش نادرست، نابودی خود را نشانه گرفتند. وی با بیان اینکه" خودوسازان حتی در شرایط فعلی نیزحاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند"،

 

توضیح داد: در حالی که متقاضیان خرید خودرو به شدت از خودروهای تولید داخل ناراضی هستند و مدام هم اعتراض‌های خود را درشبکه‌های اجتماعی نشان می دهند اما می بینیم خودروسازان باز حاضر به عقب نشینی نیستند و همچنان مقاومت می کنند، اما مسئولان شرکت‌های داخلی مطمئنا در روزها و ماه‌های آینده چاره ای جز کوتاه آمدن و تن دادن به خواسته‌های متقاضیان نخواهند داشت.

 

وی با تاکید بر اینکه به دلیل عملکرد نادرست مدیران شرکت‌های خودروسازی داخلی اکنون این صنعت در آستانه فروپاشی قرار گرفته است، گفت: سیاست‌های اشتباه این شرکت‌ها که مبتنی بر سود بیشتر حتی به قیمت کاهش حداکثری کیفیت خودرو است،باعث شده که این صنعت به ورطه نابودی برسد که با ورشکست شدن این صنعت مهم، بسیاری از کارگران شاغل در واحدهای شرکت‌های خودروسازی که تعداد قابل ملاحظه ای هم هستند، گرفتاربیکاری و مشکلات اقتصادی می شوند که هیچ کس راضی به چنین چیزی نیست.

اخبار اقتصادی - آفتاب یزد


ویدیو مرتبط :
نارضایتی شدید مردم از سیاستهای دوگانه خودرو سازان داخلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خیز فروش خودرو سازان داخلی تا پایان سال



اخبار,اخبار اقتصادی, قیمت خودرو

یکی از بازارهای فصلی در پایان سال، بازار خرید و فروش خودرو است که با فروش های ویژه خودروسازان برای نوروز و دهه فجر آغاز می شود و تا روزهای پایانی سال ادامه دارد و موجب می شود این بازار درماههای پایانی سال و در آخرین فصل خرید و فروش سالیان سال گرمای قابل ملاحظه ای داشته باشد.

امیدواری به رونق بازار خودرو در این زمان به یکی از معیارهای اصلی  فعالان این بازار تبدیل شده، تصمیمات جدید وزیر صنعت در کنار زمزمه های گرانی خودرو در سال آینده موجب شده  تا برخی از متقاضیان با چشمان باز و مشامی تیز به رصد آنچه در بازار در حال روی دادن است بپردازند و  از این گرمای بازار برای خود صید مناسبی را به دام بیاندازند.

هر ساله با نزدیک شدن ماههای پایانی سال دو گروه در تب و تاب خرید به سر می برند. یکی مصرف کنندگان واقعی و دیگری فعالان بازار و هر دو گروه نگران از افزایش قیمت به دنبال فرصتی برای بهره بیشتر هستند بنابراین کم کم بازار فروش به گرمای مطبوع خود می رسد. البته نباید نادیده گرفت که فعالان بازار به دلیل نگاه تخصصی شان همواره در این بازار موفق تر هستند.

شنیدن خبرهای مختلف از تصمیم گیری خروج شورای رقابت از بازار خودرو، قیمت گذاری خودرو در بورس، تعیین قیمت بر مبنای واقعیت های اقتصادی عرضه و تقاضا، افزایش قیمت بر مبنای تورم نقطه به نقطه و تورم بخشی، مجوزهای قانونی برای افزایش قیمت، و ... همه از فاکتورهای هستند که افزایش قیمت خودرو در سال آینده را بدیهی می کند.

حال این که خودروسازان با توجه به  این موارد تا چه میزان اجازه افزایش قیمت دارند جای سئوال است که  به خوبی با بازار قیمتی ماههای پایانی سال بازی می کند.

از سوی دیگر برخی تصمیمات دولتی نیز تاثیر قابل توجهی در گسترش بازار خودروهای داخلی و تعیین قیمت آنها دارد تصمیماتی همچون انحصاری شدن واردات خودرو و قیمت گذاری آنها در وزارت صنعت نیز به بازار تقاضای داخلی ها تلنگر زده است و بعید نیست که بخشی از تقاضای خرید خوردوهای وارداتی به سمت خوردوهای داخلی با کیفیت سوق یابد.

كارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند كه با این وضعیت خودرو سازان داخلی خیز فروش خود را تا پایان سال بر خواهند داشت و با دردست داشتن مجوز افزایش قیمت در سال آینده نسبت به تغییرات قطعی قیمت محصولات اقدام می نمایند.

حال این که چقدر قیمت ها افزایش خواهد یافت نكته ای است که هنوز مشخص نیست ولی خودروسازان جاده مخصوص که خود را محق به افزایش قیمت خودرو می دانند تا کنون در مورد میزان  مطالبه خود برای افزایش  قیمت صحبتی نکرده اند اما به نظر می رسد با موافقت مجلس، آبی و نارنجی پوشان جاده مخصوص با افزایش 17درصدی قیمت ها در سال 94 راضی باشند.

 

 اخبار اقتصادی  -  فرارو