اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خودرو بخریم یا بفروشیم؟


قیمت‌های بازار نیز اغلب سلیقه‌ای و بی‌پایه مطرح می‌شوند. حالا در این شرایط بهترین کار کدام است؟ بخریم یا بفروشیم؟

بازار خبر: قیمت‌های بازار نیز اغلب سلیقه‌ای و بی‌پایه مطرح می‌شوند. حالا در این شرایط بهترین کار کدام است؟ بخریم یا بفروشیم؟

قانون کسب و کار می‌گوید وقتی عرضه کم می‌شود، تقاضا زیاد خواهد شد. تقاضا که افزایش یافت، قیمت بیشتر می‌شود.

این فرمول در بازار خودرو نیز صدق می‌کند. کاهش عرضه خودرو، طبیعتاً افزایش تقاضا برای این کالای پردرخواست را در پی دارد. در ادامه مشاهده می‌شود که بهای آن نیز به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

از سویی دیگر وقتی ارزش یک کالا در سطح بازار خرید و فروش زیاد می‌شود، مشتاقان فروش آن بیشتر می‌شوند. درست مانند طلا، سکه و ارز. هر زمان که قیمت اینها رو به افزایش باشد، میل به فروششان نیز بیشتر است.

اگرچه بسیاری از کارشناسان خودرو را یک کالای سرمایه‌ای تلقی نمی‌کنند، اما در شرایطی که قیمت آن هر سال 30 درصد اضافه می‌شود، شاید بتوان اندکی تغییر در این نظر اعمال کرد.

این روزها بازار در کود نسبی به سر می‌برد. قیمت خودرو به اصطلاح بازاری‌ها «پَرت» و «بی ‌هوا» است. با کاهشی که ماه گذشته در بازار رخ داد هم هیچ تکانی به بازار وارد نشد.

با تمام مسائل گفته شده، اگر شخصی دقیقاً بر سر این دو راهی مانده بود که الان وقت خرید است یا فروش می‌توان پاسخش را اینگونه داد.

در شرایط فعلی خرید خودرو منطقی‌تر از فروش آن است.  اگر می‌خواهید برای سفرهای عید خودرویی دست و پا کنید، همین یکی دو ماهه کاری انجام دهید. خرید را به به شب عید نکشانید.

در مقابل اگر قصد فروش خودروی شخصی به هر دلیل برای به دست آوردن پول آن را دارید، باز هم صبر کنید. بهمن و اسفند بهترین زمان برای فروش خودرواتان است.

اما با همه اینها هنوز هم نمی‌توان بازار آینده را به خوبی پیش‌بینی کرد. هنوز هم برخی مدل‌ها به صورت رسمی و دولتی قیمت‌گذاری نشده‌اند.

نظر دیگران

به گفته حسن زمانی افشار رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، معمولا از ابتدای فروردین هر سال تا اواخر اردیبهشت ماه بازار خودرو وارد رکود شده و بیشتر مراجعه‌کنندگان به بازار فروشنده هستند. پس از این دوره رونق بازار از ابتدای فصل تابستان آغاز و تا اواخر این فصل ادامه دارد. در این مدت با توجه به آغاز سفرهای تابستانی بیشتر مراجعان به بازار خودرو خریدار هستند.

زمانی افشار می‌گوید: پس از آن از ابتدای مهرماه با پایان یافتن سفرهای تابستانی بازار دوباره وارد رکود شده و برخی مصرف‌کنندگان خودروهای خود را برای فروش عرضه می‌کنند. از اواخر آذرماه دوره رونق بازار خودرو مجددا آغاز می‌شود. رونق بازار در بهمن ماه به اوج خود رسیده و از 15 اسفند تا تعطیلات نوروزی دوره طلایی فروش خودرو است.

مسعود خوانساری، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران نیز می‌گوید بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و مردم به امید آینده خرید و فروشی انجام نمی‌دهند. علت این موضوع عدم نقدینگی در دست مردم است.

باتوجه به اینکه دولت جدید سیاست انقباضی در پیش گرفته تا تورم را مهار کند، نقدینگی مانند قبل به کشور پمپاژ نمی‌شود. بنا بر این قدرت خرید مردم نه تنها در حوزه خودرو بلکه در زمینه‌های دیگری نظیر مسکن و سایر حوزه‌ها نیز کاسته شده است.


ویدیو مرتبط :
چگونه در اینترنت وسایل دست دوم بخریم یا بفروشیم ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خودرو دوگانه‌سوز بخریم یا بنزینی؟



 

 

 

خودرو دوگانه‌سوز بخریم یا بنزینی؟

 

خودروهای بنزینی در یک سال بیش از یک میلیون و880 هزار تومان در سال هزینه سوخت دارند، این در حالی است که هزینه خودروهای دو گانه سوز در سال کمتر از یک میلیون و100 هزار تومان برآورد می‌شود.

هزینه سوخت خودرو های10 تا 20 میلیون تومانی بنزینی در مقایسه با خودروهای دوگانه سوز در این رده قیمت، به طورمتوسط در ماه 70 درصد بیشتراست.

محمودی ـ کارشناس بازار خودرو ـ با بیان این مطلب گفت: این رقم  با احتساب بنزین دو نرخی لیتری 400 و 700 تومان و گازهرمتر مکعب  300 تومانی است که اگر یک خانواده دارنده خودرو بنزینی به طور متوسط  30 هزار کیلومتر در یک سال با خودرو خویش پیمایش داشته باشد، باید ماهیانه برای بنزین 157 هزار تومان بپردازد؛ این درحالی است که هزینه سوخت خودروهای دوگانه‌سوز، ماهیانه 90 هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: در واقع خودروهای بنزینی در یک سال بیش از یک میلیون و880 هزار تومان در سال هزینه سوخت دارند، این در حالی است که هزینه خودروهای دو گانه سوز در سال کمتر از یک میلیون و100 هزار تومان برآورد می‌شود.

وی یادآورشد: در واقع دارندگان خودروهای دو گانه سوز با پرکردن هر باک گاز، 40 درصد هزینه های خانواده های خویش را در ماه نسبت به خودروهای بنزینی کاهش می دهند که در مسافت طی شده یک سال این کاهش هزینه کاملا ملموس‌تر است.

این کارشناس خودرو با بیان این که به طور متوسط افراد در سال با خودرو خویش 20 هزار کیلومتر مسافت طی می کنند، افزود: با محاسبات به عمل آمده مشخص شده است هزینه خودروهای بنزینی در رده قیمتی 10 تا 20 میلیون تومانی  در 20 هزار کیلومتر پیمایش طی یک سال؛ ماهیانه 98 هزار  تومان و اما دوگانه سوزها ماهیانه 60 هزار تومان است.  

محمودی با اشاره به تثبیت نرخ آزاد بنزین در آینده، یادآور شد: اگر بنزین را تنها با احتساب نرخ آزاد 700 تومانی در نظر بگیریم به طور تجربی ثابت شده است هزینه دارندگان خودروهای بنزینی در هفته با 500 کیلومتر مسافت طی شده؛ 35 هزار تومان است اما هزینه دارندگان خودروهای دو گانه سوز در هفته با500 کیلومتر مسافت طی شده ، 11 هزار تومان است با این اوصاف ، هزینه خودروهای بنزینی در هفته به طور تجربی با احتساب نرخ بنزین آزاد بیش از دو برابر خودروهای دوگانه سوز خواهد بود.

وی با اشاره به این که هرچند خودروهای دوگانه سوز با توجه به این که گاز عرضه شده استاندارد بالایی نداشته با مشکلاتی روبروست، تاکید کرد: افراد با سوخت یارانه ای به سفرهای درون و برون شهری می روند اما چنانچه با سوخت آزاد بخواهند جابه جا شوند فواید خودروهای دو گانه سوز در کاهش هزینه های خانواده محسوس تر خود را نشان می دهد...../تحلیل:عصرایران