اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خودروهای خارجی ارزان نمی شوند


تعرفه واردات خودروهای هیبردی صفر نشده است.

خبرآنلاین: تعرفه واردات خودروهای هیبردی صفر نشده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشار خبر کاهش عوراض واردات خودروهای هیبریدی به صفر درصد، موجب شد تا صفی از تقاضا برای ثبت سفارش واردات این نوع خودروها ایجاد شود. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، سودبازرگانی واردات خودروهای هیبریدی صفر شده است ولی مسولان گمرک اعلام می کنند که حتی ابلاغیه کاهش سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی نیز در کتاب تعرفه ها نیامده است. حتی در صورتی که سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی به صفر کاهش پیدا کند، بازهم عوراض ورودی گمرکی باقی می ماند.

این خبر اشتباه منجر به افزایش مراجعات به گمرک شده است. حتی گزارش های رسمی تایید می​کند پس از انتشار این خبر، مراجعات نمایشگاه داران به گمرک هم افزایش پیدا کرده است ولی براساس آنچه در کتاب تعرفه واردات کالاها آمده، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی هیچ تغییری نکرده است. حتی در صورتی که سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی هم کاهش پیدا کند، این اتفاق باید به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شود ولی چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است.

تعرفه واردات گمرکی شامل عوارض ورودی و سودبازرگانی می شود. در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای 1500 سی سی حدود 40 درصد است. بنابراین در شرایطی که عدد 4 درصد حق ورودی کالا از این تعرفه کسر شود، 36 درصد باقیمانده به عنوان سود بازرگانی اعمال می شود. سود بازرگانی برای حمایت از تولید و همچنین کنترل بازار از سوی دولت و مجلس اعمال می شود.

به گفته آنوش رحام کارشناس حوزه گمرکات، برای بدست آوردن نرخ سود بازرگانی هر کالا با کم کردن ٤ درصد حقوق پایه گمرکی مصوب مجلس از تعرفه (حقوق ورودی) آن کالا میزان سود بازرگانی آن مشخص می شود. در مورد خودروهای هیبریدی از آنجاییکه تعرفه ( حقوق ورودی)خودروهای هیبریدی و برقی در کتاب مقررات سال ٩٣ چهار درصد است مشخصا سود بازرگانی آن صفر محاسبه شده و برای واردات خودروهای هیبریدی، دولت با حذف سودبازرگانی تنها٤ درصد تعرفه یا حقوق ورودی  و میزان ٨ درصد مالیات ارزش افزوده برای واردات این نوع خودروها اخذ می کند.   

براساس این اطلاعات فعلا خبری از کاهش قیمت خودروهای خارجی و حتی خودروهای هیبریدی نخواهد بود.


ویدیو مرتبط :
با پول خودروهای داخلی چه خودروهای خارجی می توان خرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سود ۳۰ میلیون تومانی واردات ارزانترین خودرو خارجی/ جدول ارزان ترین خودروهای وارداتی شهریور



سود ۳۰ میلیون تومانی واردات ارزانترین خودرو خارجی/ جدول ارزان ترین خودروهای وارداتی شهریور

بازرگانی - گرانی خودرو، سود واردات خودروهایی که با ارز دولتی وارد می شوند را نیز افزایش داده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نگاهی به ارقام مندرج در جدول خودروهای وارداتی به کشور که توسط گمرک منتشر شده شامل خودروهایی است که با قیمتی زیر 14 هزار دلار به کشور وارد شده اند، البته این خودروها در حال حاضر با قیمت هایی بین 46 تا 76 میلیون تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

نکته قابل توجه اینکه در این فهرست دو دستگاه تویوتاپرادو با قیمتی حدود 12 هزار دلار به ثبت رسیده که البته با قیمت عمده پرادوهای وارداتی به کشور فاصله ای حدود 22 هزار دلاری دارد (متوسط قیمت واردات هر دستگاه پرادو به کشور حدود 32 هزار دلار بوده است است)، البته حتی خودرویی 32 هزار دلاری زمانی که با قیمتی حدود 155 میلیون تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد با احتساب نرخ ارز دولتی قیمتی معادل 39 میلیون تومان خواهد داشت که بعد از پرداخت انواع عوارض و هزینه های مترتب قانونی تا مرحله پلاک کردن در نهایت قیمت تمام شده آن به 70 میلیون تومان رسیده و سودی معادل 70 میلیون تومان برای وارد کننده در پی خواهد داشت.

از این یک مورد خاص که عبور کنیم متوسط سود واردات خودروهای ارزان قیمت با احتساب ارز رسمی که در آمار گمرک درج شده، به طور متوسط سودی معادل 32 میلیون تومان به ازای هر دستگاه برای وارد کنندگان به همراه داشته است.

یعنی واردات 206 دستگاه خودروی ام جی 550 که در چین تولید می شود به رقمی معادل 7 میلیارد تومان می رسد./خبرآنلاین

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران