اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خودرو، همچنان روی دنده بی‌قیمتی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

خودرو، همچنان روی دنده بی‌قیمتی 

آرمان: تعیین قیمت خودرو باز هم به تعویق افتاد، هرچند این خبر تازه‌ای نیست، چرا که از یک ماه قبل ابتدا بحث بر سر نهاد تصمیم‌گیر در تعیین قیمت خودرو و سپس مساله جلسه شورای رقابت برای بررسی پیشنهاد‌های ارائه شده درخصوص قیمت، خودرو را خبرساز کرده بود. 

در این میان در حالی که روز گذشته مهلت یک‌ هفته‌ای شورای رقابت به خودروسازان برای ارائه مستندات به این شورا به پایان رسید، همچنان خبری از جلسه شورای رقابت نشد و این شائبه را تقویت کرد که این شورا برای بررسی مستندات خودروسازان، جلسه خود را قدری به تعویق انداخته است. البته چند روز قبل نیز رئیس‌جمهوری در جلسه‌ 7‌صبح خود با دو خودروساز بزرگ برخی از این مشکلات را بررسی کرده بود و باز هم مهلت تازه‌ای به خودروسازان اعلام شده بود تا قیمت‌های خود را کاهش دهند. 

در همین رابطه قائم مقام وزیر صنعت عنوان کرده است که تعیین تکلیف قیمت خودرو به یکشنبه هفته آینده موکول شده است.

به این ترتیب بررسی قیمت خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. مسعود موحدی عنوان کرده است: با هماهنگی انجام شده با سازمان حمایت در قالب کارگروه‌های تخصصی مستندات خودروسازان مورد بررسی قرار گرفته و قیمت نهایی اعلام خواهد شد. به گزارش تسنیم، وی گفت: با توافقات انجام شده با رئیس شورای رقابت به طور حتم تا پایان سال به یک دستورالعمل جامع در قیمت‌گذاری خودرو دست پیدا خواهیم کرد.

فقط فرمول قیمت‌گذاری پیشنهاد شد

در همین رابطه دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه روز گذشته 2 شرکت بزرگ خودروساز، فرمول پیشنهادی تعیین قیمت خودرو را به شورای ملی رقابت ارائه کردند، گفت: پیشنهادی در مورد کاهش قیمت خودرو به این شورا ارائه نشده است.

به گزارش فارس، احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: روز گذشته خودروسازان فرمول قیمت‌گذاری خودرو را به شورای رقابت پیشنهاد کردند که منتظریم این شورا با بررسی آن، نظر خود را اعلام کند و فرمول نهایی را برای تعیین قیمت به سازمان حمایت ارائه دهد.

وی تصریح کرد: در فرمول قیمت‌گذاری خودرو مواردی مانند قطعات منفصله وارداتی، استهلاک، هزینه‌های عمومی و سایر هزینه‌های مرتبط با قیمت خودرو دیده شده است. نعمت‌بخش افزود: طبق قانون برنامه پنجم، قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری باید توسط دولت صورت گیرد و در این راستا شورای رقابت معتقد است، قیمت‌گذاری خودرو باید توسط این شورا انجام شود. در همین میان قیمت جدید 3 خودروی داخلی اعلام شد. به گزارش ایسنا، بر این اساس پاژن با صندلی و کنسول موسوئی 44 میلیون تومان، پاژن با صندلی و کنسول ساده 42 میلیون تومان و G5 معادل 115 میلیون تومان اعلام شده است. 

در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودروی کشور از کاهش 10 درصدی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار خبر داد. حسن زمانی افشار اظهار کرد: از ابتدای هفته جاری تاکنون قیمت خودروهای داخلی و وارداتی به طور میانگین 10‌درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه با توجه به نزولی بودن نرخ ارز بازار خودرو به طور کامل قفل شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود و مصرف‌کنندگان همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. با وجود این کاهش قیمت به نظر می‌رسد همچنان بازار خودرو منتظر قیمت‌های جدید قانونی است که قرار است هفته آینده توسط شورای رقابت اعلام شود.

کاهش جزئی معنی ندارد

اما در این میان یکی از اعضای شورای رقابت معتقد است که در شرایطی که قیمت خودرو ۱۰۰ تا ۱۲۰‌درصد افزایش یافته، کاهش جزئی قیمت‌ها معنی ندارد. به گزارش فارس، نادر قاضی‌پور در مورد تعیین قیمت جدید خودروها با همکاری شورای رقابت و سازمان حمایت اظهار کرد: خودروسازان قیمت محصولاتشان را 100 تا 120‌درصد افزایش داده‌اند و در چنین شرایطی درست نیست که حرف از کاهش جزئی قیمت خودرو مطرح شود.

وی با بیان اینکه خودروسازان مدارک خود را برای تعیین قیمت جدید محصولاتشان به شورای رقابت ارائه کرده‌اند، تصریح کرد: آنالیز قیمت خودروها به این شورا ارائه شده که بر مبنای آن در مورد قیمت‌های جدید تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین عضو شورای ملی رقابت با بیان اینکه کاهش ۱۰ تا ۳۰درصدی قیمت خودرو امکان‌پذیر است، عنوان کرده است که شورای رقابت کف و سقف قیمت خودرو را تعیین می‌کند

. به گزارش فارس، محمد علی مددی در مورد دستور رئیس‌جمهوری برای کاهش قیمت خودرو و نقش شورای رقابت، اظهار کرد: مدارک خودروسازان روز گذشته به شورای رقابت ارائه شد تا برای تعیین قیمت خودرو توسط این شورا مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا رئیس سازمان حمایت عنوان کرده است که خودروسازان مکلف هستند براساس مصوبه قبلی دولت در مورد قیمت‌گذاری خودرو کار خود را ادامه دهند و تا زمانی که دستورالعمل جدید شرایط جدید را دیکته کند دستورالعمل‌های قبلی پابرجا است.

49‌هزار خودرو صادر شد

در شرایط نوسان قیمت خودرو و نبود قیمت قانونی برای آنها اما تجارت این محصول همچنان وضعیت خوبی دارد. آمارهای گمرک ایران از واردات 38‌هزار و 399 دستگاه خودرو به کشور در 11 ماهه اول سال جاری و صادرات 49‌هزار دستگاه به خارج در همین مدت خبر می‌دهد. طبق گزارش مهر، گمرک ایران اعلام کرد: طبق آمار مقدماتی 11 ماهه اول سال جاری، میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی مبلغ 5‌هزار و 884 دلار بوده كه نسبت به سال گذشته با افزایش 57/12‌درصدی مواجه بوده است. 

امارات، کره‌جنوبی و کویت 3 مبدا اصلی واردات خودرو به ایران در 11 ماهه امسال بودند، اگرچه سهم فقط دو کشور امارات و کره‌جنوبی از واردات خودروی ایران به حدود 85‌درصد رسید. در این میان و به دنبال جلسه روز یكشنبه رئیس‌جمهوری كه در وزارت صنعت،معدن و تجارت برگزار شد، آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند دیروز قیمت انواع پراید رو به كاهش گذاشت. به گزارش ایلنا، شیب نزولی قیمت خودروهای داخلی و کاهش قیمت خودروهای خارجی طی یک هفته اخیر همچنان ادامه دارد./آرمان

 


ویدیو مرتبط :
خسروتاج: هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دنده عقب‌گرفتن آسان با فناوری نامرئی‌سازی صندلی عقب خودرو



دنده عقب‌گرفتن آسان با فناوری نامرئی‌سازی صندلی عقب خودرو

گروهی از دانشمندان دانشگاه «کیو» در ژاپن فناوری جدیدی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند دنده عقب گرفتن را برای رانندگان آسان تر کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در زمان دنده عقب گرفتن، تنها بخش کوچکی از مسیر قابل مشاهده بوده و بسیاری از منظره را صندلی عقب خودرو اشغال می‌کند.

سیستم تجربی این محققان از دوربین‌های فیلمبرداری دید عقب در پشت خودرو برخوردار است که به یک پروژکتور در پشت خودرو و زیر صندلی جلو متصل است.

کارکرد این دستگاه بگونه‌ای است که رانندگان با برگرداندن سر خود به عقب، منظره واقعی را از شیشه عقب خودرو و ادامه تصویر را از ویدیویی که بر روی صندلی پشت قرار گرفته است،‌ مشاهده می‌کنند. به عبارت دیگر، این کاربران می‌توانند تصویر بیشتری از آنچه در پشت ماشین قرار دارد، بدون آن که صندلی عقب، فضایی از منظره را اشغال کرده باشد، ببینند.

یک رایانه آنبرد نیز اندازه‌ای را که ویدئو باید نمایش دهد و امکان دستیابی به یک تصویر کامل و شفاف را فراهم کند، می‌سنجد.

این محققان در تلاشند راننده از یک تصویر 360 درجه‌یی از منظره عقب خودرو برخوردار باشد و امیدوارند که نمونه تجاری آن تا پنج سال آینده آماده شود./ایسنا