اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خوب و بد تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه



 

 

 

خوب و بد تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه

 

مصطفی بدرالسادات - طرح تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه که اخیرا در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است از جمله مصوباتی است که به نظر می رسد در بررسی آن، کار کارشناسی مناسبی صورت گرفته است:

1- هر چند با تعطیلی یک روز، از تعداد ایام درسی مدارس کاسته می شود ولی واقعیت این است که پروسه آموزش و پرورش، صرفا در آموزه های درسی و مدرسه خلاصه نمی شود و افزایش تعطیلات روتین هفته از یک روز (جمعه) به دو روز (پنجشنبه و جمعه) این امکان را به دانش آموزان ابتدایی می دهد که زمان بیشتری را در کانون خانواده باشند و از مواهب آن بهره بیشتری ببرند.

2- هر چند پایه ای ترین آموزش ها در مقطع ابتدایی صورت می گیرد ولی مواد درسی آن به گونه ای نیست که با تعطیلی یک روز بیشتر در هفته لطمه ای به روز آموزش های رسمی وارد شود. وانگهی با اندک تغییری در برنامه های سایر ایام هفته می توان هرگونه کم و کسری را هم جبران کرد.

3- تعطیلی آخر هفته به معلمان ابتدایی این امکان را می دهد که به ادامه تحصیل و شرکت در دوره های آموزشی و مهارت افزایی بپردازند و یا دستکم استراحت و تجدید قوا نمایند که در هر حال، بهره وری و کارآیی آنها در طول هفته و سرکلاس ها بالاتر می رود و سطح کیفی آموزش ارتقا می یابد.

4- خالی شدن مدارس از آموزش های اجباری در روزهای پنجشنبه، پتانسیل های خوبی را برای آموزش و پروش، اولیا و مربیان و اهالی محل مدرسه ایجاد می کند که بتوانند از امکانات و ظرفیت های خالی پنجشنبه ها در راستای برنامه های فرهنگی و فوق برنامه های تربیتی و ... استفاده کنند.

5- از منظر مسایل برون مدرسه ای نیز می توان گفت که این مصوبه تاثیرات خاص خود را خواهد داشت، از جمله کاهش بار ترافیک شهری در ساعات ابتدایی روز، افزایش سفرهای کوتاه مدت آخر هفته و رونق صنعت گردشگری داخلی و اماکن تفریحی مانند شهربازی ها، سینماها و نظایر آن. کمااینکه همین الان هم وقتی دو روز پشت سر هم تعطیل می شود، حجم سفرها به شدت افزایش می یابد.

به علاوه والدینی که در تهران پنجشنبه ها را تعطیل هستند و مجبور بودند بچه های خود را به مدرسه ببرند و بیاورند، فرصت بیشتری برای استراحت و در کنار خانواده ماندن خواهند داشت.

گذشته از این مسایل، نکات ریز دیگری نیز وجود دارد که احیانا باعث ایجاد مشکلاتی برای برخی خانواده ها شود که جا دارد فکری هم برای آنها شود.

هم اکنون در تهران، بسیاری از مراکز مانند بانک ها و مراکز خدماتی دولتی روزهای پنجشنبه دایر هستند. در سایر نقاط کشور نیز پنجشنبه ها تعطیل اداری نیست.

والدین شاغلی که پنجشنبه ها هم سرکار هستند تا پیش از این دغدغه نگهداری کودکان ابتدایی خود در پنجشنبه را نداشتند زیرا آنها سرکار می رفتند و بچه ها به مدرسه.

اما اکنون آنها با مشکلی به این عنوان که "پنجشنبه ها بچه هایمان را چه کار کنیم؟" مواجهند. البته با توجه به پیوندهای خانوادگی و فامیلی به ویژه در شهرستان ها این مشکل برای بسیاری قابل حل است اما در شهرهای بزرگ به ویژه برای زوج هایی که هر دو شاغل اند و کسی را هم برای نگهداری بچه هایشان ندارند کار مشکل می شود.

از این رو شاید لازم باشد برای این قبیل خانواده ها، تمهیداتی در همان مدارس بچه هایشان اندیشیده شود تا این طرح خوب دچار حاشیه ها نشود ؛ تمهیداتی مانند برگزاری فوق برنامه های اختیاری پرورشی و تفریحی در روزهای پنجشنبه.../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه ازسال آینده



 

 


مدارس

 

 

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش از بررسی طرح ساماندهی ساعات درسی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این طرح در صورت تصویب شورای عالی از فروردین سال آینده در برخی مدارس ابتدایی به شکل آزمایشی اجرا می شود.

مجید قدمی در گفتگو با مهر افزود: این طرح "ساماندهی ساعات آموزشی در روزهای پنجشنبه" نام دارد و قرار است در صورت تصویب، چهار زنگ 45 دقیقه ای از روز شنبه تا چهارشنبه به ساعات درسی دانش آموزان دوره ابتدایی اضافه شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ساعت آموزشی مدارس ابتدایی 8 تا 12 است که در صورت اجرای طرح، مدارس می توانند یک ربع به هشت فعالیت خود را آغاز و تا 12:30 به اتمام برسانند و بدین ترتیب 45 دقیقه به ساعات آموزشی در طول هفته اضافه شود که جایگزین چهار ساعت آموزشی روز پنج شنبه است.

قدمی ادامه داد: به دلیل تفاوت افق صبح در کشور، پیشنهاد ما این بود که ساعت شروع مدارس به عهده مدیران آموزش و پرورش استانها باشد.

افزایش 30 ساعت آموزشی

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: اگر ساعات آموزشی بدین ترتیب اضافه شود در هفته پنج ساعت خواهد شد که بدین ترتیب 30 ساعت به ساعات آموزشی در طول سال اضافه می شود که به نفع دانش آموزان است.

قدمی با بیان اینکه این طرح در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده گفت: در واقع تعطیلی پنجشنبه به معنای بسته شدن مدارس نیست، بلکه قرار است این روز برای کلاسهای جبرانی، فعالیتهای فرهنگی و اردویی دانش آموزان و کلاسهای دانشگاهی و ضمن خدمت فرهنگیان باشد.

وی درباره نگرانی والدین شاغل که روزهای پنجشنبه تعطیل نیستند، افزود: مدارس در روز پنجشنبه باز هستند و دانش آموزان می توانند در فعالیتهای فرهنگی، پرورشی و آموزشی شرکت کنند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکثر مدارس ابتدایی در دنیا دو روز در هفته تعطیل هستند، گفت: اگر این طرح بدرستی اجرا شود قطعا موفقیت آمیز خواهد بود.

قدمی در پاسخ به این سئوال که " آیا اجرای این طرح نیاز به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد؟" گفت: خیر این طرح با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش قابل اجراست.

وی درباره زمان شروع این طرح نیز گفت: در صورت اجرای این طرح در جلسه بعدی شورای عالی، احتمالا از ابتدای سال 1390، این طرح به صورت آزمایشی در برخی از مدارس اجرا شود و در سال تحصیلی آینده به همه مدارس تعمیم داده شود..../تحلیل:عصرایران