اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خوب شد نشد!



اخبار,اخبار سیاسی,جایزه صلح نوبل

 
علی رغم برخی پیش بینی ها محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان جایزه‌ صلح نوبل را نبرد.

 

آفتاب یزد در گزارش خود به دلیل این موضوع پرداخته و این پرسش را مطرح ساخته اگر او جایزه را می برد در داخل واکنش‌ها چه بود؟


  سال 2003 بود. وقتی خبر آن، تیتر یک روزنامه‌های راست و چپ شد، غوغایی به پا کرد. همه با دست، عکس او را نشان می‌دادند و می‌گفتند که برنده جایزه بین‌المللی شد!


اگرچه یک قرن از اهدای جایزه صلح نوبل می‌گذشت، اعطای آن جایزه صلح نوبل را بیش از پیش برسر زبان‌ها انداخت و البته از سویی دیگر نوع نگاه‌ها به نحوه برگزیدگان این جایزه را هم تغییر داد.


اما حقیقت این است که این نوبل، نوبلی نیست که کسی بخواهد از آن بگذرد و عطایش را به لقایش ببخشد.


یک انتظار
زمان گذشت و گذشت تا قرعه فال را به نام دیپلمات و سیاستمداران سال 2015 زدند. با این تفاوت که اینبار برخلاف سالهای گذشته، مقامات ایرانی نیم نگاه‌های خوش بینانه‌ای به نوبل امسال داشتند، چرا که نام وزیرخارجه کشورمان هم، در بین کاندیداها به چشم می‌خورد. از" ظریف" و "کری" گرفته تا "مرکل" و" پاپ"، همه در لیست کسانی بودند که به عنوان برندگان احتمالی جایزه صلح امسال قرار گرفتند.


از آنجایی هم که طبق یک عادت قدیمی، ایرانی‌ها و کشورهای خاورمیانه اگر قرار است برنده جایزه‌ای از جنس نوبلی اش باشند، بیشتر، جایزه‌های از نوع صلحش را ازآن خود می‌کنند! خیلی از مردم کشورمان چشم انتظار این جایزه بودند تا به مرد دیپلماسی ایران برسد. آن هم بعد از تلاش‌های جانانه "محمد جواد ظریف" در دوسال مذاکره با گروه 1+5.


انتخاب چهار کمیته تونسی
اما با تمام این اما و اگرها و گمانه‌زنی‌ها، بحث برانگیزترین و چالشی ترین جایزه نوبل 2015 هم صاحب اصلی خود را شناخت وبه هیچ یک از سرشناسان عرصه سیاست و موعظه! نرسید بلکه 4 تشکل غیردولتی- صنفی تونس این جایزه را از آن خود کردند، کمیته چهارجانبه برگزارکننده گفتگوهای ملی (آشتی ملی) تونس در میان گمنامی و به دور از تبلیغات رسانه‌ها، انتخاب برنده صلح امسال بود تا بار دیگر شائبه مرموز و غیرمترقبه بودن، برگزیده شدن پیروز صلح نوبل جهان را بر سر زبان‌ها بیندازد.


گفته می‌شود که این کمیته چهار جانبه تونسی، عامل اصلی در نقشه راه احزاب سیاسی در این کشور بعد از بهار عربی بوده و در راستای طی مسیر صلح گام‌های ارزنده‌ای برداشته است.


کمیته‌ای که متشکل از اتحادیه‌های مختلفی چون اتحادیه کار، صنایع و بازرگانی، انجمن دفاع از حقوق بشر و کانون وکلای تونس بود، این بار فراتر از نام‌های قدرتمندان سیاسی و مذهبی درخشید و خود را پیشوای صلح در جهان معرفی کرد و مردمان کشورش را هم خشنود از این انتخاب فرخنده، ساخت.


چرا نشد؟!
اما چرا در میان هیاهوی اسامی و البته رخداد با ارزشی چون مذاکره‌های دوساله ظریف و کری و توافق تاریخی ایران و 1+5، نام وزیر خارجه کشورمان و همتای آمریکایی اش برای گرفتن سکه زرین منقش به چهره نوبل،خوانده نشد؟ و یاچرا مرکل که او را این روزها به نام ناجی پناهندگان سوری می‌شناسند شایسته تقدیر، به عنوان منادی صلح‌طلبی در شرایط بحرانی خاورمیانه لقب نگرفت؟ و یا چرا "پاپ" که ید طولایی در موعظه و سخنرانی‌های صلح جویانه و دادن بشارت به جهانی آرام و فارغ از کینه و جنگ دارد بر سپهر صلح 2015 ندرخشید؟
آیا به راستی می‌توان گفت که انتخاب‌های برندگان جایزه صلح نوبل همگی سیاسی و با برنامه ریزی قبلی صورت می‌گیرند؟ اگرچنین است آیا انتخاب نشدن جان کری و ظریف هم ناشی از همان نوع نگرش سیاسی هیئت داوران در انتخاب فرد اول صلح طلب سال است؟ اگر مسئولین این جایزه نسبت به مقامات دولتی ایران و انتخاب کردنشان به عنوان بهترین صلح جوی جهان نگاه خوبی ندارند، پس چرا جان کری آمریکایی و یا مرکل آلمانی هم ازلیست مقامات به زعم برخی مغرض هیئت انتخابی جایزه صلح نوبل، خط خوردند؟ و یا شاید بالعکس برگزیده شدن چهار کمیته تونسی دال براین است که اتفاقا در این انتخاب‌ها فرایندی سیاسی صورت نمی‌گیرد.


به هر حال باید پذیرفت که گاهی اقدامات کمیته‌ای که در انتخاب و گزینش این افراد دخیل اند از سوی بسیاری عجیب و غیرمنتظره است هرچند که در واقعیت آنقدرها هم عجیب و بی‌برهان این انتخاب‌ها صورت نگیرد.


همه این صحبت‌های ضد و نقیض درباره نحوه گزیش مرد صلح جهان در حالی مطرح می‌شود که کمیته امسال برگزاری جایزه صلح، با یک تغییر هم همراه شد و آن رفتن رییس پنج ساله این کمیته و جانشینی یک نروژی از نوع محافظه کارش به جای او بود، حال پرسشی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا این تغییردر ریاست کمیته هم ممکن است در گزینش برنده جایزه صلح نوبل تاثیرگذار باشد؟


دلم می‌خواست ظریف شود
صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی درباره انتخاب برنده صلح نوبل امسال، به آفتاب یزد گفت: " ما ایرانیان به جز تندروهایی که ضد توافق هسته‌ای بودند، خیلی دوست داشتیم که ظریف، جایزه صلح نوبل را می‌برد، چرا که در طول 20 ماه مذاکره، او نقش بسزایی در این توافق داشت و این توافق بعد از 36 سال، سبب تنش‌زدایی میان ایران و غرب شد."


وی اضافه کرد: "اما اینکه چرا این 4 نهاد در تونس به عنوان برنده صلح نوبل انتخاب شدند به این دلیل بود که آنها اجازه ندادند بهار عربی به سرنوشتی که در کشورهای دیگر انقلاب کننده دچار شد، دچار شود. در کشورهای عربی جنبش‌های رادیکال باعث ورود ارتش به معرکه شدند و همین موضوع باعث سرکوب انقلاب، در لیبی، سوریه، مصر و یمن و... بود در حالی که تونس در میان همه این کشورها از گردنه متزلزل بعد از انقلاب، عبور کرد و توانست حداقلی از دموکراسی را با کمک این چهار نهاد در خود ایجاد کند."


بنابراین اگرچه من شخصاً تمایل داشتم آقای ظریف، برنده جایزه صلح نوبل باشد اما این جایزه نوش جان این چهار نهاد تونس!"


صادق زیباکلام تاکید کرد: "تصمیم هیئت داوران تصمیمی درستی بوده است. "


وی درباره این سوال که همیشه در داخل کشور به سیاسی بودن جایزه صلح نوبل اعتراض می‌شود، آیا عدم انتخاب ظریف و جان کری را هم می‌توان در قالب این اعتراض‌ها گنجاند؟ پاسخ داد:"خیر، تلاش‌های جان کری و ظریف را از یک جنس و در یک سبد نمی‌توان قرارداد.اگر هدف جایزه صلح نوبل راگسترش دموکراسی، عدالت و یا تامین منافع اقلیت‌ها و گروههای خاص مثل زنان و قومیت‌ها بدانیم، این 4 نهادتونسی شایسته انتخاب شدن بودند. "


وی درباره تغییرات اخیر در کمیته انتخابات صلح نوبل و تاثیر آن در اعلام نشدن نام ظریف و کری در جایزه صلح امسال هم گفت: " ممکن است چنین تغییری تاثیرگذار باشد اما اگر به تاریخ اهداف جایزه صلح نوبل توجه کنیم در عین حال که ظریف و جان کری لیاقت این جایزه را داشتند اما اقدام 4 کمیته تونس به این اهداف نزدیک‌تر بوده است."


دلیل انتخاب شدن و نشدن
فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل هم دراینباره به آفتاب یزد گفت: "در این جا دو سوال مطرح می‌شود یکی اینکه چرا انتخاب ظریف و جان کری صورت نگرفت و دیگری آنکه چرا کمیته چهار جانبه تونس انتخاب شد؟"


وی توضیح داد: "باید بپذیریم، در مذاکرات 2 ساله اخیر مشکل بزرگ ما لغو تحریم‌ها بود، درحالی که جهان به‌دنبال لغو برخی تهدیدها است."


وی ادامه داد:"اما اینکه چرا این جایزه به تونس داده شد به خاطر این بود که این کشور تنها کشوری است که بحران عربی را کنار گذاشت و با مسالمت، توانست رعایت عدالت و برابری را با مخالفان خود داشته باشد. از سوی دیگر تونس سعی کرد در قالب حکومت‌های دیکتاتوری اکثریتی عمل نکند، این کشور با کمک این چهار کمیته‌ بود که توانست سد تروریسم را به ملایمت کنار بزند."


مجلسی با تاکید بر اینکه جایزه صلح باید به کشور یا فرد صلح طلب داده ‌شود گفت:" انتخاب کمیته‌های تونسی دلیلی بر سیاسی بودن این جایزه نیست و اتفاقا عکس آن را به اثبات می‌رساند. "


مجلسی همچنین درباره دلیل انتخاب نشدن کسانی چون پاپ و مرکل به ما گفت: "پاپ سخنرانی‌های صلح‌طلبانه می‌کند ولی قدرت اجرایی ندارد و گروه تونسی هم بیش‌از نامزدهایی مثل مرکل، اقدام عملی تر انجام داد."


وی درباره تغییر رئیس هیئت انتخابیه برندگان صلح و تاثیر آن در برگزیده نشدن ظریف در این جایزه هم پاسخ داد: "تصور ما از ریاست نباید تصور خاصی باشد که یک نفر مثل رئیس، انتخاب کننده کسی است که با تغییرش، فرد انتخاب شده هم تغییر می‌کند بلکه رئیس هیئت داوران هم فقط یک رای بیشتر ندارد و صرفاً نقش نظم دهنده به جلسه را برعهده خواهد داشت، بنابراین، تغییرات در ریاست هیئت داوری ارتباطی با این انتخاب نمی‌تواند داشته باشد."


این کارشناس ادامه داد: "البته باید بپذیریم در انتخاب‌های جایزه صلح نوبل ممکن است احساسات نفرات انتخاب کننده، غالب شود اما این به معنای غرض‌ورزی نیست."


هرچند ظریف اکنون جایزه صلح نوبل را ازآن خود نکرده است اما شاید این موضوع او را از یک اتهام زنی تازه هم رهانده باشد چراکه معلوم نبود اگر ظریف به صورت مشترک با کری موفق به دریافت این جایزه می‌شد قرار بود تا بعد از آن، تندروهای داخلی علیه او چه بگویند.

 

 اخبار سیاسی -  آفتاب  یزد 


ویدیو مرتبط :
مرگ السا ی آتش(ساخت خودم زیاد خوب نشد)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمایشگاه مطبوعات خوب آغاز نشد



 

نمایشگاه مطبوعات خوب آغاز نشد

 

مهدی فضائلی در حاشیه دومین روز از هفدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها که در مصلی تهران در حال برگزاری است، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آنچه که من دیدم نشان می دهد که نمایشگاه هنوز شروع نشده است و دلایل آن را نمی دانم، اما به نظرم نمایشگاه شروع خوبی ندارد.

مدیرعامل موسسه سروش درباره نحوه چیدمان غرفه ها، جایگاه خبرگزاریها و مطبوعات داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال گفت: تنها می توانم بگویم چیدمان نمایشگاه امسال خیلی جدید است.

وی در پایان تصریح کرد: به اعتقاد من نمایشگاه امسال می توانست مطلوب تر و بهتر برگزار شود.... / خبرگزارى مهر