اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خلیج‌فارس در حال خفه شدن است



اخبار,اخبار اجتماعی , خلیج فارس

عضو هیئت علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: پساب‌های خانگی، کشاورزی و شرایط نامطلوب رودخانه‌ها، تغییرات بیش از حد و نامطلوب از منابع زنده و غیرزنده دریائی، حمل و نقل و تردد دریائی، خطوط لوله نفت، وقوع چند جنگ منطقه‌ای و به آتش کشیده شدن چاه‌های نفت منطقه و موارد بسیار متعدد دیگر شرایط زیست‌محیطی منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان را به حد غیرقابل قبولی تنزل داده است.

دکتر سعید تمدنی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان به لحاظ اهمیت استراتژیک و وجود بیش از ۶۵ درصد از کل نفت جهان و ۳۴ درصد از گاز جهان و صادرات روزانه ۲۵ میلیون بشکه نفت که حدود ۲۱ میلیون بشکه آن توسط نفتکش‌های غول‌پیکر و از طریق دریا حمل می‌شود، همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است، با توجه به وجود هشت کشور ساحلی موجود در کنار این دریاها و استقرار فعالیت‌های مختلف این کشورها در حاشیه دریا و یا در داخل آن، موجب شده که بررسی این منطقه با لحاظ کردن این کشورها مدنظر قرار گیرد.

تمدنی با اشاره چالش‌های زیست‌محیطی در خلیج‌فارس و دریای عمان تاکید کرد: وضعیت محیط ساحلی و دریائی در تمامی مناطق متأثر از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و شرایط امنیتی در جوامع انسانی است. لذا نگاهی اجمالی به این فعالیت‌ها و عواقب مخرب ناشی از این فعالیت‌ها می‌تواند تصویر روشنی از شرایط محیطی و زیستی آن منطقه ارائه دهد.

وی با اشاره به ورود انواع آلاینده‌های ناشی از توسعه صنعتی که مهم‌ترین آن مربوط به فعالیت‌های نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع در منطقه است، افزود: پساب‌های خانگی، کشاورزی و شرایط نامطلوب رودخانه‌ها، تغییرات بیش از حد و نامطلوب از منابع زنده و غیرزنده دریائی، حمل و نقل و تردد دریائی، خطوط لوله نفت، وقوع چند جنگ منطقه‌ای و به آتش کشیده شدن چاه‌های نفت منطقه و موارد بسیار متعدد دیگر که شرایط زیست‌محیطی منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان را به حد غیرقابل قبولی تنزل داده، زنگ‌های خطر را در این منطقه به صدا درآورده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان اضافه کرد: با توجه به حجم وسیع آلودگی و تخریب در این حوزه، می‌توان اهم فعالیت‌های منطقه مذکور را که موجبات تخریب اکوسیستم خلیج‌فارس و دریای عمان را فراهم آورده، بررسی کرد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌ها و ساختارهای اقتصادی و اجتماعی تأثیرگذار در منطقه، آلوده‌کننده‌های اصلی محیط دریائی و سوانح عمده و وقایع موردی، به دلیل اهمیت آن به‌صورت مجزا قابل بررسی است.

تمدنی گفت: به دلیل حضور هشت کشور منطقه راپمی و تردد دائمی شناورها در منطقه، ایجاد شرایط مناسب زیستی برای آبزیان و اکوسیستمی مناسب برای آنان نیازمند عزم و اراده عمومی این کشورهاست که متأسفانه این خواست و اراده به‌صورت مناسبی در گذشته وجود نداشته است.

این کارشناس ژنتیک و بیوتکنولوژی آبزیان، به آلودگی‌های ناشی از صنایع عمده پیرامون خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: وجود صنایع تولید اوره گرانول و هم‌چنین آلومینیوم با خلوص بالا در کشور بحرین که ضایعات این صنایع، شامل مقادیر زیادی از گازها، مایعات و جامدات است، هم‌چنین پالایشگاه‌های مختلف در کشورمان، با تولیدات بالا و آلاینده‌های تولید شده از این فعالیت‌ها، وجود برخی مجتمع‌های بزرگ صنایع در ۵ منطقه صنعتی و ۵ شهر واقع در حوزه کارون، شامل صنایع سلولزی، کارخانه‌های پتروشیمی و شیمیائی، صنایع غذائی، صنایع فولاد، پالایشگاه‌های نفت در کشور کویت که حدود ۴۵ درصد از کل تولید نفت را به خود اختصاص داده و آلودگی‌های ناشی از این تولیدات بوده است.

تمدنی ادامه داد: وجود پالایشگاه‌ نفت در کشور قطر که علاوه بر تصفیه نفت و مشتقات آن، کارخانه‌های تولید آمونیاک و اوره، تولید اتیلن، پلی‌اتیلن و گوگرد از سایر تولیدات کارخانه‌های موجود در این کشور، تولیدات نفت در کشور عربستان سعودی و هم‌چنین وجود صنایع پتروشیمی با تولیدات مختلف نظیر، متانول، اتانول، کلرور ایتلن، اتیل بنزن، استیرن، کلر، سود سوزآور، فرمالدئید، گلیکول و وجود پالایشگاه نفت در امارات متحده عربی و تولیدات مربوط به آن که حدود ۱۲ درصد تولیدات نفت این کشور را شامل می‌شود از موارد آلاینده منطقه خلیج فارس و دریایی عمان هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان افزود: هم‌چنین وجود ۶۸ کارخانه آب شیرین‌کن و برق در طول خط کرانه محدوده دریائی راپمی، که حجم بالائی از تولیدات در سطح جهان را به خود اختصاص داده و آب شور گرم تولید شده توسط کارخانه‌های مذکور و بازگشت آن به دریا موجب تغییر خصوصیات فیزیکی آب دریا خصوصاً حرارت و شوری آن می‌شود که موجب بروز آشفتگی در موازنه اکوسیستم دریائی شده و منابع زنده آن را در محدوده‌ای از محل آلودگی در معرض نابودی قرار می‌دهد.

وی به پسماندهای صنعتی مایع کارخانه‌جات پیرامون منطقه اشاره و تاکید کرد: طبق گزارش‌های موجود کارخانه‌های تولید برق و آب شیرین‌کن، حدود ۴۸ درصد پساب خود را وارد دریا کرده و عامل اصلی تولید بار(COD,BOD,SS) مواد جامد معلق در محیط دریا هستند.

تمدنی اضافه کرد: هم‌چنین پالایشگاه‌های تصفیه نفت خام با ۲۸ درصد از مجموع کل بار آلودگی ورودی به دریا در رتبه بعدی قرار داشته و سهم عمده‌ای را در تولید آلاینده‌ها COD، نفت و فلزات هستند. سهم صنایع پتروشیمی فقط معادل ۱۹ درصد و سایر صنایع ۵ درصد کل تخلیه آلاینده‌ها به دریا را به‌عهده دارند.

این کارشناس ژنتیک و بیوتکنولوژی آبزیان افزود: علاوه‌ بر موارد یاد شده وجود سایر صنایع و فعالیت‌ها در خشکی و ورود پسماندهای آنها به محیط دریا شرایط را بحرانی‌تر از آن‌چه که به نظر می‌رسد، نشان می‌دهد. آلودگی‌های ناشی از صنایع کودهای شیمیائی، پتروشیمی، تولید گاز و مواد سوختی، مزارع کشاورزی و صنایع دامی، ساخت و ساز مسکن و جزایر مصنوعی، کشتارگاه‌ها، کاغذسازی، صنعت لبنیات، صنایع آلومینیوم، فولاد، آهن، سیمان، پسماندهای نخاله‌های پلاستیکی و سیلت، دفن زباله‌های شهری و یا پساب حاصله از آنها، تماماً پسماندهای مضر و خطرناکی را تولید و وارد دریا می‌کنند که میزان آنها در طول سال به چندین میلیون تن می‌رسد که بدون شک دریای عمان و خلیج‌فارس توان دریافت، تجزیه و تصفیه این مقدار از مواد مختلف از آلاینده‌ها را در خود نخواهد داشت.

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
پیانو زدن حسام نواب صفوی برای اولین بار در تلویزیون در برنامه صبح خلیج فارس در شبکه ی خلیج فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امنیت خلیج فارس یا برای همه یا هیچ کس



 

 

 

 

امنیت خلیج فارس یا برای همه یا هیچ کس

 

سردار جوانی: امنیت خلیج فارس یا برای همه یا هیچ کس

اگر آمریکایی ها بخواهند دست به ماجراجویی بزنند دامنه آن می تواند امنیت کل منطقه را به مخاطره بیندازد.وی افزود: خلیج فارس یک منطقه راهبردی است و اگر امنیت این منطقه به مخاطره بیفتد، ‌آنان نیز متضرر می شوند و پاسخ ما قاطع است.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر آمریکایی ها دست از پا خطا کنند، امنیت منطقه به خطر می افتد و همانگونه که در گذشته تاکید شده است "امنیت خلیج فارس یا برای همه و یا برای هیچ کس ".

سردار یدالله جوانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، تصریح کرد: اگر آمریکایی ها بخواهند دست به ماجراجویی بزنند دامنه آن می تواند امنیت کل منطقه را به مخاطره بیندازد.

وی افزود: خلیج فارس یک منطقه راهبردی است و اگر امنیت این منطقه به مخاطره بیفتد، ‌آنان نیز متضرر می شوند و پاسخ ما قاطع است.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی از بدو پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک تهدید ارزیابی کرده و معتقد است این تهدید روز به روز افزایش یافته است.

وی یادآور شد: در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب ، صهیونیست ها اذعان کردند که با پیروزی انقلاب، آینده تیره و تاری در انتظارشان است.

سردار جوانی ادامه داد: آنان شاهد بودند که انقلاب اسلامی کانون بیداری برای مقاومت و انتفاضه بود لذا این موضوع که آنان ایران را تهدیدی برای خود بدانند، امری نیست که امروز به این نتیجه رسیده باشند.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اساسا حرکت انقلاب اسلامی منجر به بیداری اسلامی و تغییرات معادلات شد.

وی تصریح کرد: عدم استفاده صهیونیست ها از قدرت نظامی علیه ایران به خاطر ناتوانی آنان بوده است لذا آنان منتظر صدور مجوز از سوی مقامات آمریکایی نبوده اند.

سردار جوانی گفت: صهیونیست ها با تصور پیروزی به غزه و لبنان حمله کردند که در این خصوص هم نتیجه ای عایدشان نشد .

وی دلیل ناتوانی رژیم صهیونیستی را قدرت و توان نظامی ایران دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دشمنان خود را نادیده نمی گیرد و به همین علت تلاش کردیم تا توان دفاعی خود را ارتقاء بخشیم و توان بازدارندگی کشورمان را افزایش دهیم.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: البته اگر چنین اتفاقی رخ دهد ، بارها مسوولان نظام جمهوری اسلامی بویژه فرماندهی معظم کل قوا تاکید نموده اند که ایران قاطعانه از موجودیت و منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.

سردار جوانی با تاکید بر اینکه هیچگونه شک و تردیدی برای دفاع وجود ندارد، گفت: عزم و اراده ملی برای دفاع از ایران اسلامی وجود دارد و مردم ایران مصمم هستند تا قاطعانه در برابر دشمن بایستند و اراده نظام اسلامی هم حول این محور است که به متجاوز پاسخ کوبنده بدهد.

وی در خصوص پاسخ کوبنده ایران به دشمنان گفت: هر کشوری با نیم نگاهی به رزمایش های نظامی ایران می تواند به چگونگی این پاسخ کوبنده دست یابد.

سردار جوانی تاکید کرد: چنانچه از سوی آمریکا و اسراییل حرکت خصمانه ای علیه ارزش های حیاتی ما رخ دهد ، از خود دفاع خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه خلیج فارس یک منطقه راهبردی است، تصریح کرد: اگر امنیت این منطقه به مخاطره بیفتد همه آنان متضرر می شوند.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عین حال گفت که به نظر می رسد آمریکا و رژیم صهیونیستی در این شرایط با مطرح کردن تهدیدات درصدد افزایش تاثیر تحریم ها علیه ایران اسلامی هستند تا ما انعطاف بیشتری به خرج دهیم اما آنان باید بدانند که به فرموده رهبر معظم انقلاب ، تهدیدات آنان چه پوشالی باشد چه واقعی ، مسئولان قاطعانه از منافع ایران دفاع خواهند کرد...../تحلیل:عصرایران