اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خلاف کاران اینترنتی در ایران


آخرین هفته مرداد ماه داغ ایران، یکی از داغ‌ترین هفته‌های تابستان را نیز در عرصه فضای مجازی و جرائم اینترنتی رقم زد. مروری بر مهم‌ترین خبرها و فعالیت‌های پلیس سایبر ایران در هفته ای که گذشت، در بسته خبری امروز برترین‌ها.





صبح بخیر: همچون روال پنج شنبه‌های هر هفته، مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین خبرهای دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در عرصه جرائم سایبر تا از آخرین اقدامات پلیس سایبر ایران در برخورد با مجرمان اینترنتی کشور مطلع شویم.

خبرهای داغ از خلاف کاران اینترنتی ایران

(تصویر جدیدترین ایندکس پلیس سایبر ایران)

• عامل نشر اکاذیب در نرم افزار وایبر، دستگیر شد

در پی ارجاع یک فقره پرونده از حوزه قضایی شهرستان فومن به دادخواهی فردی، مبنی بر انتشار اکاذیب علیه وی به قصد تشویش اذهان عمومی در " وایبر "، موضوع در دستورکار پلیس فتا قرار گرفت. رئیس پلیس فتای استان گیلان افزود: با پی جویی‌های فنی و پلیسی، عامل انتشار اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علیه شاکی در وایبر که مردی 22 ساله اهل و ساکن ماسوله بود شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شد.

توصیه پلیسی: یادتان باشد که طبق ماده 18 فصل پنجم قانون جرائم رایانه ای، هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.

• کلاهبردار بزرگ خودپردازها در شیراز به دام افتاد

مردی که از حساب 200 شهروند شیرازی مبالغ زیادی را به طور غیر مجاز برداشته بود، طی حرفه ای ترین اقدامات پلیسی و فنی، به دام پلیس فتا استان فارس افتاد. جزییات از این قرار بود که مأموران مطلع شدند فردی با سوء استفاده از شهروندان، مبالغ زیادی به صورت غیرمجاز از حساب بانکی آن‌ها برداشت کرده است. با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی متهم در شهر شیراز دستگیر و تا کنون در تحقیقات به 200 فقره کلاهبرداری از شهروندان اعتراف کرده است.

روش کلاهبرداری: مجرم، با پرسه زدن در کنار دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها و با نیت کمک به افراد بی سواد و مسن، پس از جلب رضایت مراجعان و اخذ عابرکارت به همراه رمزعبور، در یک فرصت مناسب اقدام به فعال کردن رمز دوم حساب کرده و با یادداشت اطلاعات به دست آمده پس از ترک محل اقدام به خالی کردن کل حساب قربانیان خود می‌کرده است.

توصیه پلیسی: فریب ظاهر افراد را نخورید و مسائل امنیتی را هنگام استفاده از خودپردازها رعایت کنید.

•باز هم همسر سابق، مزاحم اینترنتی شد!

باز هم خبر رسید که فضای مجازی، عامل انتقام همسران از یکدیگر شد! این هفته، پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان قم از دستگیری فردی متهم به مزاحمت اینترنتی در این استان خبر داد.

با شکایت فردی مبنی بر اینکه شخص ناشناسی با ثبت نام وی در یک سایت همسر یابی و انتشار شمار همراه وی در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه باعث ایجاد مزاحمت و سلب آسایش وی شده است پرونده ای در این خصوص تشکیل شد. پلیس فتا استان با انجام یکسری اقدامات فنی و تخصصی موفق شد متهم را شناسایی کرده که در بررسی‌ها مشخص شد، متهم همسر سابق شاکی بوده است.

روش کلاهبرداری: مجرم گفت: شماره تلفن همسر سابق را در شبکه‌های اجتماعی قرار داده و با توجه به اینکه کلیه اطلاعات فردی و هویتی او را داشتم با هویت وی در یک سایت همسر یابی نیز ثبت نام کردم.

توصیه پلیسی: وقوع هر گونه تخطی از قانون در فضای مجازی مانند فضای حقیقی جرم تلقی شده و قابل پیگیری می‌باشد.

خبرهای داغ از خلاف کاران اینترنتی ایران

• کلاهبرداری با تبلیغ فروش خودرو ارزان!

این هفته نیز، کلاهبرداری به خاطر خرید خودرو، خبر ساز شد. فردی 30 ساله با در دست داشتن شکایتی به پلیس فضای تولید و تبادل خراسان جنوبی مراجعه کرد و اظهار داشت، در یکی از سایت‌های معتبر تبلیغی با عنوان فروش پژو پارس به مبلغ 29 میلیون تومان مشاهده کردم و چون ارزان قیمت بود اقدام به تماس با فروشنده کردم.

روش کلاهبرداری: شاکی ادامه داد، وقتی با فروشنده صحبت کردم او گفت تماس‌های زیادی دارم و اگر تصمیم به خرید شما قطعی است باید مبلغی را به عنوان بیعانه به حسابم واریز کنید. با توجه به این که فروشنده در محدوده شهر تهران بود من هم مبلغ 5 میلیون ریال به حساب او واریز کردم تا در اولین فرصت به تهران بروم و قولنامه ماشین را بنویسیم. شاکی اضافه کرد: وقتی بار دیگر برای هماهنگی با فروشنده تماس گرفتم پاسخ نداد و من هم به سایت مربوط مراجعه و مشاهده کردم آگهی فروش ماشین حذف شده است.

توصیه پلیسی: شهروندان قبل از انجام هرگونه معامله از اصالت کالا مطمئن شوند و هرگز گول تبلیغات رنگی و ارزان را نخورند.

•سارق اینترنتی 818 میلیون ریال در فردیس به دام افتاد

مبالغ کلاهبرداری مجرمان اینترنتی ایران، امروزه به ده‌ها میلیون تومان رسیده است. در جدیدترین مورد، یک سارق اینترنتی که بیش از 810 میلیون ریال کلاهبرداری کرده بود، به دام پلیس سایبر کشورمان افتاد.

در پی ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای شهرستان فردیس در خصوص شکایت فردی مبنی بر اینکه از حساب بانکی ایشان مبلغ 818 میلیون ریال بصورت اینترنتی برداشت شده، کارشناسان پلیس فتا موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

روش کلاهبرداری: شاکی در توضیحات تکمیلی به مأموران پلیس اظهار داشت که کارت عابر بانک وی به همراه رمز آن مفقود شده و از آن زمان به بعد به صورت دوره ای مقادیری وجه نقد از حساب برداشت شده است. با بررسی پرینت حساب شاکی مشخص شد برداشت وجه در قالب خرید اینترنتی انجام شده است، بنابراین مأموران بلافاصله وارد عمل شده و با به‌کارگیری آخرین روش‌های نوین کشف جرم متهم را شناسایی و به پلیس فتا منتقل کردند.

توصیه پلیسی: مراقب سو استفاده از اعتماد همکاران و شریک‌های تجاری خود در تراکنش‌های مالی باشید!

• کلاهبردار اینترنتی 500 میلیون ریالی در اصفهان به دام افتاد

فردی که با تبلیغ فروش لوازم دست دوم در یکی از سایت‌های فروش اینترنتی از کاربران، کلاهبرداری می‌کرد در عملیات مأموران پلیس فتا استان اصفهان شناسایی و دستگیر شد. در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه به منظور خرید لوازم دست دوم مبلغی را بصورت اینترنتی از برای شخصی ناشناس ارسال کرده اما کالایی برای او ارائه نشده بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

روش کلاهبرداری: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که فردی کلاهبردار در یکی از سایت‌های اینترنتی تبلیغ فروش لوازم دست دوم اقدام به درج آگهی کالایی را کرده و از متقاضیان درخواست پیش پرداخت برای ارسال کالا به آدرس آنان می‌کرده اما پس از واریز شدن مبلغ به حسابش دیگر ارتباط خود را با خریدار قطع و به هیچ یک از تلفن‌های او پاسخ نمی‌داده است.

توصیه پلیسی: در خریدهای اینترنتی به‌ویژه خرید اقلام دست دوم تا زمانی که جنس را رویت نکرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نکرده‌اید بابت آن به خریدار هیچ پولی پرداخت نکنند.

•اعتماد رییس به کارمند، عامل سرقت اینترنتی!

فردی که به صورت اینترنتی از حساب رییس شرکت خود مبلغی را سرقت کرده بود توسط کارآگاهان پلیس فتا استان" سیستان و بلوچستان" شناسایی و دستگیر شد. در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه مبالغی از حساب بانکی‌اش کسر شده است، موضوع در دستور کار تیم اقتصادی پلیس فتا قرار گرفت

روش کلاهبرداری: با توجه به اینکه شاکی پرونده مدعی بود، سارق حساب بانکی وی را هک و مبلغ قابل توجهی به صورت غیر مجاز برداشت کرده است در این زمینه تحقیقات گسترده ای در فضای مجازی انجام و سرانجام مأموران پس از اقدامات تخصصی و ویژه توانستند هویت فرد برداشت کننده حساب را شناسایی کنند.

توصیه پلیسی: به منظور پیشگیری از هک شدن حساب‌های بانکی و سرقت اینترنتی از آن‌ها، به دارندگان کارت‌های بانکی توصیه می‌شود از در اختیار قرار دادن کارت اعتباری خود به دیگران پرهیز و از رمزهای پیچیده استفاده کنند و همچنین از شماره شناسنامه و تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود و از یک گذر واژه برای حساب‌های مختلف بانکی به عنوان رمز عبور استفاده نکنند.

خبرهای داغ از خلاف کاران اینترنتی ایران

6 توصیه بسیار مهم رییس پلیس فتا استان خوزستان به کاربران ایرانی

1- شبکه‌های اجتماعی اینترنت، میدان مین جنگ نرم هست. کاربران مراقب باشند.

2-موقعیت مکانی خود را در هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی و انتشار مطالب، مخفی نگه دارید.

3- آدرس محل سکونت خود را در شبکه‌های اجتماعی به هیچ وجه به اشتراک نگذارید.

4-برخی از تصاویر دارای برچسب‌هایی هستند که نشان دهنده مکان جغرافیایی آن هستند. این اطلاعات ممکن است توسط دوربین گوشی شما ثبت شود و خود شما هم از آن اطلاع نداشته باشید، پس سعی کنید عکس‌هایی را ارسال کنید که بدون برچسب جغرافیایی (Geotags) باشد.

5-دوستان من در 25 شهریور ماه با خانواده به مسافرت خواهم رفت" این نمونه‌ای از جمله‌هایی است که شما نباید در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید و افراد ناشناس را از برنامه‌های زمانی که منزل خود را ترک می‌کنید مطلع نمایید.

6-صحبت کردن در مورد مسائل کاری در شبکه‌های اجتماعی ایده بسیار بدی است، برای مثال صحبت در مورد مناقصه شرکت، پروژه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آن باعث می‌شود که شرکت‌های رقیب از اطلاعات تجاری و شغلی شما به‌عنوان اهرمی علیه‌تان استفاده نمایند.

توصیه‌های امنیتی پلیس سایبر برای معتادان گوشی‌های هوشمند

این هفته نیز، پلیس سایبر کشورمان توصیه‌های امنیتی مهمی را درباره استفاده از گوشی‌های هوشمند به ویژه در شبکه‌های اجتماعی ارائه کرد.

1-    عدم توجه به موارد ایمنی و هشداری در این فضاها و بخصوص شبکه‌های اجتماعی تلفن‌های همراه، می‌تواند آسیب‌های فراوان و جبران ناپذیری را متوجه افراد کند.

2- فرهنگ‌های مختلف برخوردهای متفاوتی با توسعه فناوری و تکنولوژی دارند، اما بهتر و شایسته تر آن است که به جای آن که ما در خدمت تکنولوژی باشیم، فناوری و تکنولوژی را به خدمت گرفته و از آن در جهت پیشبرد اهداف و منافع خود استفاده کنیم.

3-ایجاد هویت‌های مختلف (مجازی غیر واقعی) با استفاده از عکس یک کاربر و ساختن برچسب یا استیکرهای غیراخلاقی با استفاده از تصاویر افراد در این شبکه‌های اجتماعی را از دیگر آسیب‌ها و تهدیدات آن می‌باشد.

4-خطر اول مربوط به حوزه استفاده از ابزارهای مختلف در تلفن همراه است که در واقع حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران محسوب می‌شود که ممکن است توسط افراد سودجو سرقت شود.

5-تهدید دوم مربوط به حوزه اطلاعات و عملیات بانکی کاربران است که با توجه به اینکه کاربران برای فعالیت‌های مختلف خود، معمولاً از اینترنت بانک یا اس ام اس بانک استفاده می‌کنند، امکان سرقت این اطلاعات کاربر نیز وجود دارد.

6-تهدید سوم، حوزه اطلاعات خصوصی مانند تماس و پیامک‌ها می‌باشد.

7-آسیب چهارم نیز کنترل مکانی کاربر است که می‌تواند بستر سوء استفاده فرهنگی و مالی افراد سودجو قرار گیرد.

8-خطر پنجم تهدیدات امنیتی است که می‌تواند برای کاربران شبکه‌های اجتماعی حادث شود و تلفن همراه کاربر به روش‌های مختلف و به واسطه اقداماتی که از آن اطلاع ندارد، مورد سوء استفاده سودجویان قرار گیرد.

توصیه پلیسی: کاربران در هنگام نصب نرم افزار اجازه دسترسی اطلاعات پایه ای شامل نام، تصویر پروفایل، لیست مخاطبان و دیگر اطلاعات خصوصی را به این شرکت‌ها می‌دهند که این اقدام می‌تواند تهدیدات فراوانی را متوجه آن‌ها کرده و زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

• فروشنده داروی غیر مجاز در اینترنت دستگیر شد

در راستای مبارزه با فروش داروهای غیرمجاز و در پی رصد و پایش فضای مجازی کارشناسان پلیس فتای با سایتی که اقدام به تبلیغ و فروش داروها و مکمل‌های غیرمجاز ورزشی می‌نمود مواجه شدند کارشناسان پلیس فتا پس از رصد موضوع، شناسایی و دستگیری گرداننده اصلی این سایت را در دستور کار خود قرارداده و توانستند با انجام اقدامات فنی و تخصصی واستفاده از شیوه‌های نوین اطلاعاتی فرد مذکور را شناسایی کنند.

توصیه پلیسی: شهروندان از خرید دارو و مکمل های ورزشی خارج از مدار قانونی و فضای مجازی خودداری کرده و موارد مشکوک را به پلیس اطلاع دهند.

•سارق اینترنتی 880 میلیون ریالی در بابلسر شناسایی شد

در پی مراجعه فردی به مأموران پلیس فتا مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی‌اش در چهار مرحله به ارزش 850 میلیون ریال بصورت اینترنتی، موضوع در دستور کار مأموران این پلیس قرار گرفت. رئیس پلیس فتای مازندران، گفت: با اقدامات فنی و پلیسی مأموران دو کارگر ساختمانی به اتهام برداشت غیرمجاز شناسایی و دستگیر شدند.

روش کلاهبرداری: ر تحقیقات و بازجویی‌های پلیس، ضمن اقرار به برداشت غیر مجاز از طریق درگاه اینترنتی یک سایت معتبر در چند مرحله عنوان داشتند، وجوه سرقتی را برای خرید دلار استفاده می‌کردند. محمد نژاد با اشاره به شناسایی و دستگیر متهمان این پرونده افزود: متهمان دستگیر شده در ادامه اظهارات خود عنوان داشتند، اطلاعات حساب شاکی را از طریق پیمانکار خود که داماد شاکی بوده دریافت کرده‌اند.

توصیه پلیسی: حتی المقدور کارت بانکی و اطلاعات آن را در اختیار سایرین قرار ندهند و به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی گزارش خرید پیامکی خود را فعال کنند تا در جریان تمامی تراکنش‌های مالی خود قرار بگیرند.

• عامل هتک حرمت خانم در نرم افزار "لاین"، شناسایی شد

نرم افزار لاین، بار دیگری در فضای جامعه اطلاعاتی کشورمان خبر ساز شد.

رئیس پلیس فتا استان گیلان از دستگیری فردی که با سوء استفاده از نرم افزار پیام رسان " لاین "، موجب هتک حیثیت خانم 28 ساله ای در رشت شده بود، خبر داد. در پی ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی خانم 28 ساله ای مبنی بر هتک حیثیت وی در شبکه اجتماعی لاین، موضوع در دستورکار پلیس فتا قرار گرفت.

روش کلاهبرداری: با پی جویی‌های فنی و پلیسی، عامل هتک حیثیت شاکی در شبکه اجتماعی لاین که جوانی 22 ساله اهل و ساکن رشت بود شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شد.

توصیه پلیسی: حریم خصوصی و آبروی افراد خط قرمز پلیس فتاست و کسی که حریم خصوص و حیثیت افراد را از طریق پیام رسان‌های موبایلی یا فضای مجازی نقض کند با برخورد جدی، قاطع و قانونی پلیس فتا مواجه خواهد شد.

در صورتی که در فضای مجازی به وِیژه در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک و اینستاگرام، مورد هتک حرمت قرار گرفته یا از اطلاعات به اشتراک گذاشته شما سو استفاده می‌شود، مراتب را در اولین فرصت با ذکر جزییات، به پلیس سایبر ایران اطلاع دهید. معرفی نام کاربری خود، نام کاربری مجرم احتمالی اینترنتی، زمان وقوع حادثه، شماره خط تلفن و مشخصات سرویس دهنده خود و تشریح دقیق و کامل رویداد صورت گرفته، پلیس را در انجام وظایف قانونی خود یاری خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات و ارتباط با پلیس سایبر ایران، نشانی اینترنتی http://www.cyberpolice.ir فراموش نکنید. همواره بدانید، هیچ چیز در فضای مجازی، از دید بصیر و توان عملیاتی پلیس فتای ایران، پنهان نیست.


ویدیو مرتبط :
فیلم خلاف کاران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت ایران بر خلاف منافع فلسطین عمل می کند!



 

 


یک وزیر کابینه تشکیلات خودگردان فلسطینی بار دیگر با حمله به مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران درباره روند صلح خاورمیانه گفت که ایران نباید در کار فلسطینی ها دخالت کند .

 به نقل از روزنامه " هاآرتص " اسراییل محمود حباش وزیر اوقاف  تشکیلات خودگردان فلسطینی روز جمعه در مراسم نماز عید فطر در کرانه غربی بار دیگر با متهم ساختن دولت ایران به دخالت در فرایند صلح خاورمیانه مدعی شد  : منافع ایران در مورد فلسطین کاملا مغایر با منافع ملی فلسطینی ها است .

اظهارات این مقام تشکیلات خودگردان یک هفته پس از اظهارات بی سابقه سخنگوی محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی ایراد می شود که طی آن " نبیل ابوردینه " در اظهاراتی تند و بی سابقه علیه محمود احمدی نژاد ، از ایران خواست تا در امور داخلی فلسطین دخالت نکند .

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنانی در نماز جمعه هفته گذشته تهران به منابست روز قدس ، با زیر سوال بردن مشروعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی در مذاکره با اسراییل ، این مذاکرات را از قبل شکست خورده اعلام کرده بود .

محمود حباش در پاسخ به اظهارات رییس جمهوری ایران درباره نمایندگی تشکیلات خودگردان از مردم فلسطین گفت : " ما بر مبنای اصول ملی فلسطینی ها عمل می کنیم و این ایران است که خلاف منافع ملی فلسطین عمل می کند !

وی افزود : " ایران قیم و مسئول مساله فلسطین نیست و احمدی نژاد مبارزه ملی  فلسطین را حل نخواهد کرد و تشکیلات خودگردان دخالت هر عامل خارجی در مسایل داخلی خود را رد می کند .

این اظهارات مقامات تشکیلات خودگردان درباره عدم دخالت ایران در روند صلح خاورمیانه در حالی بیان می شود که مقامات تشکیلات خودگردان خود بدون اجازه دولت مصر یا عربستان و نیز بدون حمایت های دولت آمریکا قادر به ادامه فعالیت در اراضی فلسطینی نبوده و دستورات خود را از ریاض ، قاهره یا واشنگتن می گیرند ..../تحلیل:عصرایران