اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خط قرمز ایران در مذاکرات هسته ای با 1+5


عراقچی ، خط قرمز ایران در این مذاکرات را غنی سازی و حفظ حقوق مردم خواند و گفت ‌:از هر آن چه مردم ایران بر اساس معاهدات بین المللی برخوردارند ذره ای کوتاه نخواهیم آمد.وی افزود: البته درباره شکل، اندازه و سطوح مختلف غنی سازی مذاکره خواهیم کرد اما خروج مواد از کشور خط قرمز ماست.

خبرگزاری مهر:  سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت‌: در مذاکرات ژنو به دنبال مذاکرات هدفمند و واقعی هستیم نه برای نمایش و اتلاف وقت و گفتگو برای گفتگو.

وی افزود: ‌فردا ظهر به ژنو خواهیم رفت و مذاکرات صبح سه شنبه آغاز می شود.

وی با اشاره به شام خصوصی فردا شب میان آقای ظریف و خانم اشتون گفت:‌ این زمان فرصتی برای مرور مسائلی است که در دو روز پس از آن در جریان قرار خواهد گرفت.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: ‌با کمال جدیت و مصمم به این مذاکرات می رویم و برای دستیابی به هدفی مشخص که مورد قبول طرفین مذاکره باشد اقدام خواهیم کرد .

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق خود برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی استفاده خواهد کرد افزود: هیئت مذاکره کننده ایرانی در صدد است طرح مشخصی را در این مذاکرات ادامه دهد تا مبنایی برای مذاکرات باشد و امیدواریم در فاصله زمانی معقول ، نتایج حاصل شود.

وی درباره ترکیب تیم مذاکره کننده هسته ای گفت ‌:چون این مذاکرات در سطح معاونان وزیر خارجه انجام می شود مسوولیت مذاکره با بنده خواهد بود اما آقای ظریف در جلسه افتتاحیه درباره طرح ایران توضیح خواهد داد.

عراقچی افزود‌: البته جمع بندی مذاکرات را در جلسه ای که آقای ظریف و خانم اشتون حضور دارند ارائه می کنیم .

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برد ایران و برد طرف مذاکره در این مذاکرات چیست ؟ افزود:‌ طرف مقابل همیشه مدعی بوده است که با انرژی صلح آمیز هسته ای در ایران مخالفتی ندارد اما با سلاح هسته ای مخالف است و زمانی که ما در این مذاکرات به آنها اطمینان دهیم که ایران هیچ برنامه نظامی را در دستور کار ندارد برد آنها حاصل شده است.

عراقچی گفت: ‌البته آنها اگر در سخنان و ادعاهای خود صداقت داشته باشند این هدف برایشان قابل وصول است.

وی افزود: ‌برد ما هم در این مذاکرات این است که برنامه صلح آمیز خود را ارائه و بر برخورداری خود در زمینه غنی سازی تاکید کنیم.

عراقچی ، خط قرمز ایران در این مذاکرات را غنی سازی و حفظ حقوق مردم خواند و گفت ‌:از هر آن چه مردم ایران بر اساس معاهدات بین المللی برخوردارند ذره ای کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: البته درباره شکل، اندازه و سطوح مختلف غنی سازی مذاکره خواهیم کرد اما خروج مواد از کشور خط قرمز ماست.

عراقچی با اشاره به این که همه نگرانی های معقول طرف مذاکره کننده را برطرف خواهیم کرد گفت ‌: این مذاکرات در بحث هسته ای است اما اگر آن ها علاقمند باشند در خصوص مسائل منطقه و دیگر چالش های بین المللی هم آماده گفتگو خواهیم بود .


ویدیو مرتبط :
مستند "خط قرمز" با موضوع مذاکرات هسته ای - بخش اول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خط قرمز ایران در مذاکرات هسته‌ ای


نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تعلیق هسته‌ای معنا ندارد و برای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات خط قرمز بوده و اصل ما، غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز است.

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تعلیق هسته‌ای معنا ندارد و برای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات خط قرمز بوده و اصل ما، غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز است.

حجت‌الاسلام علی سعیدی در حاشیه همایش بصیرت‌افزایی نخبگان بسیج در مشهد اظهار کرد: آمریکا در رابطه با ایران اهداف مرحله‌ای را دنبال کرده و نخستین هدفش  این است که به دنیا بگوید ایران هم به‌رغم 34 سال شعار بالاخره کنار میز مذاکره با آمریکا حاضر شد و این مسئله برای ما از نظر پرستیژ در منطقه حائز اهمیت است.

وی افزود: آمریکا در هدف دوم خود به‌دنبال این است که جمهوری اسلامی ایران را به فرسایش درازمدت بکشاند.

نگاه به بیرون و نگاه به درون دو نظریه برای حل مشکلات کشور

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نظریات موجود در کشور برای حل مشکلات گفت: دو نظریه در کشور وجود دارد، در نظریه نخست اعتقاد بر حل مسائل با نگاه بیرون بوده که برخی دولت‌مردان راه‌حل مشکلات را دیپلماسی می‌دانند و در نظریه دوم نگاه به درون داشته که در آن راه‌حل مشکلات در تکیه و مقاومت در خود تعریف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گویند باید با نگاه بیرون مشکلات را حل کرد سه دلیل برای خود دارند؛ نخست آن‌که عمده مسائل و مشکلات را در تحریم می‌بینند و اینکه تا تحریم‌ها حل نشود مشکلات نیز حل نمی‌شود، دوم اینکه می‌گویند برخی مردم از ادامه تحریم خسته شدند، سوم اینکه مدعی هستند در رفتار آمریکا تغییراتی رخ داده که باید با توجه به این تغییرات دیپلماسی را پیش برد.

حجت‌الاسلام سعیدی افزود: کسانی که می‌گویند مشکلات از درون باید حل شود نیز دلایلی برای این ادعای خود داشته و می‌گویند علت اینکه آمریکا میل به مذاکره دارد، نفوذ ما در دنیاست و این نفوذ ناشی از مقاومت جمهوری اسلامی ایران است، اگر دشمن نفوذ ما را بشکند مقاومت ما نیز کم شده و این مسئله ایران‌هراسی را در آنان کمرنگ می‌کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: دلیل دیگر نیز برای کسانی که راه‌حل مشکلات را در داخل کشور می‌دانند منش و روحیه 200ساله تجاوزگری، فرعونی‌گری و طاغوتی‌گری آمریکا در دنیا است و دلیل سوم آنها این بوده که می‌گویند مسئله ما با آمریکا فقط هسته‌ای نیست بلکه لیست بلندبالایی از مسائل عمده بین‌المللی با آمریکا داریم، این‌طور نیست که آمریکایی‌ها بگویند ما 2.5 درصد را پذیرفتیم و با مسائل شما در غزه، فلسطین، عراق، افغانستان، لبنان، بحرین و آمریکای لاتین کاری نداریم، بلکه مسائل ما با آمریکا گسترده است.

نگاه ما به آمریکا مبنایی، اعتقادی، امنیتی و استراتژیکی است


وی تصریح کرد: اصولاً نگاه ما به آمریکا مبنایی اعتقادی امنیتی استراتژیکی بوده و دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان است.

حجت‌الاسلام سعیدی گفت: البته مقام معظم رهبری  فرمودند در چارچوب منطق و اصول با طرف مقابل بحث کنید اگر خواسته‌های به‌حق شما را پذیرفتند که فبها و اگر نپذیرفتند حداقل یک تست مجدد شده و هم مردم ما و هم مردم دنیا این مسئله را می‌فهمند.

تعلیق هسته‌ای معنا نداشته و خط قرمز مذاکرات است

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: تعلیق هسته‌ای معنا ندارد و برای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات خط قرمز بوده و اصل ما اصل غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز است.

امر به معروف و نهی از منکر بسترساز حاکمیت ارزش‌ها


وی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را ام‌الفرایض دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه بزرگی است که اگر این فریضه در جامعه پیاده شود زمینه‌ساز اقامه حدود، زمینه‌ساز جهاد و زمینه‌ساز اقامه نماز و حاکمیت ارزش‌ها و عامل مقابله با ناهنجاری و مسائل منفی در جامعه است.

نگاه سعیدی به واجب فراموش‌شده در جامعه

حجت‌الاسلام سعیدی با تشریح اقدامات مؤثر در حوزه تبیین جایگاه این واجب فراموش‌شده اظهار کرد: قضیه فریضه امر به معروف و نهی از منکر سه حوزه داشته و نخست باید به معرفی معروف و منکر که وظیفه همه دستگاه‌ها است بپردازیم، باید تعریف صحیح از معروف و منکر داشته باشیم، معروف این است که عقل و شرع حسن آن را درک کنند و معنی منکر این است که عقل و شرع قبح آن را درک کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: حوزه نخست، حوزه شناسایی معروف و منکر و حوزه دوم معرفی اصل امر به معروف و نهی از منکر است یعنی تبیین این مسئله که باید برای مجاری تغذیه فکری مردم نیز برنامه‌ریزی کرد تا بتوان از طریق فرهنگ دینی، سالم‌سازی فکر و اندیشه دینی را در جامعه ایجاد کرد.

وی افزود: حوزه سوم، اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، اینکه بررسی شود چه دستگاه‌هایی مسئول و متولی اجرای امر به معروف و نهی از منکر هستند، آیا همین دستگاه‌های موجود یعنی نیروی انتظامی، سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی با ابزار نظارت، این فریضه را پیگیری می‌کند یا وزارتخانه و یا سازمانی دیگری این را متکفل شود، آنچه به‌عنوان خلأ در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مطرح بوده این است که خلأ اهمیت به اصل این موضوع است.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت و درمان می‌بینیم دستگاه نسبت به مجاری تغذیه مادی مردم حساسیت دارد، اما حساسیتی نسبت به  مجاری تغذیه‌ای فکری فرهنگی و معنوی جامعه نیست، باید برای این فکری کرد تا حساسیت موضوع بالا رود.

در صورت تعریف حساسیت نقض دستور خدا در جامعه؛ مردم برای امر به معروف قیام می‌کنند

وی تصریح کرد: باید حساسیت جامعه نسبت به  امر به معروف و نهی از منکر بالا رود یعنی تأثیر عوارض منفی تخلفات از حدود شرعی را برای مردم  تعریف کرد و حساسیت گناه و نقض دستور خدا را بالا ببریم تا مردم خود در برابر آن قیام کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما باید در برابر اقداماتی که نقض دستور خداست نظیر بی‌حجابی و شرایط نامناسب فعلی حجاب جامعه حساسیت داشته چراکه اسلام اعتقاد دارد حساسیت روح از جسم به‌مراتب بالاتر بوده و آسیب‌ها و ناهنجاری‌های روحی و اموری که به روح ضربه می‌زند از ضربه به جسم بیشتر است.