اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان


معاون اجرایی رییس جمهوری به همراه هیاتی برای بررسی آخرین وضعیت راه آهن اینچه برون که راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان را به یکدیگر متصل می کند، صبح پنجشنبه وارد استان گلستان شد.

ایرنا: معاون اجرایی رییس جمهوری به همراه هیاتی برای بررسی آخرین وضعیت راه آهن اینچه برون که راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان را به یکدیگر متصل می کند، صبح پنجشنبه وارد استان گلستان شد.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری و هیات همراه در این سفر آخرین وضعیت راه آهن ایران (اینچه برون) - ترکمنستان - قزاقستان را که بایستی امسال مورد بهره برداری قرار گیرد، بررسی خواهند کرد.

طول خط راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان حدود 910 کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل و نقل بین‎المللی معتقد هستند که با راه‎اندازی این خط، افزون بر 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‎المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود.

افزون بر 82 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 120 کیلومتر باقیمانده در خاک قزاقستان واقع است و با راه اندازی خط راه آهن مذکور که راهگذر ریلی 'شمال جنوب' نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه کاهش می یابد.

این خط آهن قرار است با حضور روسای جمهور ایران - ترکمنستان و قزاقستان به بهره برداری برسد.

پیش از این برخی دست اندرکاران این پروژه بین المللی از افتتاح خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان در اواسط آبان امسال خبر داده بودند.


ویدیو مرتبط :
نشست خبری رؤسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسابقه ی تسلیحاتی در دریای خزر/احتمال وقوع جنگ بین ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان



سکوی نفتی ایران , اخبار سیاسی

 

فارین پالسی نوشت: تهران قصد استقرار زیردریایی های خود را در دریای خزر دارد. ظاهرا ایران در حال آماده کردن نیروهای خود در آب های غنی از نفت است که مرزهایش هنوز تعریف شده نیست.

دریادار عباس زمانی فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش گفت که ایران زیردریایی های سبکی به دریای خزر می فرستد اما او توضیحی در مورد تعداد آنها و ماهیت ماموریت آنها ارائه نکرد.

پس از مسکو، تهران دومین قدرت در دریای خزر است. ایران حدود 100 قایق موشکی در دریای خزر دارد که البته دو قایق از این تعداد مجهز به موشک های ضد کشتی است.

تهران همچنین پیش از این اعلام کرده است که در حال ساخت ناوشکن است که با این حساب به بزرگترین کشتی حاضر در ناوگان دریای خزر ایران مبدل خواهد شد.

فروپاشی شوروی بازیگران جدیدی را وارد مناطق غنی از نفت و گاز خزر کرد. این در حالی است که مرزها هنوز مشخص و تعریف نشده است.

آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان کشورهایی مستقل هستند که 20 سال پیش ظهور یافتند و از آن زمان در حال توسعه ناوگان دریای خزر خود به منظور حفاظت از منابغ نفتی و گازی خود هستند.

از سوی دیگر، ایران و روسیه در حال تقویت نیروی دریایی خود هستند.

فارین پالسی در ادامه این رویدادها در دریای خزر را مسابقه تسلیحاتی می خواند و می نویسد: بی اعتمادی بی ایران، ترس از تسلط روسیه بر خزر و نگرانی های مسکو و تهران از حضور احتمالی امریکایی ها و اروپایی ها در این دریاچه از عوامل این رویدادها است.

امیدهای ترکمنستان برای ایجاد پروژه خط لوله انتقال گاز به سمت اروپا از بین رفت، چراکه ایران و روسیه هر دو با این طرح مخالفت کردند.

دریای خزر نزدیک به 12-12 تزیلیون دلار نفت دارد. از میان پنج کشور، ایران بزرگترین ذخایر نفتی را دارد ولی از سوی دیگر سواحل قزاقستان و آذربایجان بزرگترین میدان های نفتی شده را در اختیار دارند.

هیچکدام از کشورهای خزر به یکدیگر اعتماد ندارند و در حال اماده سازی فضا برای یک جنگ بالقوه است..

تا به حال چندین درگیری کوچک در خزر پیش امده است. سال 2001، جت ها و کشتی های جنگ ایرانی کشتی پژوهشی "بریتیش پترولیوم" را که از طرف اذربایجان در حال پژوهش بود را تهدید کردند.

در سال 2008، قایق های تندور اذربایجان سکوهای نفتی ترکمنستان را تهدید کردند.

در سال 2009، سکوی نفتی ایران وارد ابهایی شد که ادربایجان متعلق به خود می دانست. این مسئله موجب نگرانی مسئولان اذربایجانی شد اما انها در مقابل ایرانی ها قدرتی ندارند.../انتخاب