اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خطیب جمعه تهران:تصمیم برای رابطه با آمریکا نه در توان و نه در اختیار کاندیداهاست



امامی کاشانی,خطبه های نمازجمعه امروز تهران

امامی کاشانی درخطبه های نمازجمعه امروز تهران:

تصمیم برای رابطه با آمریکا نه در توان و نه در اختیار کاندیداهاست/ نامزدها در حد مسئولیت خود شعار بدهند

خطیب جمعه تهران خطاب به کاندیداها با بیان اینکه تصمیم برای رابطه با آمریکا نه در توان و نه در اختیار شماست، مسائلی در قانون اساسی مطرح شده که در حیطه اختیارات کسی است که واجد صفات رهبری باشد نه در اختیار رئیس جمهور تاکید کرد: کاندیداها در حد وظایف و مسئولیت‌های خود شعار و برنامه ها را بیان و ترسیم کنند و با خودشان فکر کنند اگر اهل این کارها هستند وارد عرصه شوند وگرنه انصراف دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد امامی کاشانی در ابتدای خطبه دوم نماز عبادی سیاسی این هفته تهران با اشاره به سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری، گفت: امام خمینی(ره) فرمودند شهید مطهری حاصل عمر من است، امام ویژه‌گی‌هایی مثل ادب، شجاعت، حکمت، علم و نور وجودی داشتند که همه اینها در مرتضی مطهری این متفکر جهان اسلام تجلی پیدا کرد.

امامی کاشانی در همین راستا به سیاستگذاری‌های کشور در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه کشور یعنی نسل جوان در تحصیل کردگان ما هستند که آموزش و پرورش در این خصوص نقش پر رنگی دارد.

وی با بیان اینکه سرمایه هر ملت مهمتر از تکنولوژی، پول و تمام امکانات مادی دنیا، جوانان آن کشور هستند که در آموزش و پرورش تعلیم می بینند و تربیت می شوند ادامه داد: این مساله نشانه نقش مهم و با ارزش آموزش و پرورش است و نقش حاکمیتی آن هم به همین جهت است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به مقام و شخصیت معلم گفت: رسول گرامی اسلام در حدیثی می فرمایند: "خداوند، ملائکه و اهل آسمان و زمین به معلم دورد می فرستند، معلمی که علم و خیر تعلیم بدهد"، این مساله به خاطر آن است که آفرینش برای کمال است و کمال جز با تعلیم و تربیت محقق نمی شود، مدرسه جای تربیت و تعلیم است و معلم این فطرت انسانی را شکوفا می کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که می خواهم عرض کنم مبادا معلمین ما به کلاس درس نگاه مادی داشته باشند. معلمین باید معلم خیر باشند، مبادا شیوه نادرستی در پیش گیرند و براساس هوای نفس حرکت کنند.

امام کاشانی در ادامه به بحث انتخابات در کشور و بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: پس از وقوع بیداری اسلامی در جهان اسلام دشمن جهان اسلام را احاطه کرد و در همین زمینه جنگی را به نام اسلام و مسلمانی ایجاد کردند و مفتیانشان فتوای غیر اسلامی صادر می کنند.

وی در همین راستا به بیان رسول اکرم در مراسم حجه الوداع در منا اشاره کرد و گفت: در آن روز پیامبر اسلام فرمودند خونهای شما بر شما و تلف کردن مال و آبروی همدیگر حرام است.

امامی کاشانی با اشاره به اینکه این سخن پیامبر قابل تعمیم بر همه ی زمانها و مکانهاست تصریح کرد: مسلمان نباید خون مسلمان را بریزد و یا آبروی مسلمانی را ببرد.

وی ادامه داد: حرکتی به نام سلفی که خود را مسلمان می داند و حقیقتا نه سنی هستند و نه شیعه بلکه به تمام معنا صهیونی هستند، باعث خونریزی در بلاد اسلامی شده است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه در طول سالهای گذشته شنیده بودیم که برخی علما به اسلام خیانت خواهند کرد و این مساله همیشه برای ما جای سوال بود گفت: زمان این حدیث را تفسیر کرده و مفتیان وهابی و سلفی سوریه خائن به خون و جان و مال مسلمین هستند.

وی خاطر نشان کرد: هیچ نصیحتی در آنها تاثیر ندارد و تنها شمشیر امام زمان است که باید آنها را از بین ببرد.

خطیب جمعه این هفته تهران ادامه داد این مسائل به این جهت است که دشمنان می خواهند مرکز ثقل جهان اسلام یعنی جمهوری اسلامی را احاطه کرده و نظام و اسلام را به زمین بزنند.

آیت الله امامی کاشانی در ادامه خطبه های نماز جمعه خود به مساله انتخابات و اهمیت آن در کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه دو نکته قابل توجه است اول برای مردم و سپس برای کاندیداها.

وی با اشاره به اینکه مردم در هر جای دنیا حق دارند کسی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند اما در نظام اسلامی شرکت در انتخابات یک تکیلف است، اظهار داشت: چرا که دشمن نظام را احاطه کرده و اجتماع مردم پای صندوق های رای می تواند دشمن را به طور کلی عقب براند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه کاندیداها باید بدانند که باید برنامه و قدرت اجرای آن برنامه ها را داشته باشند، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری گفتند رئیس  جمهور نیازمند طرح و توان مدیریتی است، کاندیداها باید در صحبتهای خود با مردم از برنامه ها و اولویت های خود بگویند.

وی با اشاره به اینکه کاندیداها باید نوع اداره خود در کشور را مشخص کنند و این که معتقد بر تک روی هستند یا گروه مشاوران تاکید کرد: طرح کلیات به تنهایی کافی نیست. باید طرح و برنامه کاندیداها مشخص باشد.

امامی کاشانی خطاب به کاندیداها گفت: تصمیم برای ادامه روابط با آمریکا نه در توان و نه در اختیار شماست مسائلی در قانون اساسی مطرح شده که در حیطه اختیارات کسی است که واجد صفات رهبری باشد نه در اختیار رئیس جمهور.

وی ادامه داد: کاندیداها در حد اجرا وظایف و تکالیف خود را بیان و ترسیم کنند و با خودشان فکر کنند اگر اهل این کارها هستند وارد عرصه شوند وگرنه انصراف دهند.

آیت الله محمد امامی کاشانی در خطبه اول امروز نماز جمعه تهران در تشریح عظمت و شان مادران گفت: در حدیثی از رسول اکرم نقل شده است که بهشت زیر پای مادران است؛ این عظمت و شخصیت برای مادر ویژه اسلام است.

وی با اشاره به اینکه البته غرب هم نسبت به مادر و مقام آن ادای احترام می کند اظهار داشت: آنها هم روز مادر دارند و برای مادر تعبیرهایی بلند آورده اند.

آیت الله امامی کاشانی به سخن ویکتور هوگو اشاره کرد و گفت: هوگو می گوید از آسمان نگاه می کند. این تعبیرها در کلمات فیلسوفان غرب هم آمده اما بیان اسلام درباره مادر استثنایی است.

وی افزود: نکته ایی که اسلام در باره مقام مادر اعلام کرده که حتی احترام مادر را بر پدر مقدم می‌دارد، درباره این است که اسلام احترام مادر را در دنیا محدود نکرده است، اسلام بابی باز کرده که این احترام برای فرزند در آینده هم مطرح باشد و به همین جهت حدیث بهشت زیر پای مادران است از جانب رسول اکر نقل شده است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه این حدیث نشانگر این است که تا احترام و خضوع نسبت به مادر نباشد راه ورود به بهشت وجود نخواهد داشت اظهار داشت: انسان پس از مرگ برای اینکه به زندان نیفتد وارد عالم زیبای برزخ میشود که باید به مقام مادر احترام گذاشته باشد، گفت: گام اول پس از مرگ همانجایی است که مادر ایستاده است.

وی به حدیثی از جانب رسول اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: مردی پس از طواف خانه خدا در حالی که مادر پیر خود را بر دوش گرفته بود خدمت پیامبر مکرم اسلام رسید و گفت: آیا حق مادر خود را ادا کردم که پیامبر در جواب فرمودند که تو هرگز نمی توانی حق مادر را ادا کنی، این کار تو حتی یک ناله مادر را در زمان حمل و بارداری تلافی نمی کند؛ این همان تربیت اسلام است.

امامی کاشانی در همین زمینه به حدیثی از امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند مادر تورا از ثمره و جان خودش اطعام کرد، خودش را فدای تو کرد آنهم نه با ناراحتی بلکه با شادی و خوشحالی.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه دعای مادر به فرزند نافذتر ازدعای پدر است اظهار داشت: مادر مجسمه رحمت و عشق است و خدا هم رحمت را دوست دارد به همین دلیل جایگاه مادر نزد خدا فوق العاده ارزشمند است.

وی در ادامه به لزوم اطاعت از امر خدا توسط زنان ومادران نیز اشاره کرد و گفت: مادران باید انتظار خدا از خوشان را برآورده و اوامر الهی را اطاعت کنند.

خطیب جمعه تهران خطاب به زنان و مادران جامعه گفت: شما باید همان الگویی را انتخاب کنید که نمونه راستین عفاف و تقوا است حیف است که انسان این الگو را رها کند و به غرب بچسبد، غربی که زن را ساقط کرد و موقعیت او را از بین برد./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
خشم خطیب نماز جمعه تهران از فساد اخلاقی در غرب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صدیقی خطیب جمعه تهران: سوری‌ها دماغ آمریکا را به خاک می‌مالند



اخبار,آیت‌الله کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه امروز تهران

صدیقی خطیب جمعه تهران:
سوری‌ها دماغ آمریکا را به خاک می‌مالند/ وزرایی معرفی شوند که گروه‌ها واکنش منفی به آنان نداشته باشند

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه توقع از رئیس جمهوری که لباس روحانیت برتن دارد ، متفاوت با دیگران است گفت: پیام نمانیدگان، پیام مجلس نبود، پیام همه مردم بود که دولت هم این پیام را دریافت کرد.

به گزارش فارس، آیت‌الله کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه امروز تهران در خطبه دوم نماز جمعه ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، هفته دولت را تبریک گفت و اظهار داشت: در دیداری که اعضاء کابینه یازدهم با رهبر معظم انقلاب داشتند، معظم‌له مطالب بسیار ارزشی که این گفته‌ها به سان روایات اهل بیت می‌درخشید را فرمودند.

وی افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب یقینا برگرفته از آیات و روایات است و لذا می‌توان گفت این نقشه راه همه دولت‌ها است که از قرآن، روایات و فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، آن فقیه حکیم، عارف، مجاهد، حق‌بین حق طلب قیام‌کرده، اخذ شده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: هفته دولت را به دولتمردان تبریک می‌گویم و موفقیت دولت یازدهم را در خدمت به خلق خدا و فراهم کردن زمینه رشد و هدایت و بندگی برای جامعه ما، در رفع مشکلات و مسائل جامعه از خداوند متعال درخواست می‌کنیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند ویژگی‌ها و برجستگی‌هایی را که دولت مطلوب اسلامی باید داشته باشد، در آیینه گفتار و رهنمودهای امام خمینی(ره) قابل رؤیت است و البته خود مقام معظم رهبری نیز در برخی خطابه‌هایشان، رهنمودهای حضرت امام را استخراج کردند و همواره تأکیدشان بر این است افرادی که سر سفره امام و شهدا به جای رسیده‌اند و مقام خدمتگزاری به آنها واگذار شده، غفلت نکنند این تابلوها سرنوشت‌ساز است، اگر انسان تابلو را نبیند در جایی که جاده شیب تندی دارد، به سقوط کشیده می‌شود.

آیت‌الله  صدیقی همچنین تأکید کرد: فرمایشات امام (ره) تابلوهای راهنماست و امروز امام حاضر ما، آیینه همان امام راحل است.

صدیقی در ادامه خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران گفت: اگر فردی در یک نظام لیبرالی مسئولیت دارد، به دنبال تفکرات آنها برود اما اگر مسئول یک نظام اسلامی هستیم، در گام نخست باید به تمامی ابعاد دین ایمان داشته باشیم.

وی اضافه کرد:‌ وزیر، مدیرکل و استاندار جمهوری اسلامی باید انقلاب را با همان آهنگی که امام خمینی(ره) خواستند و شهیدان به امید آن جانشان را فدا کردند، باور داشته و دنبال کنند.

خطیب نماز جمعه امروز تهران با یادآوری اینکه امام خمینی(ره) با اطمینان و ایمان به وعده‌های خدا مقابل دستگاه طاغوت ایستاد، خاطرنشان کرد: همان اعتقاد به خدا باعث پیروزی شد؛ در 8 سال جنگ نیز کشورمان مقابل قدرت‌های بزرگ ایستاد و با وجود مشکلات فراوان مقاومت کرد و همگان دیدند که مقاومت برای خدا پیروزی در پی دارد.

وی خدمتگزاری به مردم را ویژگی مطلوب دولت اسلامی دانست و با بیان اینکه خدمت به مردم اساس بعثت انبیاء است، تصریح کرد: اساساً انبیاء برای نجات بشریت حرکت می‌کردند؛ بر اساس تفکر انبیاء و دین، دولت اسلامی حق اینکه خود را تافته جدا بافته بداند، ندارد.

خطیب نماز جمعه امروز تهران اضافه کرد: بر همین اساس کسانی که با سلایق مختلف در دولت یازدهم حضور دارند، باید این نکته را در نظر گیرند که خدمت به مردم را در دستور کار قرار دهند.

صدیقی در همین زمینه خاطرنشان کرد: انتظار از رئیس جمهوری که نشانه پیامبر به سر داشته و لباس دین به تن دارد، این است که با دیگرانی که پیش از این در این منصب بودند متفاوت باشد و خدمت به مردم در چارچوب شرع مقدس و ولایت فقیه را در دستور کار قرار دهد.

وی با تقدیر از رئیس جمهور به پاس معرفی وزرای پیشنهادی در وقت مناسب، گفت: از مجلس هم به دلیل همکاری و تعامل با دولت در جهت تشکیل کابینه جدید قدردانی می‌کنم.

خطیب نماز جمعه امروز تهران با اشاره به 3 وزیر باقیمانده دولت یازدهم، گفت: اکنون انتظار این است که گام‌های بعدی برای تکمیل کابینه در 3 وزارتخانه مرتبط با جوانان و آینده‌سازان کشور برداشته شود.

صدیقی ادامه داد: دولت پیام مجلس را که در واقع پیام همه مردم در بحث انتخاب وزرا بود، دریافت کرد.

وی با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به وزرای آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان تصریح کرد: این وزارتخانه‌ها باید در مسیر دین حرکت کنند، البته وزارت علوم باید استقرار دانشگاه‌ها و حرکت در جهت اقدامات علمی را مدنظر قرار دهد.

خطیب نماز جمعه امروز تهران خواستار معرفی وزرایی برای 3 وزارتخانه باقیمانده شد که توقع مردم بر وکلای ملت را تامین کند و گروه‌ها واکنش منفی نسبت به آنان نداشته باشند.

صدیقی افزود: برای 3 وزارتخانه باقیمانده باید افرادی معرفی شوند که دغدغه دین، علم و مردم را دارند و در همین راستا از رئیس جمهور می‌خواهیم که کابینه را تکمیل کند.

وی بخش بعدی سخنان خود در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران را به مباحث سیاست خارجی اختصاص داد و در همین راستا، گفت: امروز در مصر اتفاقاتی می‌افتد که کمی نگران‌کننده است؛ کشتار مردمی که سلاح در دست ندارند از جانب هر گروهی که باشد محکوم است.

خطیب نماز جمعه امروز تهران با بیان اینکه کشتار مردم بی‌دفاع را با هر اخلاق و سیاستی ناسازگار است، یادآور شد: از مصر با آن سوابق درخشان و مباحث دانشگاهی و پیوند دل‌ها با قرآن و عترت انتظار می‌رود که شاهد چنین حوادثی نباشد.

صدیقی خواستار ورود دلسوزان مصری به وقایع این کشور شد و گفت: دلسوزان تدبیری اتخاذ کنند تا از جنگ داخلی جلوگیری شود زیرا جنگ داخلی در مصر نه برای این کشور بلکه برای جامعه اسلامی ناگوار است.

وی ادامه داد: مایه تأسف است که حسنی‌ مبارک آزاد می‌شود اما منتخب مردم این کشور در بند بوده و هیچ نشانه‌ای از آزادی وی نیست.

خطیب نماز جمعه امروز تهران بخش بعدی سخنان خود را به وقایع کشور عراق اختصاص داد و گفت: در این کشور یک دولت قانونی با آرای قاطبه مردم روی کار است اما شاهد بمب‌گذاری‌ها، ترورها و خرابکاری‌هایی هستیم.

وی بمب‌گذاری‌ها و ترورهای به وقوع پیوسته در عراق را با یک طراحی از سوی تروریست‌ها دانست و ادامه داد: این گروه‌ها به دنبال جنگ فرقه‌ای در عراق هستند که این تهدید با موضع‌گیری‌های مراجع،‌رهنمودهای مقام معظم رهبری و برخورد درست علمای اهل سنت خنثی شده است.

صدیقی با اشاره به وقایع سوریه، گفت: آمریکایی‌ها امروز قصد دارند به بهانه وجود سلاح شیمیایی به سوریه حمله کنند؛ البته هنوز همگان به یاد دارند که آنها به بهانه‌ای مبهم به افغانستان لشکر کشیدند و به بهانه همین سلاح شیمیایی به عراق حمله کردند.

خطیب نماز جمعه امروز تهران افزود: امروز دولت و مقامات آمریکایی آنقدر ذلیل شده‌اند که با ریسمان پوسیده اسرائیل خود را در باتلاقی گرفتار می‌کنند که ورود به آن در دست خودشان است اما بیرون آمدن از آن در حیطه اختیارشان نیست.

صدیقی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حمله به عراق و افغانستان هزینه‌های هنگفتی را به ملت خود تحمیل کرده‌اند، اظهار داشت: در انتها این آمریکایی‌ها بودند که با ذلت خاک این کشور را ترک می‌کردند.

وی همچنین تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها در باتلاق افغانستان و عراق گرفتارند و هنوز از این باتلاق‌ها بیرون نیامد خود را برای حمله به سوریه آماده می‌کند که این فاجعه است.

خطیب نماز جمعه امروز تهران حمله آمریکا به سوریه را عاملی برای ایجاد مشکل در منطقه دانست و اظهار داشت: این حمله اسرائیل را با خطر مواجه می‌کند و در نهایت باعث پیروزی آنها نیز نخواهد شد و حتی نفرت جامعه بشری را در پی خواهد داشت.

صدیقی پیروزی را از آن دولت و مردم سوریه دانست که فشارها را تحمل می‌کنند و در همین زمینه تأکید کرد: اگر حمله‌ای صورت گیرد، سوری‌ها آن را تحمل کرده و در نهایت دماغ آمریکا را به خاک خواهند مالید./فارس