اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خطر پیوند پایتخت به البرز



اخبار,اخباراجتماعی,ساخت‌وساز در تهران

 

 اخباراجتماعی  - خطر پیوند پایتخت به البرز

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور دیروز در جریان افتتاح كانون سردفتران استان البرز، نسبت به حذف تدریجی «فاصله ‌فیزیكی» بین تهران و كرج تحت‌تاثیر افزایش ساخت‌وساز در حدفاصل دو استان، هشدار داد

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، صبح دیروز با حضور در جلسه شورای قضایی استان البرز، درباره «وسعت ساخت‌وسازها در حدفاصل تهران-كرج» هشدار داد و از مسوولان دستگاه‌های نظارتی و اجرایی هر دو استان خواست، در قالب ادبیات مشترك، اقدامات مناسب برای «جلوگیری از پیوند استان‌‌های تهران و البرز» را در دستور كار قرار دهند.

 

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تغییرات قابل ملاحظه در زمین‌های شمال و جنوب اتوبان تهران-كرج را نه‌تنها مقامات قضایی و مسوولان دولتی، كه مردم عادی نیز می‌توانند به راحتی تشخیص دهند.

حجم ساختمان‌های در حال احداث در منطقه22 به‌عنوان غربی‌ترین نقطه در خط محدوده رسمی شهر تهران، به حدی طی سال‌های اخیر افزایش پیدا كرده كه «دنباله پایتخت» هم‌اكنون به نیمه‌های اتوبان كرج كشیده شده است.

در سمت مقابل نیز، تبدیل «گرمدره» از موقعیت روستایی به حالت شهری، نرخ ساختمان‌سازی در بخش شرقی كرج را بیشتر كرده و هم‌اكنون، «پیشروی فیزیكی» از سمت استان البرز کاملا مشهود است. گرایش مشترك دو استان به گسترش افقی شهرهای تهران و كرج در جهت نزدیك شدن به یكدیگر، باعث محو تدریجی «منظر جاده و شكل بیرون شهر» از ساختار اتوبان تهران-كرج شده است. در حال حاضر، مسافران بین استانی در این اتوبان، به سختی قادر به رویت بدون مانع مناظر طبیعی كوه‌های البرز هستند، اما به جای كوه، اسكلت‌های ساختمانی راحت‌تر قابل دیدن است!

ادامه این وضعیت ممكن است جدایی تهران از كرج و همچنین حسن اجرای مصوبه 7/4/89 هیات‌دولت– اعلام تشكیل استان البرز و استقلال كرج از تهران- را تحت‌تاثیر قرار دهد.


 كارشناسان شهری، درباره وقایعی كه طی سال‌های اخیر منجر به حذف تدریجی فاصله بین تهران و كرج شده است، می‌گویند: بارگذاری‌های سریع جمعیتی در منطقه22 تهران و همچنین احداث فاز دوم اتوبان همت و امتداد آن در دل‌ كو‌ه‌های البرز به سمت كرج، دو عاملی هستند كه جذابیت سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در حدفاصل دو استان را برای سازنده‌ها افزایش داده است.

درباره این وضعیت، روز گذشته احمد تویسركانی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در جمع اعضای شورای قضایی استان البرز اعلام كرد: «شهر تهران با سرعت در حال توسعه به سمت البرز است و شاید این اشتیاق، از طرف البرز به تهران، زیادتر است. اگر مراقبت نشود شاید در زمان نه‌چندان طولانی، این دو منطقه شهری به هم متصل شوند كه در این صورت تمام بخش‌های حیاتی و منابع طبیعی و تنفس‌گاهی این مناطق، زیر بار آهن و برج و تاسیسات خواهد رفت.» معاون قوه قضائیه با اشاره به لزوم سیاست‌گذاری درست و اجرای سیاست‌ها از طرف دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای كنترل روند گسترش این دو شهر، تصریح كرد: پیامد اتصال تهران و البرز به هم، می‌تواند به سخت‌تر شدن عرصه زندگی برای مردم این مناطق بینجامد.

 مصلحت بزرگ در حفظ باغات
تویسركانی در ادامه، با بیان اینكه دستگاه‌های دولتی و اجرایی باید اهتمام ویژه در مراقبت  و محافظت از اراضی دولتی و منابع طبیعی داشته باشند، گفت: ارزش‌افزوده زمین باعث شده زمین‌های متعلق به دولت همواره مورد تعدی قرار بگیرد. به عنوان نمونه زمین‌های واقع در حریم رودخانه و سد كرج كه تحت كنترل وزارت نیرو باید باشد، در صورتی كه حراست نشوند، سلامت آب شرب را تهدید خواهد كرد.

 

معاون قوه قضائیه همچنین با اشاره به اینكه شهرداری‌ها به‌خصوص در شهرهای خوش‌ آب‌وهوا، معمولا به دنبال تغییر كاربری باغات و زمین‌های كشاورزی هستند تا از این طریق منابع مالی اداره شهر را برای خود تامین كنند، تصریح كرد: ممكن است در یك شهری، شهرداری خیلی علاقه‌مند باشد كاربری یك باغ مناسب را تغییر دهد و منافع میلیاردی ایجاد كند اما به لحاظ مصالح عمومی، نباید این اجازه از طرف دستگا‌ه‌های نظارتی صادر شود. تویسركانی افزود: در قوانین حوزه حفظ كاربری اراضی و مقرراتی كه بر عدم اجازه تغییركاربری زمین‌های كشاورزی و باغات دلالت می‌كند، یك مصلحت بزرگ نهفته است و در تغییركاربری‌ها باید همواره مصلحت ملی مبنی‌بر صیانت از ثروت طبیعی شهرها، مدنظر قرار گیرد.

 نجنبید، می‌سازند!
در جلسه شورای قضایی استان البرز، محمد صادق مهدوی‌راد، رئیس كل دادگستری استان البرز نیز خطاب به دستگاه‌های دولتی استان، از مسوولان خواست: نظارت، حفاظت و مراقبت از زمین‌های تحت مالكیت دولت را به‌خصوص در بخش‌های ییلاقی و حریم اطراف جاده چالوس و رودخانه، افزایش دهند.

 

وی افزود: ویژگی آب و هوایی شهر كرج در سال‌های گذشته، باعث هجوم تهرانی‌ها به این منطقه به عنوان منطقه تفریحی شد و الان متاسفانه برخی افراد قسمت‌هایی از حریم جاده چالوس را تملك كرده‌‌اند. بعضی‌ها زمین‌هایی را در این منطقه خریداری كرده‌اند و منتظر ویلاسازی هستند و  اگر نجنبید، شروع به ساخت‌وساز می‌كنند. البته سازمان ثبت اسناد اقدامات مناسبی را انجام داده است اما باید هر چه سریع‌تر، اداره منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها زمین‌های باقی‌مانده را شناسایی و برای اخذ سند آن اقدام كنند.

 

 اخباراجتماعی  - دنیای‌اقتصاد


ویدیو مرتبط :
کرج/البرز پایتخت میشود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف آب در تهران رکورد زد/ خطر جیره‌بندی در پایتخت



مصرف آب در تهران ,جیره بندی آب در تهران

مصرف آب در تهران رکورد زد/ خطر جیره‌بندی در پایتخت

شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اعلام موج جدید گرما در پایتخت و هشدار نسبت به افزایش مصرف آب و استفاده از حداکثر ظرفیت آبرسانی به شهروندان اعلام کرد: در صورت ادامه روند فعلی، نگرانی هایی در تامین آب تهران ایجاد می شود.

به گزارش  مهر، همزمان با موج جدید گرما در پایتخت شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: مصرف آب در تهران طی روزهای اخیر تا 3 میلیون و 200 هزار مترمکعب افزایش یافته که در صورت ادامه روند افزایش دما در روزهای آینده، نگرانی‌هایی در خصوص تامین آب در تهران به وجود خواهد آمد.

همزمان با موج جدید گرما، شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای نسبت به تداوم افزایش مصرف آب در تهران ابراز نگرانی کرد. در این اطلاعیه آمده ‌است: گزارش‌های سازمان هواشناسی از تداوم افزایش دمای هوا در تهران تا 40 درجه سانتیگراد حکایت دارد که این مسئله افزایش مصرف آب را در پی خواهد داشت؛ این در حالی است که ظرفیت منابع سدها، شبکه توزیع و حجم مخازن آب تهران، توان این افزایش ناگهانی را ندارد.

این اطلاعیه می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن اعلام اینکه تمامی امکانات خود را برای مدیریت این وضعیت به کار خواهد بست، از یکایک شهروندان تهرانی خواست تا با مسئولیت‌ پذیری و رعایت الگوی مصرف آب، خدمتگذاران خود را در طول روزهای گرم پیش رو در مقابله با کمبود آب یاری کنند./مهر