اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خطر مشترکی که ایران و کشورهای عرب منطقه را بهم نزدیک‌ می‌کند!



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,داعش

اخبار سیاست خارجی - داعش؛ خطر مشترکی که ایران و کشورهای عرب منطقه را بهم نزدیک‌ می‌کند!

جنگ سوریه اما ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از یکدیگر دور کرد. ایران از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت کرد در حالی که شورشیان و معارضان خارجی که با نیروهای دولتی سوریه در حال جنگ بودند حمایت سیاسی ار عربستان سهودی، قطر و کویت دریافت می کردند.

تندروهای حکومت اسلامی در عراق یک دشمن مشترک را در منطقه به وجود آورده‌اند. ایران اما مجبور است با بی اعتمادی عمیق مقابله کند- و همچنین مذاکرات هسته‌ای را ادامه دهد- تا رابطه جدیدی را با همسایگان عرب خود ایجاد کند.

به گزارش نامه نیوز به نقل از کریستین ساینس مانیتور، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای دستیابی به یک معامله‌ی هسته ای باید اطمینان قدرت های جهانی را کسب کند. اما برای دستیابی به ثبات طولانی مدت در منطقه، روحانی باید بر سوء ظن عمیق و رقابت با همسایگان خود در حاشیه خلیج فارس در زمانی که تنش های فرقه ای در منطقه شدت گرفته است، غلبه کند.

ایران و 5 قدرت جهانی در 18 جولای توافق کردند تا مذاکرات هسته ای را برای دستیابی به توافق نهایی به مدت 4 ماه تمدید کنند.

مذاکره کنندگان در حال حاظر تا 20 نوامبر فرصت دارند تا به توافق نهایی دست پیدا کنند. حسن روحانی اما در مقابل30 سال بی اعتمادی قرار گرفته است. برای چندین سال طولانی، عربستان سعودی و کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس ایران را به ایجاد تفرقه در جوامع شیعه خود متهم می کردند. و در سال 2010 ویکی لیکس فاش کرد که ملک عبدالله، پادشاه عربستان مخفیانه و بارها و بارها واشنگتن را تحت فشار قرار داده است و از آمریکا خواسته تا با حمله نظامی به ایران، سر مار را قطع کند.

رقابت میان این بازیگران سنگین وزن منطقه ای، برای چندین دهه سیاست های قدرت را در منطقه تعریف کرده است. امروز اما روحانی عربستان سعودی ها را یک دوست و برادر می خواند. وی به عمان سفر کرد و از سویی دیگر میزبان امیر کویت بود. رویکرد وی منجر به آن شد که تندروها در حکومت های اهل تسنن عقب نشینی کنند.

کیهان برزگر، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در تهران در این باره می گوید: گفتمان اعتدال که از سوی دکتر روحانی مطرح شد صدای تندروها در کشورهای حاشیه خلیح فارس را منزوی کرده است.

داود هرمیداس باوند، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشکاه نیز در این باره می گوید: اگر ایران یک کشور قدرتمند است، تجربه های گذشته نشان داده است که کشورهای عرب تلاش می کنند که به ما نزدیک تر شوند.

جنگ سوریه اما ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از یکدیگر دور کرد. ایران از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت کرد در حالی که شورشیان و معارضان خارجی که با نیروهای دولتی سوریه در حال جنگ بودند حمایت سیاسی ار عربستان سهودی، قطر و کویت دریافت می کردند.

حمایت خلیج فارس، منجر به تقویت رادیکال ترین و مجهزترین گروه تندرو در سوریه (داعش) شد که در اوایل ماه ژوئن بخش هایی از شرق و شمال عراق را در اختیار گرفت تا جایی که اکنون تهدیدی برای اماکن مقدس شیعی به شمار می رود.

اما تهدیدات گروه داعش به کشورهای اهل تسنن نیز گسترش یافته است. خطر مشترک می تواند به بهبود روابط کمک کند. در حالی که شبه نظامیان گروه داعش بخش هایی از دو کشور عراق و سوریه را در اختیار گرفته است. در اختیار گرفتن تجهیزات نظامی و جذب نیرو با اعلام اولین خلافت سنی، نشان می دهد که ایران و کشورهای همسایه اش موضوعات مشترکی برای گفت‌وگو به جای پرداخت به تفاوتهایشان دارند.

تهدیدات داعش، زمینه های مشترکی حتی میان ایران و بزرگترین دشمن این کشور، یعنی آمریکا به وجود آورده است. روحانی نیز  اعلام کرد که مایل است با آمریکا در زمینه عراق همکاری داشته باشد. هرچند دیگر مقامات ایران این احتمال را رد کردند. 

اخبار سیاست خارجی - نامه نیوز

 


ویدیو مرتبط :
اسد : اگر ائتلاف روسیه و ایران و سوریه بهم بخورد منطقه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هماهنگی کشورهای عرب منطقه علیه «نفوذ ایران»



هماهنگی کشورهای عرب منطقه علیه «نفوذ ایران»

بازتاب فرود اجباری یک هواپیمای آمریکایی در ایران، ادامه انتشار گسترده اخبار مربوط به رزمایش «ولایت 91»، تلاش برای هماهنگی اقدامات کشورهای عرب منطقه برای مقابله با نفوذ ایران و نگرانی غرب و کشورهای منطقه از همسویی ایران و عراق در اوپک، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، با آغاز تعطیلات سال نو میلادی، از حجم کلی اخبار مطبوعات بین المللی کاسته شده؛ اما در این میان، ماجرای فرود اضطراری یک هواپیمای آمریکایی در ایران، مهمترین خبری است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از این مطبوعات قرار گرفته است.

«تایمز اسرائیل» از جمله روزنامه هایی است که این خبر را مورد توجه قرار داده و نوشته «هواپیمای آمریکایی پس از فرود اجباری چند هفته در ایران توقف داشته است».

این روزنامه به نقل از خبرگزاری های داخلی ایران نوشته یک هواپیمای آمریکایی اوایل این ماه در یک فرودگاه در ایران فرود اضطراری داشته است. در این مطلب با اشاره به سخنان محمود رسولی نژاد، رئیس سازمان فرودگاه های ایران آمده هواپیمای مذکور حدود سه هفته پیش به دلیل نقص فنی در فرودگاهی در اهواز فرود آمده است. با این حال، تایمز اسرائیل می نویسد مشخص نیست چرا این خبر پیش از این از سوی ایران اعلام نشده بود.

به جز این روزنامه، شمار زیادی از دیگر روزنامه ها و خبرگزاری های منطقه ای و بین المللی نیز این خبر را مورد توجه قرار داده اند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

اما اخبار مربوط به رزمایش دریایی «ولایت 91» نیز همچنان در میان مطبوعات گوناگون بازتاب پیدا می کند. روزنامه «پاکستان آبزور» با اشاره به جدیدترین اخبار مربوط به این رزمایش نوشته نیروهای ویژه ایران و واحدهای غواصی نظامی ایران روز یکشنبه به تمرین دفاع از بنادر و خطوط ساحلی خود علیه حملات پرداختند.

این روزنامه با اشاره به گستره وسیع جغرافیایی این رزمایش می نویسد، این محدوده، از تنگه هرمز تا دریای عمان و بخش های شمالی اقیانوس هند را در بر می گیرد. پاکستان آبزرور در مطلب خود پس از اشاره به سخنان برخی مقامات نظامی ایران درباره مانور مذکور، به تهدیدات نظامی مطرح علیه ایران، به ویژه تهدید رژیم صهیونیستی درباره حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران نیز اشاره کرده و نوشته در مقابل، بستن احتمالی تنگه هرمز از سوی ایران نیز همواره به عنوان یک گزینه در مقابل چنین اقداماتی مطرح بوده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

در مطلبی مربوط به منطقه، روزنامه «گالف نیوز» امارات از «ضرورت هماهنگی تلاش های کشورهای عربی به منظور تحقق اهداف مشترک» سخن به میان آورده که طبیعتاً بخشی از این اهداف به ایران ارتباط پیدا می کند.

این روزنامه با تمرکز بر نقش شورای همکاری خلیج فارس، لزوم هماهنگی اقدامات کشورهای این سازمان در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی را مطرح کرده تا به قول خود بتوانند بر «چالش های اهداف منطقه ای ایران» فائق شوند. گالف نیوز از جمله این «چالش ها» به طور خاص به نقش و نفوذ ایران در عراق اشاره کرده و نوشته این نفوذ ایران باید قطع شود. در این مطلب همچنین این ادعا مطرح شده که ایران در امور داخلی بحرین، کویت، یمن و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس نیز مداخله می کند و این مداخله باید متوقف شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

در نهایت، در مطلب دیگری کم و بیش در همین رابطه، «فایننشال تایمز» از شکل گیری یک اتحاد میان ایران و عراق در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خبر داده و نوشته این موضوع، نگرانی کشورهای عرب خلیج فارس مانند عربستان سعودی را فراهم کرده است. در همین حال، این نشریه ادعا می کند که گروه بندی های داخلی در درون اوپک، توانایی این سازمان برای انجام موثر مسئولیت خود، یعنی مدیریت عرضه نفت و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت نفت را کاهش می دهد. در این مطلب به مواردی از آخرین موضع گیری های گروه های مختلف در اوپک، از جمله مخالفت ونزوئلا، عراق و الجزایر با تحریم های غرب علیه ایران نیز اشاره شده است.