اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خطر جدی، بیخ گوش بازار وکیل شیراز


وقوع آتش‌سوزی به علل مختلف، از جمله خطراتی که همواره بازار قدیمی و صاحب نام وکیل شیراز را تهدید کرده و می‌کند، این خطر آخرین بار، روز جمعه مغازه‌ای را درگیر کرد و اگر روزی غیر از تعطیل بود، شاید تنها به سوختن لوازم خرازی درون یک مغازه، رضایت نمی‌داد و دامنش دیگر مغازه‌ها را نیز می‌گرفت و ...

خبرگزاری ایسنا: وقوع آتش‌سوزی به علل مختلف، از جمله خطراتی که همواره بازار قدیمی و صاحب نام وکیل شیراز را تهدید کرده و می‌کند، این خطر آخرین بار، روز جمعه مغازه‌ای را درگیر کرد و اگر روزی غیر از تعطیل بود، شاید تنها به سوختن لوازم خرازی درون یک مغازه، رضایت نمی‌داد و دامنش دیگر مغازه‌ها را نیز می‌گرفت و ...

طی دو سال اخیر موضوع ایمن‌سازی بازار وکیل یکی از موارد مد نظر مسئولان شهرداری و برق شیراز بوده است، طرحی که به عقیده کارشناسان سازمان آتش‌نشانی جواب داده است.

اگرچه یکی از مشکلات بازار وکیل، دسترسی‌های بسیار سخت و صعب به این مکان تجاری است، اما پیش از این وضعیت نابسامان برق‌رسانی و نبود امکانات لازم برای امدادرسانی، نظیر سیستم‌های آتش‌نشانی، کار را دشوارتر کرده بود.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در این‌باره گفت: حادثه روز جمعه بازار وکیل به‌نوعی آزمایش تأثیرگذاری اقدامات این سازمان در راستای پیشگیری از بروز و کنترل حوادث بوده است.

«مهدی شایق» البته قبول دارد که اگر حادثه روز جمعه و در زمان تعطیل حادث نشده بود، شرایط بسیار متفاوت بود، اما تأکید دارد که پیش‌بینی و نصب شیرهای آتش‌نشانی در بازار وکیل، راهکاری بوده که براساس نگاهی کارشناسانه انجام شده و نتیجه‌بخشی آن هم در این حادثه و مهار آن اثبات شده است.

وی در عین‌حال موضوع دسترسی به این بازار در هنگام بروز هر حادثه‌ای را از جمله موضوعات مهم می‌داند و تأکید دارد که کار نیازمند بررسی و پیش‌بینی راهکارهای دیگری هم هست.

شایق خاطرنشان کرد: طرح ایمن‌سازی و تجهیز بازار به شیرهای هیدرانت و کپسول‌های آتش‌نشانی، در حادثه‌ی آتش‌سوزی اخیر بازار بسیار سودمند و ثمربخش ظاهر شد.

وی در خصوص علت بروز این حادثه گفت: اجرای جوشکاری در مغازه خرازی که به‌علت ساخت بالابر در مغازه بود و پرتاب جرقه‌های ناشی از آن روی اجناس موجود در یکی از حجره‌های بازار موجب شعله‌ور شدن مواد قابل اشتعال در این محل شد و با گسترش شعله و حرارت، آتش به روکش ایزوگام یک تکه سرایت که موجب تسری حریق به بام بازار شد.

شایق با بیان این‌که برای تردد در مسیرهای باریک، موتورهای سه‌چرخ آتش‌نشانی پیش‌بینی و تأمین شده است، گفت: در این حادثه هم خودروهای آتش‌نشانی و هم موتورهای سه‌چرخ به محل اعزام و ظرف مدت 10 دقیقه حریق را کنترل کردند.

وی با یادآوری این‌که کل زمان اطفا حریق بازار وکیل یک‌ساعت و 19 دقیقه بوده است، بار دیگر هشدارهایش در خصوص ناایمن بودن محدوده بازار وکیل تکرار و تصریح کرد که بازار وکیل آتشی زیر خاکستر است، به موقعیت ویژه و جایگاه این بازار میراثی اشاره و خاطرنشان کرد: همه‌ی اقدامات نهادها و سازمان‌های شهری زمانی مفید فایده است که شهروندان، کسبه و بازاریان خود را در حفظ و نگهداری آن مسئول بدانند.

شایق با اشاره به سختی تردد خودروها و تجهیزات اطفایی در مسیر ورود به بازار، گفت: تأمین و تجهیز وسایل حمل و نقلی تحت عنوان موتور سه‌چرخ، از تدابیر این سازمان برای محدوده بافت تاریخی و فرسوده شیراز منجمله بازار وکیل بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز با بیان این‌که نصب شیرهای هیدارنت هم به کمک آتش‌نشانان آمد، گفت: اکنون با قاطعیت نصب شیرهای هیدرانت در محدوده بازار وکیل و سایر اماکن نظیر این مجموعه میراثی دسترسی به آنها مشکلاتی دارد هم‌چنین مناطق مختلف شهر را دنبال خواهیم کرد.

وی در عین‌حال گفت: هم‌اینک با تأکیدات شهردار و شورا و پیگیری‌های انجام شده 10 دستگاه شیر هیدارنت در اطراف بازار وکیل نصب شده است اما برای ایمن‌سازی بیشتر می‌توان به افزایش این شیرها نیز فکر کرد.

این مقام مسئول هر شیر آتش‌نشانی را به منزله یک ایستگاه آتش‌نشانی دانست و گفت: نقاطی که ویژگی‌های بازار وکیل و بافت فرسوده شهری را دارد، نیازمند ایستگاه‌های آتش‌نشانی و امدادی است و نصب شیرهای هیدارنت تا حدود زیادی این نیاز را برطرف کرده است.

شایق هم‌چنین گفت: با توجه به زمان‌پذیر بودن برطرف کردن مشکلات بازار، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اقدام به تهیه 2000 دستگاه سیلندر آتش‌نشانی 6 کیلویی و نصب آن در واحدهای کسب و 20 سیلندر 50 کیلویی را نیز در فواصل معین در مسیرهای مختلف بازار تعبیه و پیش‌بینی کرده است.

به گفته‌ی این مقام مسئول، آموزش به بازاریان در خصوص اقدامات اولیه در مواجهه به خطر آتش‌سوزی به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه انجام شده اشاره و اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.

 شرکت توزیع برق شیراز نیز از سال 90 تدابیری را جهت اصلاح و بهسازی شبکه برق فشار متوسط و ضعیف نیرورسان به این محدوده شروع کرد که بخشی از این اقدامات در قالب بهینه‌سازی شبکه‌ی برق بافت تاریخی و فرهنگی شیراز و از مصوبات سفر دور دوم هیئت دولت در دولت نهم به استان فارس محسوب می‌شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز در آن زمان گفته بود که طی 10 سال گذشته این شرکت قصد اجرای عملیات بهینه‌سازی وضعیت برق بازار وکیل را داشته اما زمینه‌ این اقدام فراهم نبوده است.

«سیدمحمدحسن صحرائیان» با اشاره به وضعیت بد و غیراستاندارد شبکه‌ی توزیع برق در بازار و مجموعه‌ی زندیه و بافت قدیمی شیراز، آن را غیر ایمن دانسته و اعلام کرده بود که با اختصاص 3 میلیارد تومان اعتبار کار اصلاح و بهسازی شبکه‌های برق در 4 نقطه قصردشت، مهدی‌آباد، آستانه سیدعلاالدین حسین(ع) و شهرک سعدی، به‌عنوان مناطق دارای بافت فرسوده انجام شده است.

به گزارش ایسنا و برابر مطالب عنوان شده از سوی مسئولان، در قالب طرح یاد شده که مقرر بود در سه فاز اجرایی شود، بنا بر تعویض و ایجاد 9 فیدر، 28 ترانسفورماتورهوایی و 31 ترانسفورماتور هوایی بود.

طرح یاد شده با اعتباری 3 میلیارد تومانی در آن روز آغاز و بخش قابل توجهی از بازار وکیل و مجموعه زندیه ایمن‌سازی شد.

پس از آن معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق شیراز در دی‌ماه 93 اعلام کرد که طرح بهسازی شبکه‌های برق مجموعه‌ی بازار وکیل و سرای مشیر منوط به همکاری تمام دستگاه‌ها تا پایان 93 تکمیل می‌شود.

«محمدرضا سلاحی» 20 دی سال گذشته (93) از اختصاص 140 میلیون تومان اعتبار برای طرح اصلاح شبکه‌های برق مجموعه بازار وکیل خبر داد و گفت: اصلاح و ساماندهی شبکه‌های توزیع برق مجموعه بازار وکیل شامل سرای مشیر و پشت بام بازار وکیل جنوبی، سرای فیل و سرای علاقه‌بندها می‌شود.

سلاحی در آن روز گفته بود که اصلاح و ساماندهی شبکه توزیع برق سرای مشیر، با توجه به شاخصه‌های فرهنگی و تاریخی موجود، اجرا می‌شود و در این طرح شبکه‌ برق‌رسانی نیز که از روی پشت‌بام بازار عبور کرده و نابسامان است، ساماندهی و بهسازی می‌شود.

این طرح که بخش‌های اندکی از آن هنوز باقی‌مانده است، مسیر تکمیل را طی می‌کند و می‌توان آن را یکی از اقدامات مهم در ایمن‌سازی بازار وکیل و مجموعه زندیه دانست که طی سال‌های گذشته بارها به‌دلیل اتصال برق دچار مشکلاتی شده بود.


ویدیو مرتبط :
خطر از بیخ گوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داعش، خطر جدی بیخ گوش ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,,گروهک تروریستی داعش

 

اخبار سیاست خارجی - داعش، خطر جدی بیخ گوش ایران

داعش با اشغال موصل به فاصله حدود 200 کیلومتری مرز ایران رسیده است. حضور القاعده در این فاصله اندک، قطعا می تواند تاثیر منفی بر امنیت ملی و مرزی ایران داشته باشد. علاوه بر این، ناامنی و بی ثباتی در عراق، به طور حتم، عواقب و تبعات منفی بر امنیت ایران خواهد داشت.

نیروهای القاعده در عراق و سوریه با نام اختصاری "داعش" روز سه شنبه توانستند موصل، دومین شهر بزرگ عراق را اشغال کنند.

به دنبال این حادثه، ساختمان های استانداری، پلیس، ارتش، فرودگاه نظامی و غیرنظامی موصل نیز به دست القاعده افتاد.

درگیری ها برای اشغال موصل از روز جمعه گذشته آغاز و در روز سه شنبه با اشغال کامل دو سوی شهر موصل تکمیل شد. شهر نیز زمانی سقوط کرد که نیروهای ارتش و پلیس عراق به دنبال شدت درگیری ها، مراکز و پادگان ها را ترک و فرار کردند تا پیروزی سهل و آسانی نصیب مهاجمان مسلح شود.

در این باره می توان به نکات زیر اشاره کرد.

- مهمترین و بدترین بخش اشغال شهر موصل، تصرف انبارهای سلاح و مهمات استان نینوا به همراه تعداد زیادی خودرو و تجهیزات نظامی توسط داعش است. این موضوع، قطعا پیشروی داعش به سمت دیگر مناطق عراق به ویژه مناطق سکونت عرب های سنی تسهیل می کند. این مناطق به دلیل سطح بالای نارضایتی ساکنانش از عملکرد دولت عراق، زمینه مناسبی برای اشغال توسط القاعده است. هم اکنون شهرهای محل سکونت عرب های سنی در عراق و در راس آنها بعقوبه، الانبار و تکریت در معرض سقوط به دست داعش هستند.

البته هدف داعش، گسترش سطح مناطق تحت کنترل خود و در نهایت، اشغال پایتخت عراق یعنی بغداد است.

- نیروهای داعش به لحاظ تعدادی، کم اما از نظر کیفی، بالا هستند. آنها معتقدند در حال جهاد هستند در صورت شکست و مرگ به شهادت می رسند و بهشت در انتظار آنهاست. در صورت پیروزی هم می توانند حکومت مورد نظر خود را برپا کنند و قرائت و سلیقه خود از اسلام را اعمال کنند. به همین دلیل آنها توانسته اند در افغانستان پس از بیش از یک دهه، همچنان دولت کابل و نظامیان خارجی را با چالش مواجه کنند و در پاکستان و سوریه هم مناطق وسیعی را در کنترل خود داشته باشند.

برهمین پایه، ارتش و پلیس مسلح به تسلیحات به روز و پیشرفته و آموزش دیده عراق از پس نیروهای داعش برنیامده اند و نباید داعش را یک گروه مسلح کوچک و بیش پا افتاده دانست. همچنین نباید از پیشروی آنها به سمت دیگر شهرهای عراق نیز متعجب شد.

- آمریکا پس از اشغال عراق و سقوط حکومت صدام در سال 2003 ، نیروهای مسلح عراق شامل ارتش و پلیس را منحل و دست به تشکیل نیروهای مسلح جدیدی زد.

ارتش و پلیس جدید عراق با سابقه حدود 10 ساله، بی تجربه است و از قدرت لازم برای عملیات های رزمی برخوردار نیست. حداکثر عملیات های آنها در داخل عراق هم شامل مقابله با افراد مسلح ضعیف (نسبی) و پراکنده است.
پلیس و ارتش عراق برای عملیات های رزمی جدی و واقعی به ویژه در عملیات های جنگ شهری کاملا بی تجربه و فاقد توانایی است.

اشاره به این نکته لازم است که نیروهای داعش به عنوان شاخه از القاعده هم اکنون در سوریه مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده اند. نیروهای القاعده در افغانستان و پاکستان نیز سابقه و تجربه عملیات نظامی علیه نیروهای نظامی پاکستان، افغانستان و نیروهای نظامی ناتو به رهبری آمریکا را دارند.

- اکثر اعضای داعش را اتباع خارجی تشکیل می دهند. مسلمانانی از سایر کشورهای اسلامی و غیراسلامی. بخشی از این افراد قبلا در عملیات های القاعده در افغانستان، پاکستان، چچن و عراق، تجربه رزم اندوخته اند و بخشی دیگر هم در سه سال اخیر در جنگ داخلی سوریه توانسته اند تجربه ای بیاموزند.

- به نظر می رسد با توجه به بن بست در جنگ داخلی سوریه برای القاعده و پیشروی های ارتش این کشور، داعش تصمیم گرفته است با پیشروی در خاک عراق، ضمن جبران شکست های خود در سوریه، بتواند پشتوانه مناسب سرزمینی، تسلیحاتی و روحی را برای عملیات های خود در سوریه فراهم کند.

- داعش با اشغال موصل به فاصله حدود 200 کیلومتری مرز ایران رسیده است. حضور القاعده در این فاصله اندک، قطعا می تواند تاثیر منفی بر امنیت ملی و مرزی ایران داشته باشد. علاوه بر این، ناامنی و بی ثباتی در عراق، به طور حتم، عواقب و تبعات منفی بر امنیت ایران خواهد داشت.

لذا مقامات ایرانی ضمن افزایش هوشیاری و احتیاط ، باید اقدامات لازم و حتی پیشگیرانه را برای جلوگیری از "همسایگی با القاعده" انجام دهد. در همین ارتباط، دخالت نظامی ارتش ایران برای سرکوب داعش و پیشروی این گروه در شمال عراق، می تواند گزینه ای قابل اجرا باشد.

نیروهای نظامی ایران در سال 1377 و به هنگام اشغال مزارشریف و کابل به دست طالبان به عنوان بازوی اجرایی و حکومتی القاعده در افغانستان و همسایه شدن ایران با نیروهای طالبان، عملیات بزرگ انتقال نیروهای نظامی ارتش و سپاه را به سمت مرزهای شرقی انجام داد و حتی برخی از مواضع طالبان در مناطق مرزی را بمباران کرد.

مقامات ایرانی باید خود را برای هر پیش آمدی در عراق و از جمله گسترش دامنه درگیری های داعش به بغداد آماده کنند.
- مهمترین دلیل قدرت گرفتن داعش و القاعده در عراق، ادامه بی ثباتی، ناامنی، جنگ داخلی در سوریه و در نتیجه تضعیف قدرت دولت مرکزی این کشور است. بخش های زیادی از سرزمین های غرب عراق و شرق سوریه، به لحاظ جغرافیایی و انسانی، مناطق یکپارچه هستند و همین موضوع انتقال نیروهای القاعده میان دو کشور را آسان می کند.

- امروزه موضوع مقابله با پیشروی القاعده و تروریست ها در عراق و بی ثباتی و ناامنی در این کشور و جلوگیری از تضعیف دولت بغداد، موضع مشترک دو دولت ایران و آمریکاست. به همین دلیل این مسئله می تواند موضوع رایزنی ها و همکاری های تهران و واشنگتن باشد.

اخبار سیاست خارجی - عصر ایران