اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خطر از بیخ گوش اینستاگرام و لاین گذشت!


کاهش 20 درصدی قیمت اینترنت برای کاربران ایرانی، افزایش 2 برابری ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور و ساماندهی به وضعیت پروژه 8 ساله شبکه ملی اطلاعات را شاید بتوان از مهمترین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات در سالی که گذشت عنوان کرد.

خبرگزاری مهر: سال 92 اگرچه با وجود تغییر دولت و تغییر سیاستها سال پر خبری برای فناوری اطلاعات و ارتباطات نبود و بیشترین زمان آن به تغییرات مدیریتی گذشت اما در این سال شاید بتوان محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم را یکی از تاثیرگذارترین افراد این حوزه عنوان کرد که در بسیاری از اخبار مهم این بخش نقش اصلی را به خود اختصاص داد.

در این سال بیشترین حاشیه ها نیز مربوط به دعوای مخابرات و دولت و اظهارات متفاوت مسئولان در مورد سیاستهای فیلترینگ در خصوص شبکه های اجتماعی بود.

جلوی افزایش قیمت مکالمات گرفته شد

واعظی در اولین روز حضور خود در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوی افزایش قیمت مکالمات تلفن و موبایل را گرفت.

همراه اول براساس مصوبه ای از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرده بود که از 15 مرداد به دلیل حذف تعرفه جابجایی در مکالمات، نرخ مکالمات با سیم کارت همراه اول یکسان سازی شده و با افزایش همراه است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین اقدام خود، این مصوبه را لغو و اجازه افزایش نرخ مکالمات را نداد.

در همین حال محمود واعظی اجازه افزایش نرخ مکالمات تلفن ثابت را نداد و مخابرات را ملزم کرد که تعرفه مکالمات تلفنی را مانند سال 82 اجرا کند و اضافه دریافتها را به مردم برگرداند که البته این دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منجر به حدود 5 ماه چالش میان وزارت ارتباطات و مخابرات شد.

فروش ADSL به مخابرات متوقف شد و تجهیزاتی که در گمرک ماند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ورود خود به این وزارتخانه بارها اعلام کرد که به حقوق مشترکان بیش از هرچیزی اهمیت می دهد و در اولین قدم با دستور توقف افزایش نرخ مکالمات، خواست این گفته خود را ثابت کند. اما از سوی دیگر وی به محض ورود به این وزارتخانه عملکرد شرکت مخابرات ایران که زمانی زیرمجموعه همین وزارتخانه بود و حدود 5 سال است که به بخش خصوصی سپرده شده را زیر ذره بین گذاشت و از وضعیت این شرکت از زمان خصوصی سازی تاکنون انتقاد کرد.

واعظی حتی اعلام کرد که خصوصی سازی مخابرات با اشکالاتی همراه بود و نباید اختیارات سیم مسی به عنوان زیرساخت اصلی مخابراتی کشور به بخش خصوصی واگذار می شد. در همین حال وزارت ارتباطات از بدهی 800 میلیاردی مخابرات به دولت پرده برداشت و در کش و قوس های حدود 5 ماهه، مخابرات از دریافت پهنای باند اینترنت برای واگذاری ADSL بی نصیب ماند.

در همین حال اجازه ورود تجهیزات مخابراتی به کشور به دلیل همین اختلافات و درگیری ها به مخابرات داده نشد و این مسائل باعث شد توسعه مخابرات در 6 ماهه دوم امسال به کندی صورت گیرد.

اما در نهایت وزارت ارتباطات و مخابرات آشتی کردند و مخابرات طبق گقته مسئولان، بدهی های خود به دولت را تسویه کرد.

وی چت فیلتر شد؛ خطر از بیخ گوش اینستاگرام و لاین گذشت

با افزایش میزان استفاده کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی موبایل به دلیل گسترش اپلیکیشن های تلفن همراه، کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در سالی که گذشت برای به رسمیت شناختن و نشناختن این شبکه های اجتماعی تصمیم گیری کرد.

در تصمیم گیری های صورت گرفته شیکه اجتماعی "وی چت" فیلتر شد. البته این تصمیم واکنش هایی در پی داشت و نمایندگان دولت در این کمیته بارها اعلام کردند که با فیلتر شدن این شبکه موافق نبوده و باید تنها بخش هایی از آن که برای کاربران مضر است فیلتر شود.

این بحث البته از سوی کارگروه تعیین مصادیق نیز بی پاسخ نماند و این کارگروه، وزارت ارتباطات را مسئول سامانه فیلترینگ عنوان کرد که هوشمند نیست.

در نهایت اینکه در سالی که گذشت خطر از بیخ گوش دو شبکه اینستاگرام و لاین گذشت و این شبکه های اجتماعی موبایلی، نیز چند ساعتی فیلتر شدند اما کارگروه تعیین مصادیق اعلام کرد که برنامه ای برای فیلتر این شبکه ها ندارد.

وزرای فیس بوکی و تلاش برای به رسمیت شناختن شبکه های اجتماعی

در سال 92 عضویت وزرا و دولتمردان تازه روی کار آمده در شبکه های اجتماعی فیلتر شده مانند فیس بوک حاشیه های بسیاری به همراه داشت؛ چرا که با وجود سیاستها در حوزه فیلتر شبکه اجتماعی فیس بوک، بسیاری از  دولتمردان این شبکه را به رسمیت شناختند.

این موضوع با واکنش های منفی از سوی کارگروه تعیین مصادیق همراه بود و در نهایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اینکه این موضوع را خاتمه دهد 4 شبکه اجتماعی داخلی را برای عضویت انتخاب کرد و به رسمیت شناخت تا هم برای عضویت در شبکه های اجتماعی داخلی فرهنگسازی کرده باشد و هم به صورت آنلاین، با کاربران اینترنتی ارتباط برقرار کند.

وی سایر دولتمردان را نیز به عضویت در شبکه های اجتماعی داخلی ترغیب کرد اما به نظر می رسد در این زمینه نتوانست موفقیتی کسب کند.

مسائل و مشکلات بر سر رسمیت داشتن و نداشتن شبکه های اجتماعی در سالی که گذشت به حدی مهم بود که شورایعالی فضای مجازی نیز وارد این عرصه شد و دبیر این شورا اعلام کرد که ساماندهی این شبکه ها را در دستور کار قرار داده است.

اینترنت 20 درصد ارزان شد

به گزارش مهر، در آخرین ماههای سال 92 نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور کاهش قیمت 35 درصد پهنای باند اینترنت برای شرکتهای ارائه کننده ADSL را داد و این شرکتها موظف شدند اینترنت نهایی را با کاهش 20 درصدی قیمت به کاربران بفروشند.

این موضوع اگرچه از نگاه سایر ارائه دهندگان اینترنت مانند ISP ها و ISDP ها و اپراتورهای وایمکس خبر خوبی نبود اما برای سرویس دهندهای ADSL و کاربران این فناوری که حدود 80 درصد کاربران اینترنت کشور را تشکیل می دهند بهترین خبر سال بود.

البته در سالی که گذشت پهنای باند اینترنت تقریبا 2 برابر شد که این موضوع در 6 ماهه دوم امسال و براساس قول وزیر ارتباطات اتفاق افتاد و ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل از 70 گیگابیت بر ثانیه به 120 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرد.

شبکه ملی اطلاعات سامان گرفت

شبکه ملی اطلاعات که از آغاز به کار دولت نهم به نام پروژه شبکه ملی اینترنت تعریف شده بود پس از 8 سال تاخیر در سالی که گذشت به تصویب رسید و کلیات آن برای اجرای نهایی در سال 93 به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ شد.

این شبکه براساس مصوبه شورایعالی فضای مجازی به عنوان زیرساخت ارتباطی کشور شناخته شد و قرار شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را در سال 93 اجرایی کند. در کلیات این شبکه، وظایف سایر دستگاههای مرتبط نیز تعیین شد.

مرکز تحقیقات مخابرات به آغوش وزارت ارتباطات بازگشت

مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان بازوی پژوهشی و تحقیقاتی وزارت ارتباطات که در دو سال گذشته مورد بی مهری واقع شده و منحل شده بود بار دیگر به آغوش وزارت ارتباطات بازگشت.

این تصمیم پس از روی کار آمدن دولت یازدهم گرفته شد و هیات دولت براساس قولی که وزیر ارتباطات در زمان اخذ رای اعتماد در مجلس داده بود این مهم را اجرایی کرد.

شورایعالی فضای مجازی و تشکیل جلسات منظم و به موقع

در سالی که گذشت دبیر شورایعالی فضای مجازی تغییر یافت و با روی کار آمدن دولت یازدهم، جلسات این شورا به صورت منظم و به موقع تشکیل شد.

حسن روحانی، محمد حسن انتظاری را به عنوان دبیر شورایعالی فضای مجازی تعیین کرد و در 6 ماهه دوم امسال این شورا 3 بار با حضور رئیس جمهور تشکیل جلسه داد.

در این جلسات مهمترین موضوع حول شبکه ملی اطلاعات گذشت. در همین حال ابعاد مختلفی برای ارائه اینترنت سالم به مردم در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی برای تدوین برنامه قرار گرفت.

این شورا از بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال 93 نیز سهم برد و براساس مصوبات مجلس مقرر شد حدود 100 میلیارد تومان از بودجه این وزارتخانه به مرکز ملی فضای مجازی اختصاص یابد.

تلویزیون اینترنتی بازهم به ایستگاه آخر نرسید

پروژه تلویزیون اینترنتی برای چندمین سال متوالی بازهم در نیمه راه ماند و ارائه آن تا اطلاع ثانوی متوقف ماند.

در سالی که گذشت پروژه تلویزیون اینترنتی با وجودی که گفته شد زیرساختهای فنی آن آماده است اما به دلیل اختلافات بر سر اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجازه ارائه پیدا نکرد و این سرویس که قرار بود در دهه فجر توسط صدا و سیما و مخابرات عرضه شود به دلیل نداشتن مجوز از وزارت ارتباطات ناکام ماند.

در این سال تماس تصویری نسل سوم موبایل برای رایتل هم با وجود کش و قوس های بسیار، برقرار نشد و تدوین آیین نامه و پیوست فرهنگی برای این سرویس و سایر تکنولوژی های تازه وارد به کشور در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفت.

با این وجود وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داد که از شهریور 93 نسل سوم موبایل همگانی می شود و نسل چهارم موبایل نیز از اسفند 93 وارد شبکه ارتباطات کشور می شود.



ویدیو مرتبط :
خطر از بیخ گوش راننده گذشت...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطر از بیخ گوش مسافران گذشت: فرود اضطراری پرواز ساری بندرعباس در فرودگاه مهرآباد



 

 اسکارلت یوهانسون باهمسرش بدرفتاری می کند!

 

پرواز شماره ۴۳۹ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که با ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه تاخیر ساری را به مقصد بندر عباس ترک کرد ساعتی پیش در فرودگاه مهرآباد فرود اضطراری کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این پرواز فوکر ۱۰۰ که متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر بود باید در ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه وارد فرودگاه دشت ناز ساری می شد که به دلیل وضعیت بد جوی فرودگاه ساری، ساعت ۲۱ امشب وارد فرودگاه ساری شد و در ساعت ۲۱ و ۳۵ دقیقه ساری را به مقصد بندرعباس ترک کرد.

پرواز فوق ۳۵ دقیقه پس از حرکت حوالی ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه به دلیل نقص فنی اعلام شده از سوی خلبان مجبور به فرود اضطراری شد و هم اکنون در فرودگاه بین المللی مهرآباد در حالت اسنتدبای قرار دارد.

بر اساس برنامه، پرواز شماره ۲۴۹ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ساعت ۲۲ و ۵۰ دقیقه از فرودگاه ساری عازم تهران شود که این تاخیرها و نقص فنی اعلام شده مسافران را در فرودگاههای ساری و بندرعباس سرگردان کرده است.

پرواز مستقیم ساری به بندر عباس روزهای دوشنبه و پنج شنبه هر هفته انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از یکی از مسافران این پرواز به دلیل سقوط هواپیمای مسافری تهران ارومیه در شامگاه یکشنبه مسافران این پرواز به شدت دچار وحشت شده بودند.... / خبرگزارى مهر