اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خطرناک‌ترین آسیب‌ سریال‌ های ماهواره‌ ای


یک کارشناس درباره مضرات ماهواره گفت: اكثر این سریال ها با موضوعاتی نظیر خیانت، مصرف مواد مخدر، مصرف الكل و نیز بحث خشونت است كه به شكل گسترده ای در سریال ها وجود دارد و كودكان نیز این برنامه ها را می بینند؛ در حالیكه كودكان بین 10 تا 12 ساله طبق نظریات روز دنیا پیامد درك رفتار را ندارند و در ناخودآگاهشان این مسائل می ماند.

تابناک: امروزه برخی دور هم بودن‌های خانوادگی تبدیل به دیدن سریال ها و فیلم های ماهواره ای شده است و پیام هایی كه این سریال ها به مخاطب می دهند مناسب و در شان یك خانواده ایرانی نیست.

جوان آنلاین نوشت: گوهر یسنا انزانی در خصوص مضرات ماهواره بر خانواده های ایرانی اظهارداشت: برنامه هایی كه در ماهواره پخش می شود به دلیل آنكه با باورهایی كه در كشور ما متفاوت است در خور دیدن نیست زیرا هر كشور و هر جایی برای خودش باورها، ارزش ها و سنت هایی دارد كه آنها نیز برنامه هایی را شامل كارتون، فیلم ها و غیره برای تهاجم به فرهنگ بیگانه تدارك می بینند.
 
به گفته وی، این برنامه ها در ایران پخش می شود و به دلیل آنكه برخی از خانواده ها از ماهواره استفاده می كنند و حتی در جاهای دورافتاده و روستاها كه باورهایشان با زندگی شهرنشینی نیز خیلی متفاوت است، خانواده ها ماهواره می بینند بنابراین فرهنگ بیگانه به راحتی در سبك زندگی شان اثر می گذارد.

وی با بیان اینكه رفتارهایی كه در مرحله اول در كودكی اتفاق می افتد بحث كارتون های كودكان است، گفت: حتی كارتون هایی كه در گذشته مانند سیندرلا و سفید برفی پخش می شد یك سری باورهایی را در نسل گذشته دختران مانند اینكه یك شاهزاده ای می آید و ازدواج می كنم و آدمی می آید كه من را خیلی خوشبخت می كند ایجاد كرده بود اما امروز آن كارتون ها جای خود را به كارتون هایی داده است كه توام با پرخاشگری‌ست.
 
انزانی افزود: در كارتون های جدید خیلی موارد راحت تر بیان می شود و چنین مواردی باعث می شود كودكانی كه هنوز در آنها رفتاری شكل نگرفته و پیامد چیزی را نمی دانند با دیدن این كارتون ها بخواهند رفتارهای آنها را انجام دهند.  
 
رئیس كمیته اجرایی انجمن بازی و ورزش كودكان ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر فیلم ها و سریال های ماهواره ای مخاطب بیشتری از دید والدین دارد و وقتی پدر و مادر وابستگی شدید به دیدن این سریال ها كه از شبكه های مختلف پخش می شود، دارند، فرزندان نیز ناخودآگاه پا به پای آنان والدین را همراهی می كنند.
 
این كارشناس ارشد روانشناسی تصریح كرد: اكثر این سریال ها با موضوعاتی نظیر خیانت، مصرف مواد مخدر، مصرف الكل و نیز بحث خشونت است كه به شكل گسترده ای در سریال ها وجود دارد و كودكان نیز این برنامه ها را می بینند؛ در حالیكه كودكان بین 10 تا 12 ساله طبق نظریات روز دنیا پیامد درك رفتار را ندارند و در ناخودآگاهشان این مسائل می ماند.
 
وی اظهار كرد: در دوره بلوغ نیز كه در حال حاضر سن آن در كشور كاهش داشته  است، غریزه جنسی فعال تر می شود و یك سری مواردی را كه از سریال ها گرفته اند و در ناخودآگاهشان نقش بسته است برایشان مشكل آفرین می شود.
 
انزانی گفت: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی والدین از بلوغ فرزندانشان شرایط خاصی برای دیدن برنامه های ماهواره صورت نمی گیرد و باعث می شود مواردی مانند خشونت و لجبازی در فرزندان بیشتر خود را نشان دهد. از سوی دیگر والدین وقت زیادی را برای بودن با فرزندانشان نمی گذارند و در حقیقت مهارت های ارتباطی در خانواده های ایرانی بسیار كاهش یافته است.
 
این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: در گذشته خانواده ها به همراه هم به پارك و محل تفریحی می رفتند و غذایی با هم می خوردند اما امروزه اكثر این دور همی ها تبدیل به دیدن سریال ها و فیلم های ماهواره ای شده است و پیام هایی كه این سریال های به مخاطب می دهند مناسب و در شان یك خانواده ایرانی نیست.
 
وی عنوان كرد: در گروه نوجوانی نیز وقتی بچه ها وارد می شوند به گونه ای می شود كه هر حرفی همسالانشان بزنند برایشان حجت است كه یكی از این موارد می تواند وجود ارتباط جنسی با هر كسی باشد كه از طریق همسالان برای فرد مطرح می شود و اینكه هیچ مشكلی در این زمینه وجود ندارد.
 
این كارشناس ارشد روانشناسی افزود: الان این مسئله یك مقدار در نوجوانان ما باب شده است. همچنین اطلاعی درباره مواد مخدر ندارند و این در حالیست كه مواد مخدر به اشكال مختلف حتی شبیه داروهای گیاهی و لاغری عرضه می شود كه با شعار زودتر لاغرشدن است و می بینیم به دلیل آنكه این مواد آب بدن را زود تخلیه می كند حتی باعث مرگ افراد می شود.
 
انزانی ادامه داد: از سوی دیگر در ماهواره ها شاهد تبلیغ بیش از حد داروهای ترك اعتیاد هستیم و وقتی نوجوانان این تبلیغات را در ماهواره می بینند كه خیلی راحت می شود لاغر كرد یا خیلی آسان می توان مواد مخدر را ترك كرد چون قدرت تجزیه و تحلیل درستی ندارند شاید پیش خود بگویند كه ما می توانیم همه این كارها را انجام دهیم و سپس اقدام به ترك آن ها بكنیم.
 
وی تصریح كرد: وقتی ما در كلینیك ترك اعتیاد با این طیف از نوجوانان مواجه می شویم می بینیم كه  مراجعه كنندگان بر خلاف عرف احساس كرده اند كه می توانند راحت معتاد یا چاق شوند و بعد هم با این داروهای ماهواره ای می توانند ترك اعتیاد كنند یا لاغرشوند.
 
وی هشدار داد: چنین تبلیغاتی سبب می شود كه یك سری رفتارهای اعتیادی نیز در افراد شكل بگیرد مانند عادت بازی با موبایل، عادت اس ام اس دادن به دیگران یا عادت صحبت كردن طولانی با دیگران كه متاسفانه در خانواده هایی كه مهارت های ارتباطی وجود ندارد خیلی زودتر در حال شكل گرفتن است.
 
به گفته انزانی، این مسئله به دلیل آن است كه خانواده درگیر فیلم ها و سریال های ماهواره ای است و در حقیقت اعتیاد به این فیلم ها پیدا كرده است و نتوانستند آن ارتباط كافی را با فرزندانشان داشته باشند بنابراین مهارت های زندگی را آموزش نمی دهند و همین مسئله سبب متلاشی شدن بنیان بخشی از خانواده ها شده است كه به عنوان نمونه مسئله خیانت را خیلی قوی در خانواده ها مشاهده می كنیم.


ویدیو مرتبط :
پاورپوینت بررسی و آسیب شناسی ماهواره (آسیب شناسی شبکه های فارسی زبان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آسیب خطرناک ماهواره بلوغ زودرس است


عضو کمیته تخصصی تدوین سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: ماهواره باعث برهم زدن تعادل جنسی در انسانها شده و آنها را به سمت افراطی گری جنسی می برد و هدف آن اباحه گری دینی و گرفتن هویت دینی افراد است.

خبرگزاری ایسنا: عضو کمیته تخصصی تدوین سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ایجاد روابط ناسالم در درون خانواده‌ها به دلیل ضعف تقیدات دینی و بلوغ زودرس در جوانان را از جمله مضرات استفاده از ماهواره و فضای مجازی دانست و خاطرنشان کرد: ماهواره باعث برهم زدن تعادل جنسی در انسانها شده و آنها را به سمت افراطی گری جنسی می برد و هدف آن اباحه گری دینی و گرفتن هویت دینی افراد است.

حجت الاسلام و المسلمین نصیری فرد در جمع کارکنان اداره کل و زندانهای سمنان، پخش فیلمها و سریالهای ماهواره‌ای را با اهداف عریان گرایی و هویت زدایی در کشور دانست و افزود: اگراستفاده همراه با عقلانیت از فضای مجازی در کشور وجود نداشته باشد آسیبهای وارده به دلیل گستردگی استفاده از این فضا بسیار زیاد خواهد بود، لذا عدم کنترل و نظارت پدر و مادرهایی که علم استفاده از این فضارا نداشته و به آن آشنا نیستند و یا اینکه آشنا به این فضا بوده ولی بی توجهند و یا توجه دارند و فرصت نمی کنند، موجب افزایش اینگونه آسیب‌ها می‌شود.

وی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی در ایران گفت: امروزه به جهت رشد علم و تکنولوژی، فضای مجازی جزو زندگی انسانها شده است و صرف اینکه فضای مجازی بد است درست نیست و نحوه استفاده از این فضا می‌تواند فرصت یا تهدید باشد.

معاون آموزشی و فرهنگی بسیج اساتید کشور نگاه غربیها به فضای مجازی را برخلاف کشورهای اسلامی صد درصد فرصت دانست و خاطرنشان کرد: ما انسانهای دین مداری بوده و در جامعه دینداری زندگی می‌کنیم، پس نگاه ما به فضای مجازی بایستی متفاوت از نگاه کشورهای غربی باشد؛ چرا که فضای مجازی به عنوان دستاورد علمی بشریت در کنار فواید، دارای خطرات و آسیبهای فراوانی برای افراد مخصوصا جوانان است و موجب عقده گشایی آنان در استفاده از این فضا به دلیل یک سری از مسایل اجتماعی می گردد و این مهمترین عامل استفاده منفی از این فضا است.

عضو کمیته تخصصی تدوین سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از تقلید سبک زندگی افراد در حوزه معماری به سبک زندگی غربی، اظهارکرد: غرب خاستگاه علم سبک زندگی ما شده است، لذا انسانهایی که تفکر و اندیشه دینی و اسلامی ندارند این افکار و سبک‌ها را قبول دارند.

نصیری فرد خاطرنشان کرد: باید علم و آگاهی استفاده از فضای مجازی در کشور وجود داشته باشد؛ چرا که غیرت و عفت دو عنصر اساسی در خانواده ایرانی است و خانواده از مفهوم و جایگاه بالایی برخوردار است، لذا تنها راه چاره آگاهی دادن به افراد از فرصت‌ها و مضرات این فضا می باشد.