اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خطای پزشکی نقشی در مرگ محمدراشد نداشته است /‌ آیا کالبدشکافی علت را مشخص می‌کند؟



آمپول پنی‌سیلین,حساسیت به آمپول پنی‌سیلین

 

 

خبرنگار فارس برای بررسی علت مرگ کودک 8 ساله در‌ سنند‌ج به مسئولان ذی‌ربط مراجعه کرد که مسئولان بیمارستان خطای پزشکی را در این مرگ به کلی رد کرند و حالا باید منتظر نتیجه کالبد شکافی نشست.

 

خبرگزاری فارس: خطای پزشکی نقشی در مرگ محمدراشد نداشته است /‌ آیا کالبدشکافی علت را مشخص می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حدود 75 روز پیش کودک هشت ساله‌ای را برای مداوا به اورژانس مرکز پزشکی بعثت سنندج می‌آورند‌‌ که بعد از اقدامات پزشکی ترخیص می‌شود اما در مسیر منزل (بر‌اساس اظهارات پدرش) کودک دچار حساسیت شده و دوباره به بیمارستان باز می‌گردانند اما متاسفانه به علت شدت بیماری کودک جانش را از دست می‌دهد.

پدر این کودک سنندجی در خصوص علت مرگ فرزندش می‌گوید: محمدراشد ساعت 15 روز سی‌ام آذرماه امسال توسط مادرش برای مداوای بیماری سرماخوردگی به بیمارستان بعثت سنندج برده می‌شود.

زاهد احمدی مدعی است پزشکان بخش اورژانس بعد از پذیرش محمدراشد بدون تست، آمپول پنی‌سیلین 1200  به وی تزریق و او از اورژانس ترخیص می‌شود.

پدر این کودک گفت: بدن محمدراشد در مسیر بیمارستان تا منزل در داخل خودرو نسبت به پنی‌سیلین حساسیت نشان می‌دهد و مادرش بلافاصله او را به بیمارستان بازمی‌گرداند.

احمدی می‌گوید: در این زمان محمدراشد دو بار تشنج می‌کند و بعد از این پزشکان برای نجات وی تلاش می‌کنند اما تکاپوی آنان بی‌نتیجه می‌ماند و این کودک هشت ساله در کمال ناباوری حیات را با مرگ مبادله می‌کند.

وی افزود: متاسفانه مسئولان این بیمارستان دفترچه بیمه محمدراشد را که تمام اقدامات و تجویزهای پزشکی در آن ثبت شده است ضبط کرده‌اند.

وی گفت: تاکنون چندین بار برای بازپس‌گیری دفترچه بیمه محمدراشد مراجعه کرده‌ایم اما پاسخی نگرفته‌ایم.

 

اظهارات رئیس بیمارستان

رئیس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج گفت: ادعای پدر محمدراشد در خصوص خطای پزشکی در این مرکز پیشرفته درمانی صحت ندارد.

بابک قطبی با اشاره به سابقه فعالیت و استانداردهای پزشکی موجود در این بیمارستان افزود: در نخستین جشنواره کشوری حاکمیت بالینی مرکز پزشکی، مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت بیمارستان برتر کشور در سال جاری انتخاب و معرفی شد.

کارشناس بیمه خدمات درمانی بیمارستان بعث نیز ضبط دفترچه بیمه محمدراشد را قانونی دانست و گفت: بر اساس قانون افراد زیرپوشش بیمه خدمات درمانی اگر در فرایند درمانی در مراکز بیمارستانی فوت کنند دفترچه آنان ضبط و برای ابطال به اداره کل بیمه ارسال می‌شود.

آرزو ابن‌رسولی ضبط دفترچه بیمه خدمات درمانی این کودک سنندجی را در سی‌ام آذر ماه تایید کرد و گفت:این دفترچه بعد از فرایند قانونی در21 دی ماه در اداره کل بیمه خدمات درمانی استان باطل شده است.

وی عدم سوء استفاده از دفترچه بیمه خدمات درمانی و قطع کسر حقوق از سرپرست خانوار یا شخص بیمه‌گذار را از دلایل ضبط و ابطال دفترچه بیمه خدمات درمانی بعد از فوت اعلام کرد.

اظهارنظر کارشناس پزشکی کمیته مرگ و میر کارشناس پزشکی کمیته مرگ ومیر بیمارستان بعثت پرونده مرگ محمدراشد را تشریح کرد و گفت: این کودک هشت ساله با شماره پرونده 396962 در ساعت 16 و 38 دقیقه روز سی‌ام آذرماه امسال در مرکز پزشکی،آموزشی و درمانی بعثت بستری شده است.

این کارشناس که متخصص بیماری کودکان و نوجوانان و فوق تخصص خون و انکولوژی است، افزود: بررسیها نشان می‌دهد که بیمار از سه روز قبل از مراجعه، دچار علائم سرماخوردگی، گلودرد و آبریزش بینی بوده است.

فرزاد کمپانی ‌افزود: محمد راشد در روز سی‌ام آذرماه به همراه مادرش به بخش اورژانس بیمارستان بعثت مراجعه می‌کند و پزشک اورژانس با توجه به وجود اگزودا و اریتم در ته حلق، تزریق پنی‌سیلین را تجویز می‌کند.

این پزشک با اعلام اینکه بیمار بعد از تزریق سرپایی به همراه مادرش از بیمارستان خارج می‌شود، افزود: این کودک حدود نیم ساعت بعد از تزریق آمپول دچار کاهش سطح هوشیاری و هذیان‌گویی می‌شود و دوباره به بیمارستان بازگردانده می‌شود.

به گفته وی، محمدراشد در بدو ورود به اورژانس دچار تشنج (تونیک کولونیک) (سفتی عضلات و لرزش) می‌شود که دراین شرایط با اقدامات درمانی سریع پزشکان تشنج کودک با دیازپام کنترل شده است.

کمپانی افزود:‌ به دلیل وجود ترشحات زیاد، NG Tube (لوله معده‌ای) برای خروج ترشحات coffee Ground (ترشحات قهوه‌ای) برای بیمار کار گذاشته شده است.

این پزشک متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان افزود:‌ با توجه به احتمال آسپیراسیون  (ریخته شدن محتویات معده به داخل مجاری تنفسی) و دیسترس تنفسی (سخت شدن تنفس) بیمار به PICU (آی سی یو کودکان) منتقل شد و براساس نظر متخصص بیهوشی، کودک اینتوبه (لوله‌گذاری داخل مجاری تنفسی) و به دستگاه ونتیلاتور متصل می‌شود.

وی علایم حیاتی کودک در بدو مراجعه را نیز چنین تشریح کرد: GCS=8/15 (سطح هوشیاری کودک در بدو مراجعه)، TAXI=38 (دمای بدن)، RR=42 (تعداد تنفس در دقیقه)، PR=120  (تعداد ضربان قلب در دقیقه) و BP=120/60 (فشار خون).

کمپانی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که قبل از این حادثه نیز آمپول پنی‌سیلین به بدن محمدراشد تزریق و بدون عارضه‌ای دریافت شده است.

این پزشک با تاکید بر اینکه کودک سابقه بستری در بیمارستان را دو بار آن هم به دلیل تشنج ناشی از تب FC داشته است، افزود: براساس اسناد پزشکی این بیمار تا سن چهار سالگی نیز تحت نظر پزشک متخصص بوده و فنوباربیتال (داروی ضد بیماری تشنج و صرع) دریافت کرده است.

وی در تشریح گمانه‌زنی‌های خطای پزشکی در روند درمان محمد راشد گفت: در نتایج آزمایش‌های بیمار در بدو مراجعه لکوسیتوز (WBC=14000 ) (تعداد گلبول‌های سفید) و (PTT=58) (زمان انعقاد خون) مشاهده شده است و به همین دلیل دو واحد FFP (پلاسمای تازه منجمد شده) تزریق شده است.

کمپانی افزود: متاسفانه بیمار در طول مدت بستری چهار بار دچار برادیکاردی (کاهش تعداد ضربان قلب) و سپس ایست قلبی شده که گویا هر بار عملیات احیا نیز انجام شده است.

این پزشک متخصص افزود: متاسفانه محمدراشد در ساعت 1 و 35 دقیقه بامداد روز یکم دی ماه برای بار چهارم دچار ایست قلبی شده و علی‌رغم تکاپوی پزشکان و انجام عملیات احیا، وی در ساعت 2 و 15 دقیقه بامداد همان روز فوت شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تزریق پنی‌سیلین و شوک آنافیلا کتیک (شوک حساسیتی) شدید منجر به فوت این کودک شده است، افزود: بررسی‌های علم پزشکی نشان می‌دهد که تزریق پنی‌سیلین و شوک آنافیلاکتیک شدید منجر به فوت افراد در سن زیر 14 سال نمی‌شود و حتی نیازی به تست پنی‌سیلین هم در این سن نیست.

این پزشک متخصص بیماری‌‌های کودکان و نوزادان و فوق‌تخصص خون و آنکولوژی علت احتمالی مرگ محمدراشد را تشنج، سپسیس (عفونت خون) و DIC (بیماری‌های انعقاد خون) عنوان کرد و افزود: علت قطعی مرگ پس از اتوپسی (تکه‌برداری و کالبد شکافی) مشخص خواهد شد..... / خبرگزاری فارس



ویدیو مرتبط :
عبور مرگ از بیخ گوش به علت خطای تك تیر انداز (سوریه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت مرگ ماهیان بندرعباس مشخص شد



 

 

علت مرگ ماهیان بندرعباس مشخص شد

 

 

 

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت‌: حركت دسته‌جمعی ماهیان منطقه بندر عباس برای تخم‌گذاری به سوی ساحل و برخورد با فاضلاب و آلودگی علت اصلی مرگ ماهیان بندرعباس بوده است.

عباسعلی مطلبی در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس در مورد علت مرگ ماهیان 6 روز گذشته بندرعباس گفت: ماهیان گاریز معمولا به صورت دسته‌جمعی و گله‌ای تخمگذاری می‌كنند كه به دلیل مواجه شدن با آلودگی‌ فاضلاب ساحل از بین رفته‌اند.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران افزود: این تلفات در محدوده 1000 متر از سواحل دریا در بندرعباس اتفاق افتاده كه بعد از تلف شدن اولین گله، ماهی‌های بعدی وارد این محدوده نشده‌اند و به همین دلیل از تلف شدن بیش از حد ماهی‌ها جلوگیری شده است.

مطلبی گفت: جمع شدن كف در سطح دریا و وجود ماده‌ای سیاه‌رنگ در خط ساحل آلودگی ناشی از ورود فاضلاب‌ها را اثبات می‌كند و براساس نمونه‌برداری به عمل آمده، پدیده جلبكی در منطقه مورد نظر وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس پیشتر رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران در این باره، فرضیه‌های آلودگی آب، پدیده شكوفایی پلانكتونی و بیماری‌های باكتریایی و ویروسی را عنوان كرده بود.

سال گذشته 800 میلیون تومان برای مسدود كردن ورودی فاضلاب‌ها در نظر گرفته شده بود.

10 الی 12 تن ماهی از نوع كاریز 11 آذر در سواحل بندر عباس به دلیل ورود فاضلاب ها از بین رفت.