اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خشم اروپا از تلاش آمریکا برای تجارت با ایران


کشورهای اروپایی از افزایش تلاش شرکتهای آمریکایی برای برقراری روابط تجاری با ایران در حالی که آنها (شرکت های اروپایی) بدلیل تحریم های واشنگتن از این کار منع شده اند ، خشمگین هستند.

پایگاه خبری انتخاب: کشورهای اروپایی از افزایش تلاش شرکتهای آمریکایی برای برقراری روابط تجاری با ایران در حالی که آنها (شرکت های اروپایی) بدلیل تحریم های واشنگتن از این کار منع شده اند ، خشمگین هستند.

پایگاه خبری بیزینس ویک در مقاله ای به قلم "جاناتان تایرون " با اشاره به تحریم هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است ، نوشت : در حالی تجارت کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران به پائین ترین حد خود رسیده ، روابط مالی و تجاری ایالات متحده با شرکت های ایرانی از سال 2011 تاکنون افزایشی 35 درصدی را به خود دیده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ ، این میزان برای کشورهای اروپایی از همین سال 77 درصد کاهش داشته است.

 به گفته برخی مقامات ، این اقدام درست نیست که کارشناسان آمریکایی بخصوص در بخش خدمات غذایی و پزشکی در ارتباط با ایران هستند در حالی که شرکت های اروپایی از داشتن روباط تجاری با تهران و دیگر کشورهای مورد تحریم آمریکا منع باشند .

در ادامه این مقاله امده است : ماریج شاک ، یکی از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا در بخش کمیته های تجارت بین المللی و امور خارجه در این باره اظهار داشت : اتحادیه اروپا باید نگرانی هایی را در قبال این موضوع به مقامات آمریکایی ابلاغ نماید . تحریم های ضدایرانی آمریکا اقتصاد در ایران را تحت تاثیر قرار میدهد و همین موضوع نیز تاثیرات برون مرزی نامطلوبی بر اقتصاد اروپا می گذارد .

آیان کرنز ، مدیر شبکه رهبری اروپا در لندن ( گروه مشاوران سیاسی که توسط مقامات سابق اتحادیه اروپا اداره می شود ) نیز تصریح کرد : اختلاف و تفرقه در میان دوستان غربی در مسئله نحوه اجرای تحریم ها بر ضد ایران می تواند به هرگونه تلاش از سوی آمریکا و اروپا برای مشارکت در دور تازه ای از تحریم ها علیه "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه در مورد بحران اوکراین آسیب بزند .

ایالات متحده تا پیش از سال 1979 یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران با مبلغ دادوستدی معادل سالانه 400 میلیارد بوده است . پس ازآن این روابط تا حد بسیار زیادی قطع گردید . واشنگتن در سالهای اخیر با همکاری دوستان خود و با اتهام تلاش ایران برای دست یابی به بمب اتمی ، تحریم ها علیه تهران را تشدید نموده است .

 جمهوری اسلامی همواره این اتهامات از سوی غرب را بی اساس خوانده و رد کرده است .

در انتهای این مقاله که در نشریه " بیزینس ویک " منتشر شده ، آمده است : بر اساس گزارش یکی از موسسات معتبر آمریکایی ، نرخ تجارت میان تهران و واشنگتن در سال گذشته میلادی 315 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 2011 افزایش داشته است . طی همین دوره و بر اساس نمودارهای کمیسیون های اروپایی ؛ تجارت میان تهران و اتحادیه اروپا به 8/2  میلیارد یورو کاهش یافته که پیشتر 28 میلیارد یورو بوده است .

این کاهش تجارت پس ازآن رخ داد که اتحادیه اروپا به منظور اعمال تحریم های آمریکا بر ضد ایران در سال های 2011 و 2012 بیشتر از سوی کاخ سفید تحت فشار قرار گرفت .


ویدیو مرتبط :
نشست گروه هشت در رابطه با تجارت آزاد آمریکا و اروپا(news.iTahlil.com)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض اروپا به افزایش تجارت آمریکا با ایران


اتحادیه اروپا از این که آمریکایی‌ها در کنار تحریم ایران، خود اقدام به افزایش روابط تجاری با این کشور کرده ناراضی است و به این مسئله اعتراض کرده است.

خبرگزاری فارس: به نقل از «بلومبرگ»،‌ مقامات اتحادیه اروپا اعتراض خود را به آمریکایی‌ها به خاطر افزایش روابط تجاری این کشور با ایران اعلام کرده اند.

بر اساس این گزارش، یک رسانه آمریکایی نیز به تازگی به نگرانی کشورهای اروپایی نسبت به شدت یافتن روابط تجاری واشنگتن با تهران پرداخته است؛ چرا که این شرکت‌ها به‌خاطر تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران متضرر شده‌اند.

در گزارش این رسانه آلمانی آمده: «درحالی‌که تجارت اروپا با ایران به یک بیستم کاهش یافته، داد و ستد آمریکا با این کشور رشدی بالغ بر 35 درصد را از سال 2011 به این سو نشان می‌دهد. این رقم برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا برابر با کاهش 77 % است.

براساس این گزارش، برخی مقام‌های اروپایی در اعترض خود به آمریکایی‌ها،‌ چنین وضعی را «ناعادلانه» خوانده اند. درحالی که آمریکا درحال صادرات مواد غذایی، وسایل پزشکی و دارو به ایران است میزان آن نیز رفته رفته درحال ازدیاد است اما، همزمان شرکت‌های اروپایی درحال قربانی شدن و جریمه شدن در این باره هستند.

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد، «ماریتج شاک» عضو هلندی اتحادیه اروپا در این باره گفته اتحادیه اروپا باید نگرانی خود را  بابت اقدام‌های آمریکا در معالات تجاری با ایران بیان کند. تحریم‌های آمریکا تاثیر بدی را بر تجارت اروپا گذاشته است.