اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خسارت‌ های مالی و جانی سیل در کشور


بارش باران، وقوع سیل و وزش باد سهمگین در برخی استان های کشور موجب تخریب منازل، خسارت به خودروها، شکسته شدن درختان و آسیب به زمین های کشاورزی شد و جان شماری از هموطنان و مسافران در راه را گرفته است.

خبرگزاری ایرنا: بارش باران، وقوع سیل و وزش باد سهمگین در برخی استان های کشور موجب تخریب منازل، خسارت به خودروها، شکسته شدن درختان و آسیب به زمین های کشاورزی شد و جان شماری از هموطنان و مسافران در راه را گرفته است.

بارندگی روز اخیر در شهرهای مختلف علاوه بر خسارات مالی، در استان های مختلف خسارات جانی نیز برجای گذاشت تا طبیعت روی ناخوش خود را نشان دهد ؛ چهره ای که با تخریب ساختمان هایی که در حاشیه رودخانه ها ساخته شده بودند شاید به نوعی به عنوان اعتراض طبیعت جلوه کند.

برخی کارشناسان، ساخت و ساز بی رویه، قطع درختان و عدم پیشگیری های لازم را دلیل بروز برخی تلفات انسانی این حوادث قلمداد می کنند.

در این میان خسارات وارده به استان مازندران ،استان البرز بیش از دیگر استان ها برآورد شده است و این رخداد موجب بسته شدن برخی محور های ارتباطی در استان های کشور شده است.

روایت ها از جان باختگان

منابع خبری طی 24 ساعت گذشته روایت مختلفی از شمار جان باختنگان سیل در مناطق مختلف ارایه دادند برخی شمار قربانیان را 11 نفر و شمار مفقودان را 20 نفر اعلام کردند .

اخرین اخبار از سوی رسانه ها به نقل از منابع رسمی حاکی از آن است که شمار جان باختگان به 19 نفر رسیده است. و جستجوی براییافتن 20 تن از مفقودان هنوز ادامه دارد.

خسارت های مالی و جانی جاده چالوس

اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران با حضور در روستای سیل زده سیجان در جاده چالوس ضمن بازدید از مناطق آسیب دیده گفت: خسارات سیل در این منطقه سنگین و سهمگین است و تاکنون 6 نفر جان خود را از دست داده اند و 12 نفر نیز مفقود هستند که امیدواریم زنده باشند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر این که سیل سهمگین بوده و خسارات زیادی به بار آورده است، گفت: 80 دستگاه خودرو در جریان سیل کاملا متلاشی و منازل مسکونی و زیرساخت ها نیز خسارات سنگینی متحمل شده اند که برای جبران خسارات زیرساخت ها مبلغ 100 میلیارد ریال به طور علی الحساب در اختیار استان قرار می گیرد.

نجار خاطرنشان کرد: پس از برآورد دقیق خسارات، موضوع را به دولت پیشنهاد می کنیم تا به تصویب رسیده و بخشی از خسارات جبران شود.

خسارت ها در استان البرز

محمدتقی ایرانی معاون استاندار البرز و فرماندار کرج نیز تاکید کرد که رییس سازمان مدیریت بحران کشور در جریان بازدید از مناطق سیل زده وعده مساعدت دولت برای جبران خسارت ها را ارایه کرد و همان زمان مبلغ 100 میلیارد ریال برای خسارت های زیرساخت ها اختصاص داد.

وی تصریح کرد: برای مساعدت در زمینه خسارت های دیگر نیز باید منتظر برآورد قطعی خسارت های وارده باشیم که قرار است از سوی بخشداری و شورا صورت گیرد تا موضوع به سازمان مدیریت بحران انتقال داده شود.

وی با تاکید بر این که همه خانه های روستای سیجان که از سیل خسارت دیده اند، بیمه هستند و این کار را آسان تر می کند، گفت: بنیاد مسکن به هرخانه آسیب دیده 2 میلیون تومان برای تعمیر و 15 میلیون تومان برای بازسازی اختصاص می دهد و معاون محترم وزیر کشور نیز به نمایندگی از دولت قول مساعدت داده است.

معاون استاندار البرز در عین حال خسارت های وارد شده به منازل مسکونی را بسیار سنگین اعلام کرد و گفت: نیمی از 287 خانوار ساکن در این روستا از 10 تا 100 درصد آسیب دیده اند.

در عین حال سهراب شهبانی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرج گفت: سیل عصر یکشنبه به بیش از یکصد دستگاه خودروها سبک و سنگین در جاده کرج - چالوس خسارت وارد کرد.

خسارت 100 میلیارد ریالی به کشاورزی مازندران

سید محمد جعفری معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بر اثر سیل اخیر تاکنون بیش از 100 میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت وارد شده و برآورد خسارت نهایی متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی داد: با توجه به استمرار بارش باران از روز جمعه تا امروز برآورد میزان خسارت در شهرهای مختلف استان توسط کارشناسان جهاد کشاورزی در حال انجام است.

جعفری با اعلام این که تاکنون به بیش از 10 هزار هکتار از شالیزارهای استان خسارت 10 تا 30 درصدی وارد شده است، گفت: به بیش از 50 کیلومتر از جاده های بین مزارع و 36 سردهنه خسارت وارد شده است.

وی اظهار کرد: بیشترین خسارت ناشی از سیل اخیر به غرب استان، سوادکوه و کجور وارد شده است.

کن سولقان تهران اسیر سیلاب


در استان تهران و در منطقه کن سولقان نیز بر اثر بارش های روز گذشته شرایط بحرانی ایجاد و تنی چند از هموطنانمان در این منطقه جان خود را از دست دادند.

علیرضا مهدوی شاهروی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران با اشاره به پاکسازی کامل جاده های منطقه کن و سولقان از گل و لای گفت: تعداد کشته های سیلاب شب گذشته منطقه کن و سولقان به هشت نفر افزایش یافت.

وی افزود: بیشترین آسیب این سیلاب به راه های منطقه وارد شده که با تلاش نیروهای امدادی در حال ترمیم خسارت های وارده هستیم.

مشاور استاندار تهران با اشاره به بی سابقه بودن وقوع سیلابی با این حجم در 40 سال گذشته در رودخانه کن گفت: آب رودخانه در این حادثه هشت متر بالا آمده بود.

مهدوی شاهرودی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت منطقه به لحاظ خدمات رسانی به ویژه شبکه های آب و برق در روستاها و مناطق حادثه دیده کن و سولقان به حالت عادی بازگشته گفت: تنها به دلیل از بین رفتن 600 متر از خط انتقال و شبکه لوله کشی یکی از این روستاها تا زمان بازسازی کامل شبکه لوله کشی، آب مصرفی و موردنیاز اهالی این روستا با تانکرهای سیار تامین می شود.

عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در خصوص تلفات و خسارات ناشی از سیلاب شب گذشته در منطقه کن و سولقان گفت که طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در این منطقه موجب کشته شدن یک تبعه کشور چین و پنج شهروند ایرانی شده است.

حسن عباسی مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران از مصدوم شدن 16 نفر از شهروندان تهرانی در جریان وقوع طوفان یک شنبه شب در پایتخت خبر داد.

وی افزود: وزش طوفان شدید حوالی ساعت 19 شهر تهران را در نوردید و به همین منظور گروه های امدادی و درمانی به سطح شهر اعزام شدند.

خسارات در خراسان شمالی

خراسان شمالی نیز به دلیل بارش باران و وزش باد خسارات زیادی را متحمل شد.

علی اصغر بدیعی مقدم مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اعلام کرد: بارش باران و جاری شدن سیل در سه روز گذشته 3 میلیارد و 900 میلیون ریال به حوزه راه استان خسارت وارد کرد.

این مقام مسوول اظهار کرد: این میزان خسارت به راه های ارتباطی اسفراین، بجنورد، فاروج و شیروان وارد شده است.

وی افزود: سیل پل جاده صفی آباد اسفراین را تخریب کرد و موجب تخریب شانه راه های روستایی در این مسیر و برخی از دیگر نقاط استان شد.

بدیعی مقدم خسارت وارده به این محور را 800 میلیون ریال اعلام و اظهار کرد: همچنین جاری شدن سیلاب در محور بجنورد - اسفراین، موجب رسوب گذاری در جاده در محدوده روستای کلات و آب بردگی شانه محور شد و به علائم و ابنیه فنی مسیر خسارت زد.

وی میزان خسارات سیل به این محور را نیز 1.6 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: محور ارتباطی خاکی گورپان - قاسم خان اسفراین نیز در این بارندگی ها 500 میلیون ریال خسارت دیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی میزان خسارات وارده به حوزه راه های روستایی شهرستان شیروان را نیز دو میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: همچنین محورهای روستایی کوران، قلعه صفا، مایوان، خسرویه، پیرعلی و سنگ علی شور فاروج نیز از سیل خسارت دید.

مهدی عابدی، فرماندار اسفراین نیز میزان خسارات سیل و بارندگی به حوزه راه و نیز بخش های کشاورزی و باغداری این شهرستان را 30 میلیارد ریال عنوان کرد.

سعید خوشقامت، مدیر جهاد کشاورزی شیروان نیز گفت: بر اثر بارش های سیل آسای هفته جاری، بیش از 20 میلیارد ریال تنها به حوزه کشاورزی و باغی این شهرستان خسارت وارد آمده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز میزان خسارات وارده به این حوزه در استان را حدود 4 میلیارد ریال عنوان کرد.

علی اکبر محبی، فرماندار جاجرم نیز از خسارت یک میلیارد ریالی سیل به تاسیسات و زیرساختهای شهری این شهر خراسان شمالی خبر داد و افزود: این بارش ها همچنین به 15 هکتار از تاکستان های این شهرستان آسیب وارد آورد.

خسارت در سنندج

حمید رضا همایی معاون فرماندار شهرستان بیجار گفت: بارش شدید باران و سیلابی شدن رودخانه ها در شهرستان بیجار به 20 روستای این شهرستان خسارت وارد کرد.

ویر افزود: براساس برآوردهای اولیه، سیل روز گذشته حدود 50 میلیارد ریال به مناطق روستایی بیجار خسارت وارد کرده است.

معاون فرماندار شهرستان بیجار ادامه داد: حدود 20 روستای این شهرستان با تفاوت های کم و بیش ، دچار خسارات شده اند ولی خوشبختانه سیل تلفات جانی نداشته است.

همایی بیشترین خسارت سیل را تلف شدن 200 راس گوسفند در روستای سیرلان بیجار عنوان کرد و گفت: از گله گوسفندان این روستا تنها چوپان گله باقی مانده است که وی نیز پس از رهایی از چنگ سیل و اعزام به بیمارستان امام حسین(ع) بیجار، درمان شد و نجات یافت.

معاون فرماندار شهرستان بیجار تصریح کرد: بر اساس برآوردهای اولیه کارشناسان، در 20 روستای این شهرستان حدود هزار هکتار اراضی گندم، باغات، صیفی جات، یک دستگاه تراکتور، یک دستگاه لندرور، یک دستگاه موتور سیکلت، هشت دهنه پل، تاسیسات روستایی و بیش از پنج کیلومتر راه روستایی از بین رفته است.

آسیب ها در سقز


علی اکبر ورمقانی معاون استاندار کردستان و فرماندار ویژه شهرستان سقز گفت: بر اثر بارش شدید باران عصر روز شنبه، حدود یک هزار مغازه و منزل مسکونی دچار آسیب وخسارت شده اند.

وی افزود: برآورد اولیه انجام شده و بررسی میزان خسارت مالی حادثه نیز در دست بررسی است.

معاون استاندار کردستان و فرماندار ویژه شهرستان سقز با بیان اینکه بیشترین خسارت متوجه بازار اصلی شهر شده است، اعلام کرد: بر اثر این حادثه تعدادی منازل مسکونی، معابر و تاسیسات زیر بنایی آب و فاضلاب شهری شهر نیز خسارت دیده اند که میزان خسارت آن در دست بررسی است.

ورمقانی با بیان اینکه خوشبختانه این سیل تلفات جانی نداشته است این حادثه غیر مترقبه را در 50 سال اخیر در این شهرستان بی سابقه برشمرد.

علت خسارت ها؛ ساخت و ساز غیر مجاز

دستکاری در طبیعت، ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی در حریم رودخانه ها و تصرف اراضی حاشیه ای رودخانه، عامل اصلی وقوع سیل اخیر است.

بارها از سوی مسوولان در خصوص ساخت و ساز در حریم رودخانه ها هشدار داده شده است و به دنبال این ساخت وسازها و احداث پل های دست ساز بدون اصول و استحکام و غیراستاندارد، چنین حوادث تلخی رقم می خورد و تبعات ناگوار به دنبال دارد.

وقتی خار و خاشاک و گل و لای و سنگ زیر پل های غیراستاندارد را پر می کند، آب سیلاب ها راهی برای جاری شدن ندارد و وارد کوچه های روستا شده و هر چیزی بر سر راه خود را می برد و تخریب می کند.


ویدیو مرتبط :
شوخی های بسیار نابجا که منجر به خسارت مالی و جانی شده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زلزله فشم خسارت جانی و مالی نداشت


فرماندار شمیرانات با تایید خبر زلزله صبح امروز فشم در استان تهران گفت: این زلزله هیچ خسارت جانی و مالی در بر نداشه است.

خبرگزاری ایسنا: فرماندار شمیرانات با تایید خبر زلزله صبح امروز فشم در استان تهران گفت: این زلزله هیچ خسارت جانی و مالی در بر نداشه است.

عزت الله خانمحمدی گفت: این زمین لرزه در ساعت شش و دو دقیقه و 54 ثانیه امروز در عمق هشت کیلومتری زمین روی داد که پس از آن به تمامی دستگاه های شهرستان اعلام شد تا در حالت آماده باش قرار گیرند و آمادگی لازم را داشته باشند.

وی افزود: این زلزله که با قدرت 3.1 دهم ریشتر رخ داد خوشبختانه خسارت مالی و جانی درپی نداشت بر همین اساس دستگاه های مربوطه به حالت آماده باش قرار گرفته اند.

شهر فشم مرکز بخش رودبارقصران از توابع شهرستان شمیرانات است که در شمال استان تهران واقع شده است.